Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvaller

Afvaller

17-11-2014 om 23:55

snoepkont op dieet

Het moet er nu eens van komen, ik wil die kilo's overtollig vet kwijt. Vet van snoepen en te veel zitten.
Vandaag pas begonnen en probleem 1 dient zich gelijk aan: TREK! Trek naar snoep: koekjes, dropjes, snoepjes, chocola.
Rond etenstijd werd het me te gortig en heb ik 2 mandarijnen, een peer en een banaan gegeten .... tenminste gezonde suikers denk ik dan Maar ja. Het holle gevoel dient zich nu al weer aan en morgen bij de koffie zal het ook wel weer beginnen. Iemand goede tips wat je dan het beste kunt doen om te voorkomen dat je dan toch weer gaat schranzen?

Mijntje

Mijntje

18-11-2014 om 07:08

niet in huis halen en niet kopen. Wat lastig is rond sinterklaastijd en ik mijn kinderen geen pepernoten wil onthouden. Suiker is een verslaving, het is dus een goed idee om naar mandarijntjes etc te grijpen.
En ook een boodschappenlijstje maken en naar de winkel als je geen honger hebt helpt ook.

vaker eten

Ik zou wat vaker gepland eten, om te voorkomen dat je onbeheerst gaat snaaien. Als je (ik noem maar wat) normaliter om 08.00 uur ontbijt, en om 12.00 uur luncht, en je weet van jezelf dat je halverwege enorme trek krijgt in zoetigheid, plan dan een tussendoortje in. Dus niet proberen uit te houden tot 12.00 uur, maar gewoon om 10.00 uur een handje noten, wat snoeptomaatjes, voor mijn part een boterham. Stel een haalbaar doel, anders word je zo snel ontmoedigd.
Het lekkers de rest van je leven uitbannen zal niet lukken, ga op zoek naar meer verantwoord lekkers. Iedere dag een mandarijn bij de koffie zou ik ook niet vrolijk van worden Bij de biologische winkel hebben ze heerlijke (vullende, vezelrijke) haverkoeken. Niet zonder calorieën hoor, maar wel stukken gezonder en ik schat in toch nog minder calorierijk dan een mars. Maar vooral zou ik mijn maaltijden meer verdelen, niet 3x veel, maar 5 of 6x matig.
En ga hardlopen, is leuk

En op tijd naar bed

Als je om pak 'm beet 18.30 uur je diner verorberd hebt, dan is het toch logisch dat je na 23.00 uur weer trek krijgt! Dus om dat te voorkomen zorg je dat je op tijd in bed ligt. Desnoods kijk je daar wat tv of je leest een boek of doet je administratie op de laptop, maar dan zit je in ieder geval niet meer in de buurt van die kasten met lekkere dingen. Helpt bij mij echt!
En minder snoepen is natuurlijk stap 1, maar meer bewegen hoort er ook bij. Pak om te beginnen de trap in plaats van de lift en laat de auto wat vaker staan. Zoek verder een sport/vorm van bewegen die je echt lekker vindt. Als jij graag buiten wandelt of fietst ga je dat wat vaker doen. Maar ben je meer een binnenmens en wil je niet met anderen samen sporten dan schaf je zo'n workout DVD aan en doe je thuis voor de buis wat aan je dagelijkse portie bewegen. Heb je de motivatie van een club nodig dan zoek je iets in clubverband of op een sportschool. Rustig opbouwen is ook heel belangrijk, want als je een blessure oploopt zit je zo weer een paar weken stil.
Tot slot: in eerste instantie zal het met dat afvallen best lukken. Maar na een paar weken stopt dat ineens, sta je stil. Laat je daardoor niet ontmoedigen, uiteindelijk schiet je lijf weer uit die stilstand en val je weer verder af.
Succes!
Engeltje, die zich nu ook weer eens aan haar eigen adviezen gaat houden

