Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

slotjesbeugel of niet? jullie mening

hallo
wij hebben reeds een heel traject achter de rug bij onze dochter. Ze droeg een plaatjesbeugel om de bovenkaak te verbreden en een bionator.

We hadden vandaag een controle bij de orthodontist en die stelt voor om aan slotjes te beginnen om haar tanden recht te zetten. Hierbij kan u een foto vinden van hoe haar tanden staan.
Hij wil zowel blokjes boven als beneden.

Ons idee is dat dit niet nodig is. Haar tanden staan niet 100% perfect. Maar hoeft dat ?
Ikzelf heb jaren gebeugeld en toen ik in de 20 jaar was kwam heel de boel weer scheef.

Wat denken jullie als jullie de foto zien? Toch beugelen? Of niet nodig ?
Ik heb alleen schrik dat we later spijt gaan krijgen als we het nu niet doen. Maar aan de andere kant, weer al dat geld, gedoe, controles, ... We krijgen ook geen terugbetaling meer voor een beugel omdat ze er al twee droeg.

Graag jullie mening.
https://www.tandarts.nl/forum/sites/default/files/styles/width_600/public/attachments/tand.JPG?itok=GOwj9cO1

tine123

tine123

18-12-2017 om 15:19 Topicstarter

foto

de foto kon ik niet bijvoegen, ik heb een link geplaatst naar een ander forum, daarop kan je haar gebit zien

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-12-2017 om 15:27

Stand

Sluiten de kiezen goed op elkaar aan? Het lijkt allemaal wat naar binnen te staan. Slotjes zijn niet alleen om de tanden recht te krijgen, dat was bij mijn dochter in zes weken gebeurd (en het was echt een rommeltje), maar vooral om de boven- en onderkant goed op elkaar te laten aansluiten.

tine123

tine123

18-12-2017 om 15:29 Topicstarter

aansluiten kiezen

de kiezen staan mooi op mekaar , bedoel je dat ?

reden navragen

Bij mijn dochter was er een duidelijke noodzaak. Geen beugel zou betekenen dat haar ondertanden de wortels van haar boventanden zouden gaan beschadigen.
Ze heeft nu een klein jaar haar blokjes boven en onder en er zijn net veren geplaatst, die zeker nog een half jaar moeten blijven zitten. Het is elke maand als er een dikker draadje geplaatst werd en ook nu bij de veren zeker 2 dagen lang doffe ellende. Veel pijn, tot vreselijk huilen aan toe, terwijl ze normaal gesproken niet snel klaagt over pijn.

Bij mijn zoon begon de tandarts er ook over, maar puur uit cosmetisch oogpunt en dat gaan we dus niet doen, niet alleen is het gewoon duur, maar zoon staat er zelf helemaal niet achter, dus dat schiet niet op.

Ik zou dus om te beginnen navragen waarom, is er noodzaak of is het puur cosmetisch?

Paperclip

Paperclip

18-12-2017 om 16:39

Ja, vragen naar reden

en als je daar aan twijfelt naar een andere ortho voor een second opinion.

En als het echt nodig is kun je altijd bellen met je verzekering. Nee heb je, ja kun je krijgen. Als echt door de ortho bevestigd is dat een 3e beugel noodzakelijk is, kan er wellicht iets geregeld worden.

Overigens, aan de hand van een foto kunnen wij hier natuurlijk nooit iets zinnigs zeggen over wel of niet beugelen of wel of niet slotjes... Terug naar de ortho dus.

tante Sidonia

tante Sidonia

18-12-2017 om 16:41

nou

puur cosmetisch gezien zou ik het zeker niet nodig vinden.

Pirata

Pirata

18-12-2017 om 18:58

Nette tanden hoor

Ik vind de tanden er netjes uitzien. Maar vraag de ortho naar de motivatie. Dat hebben wij ook gedaan toen bleek dat er na traject 1 (herbstbeugel) ook slotjes moesten komen. Er bleek toch een noodzaak te zijn. Dus nu zijn die slotjes er.

Tango

Tango

18-12-2017 om 23:01

Noodzaak

Ik zou het alleen doen als het echt noodzakelijk is. Zeg ik nu uit ervaring hoor. Dochter heeft een heel traject beugel afgesloten vorig jaar. Met hyrax-beugel (wat een vreselijk ding was dat) en daarna slotjes, eerst boven en daarna ook beneden. Dochter is een harde gelukkig en klaagde zelden. Bij haar was het vooral cosmetisch en ze wilde zelf ook graag. Ze heeft nu nog een spalkje en mocht onlangs op controle komen. Ze is er echter wel klaar mee en wilde niet. Ik vond het wel best. Het gebit ziet er prima uit. Ze kreeg op het laatst nog wel een nachtbeugel, maar die heeft ze niet meer gedragen.
Zoon moet nog gaan starten en bij hem is het zeker noodzaak. Gebit staat werkelijk schots en scheef. Maar ik sta er bij hem wel anders in want hij is veel gevoeliger en ziet er vreselijk tegenop. We gaan bij hem dus alleen doen wat echt noodzakelijk is, het hoeft in ieder geval niet perfect.
Dus vraag inderdaad vooral naar de noodzaak.

