Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

choco

choco

27-12-2015 om 12:03

snoepen snoepen snoepen snoepen

Ik mag mijn lichaam dankbaar zijn dat het nog niet is uitgevallen. Dat het niet eens kampt met een enorm overgewicht. Of vieze puisten in mijn gezicht. Of wat dan ook.
De mate waarin ik snoep ik ongekend en twee jaar geleden gestart toen ik te maken kreeg met een flink aantal uitdagingen. Eerst viel ik enorm af omdat ik niet meer at (ik vergat het op den duur gewoon) en daarna ging het volledig de andere kant op.
In de zomer eet ik met gemak 3 cornetto's achter elkaar op. En dan ben ik niet eens misselijk of vol. Nu met kerst, eet ik de hele dat door chocola. Net heb ik in 5 minuten een zakje kerstkransen leeggegeten.
Ik baal ervan. Maar stoppen lukt me niet. Ik weet wat gezond eten is; heb genoeg boeken in de kast staan. Mijn makke was altijd dat ik alles in 1x wilde aanpassen en dat mislukte dan na 1 dag en dan liet ik het weer varen Maar dit moet echt stoppen, dit gedrag.
Dus, zou je zeggen. Dan snoep je niet. Of je haalt het niet in huis. Of je doet het achter slot en grendel (als je het voor je gezin in huis haal). Ik weet echter álles te omzeilen, te manipuleren en ben in staat zelfs stiekem te snoepen. Mijn wilskracht is ongekend; maar dus wel de verkeerde richting op.
Ik ben verslavingsgevoelig trouwens. Heb jarenlang gerookt (nu niet meer) en kan niet goed met drank overweg. Gelukkig kan ik daar wel een week of wat vanaf blijven.

Wat kan ik doen om dit destructieve gedrag voor eens en voor altijd te stoppen?

Nimbo

Nimbo

27-12-2015 om 12:23

Daarvoor moet je

Tot op de bodem. Waar komt jouw gedrag vandaan? Welke onvrede maakt dat je jezelf zo bezighoudt met eten zodat je niet met andere dingen geconfronteerd wordt? Dingen die je niet aan de oppervlakte wil laten komen...

belle

belle

27-12-2015 om 13:09

niet perse

Je bent van je rookverslaving afgekomen (nuja, je rookt niet meer) en je houdt je alcohol zucht onder controle.
Naar mijn idee moet dat met je chocolade of suiker verslaving ook mogelijk zijn, zonder diep te graven.

Ik was minstens zo erg als jij, wed ik!

Duurde wel lang hoor, eer hier de knop omging. En hier uiteindelijk wel overgewicht, dat scheelde in de motivatie...

Uiteindelijk krijg ook jij de gevolgen te dragen, natuurlijk. Wanneer weet je van te voren niet. Hoe, weet je ook niet. (diabetes bijv)
Waarschijnlijk héb je al gevolgen, en ben je daaraan gewend. Slecht energie level, dat soort dingen. Waardoor de zucht naar suiker alleen maar toeneemt.

Jij laat je door slimme producenten volgooien met rommel. Er komt een moment dat je dat niet meer wilt, jij bepaalt dat moment.

Bij mij ook een kwestie van niet/te weinig eten.
Oplossing: mezelf volduwen met gezond voedsel. Werkt echt enorm! (Maar duurt natuurlijk een hele poos om slechte gewoontes écht te doorbreken)
Maar je voelt je al héél snel veel beter, dat stimuleert enorm.
Succes!

(Mocht je ooit beginnen, vervangende producten werken goed; bananen, pure choco, goijbessen etc)

belle

belle

27-12-2015 om 13:15

en aanpassen

Ik heb idd niet in één keer alles aangepast, meer geleidelijk.
De rest vd veranderingen kwam min of meer vanzelf, die eerste weken. Je wordt vanzelf selectiever en wilt op een bepaald moment gewoon anders, heb ik gemerkt.
Wel van het begin af aan dus volstoppen met gezond voedsel, al was dat de eerste weken nog niet 100 procent gezond. (Nu ja, wat is gezond ook) en met het echte snoepen wel voor zo'n 90 procent gestopt.
Zorgen dat je nonstop gezond eten in de buurt hebt, dat helpt echt.