Sneeuwitje

Sneeuwitje

18-11-2014 om 14:01

hier ook

Ik ben begonnen in september met 2 keer per week sporten (voorheen niet) en daarnaast minder snoepen. Ik kies er bewust voor om niet alles te laten staan, maar wel te minderen. Ik ben ook iets minder brood gaan eten ('s morgens en 's middags 1 snee minder), maar dat had ook tot gevolg dat ik soms nog trek had. Ik heb meestal nog wat 'droge' crackertjes die ik tussendoor eet, maar ook een stuk fruit kan prima, lijkt me (ben zelf niet zo'n fruiteter, helaas).
En verder doorzetten. Ik heb ook momenten gehad dat ik zo'n zin had in dropjes, snoepjes, lekkere dingen. Maar dat is een kwestie van doorzetten. Suiker is superverslavend. Nu ik een aantal weken in het ritme zit, gaat het beter en heb ik er minder trek in. Zoek afleiding...de eerste weken

(en hoewel met ups en downs, maar ik ben in 2.5 maand 7 kilo afgevallen, dus blijkbaar werkt de combinatie wel!)

Sneeuwitje

Sneeuwitje

Sneeuwitje

18-11-2014 om 14:03

en nog

de eerste 2 weken zijn echt het ergste...en daarna kwam na een aantal weken voor mij nog een soort van terugval (zo'n punt waar ik bleef hangen qua gewicht), nu gaat het momenteel weer lekker en ik val nog steeds af (wat ook nog steeds flink nodig is )

S.

snoepert

snoepert

18-11-2014 om 15:54

Afkicken

Suiker is een verslaving, dus zeker als je het een poosje laat staan dan merk je (ik wel tenminste) dat de honger ernaar afneemt.

Ik ben ook gestopt met snoepen en eigenlijk gaat het nu erg makkelijk. Ik kan zelfs het sintsnoep weerstaan! Ik ben alweer twee jaar zonder snaaibuien.
Hoewel ik niet hoefde af te vallen; maar ik kan door blessures veel minder sporten dus wilde ik niet aankomen. En dat is gelukt.
En als ik het neem, neem ik maar 1 stukje en geniet er heel bewust van.

Vergeet niet af en toe wel te genieten!

En bewegen idd!

Succes!

pas op met de gezond lijkende tussendoortjes

Je kan jezelf lelijk saboteren door te kiezen voor onschuldig uitziende of gezond ogende tussendoortjes die bij nader inzien net zoveel calorieën blijken te bevatten als een stroopwafel. Of twee. En dan kunnen er wel vezels inzitten, maar dat vult nou ook weer niet zo erg dat daar het afvallen van moet komen, vrees ik. Lees die calorieëntabel op de verpakking!! Dat iets uit een reformschap of -winkel komt en/of andere zoetmakers bevat dan kristalsuiker wil niet zeggen dat je ervan afvalt.
Nog een instinker: die droge crackertjes. Cream crackers blijken veel meer calorieën te hebben dan je zo op het eerste gezicht vermoedt (vond ik tenminste). Melbatoast of knackebrod is beter.

Goede tabellen vind je trouwens op de producten van AH: niet alleen de calorieën per 100g, maar ook gewoon per stuk.

Ik probeer nu vaker naar een appel te grijpen. Dan heb je tenminste wat om op te kauwen en dat is bevredigender dan diezelfde calorieën in éen hap weg te slikken. Een appel is kennelijk gemiddeld 60 calorieën (zie internet voor tabellen), dat is minder dan een droge volkorenboterham. Gelukkig zijn nu overal de Elstars in de aanbieding.

Bewegen is goed voor je gezondheid, maar calorieën verbrand je er amper mee. En van sporten krijgt een mens soms wel honger. Er is trouwens nog een valkuil hier, en snoepert noemt die indirect. Als je heel intensief sport om af te vallen, dan wil het nog wel helpen. Maar dan moet je er echt flink veel tijd in steken. Nog tot daar aan toe, totdat je door omstandigheden (blessure) moet stoppen. Dan stijgt het gewicht weer.

Als je geen moeite hebt met Engels kan ik de site van de Canadese arts Yoni Freehoff aanbevelen voor interessante inzichten en leuke sneren naar de voedingsindustrie: www.weightymatters.ca. Een van zijn mantra's: lose weight in the kitchen, gain health in the gym. En: you can't outrun your fork. om gewicht te verliezen is wat je (niet) eet belangrijker dan hoeveel je beweegt.