Tine Winkel

Tine Winkel

19-12-2017 om 08:49

maar tine123

kreeg jij er destijds ook een spalkje bij, zodat alles netjes zou blijven staan? Vroeger gebeurde dat niet en dan ging alles idd vaak later weer scheef staan. Maar de meeste mensen die een spalk hebben, daarbij blijft alles wel netjes staan.

vragen naar de noodzaak aan een ortho - ja, dat vind ik altijd een beetje de slager die zijn eigen vlees keurt. Ik kan dat toch niet zien, of het later fout zal gaan? Ja, in sommige gevallen wel (bij mijn dochter met een overbeet van ruimschoots meer dan 1 cm). In andere gevallen zie ik niet hoe goed boven aansluit op beneden of de kans op verschuiven... Sorry, ik heb daar geen kennis van. En de ortho vaart er in ieder geval financieel wel bij als ik de beugel laat plaatsen, dus voor hem/haar zie ik zeker noodzaak om positief te adviseren.

Paperclip

Paperclip

19-12-2017 om 09:28

Tja, kwestie van vertrouwen ook

Hier een oudste met een hele duidelijke overbeet, geen twijfel mogelijk. Jongste was minder, maar ook wel overbeet. Tandarts vond een beugel wel noodzakelijk, maar de ortho oordeelde dat jongste een prachtig stel tanden had, niets meer aan doen waren zijn letterlijke woorden. Tot teleurstelling van jongste, want die bleef zo een van de weinigen in de klas zonder beugel .

Maar als je de ortho niet vertrouwt, dan ga je toch voor een second opinion, zoals ik al voorstelde? Je zult misschien moeten betalen voor een consult, maar als het je een beugel scheelt is dat wel de investering waard lijkt mij!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-12-2017 om 09:49

Cosmetisch

Ik heb ook geen problemen met een beugel om cosmetische redenen. Bij mijn oudste was het niet nodig, maar de tanden staan niet kaarsrecht. Zij vond het echter prima, en het staat ook zeker niet gek of lelijk. Bij jongste stond alles schots en scheef. Zelfs als daar geen noodzaak was geweest had ze die beugel gekregen. Ze wilde zelf overigens echt niet en vond die scheve tandjes wel prima. Gelukkig was ik er op tijd bij om te zeggen dat ze geen keuze had

lieneke

lieneke

19-12-2017 om 12:33

weet niet

Ik ben geen ortho, ik kan aan de foto niet zien of er een beugel nodig is, uberhaupt niet. Wel weet ik dat bij mijn oudste ook de kaak is verbreed. Zij heeft daarna een slotjesbeugel gehad, ondanks het feit dat haar tanden gewoon recht stonden (dat was ook niet de reden voor haar beugel). De ortho heeft precies uitgelegd waarom. Wij snapten dat en zijn akkoord gegaan met die beugel. Een slotjesbeugel is niet alleen om schots en scheve tanden recht te zetten.
De ortho heeft altijd precies uitgelegd waarom een bepaalde beugel nodig was en wat het effect is van die beugel. Ook heeft hij altijd onze vragen beantwoord. Dat heeft hij bij alle 3 onze kinderen gedaan. Alle 3 hebben ze ook een slotjesbeugel gehad. Ze hadden alle 3 mooie rechte tanden.
Als jouw ortho niet heeft uitgelegd waarom of als je twijfelt aan zijn oordeel, ga dan naar een andere of vraag een second opinion.

Barf

Barf

19-12-2017 om 17:23

Perfect hoeft niet maar

Nee, perfect is niemand, maar waarom mensen bij tandheelkundige ingrepen zo snel denken aan het spekken van de kas is me een raadsel.

Zelfs voor het mooi zou ik het doen. Haar tanden staan wat onregelmatig, iets naar binnen en dat worden zeker bij haar onderkaak van wat ik kan zien toch plekjes waar je minder goed bijkomt met poetsen.

maan.

maan.

21-12-2017 om 21:19

Nu pas derde beugel genoemd?

Hier een dochter die ook een traject met 3beugels achter de rug heeft; bij de intake werd dit al vermeld. Ook tussntijds zijn er gesprekken geweest, mede omdat tweede beugel niet helemaal verliep als gepland, hierop zijn de plannen voor beugel3 iets aangepast zodat alsnog alles aansluit. Ik krijg het idee dat bij jou ineens spontaan een derde beugel uit de lucht komt vallen, vind het een opmerkelijke actie van die ortho.

Zelf net als jij ook als tiener met een beugel gelopen, twee jaar, amper nazorg, tien jaar later stond alles scheef en daardoor onder pijnlijk; nieuwe beugel met nazorg en ern spalk en nu twintig jaar later zo goed als nieuw. De jarentachtigbeugelgeneratie heeft dit massaal!

De suggestie van second opinion zou ik in jouw geval wel overwegen, sowieso een goed gesprek met je eigen ortho want wat gaat hierna de volgende verrassing worden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.