Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Spataderen laseren

Lang verhaal korter. In december ga ik zowel links als rechts 1 ader laten laseren, i.v.m. vervelende beenklachten en lichte spatadervorming (maar nog niet heel zichtbaar). De arts constateerde echter dat er in beide benen wel een grote diepe ader niet helemaal goed is. Hij zei door die aan te pakken problemen zouden kunnen oplossen en kleine blauwe adertjes zelfs kunnen verdwijnen omdat het bloed anders gaat stromen. Nou helemaal prima de man zal het weten.
Nu het wat indaalt, krijg ik toch wel wat de kriebels m.b.t. de behandeling. Ze doen er vrij makkelijk over en wekken de indruk dat het peanuts is. Echter ik vraag me nu wel af. Hoe vervelend en pijnlijk is die ingreep. Men zegt nagenoeg pijnloos, maar heb ook gelezen dat sommige mensen het laseren zelf wel erg pijnlijk ervaren. Zijn er hier forum leden met ervaring en willen jullie die delen?

ja, 2 jaar gelede  heb ik een grote laserbehandeling aan het rechterbeen gehad. Ik had een grote, diepe ader met allemaal zijtakken en had er al diverse keren ernstige ontstekingen in gehad.
De behandeling duurde veel langer dan gedacht, zo'n anderhalfuur en werd plaatselijk verdoofd. Je krijgt kleine prikjes op verschillende plaatsen rondom de ader, daarna maken ze kleine sneetjes en dan halen ze met een soort haaknaald stukjes ader eruit, die ze eerst van binnen laseren. Ze vragen steeds doet het niet te veel pijn en toen het op sommige plaatsen wel veel pijn deed spoten ze extra vloeistof in.
Revalidatie met steunkous, onhandig maar ach en nu ziet het er best netjes uit. Duurde denk ik een jaar voor de rode streepjes waren vervaagd. 

AnnemarieSipma

AnnemarieSipma

14-10-2022 om 14:45 Topicstarter

Puzzelstukje, bedankt. Bij mij zei de arts, dat hij ging laseren (niks eruit halen) en dat het lichaam het dan zelf opruimt? Ik zou 24h kousen moeten dragen en dan mag ik weer alles doen? 
Klinkt wel als pijnlijker dan men mij heeft doen geloven. Tegen het herstellen zie ik niet zo op. Wel tegen de behandeling zelf. Is het ook weg gebleven of moest je weer?

Ik denk dat het per situatie verschilt welke methode ze toepassen. Bij mij was het laseren en daarna strippen, misschien dat er bij jou een andere methode gebruikt wordt?
Hoe hoog zit het? Onder of bovenbeen dat kan ook het verschil zijn, bij mij allebei.
Het vervelendste vond ik het bovenbeen, die werd gelazerd  vanuit de lies, dat was echt vervelend! Achteraf gezien zijn er een paar zijtakjes gemist, maar daar heb ik verder geen last van dus lekker laten zitten.
Heb je geen folder gekregen met extra info?

AnnemarieSipma

AnnemarieSipma

14-10-2022 om 15:23 Topicstarter

Ja een klein informatiefoldertje. Staat niet heel veel in, behalve dan dat het nagenoeg pijnloos is.  Ze gaan in beide benen 1 ader van boven naar beneden laseren. Zou max 40min duren voor 2 benen. 

HEt is niet zo pijnlijk maar je moet de huid goed verzorgen daarna. 

AnnemarieSipma

AnnemarieSipma

17-10-2022 om 13:33 Topicstarter

Laila, het verzorgen en de eventuele klachten nadien zie ik niet zo tegen op. Het is echt de ingreep zelf waar ik toch wel beetje de bibbers voor heb. 
Fijn dat je aangeeft dat het niet zo pijnlijk is. Wanneer heb jij deze ingreep gehad? En was het aan 1 of aan 2 benen. 

AnnemarieSipma

AnnemarieSipma

19-10-2022 om 10:08 Topicstarter

Is er verder niemand die ervaring met de behandeling heeft en deze zou willen delen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.