Groeten,

Temet

guera

guera

18-11-2014 om 18:36

suikerverslaving

Jep suikerverslaving. Duurt enkele dagen voordat je daar doorheen bent. Probeer langzame suikers te eten zoals volkoren pasta en zilvervlies rijst e.d dan krijg je die snaai aanvallen echt minder. OOk mag ik van mezelf altijd een stukje echt pure chocolade (72% of hoger). Je hebt vaak aan 1 blokje genoeg en hebt toch de bevrediging van het snoepen. Helemaal alles uitbannen is geen goed plan. Ga je nl niet volhouden....dat is al lastig genoeg. Dus maak het haalbaar. Succes

Vogel

Vogel

18-11-2014 om 18:39

Appeltje

Ik ben deze zomer gestopt met suiker en voel me fitter, geen dips of heftige stemmingswisselingen meer, beter slapen en kilo's lichter. Het was de moeite waard, maar de eerste week was het 't lastigst. Ik kwam er achter dat ik uiteindelijk niet eens vaak trek had, maar me gewoon verveelde.

Wat voor mij hielp: nootjes, vooral amandelen. En een gouden tip die ik ooit las: "Ik kan altijd nog een appel eten". Als ik denk: Nou, tja, appel... laat maar zitten, dan had ik dus niet echt trek.
Harde appels, uitgebreid schillen en desnoods blokje voor blokje opeten, ook goed tegen de verveling.

In het begin is het niet erg als je veel fruit en/of nootjes eet. Als de ergste zucht naar suiker weg is krijg je ook minder zin om te snaaien.
Of zoek een maatje, iemand die je kunt appen als je je niet meer kunt beheersen, dat hielp een collega goed.

Succes, zet 'm op!

Angela67

Angela67

18-11-2014 om 21:43

winterwortel

ik geloof dat het Maarten 't Hart was die schreef dat hij bij opkomende snaaitrek een winterwortel at want daar werd hij altijd een beetje net-niet misselijk/weeëig van en dan was de lekkere trek zo weg
gr Angela

Afvaller

Afvaller

19-11-2014 om 15:48

Hol gevoel

Bedankt voor alle tips. Doorlezen geeft alweer de moed om door te gaan! De meeste tips ken ik al wel natuurlijk, maar toch: alleen al het doorlezen daarvan geeft weer moed om door te gaan! Noten was nieuw voor me, dus die voeg ik toe. Niet te streng zijn in het begin maar het langzaam opbouwen was wel een eye-opener, hoewel ik minderen in snoepen nóg lastiger vind dan helemaal kappen. Ook de visie op sporten vind ik opmerkelijk: afvallen doe je in de keuken! Hoef ik me weer een stukje minder schuldig te voelen en met minder kilo's zal het hardlopen straks ook wat makkelijker gaan.

Crackers en 'gezonde' kaakjes zijn mij te flauw om m'n trek te vullen eigenlijk en zijn qua calorien inderdaad weinig beter dan een echt lekker koekje. Bedankt voor de waarschuwing Temet! Een mandarijn heeft dan meer pit, maar ja, dat smaakt wat minder bij koffie of thee .... Vroeger had ik inderdaad nooit snoep in huis (was toen ook -20 kg!), nu met een gezin gaat dat niet lukken natuurlijk. Ik moet me gewoon leren beheersen!
Ik kan me hier op OO een discussie herinneren dat fruit-suikers net zo slecht zouden zijn als gewone suikers. Zo heb ik dat niet geleerd destijds op school, maar goed. Zonder fruit zou ik het echt niet meer weten wat ik dan wel zou kunnen eten!
Wel gek van je lijf/maag eigenlijk dat het -ondanks dat er voldoende vetreserves voorhanden zijn- tóch een holle maag gevoel geeft!

haal vies snoep

Je kan het jezelf makkelijker maken door snaai in huis te halen die je zelf niet lust. Kinderen blij, jij ook. Zo wil ik nog wel eens donuts in huis halen als ze bij Ap in de aanbieding zijn, want man en kinderen zijn er dol op en mij laten ze werkelijk volkomen koud. En zo ben ik ook altijd weer blij als partner aan komt zetten met soorten zoutjes die ik niet lust. Helaas werkt het niet bij alles (ik lust namelijk ook erg veel wel).