Alternatieven

Ik moest een koemelkvrij dieet en ben ook een ontmoet snoepkont. Alleen melkerij is lastiger. At toen rijstwafels met pure chocola, eetbaar en na een pak had ik geen trek meer en had ik echt nog niet zoveel calorieën op. Ook at ik inderdaad druiven of komkommer, niet leuk, maar dan kon ik wel snaaien. Het went op den duur vanzelf.

bieb63

bieb63

27-12-2015 om 22:00

noten!

Gezond (maar wel calorien natuurlijk....) en vult.

Moni

Moni

27-12-2015 om 23:25

Probeer eens koolhydraatarm

Bij mij was de zucht naar suiker binnen een week weg.
Stel je doet twee strenge weken, daarna weer voorzichtig koolhydraten gaan eten totdat je merkt dat het voor jou te veel is (zin in suiker). Dan vind je je eigen balans die goed vol te houden is.

choco

choco

27-12-2015 om 23:29

en wat haal je dan?

Moe zeker. En chagrijnig. Rare steken in mijn lijf. Maagzuur regelmatig. Oh, wat weet ik dat dit niet goed is.
Er zal iets diepers de oorzaak zijn. Onvrede. Leegte en tegelijkertijd te vol leven.
Er moet aan beide kanten iets gebeuren.

Maar voor de praktische kant nu: gooi ik nu alles weg? Wat over is van kerst? En straks oud en nieuw? En hoe doen jullie dat met de kinderen?
Volgens mij wordt dit echt afkicken. Daar zie ik best tegenop. Kan ik iets slikken ter ondersteuning?

Egel

Egel

29-12-2015 om 21:51

ook

Ook ik snoep te veel.
Het helpt in ieder geval niet om te weinig slaap te hebben. En het helpt wel om wat meer te bewegen. Niet vanwege het afvallen, maar het bezig zijn en je daardoor goed voelen. Dus even ergens naartoe lopen of fietsen. Maar ook op tijd naar bed dus.
Verder vind ik het ook erg moeilijk. Snoep, zoals inderdaad chocola maar ook caramel, nougat. Of taart natuurlijk. Sterkte en succes!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-12-2015 om 00:20

Volstoppen met gezond voedsel?

Wat dan?

Hier ook een enorme snoepkont namelijk. Dus ik lees geïnteresseerd mee.

wat te doen hebben

Helpt mij ook, ik snoep savonds, dus als ik savonds vroeg naar bed ga en in bed tv kijk, snoep ik niet, als ik op de bank voor de tv hang wel.

En gezond snoepen is voor mij rijstwafel met pure chocolade en pindakaas...

Inmiddels pak ik het anders aan, ik sport heel veel, snoep veel en hou daardoor mijn gewicht redelijk in balans. Het gevoel blijft wel

Mijntje

Mijntje

30-12-2015 om 08:27

vieze snoepjes

Lekkere maar gezondere alternatieven helpt wel. En wat mij helpt: niet in huis halen, ook niet voor gezinsleden, al is dat natuurlijk wel sneu
Ik haal nu voor mijn zoontje (met gebruiksaanwijzing) expres snoepjes die alleen hij lust. Idem met koekjes. Die vind ik wel ok, maar ik hoef er geen hele stapel of heel pak van.
En als je 's avonds de neiging hebt voor de tv te hangen en te snaaien, bedenk wat te doen of ga vroeger naar bed met een boek, dan heb je je tanden al gepoetst en eet je niks meer.
Ook jezelf wel wat gunnen: je denkt misschien na 1 cornetto al: ach, het is vandaag toch alweer niks, dan maar het hele pak.. Maar als je jezelf op een hete zomerdag gewoon wel een ijsje gunt en ervan geniet, dan hoef je er (misschien) geen drie. Wees dus ook lief voor jezelf
Maak ook een boodschappenlijstje als je naar de winkel gaat. En ga niet te vaak naar de winkel.
maar het blijft lastig..

Goed voor je lichaam zorgen.

Zorgen voor genoeg eiwit en de juiste vetten, zodat je verzadigd bent. en je kan natuurlijke suikers nemen, zoals een appel. Verder chroomrijke voeding eten, zorgt ervoor dat je minder behoefte aan zoetigheid hebt. Wat mijn enorm helpt is edelgistvlokken, die ik over mijn eten gooi. je kan ook denken aan de celzouten, zoals natrium phosphoricum. Helpt de zoetbehoefte te verminderen en werkt ook op emotioneel niveau.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.