En het werkt ook niet als je te hongerig bent en een vreetbui krijgt, want dan eet je (bijna) je alles. Ik tenminste wel.

Groeten,

Temet

Nootjes

Nou, de tip over nootjes, als ik die in huis haal weet ik wel wat ik teveel naar binnen werk als ik trek krijg. Als er iets verslavend kan werken is zijn dat wel nootjes. Zelfs ongezouten, ongebrand blijf ik ze eten.
Geldt overigens bij mij ook voor plakken brood, ook zonder beleg schuif ik die teveel naar binnen.
Helaas is het (als vegetarisch etend gezin) haast niet mogelijk om geen nootjes in huis te hebben en de rest van het gezin wil ook graag boterhammen meenemen voor de lunch.
Oftewel, ik lees mee voor de ultieme tip...

Afvaller

Afvaller

20-11-2014 om 22:35

naar winkel geweest

Ik ben ook nog steeds benieuwd naar meer suggesties voor andere lekkere tussendoortjes die enigszins verantwoord zijn. Verder hoor ik graag tips voor op het brood. Wat kun je daar nou het beste op doen? Hartig wordt al gauw vet. Iemand ideeën? Ik ben nu maar overgestapt op musli, vrij kale zonder rozijnen ed. en vul ik dan zelf aan met noten en (beetje minder) rozijnen.
Vandaag als tussendoortje de kalige schoolkoekjes genomen die ik mn kids meegeef. Best lekker eigenlijk ..... neee, maar eentje! Noten heb ik ook geprobeerd inmiddels. Vullen wel, maar -net zoals moedermop zegt: wel snaai-gevaar omdat je ze sneller dan je hongergevoel werkt.

huisjeskaas

Hüttenkäse, bij ons ook wel huisjeskaas genoemd, met een beetje zout en veel verse peper (bieslook erdoor is ook lekker, maar daar moet ik dan weer de tuin voor in, dat doe ik dan weer niet 's ochtends). Geen suiker, nauwelijks vet, wel eiwit. En veel vocht, je moet die boterham wel meteen opeten.

Ander relatief mager hartig beleg zijn rosbief en rookvlees, maar dat wordt misschien een tikje begrotelijk.

Waar je ook een ontzettend goed gevoel van krijgt, want lekker en calorie-arm, is zelfgemaakte halvajam. Alvast een tip voor de komende zomer. Neem Van Gilse geleisuiker speciaal en ipv 1 kilo fruit op 1 kilo suiker (de klassieke verhouding in normale jam) heb je 1250 gram fruit op 500 gram suiker. Mijn aardbeienjam (de Turkse groenteboer had erg goedkope aardbeien in juli) werd door iedereen helaas zo lekker gevonden dat er een pot per week doorheen ging, waardoor de voorraad in no time op was. Maar goed, calorie-arm, dat dan weer wel.

Doet me er trouwens aan denken: plakjes appel met kaneel is ook lekker op brood, evenals banaan, in plakjes of geprakt (dat laatste is ook een handige manier om van overrijpe bananen af te komen).

Groeten,

Temet

Tante Tiny

Tante Tiny

21-11-2014 om 00:18

Gekookt eitje is ook lekker

en valt qua calorieën erg mee.
Eiwitten vullen bovendien langer dan koolhydraten.

Afvaller

Afvaller

21-11-2014 om 10:14

klinkt goed!

Banaan en appel op brood ga ik straks met de lunch gelijk proberen. Klinkt goed in ieder geval. Die jam ben ik reuze nieuwsgierig naar geworden, nog ffkes wachten tot de zomer dus! Nu alvast lege jampotjes sparen ... Huttekase doe ik volgende week (anders moet ik gelijk weer naar de winkel,met al die verleiding geen goed idee).

op brood

Avocado met tomaat, bestrooien met wat peper en zout.

Tahin met honing en gomasio, ook lekker. Ja, er zit vet in tahin (dat is pasta van gemalen sesamzaadjes), maar het vult en is gezond. En het moet ook vol te houden zijn hè, anders geef je het toch zo weer op. (niet jij speciaal, "men" in het algemeen).

Of misschien van dat zwarte spul, hoe heet het nou, die dikke maggi. Ik kom er ff niet op, zit in een klein potje met geel deksel, vegetarisch en zit B12 in. Ik vind het niet heel lekker, maar er is een markt voor. Volgens mij ook behoorlijk calorie-arm en lekker hartig.

anja.

anja.

21-11-2014 om 14:15

dietiste

Misschien is het verstandig contact op te nemen met een dietiste. Deze kan je heel veel tips geven wat wel en niet te eten.Eerste drie uur zit volgens mij in de basisverzekering. Ook kan zij je helpen om je eetpatroon zo in te delen dat je minder schransmomenten krijgt.

Mijntje

Mijntje

21-11-2014 om 15:12

annequw

marmite! (is lekker op komkommer, of op kaas)

Ja!

Dat is het, dank je

Mijntje

Mijntje

21-11-2014 om 15:18

kraken

Wat met nootjes ook 'helpt' om niet teveel te snaaien, is ze zelf te kraken. Dus lekkere kastanjes eten en een notenkraker. Zit er ook geen zout op.

Primavera

Primavera

24-11-2014 om 07:28

Juist meer en beter eten bij de maaltijden

Volgens mij is het problem juist dat als iemand op dieet gaat deze voornamelijk de hoeveelheid caloriën en vetten in de hoofdmaaltijden gaat minderen met als gevolg meer trek tussendoor waar caloriearme tussendoortjes geen barst tegen helpen.
Zonder te diëten ben ik dit jaar 4 maten afgevallen en mijn man twee. We wisten wel dat we wat afgevallen waren aan de hand van complimentjes van vrienden en bekenden, maar hoeveel kregen we pas door toen we weer de winterkleding van vorig jaar aan moesten. Die was ineens veel en veel te groot. Wat eerst met moeite om mijn middel paste, zakte nu over mijn dijen naar beneden. De inhoud van de halve kledingkast kon naar een kledinginzamelingsinstantie. Ik heb ook weer een schoenmaat minder en kan weer laarzen aan die over mijn kuiten passen.

Terugdenkend aan wat er nou precies verandert is in ons eetpatroon is dat we juist verzadigender maaltijden zijn gaan eten. 99% is vers, van het seizoen direct bij de (biologische) boer vandaan. We eten verder juist vet vlees ( maar niet elke dag), volle melk, vette kaas, roomboter(maar ik gebruik niet vaak boter) en olijfolie en nemen gerust witte suiker in de thee of koffie. Verder veel groenten en ook iedere dag pasta. Lightproducten komen er hier niet in want daar krijg ik diarree van. We scheppen ook rustig nog eens voor de tweede keer op en tellen juist helemaal geen calorieën.

Maar we eten aan de andere kant eigenlijk zo goed als geen tussendoortjes meer omdat we daar geen behoefte meer aan hebben.
Na de zomervakantie zijn we ook weer gaan sporten, maar toen was er dus al drie kwart van het gewicht af.

In het verleden

hele goede resultaten gehaald met obesimed. Ik weet niet eens of het nog bestaat. We noemden het altijd maagballon in een zakje. Het is van dat spul dat zich in je maag omzet in gelei en daar dan lang blijft zitten waardoor vol gevoel. Het maakte voor mij het dieeten dragelijk, je kon een gezonde maaltijd eten en bleef dan hongerloos tot de volgende maaltijd.

Emine

Je zegt dat je in het verleden hele goede resultaten hebt behaald. Hoe is het nu dan? Gebruik je dat spul nog altijd, en zo nee, heb je dan je gewicht niet gewoon weer teruggekregen?

Groeten,

Temet

Tien jaar

Het is denk ik al tien jaar geleden dat ik dat gebruikt heb. Het bestaat nog wel. Daarna uit financieel oogpunt dusdanig zuinig moeten leven dat er weinig extra gekocht werd aan snoep, koek, chips.....(ieder nadeel heeft zijn voordeel).....

maar....

...normaal doe je dus een hogere dosis tijdens afvallen en om op gewicht te blijven/overeten te voorkomen kun je langere tijd lagere dosis gebruiken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.