Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Poedel

Poedel

15-07-2020 om 15:50

slechter wordende gewoontes doorbreken

Ik zit met mijn steeds slechter wordende gewoontes en hoop op tips hiervoor.

Situatie: man & 3 zoons (2 oudere pubers, 1 uit huis). Mijn vriend is wat ouder en sinds 2 jaar met pensioen, ik ben begin vijftig.
Alles gaat goed thuis en met kinderen en ook tussen man en mij. We hebben een prettig gezin en er spelen geen problemen. Man zorgt enorm goed voor ons, dat wil zeggen: ik doe weinig thuis en hij veel (vooral alle dagelijkse dingen zoals boodschappen /koken/de was). Ik word echt verwend en voel me daar ook wel eens schuldig over, dat ik het me zo laat aanleunen.

Voor de coronacrisis gingen we vaak voor ons wat te laat slapen. Half twaalf of iets later, vriend (en ik ook wel) vond het iets te weinig met de wekker op 7 uur. Nu staat de wekker op 7.30 en maak ik het almaar later en drink erbij. Niet altijd (te laat maken wel bijna altijd). Ik wil 's avonds laat zo graag even stilte en alleen zijn. Even duffe dingen doen na een dag achter de computer. Het wordt dan 00.30 en ik ben daarbij ook slechter gaan slapen. M'n vriend ligt dan vaak al te slapen, soms het lichtje voor mij aan.
Inmiddels eet ik ook meer (coronakilo's ...). Ik heb inmiddels vaak wat hoofdpijn en ben constant moe. Ik voel me niet goed over mezelf.

Elke dag weer neem ik mezelf voor: kom op, ga vandaag gewoon eens om 22 uur of 22.30 gaan slapen! Gewoon...doen! Maar 's avonds laat voel ik me wel heel moe, maar ook...onrustig. En de drang om alleen te zijn en suffe spelletjes te doen (of facebook of ouders online lezen ). Dat doe ik terwijl ik mezelf dan stom vind.

Ik kan dit gewoon nietdoorbreken, help!

Olijfje

Olijfje

15-07-2020 om 16:37

Herkenbaar

Dat van die stille alleen-uurtjes. Ik teer er ook op. Sowieso af en toe alleen zijn vind ik zalig, hoe gek ik ook ben op ons gezin.
Wat mij helpt is om in bad te gaan en daarna gelijk door naar bed. Of sporten of een lange avondwandeling maken en dan niet meer op de bank neerploffen maar hup douchen en naar bed.
In bed pak ik dan een boek of een Netflixje. Soms slaap ik dan ook wat later (ff hoofdstukje uitlezen ofzo) maar ik ben iig bij de koelkast weg 😎
Maar het blijft mijn grote zwakte hoor, ik wissel het maar af, afleren wil ik eigenlijk niet helemaal, daarvoor geniet ik er teveel van

Mijntje

Mijntje

15-07-2020 om 17:40

thee

Met alcohol slaap je slechter in en slechter door, dat zou ik doorbreken door na bv 20 uur thee te drinken. Daarvoor (als je het niet kan laten ) bv 1 wijntje bij of pal na het eten (meer is sowieso niet zo goed)
Af en toe alleen zijn is nodig, hoef je je niet voor te schamen. Kan je ook meteen na je werk even wandelen? Ben je toch even alleen en je hebt meteen een frisse neus. Al is het 30 minuten.
Je kan ook je wekker zetten om naar bed te gaan, dan verlies je je niet teveel in ool en Facebook. Probeer vanavond eens een van deze dingen, of wat Olijfje schrijft en schrijf morgen hoe dat was.

Ja hier ook

En dat zonder man en gezin in de buurt🙄. Ik ben altijd al brak na het avondeten en rond 21.30uur leef ik weer op. Sinds corona meer alcohol en veel meer eten pfff. Heb wel eens een detoxvakantie gedaan, dat doorbreekt het patroon en dan gaat het weer een tijd goed.

Jasmijn

Jasmijn

16-07-2020 om 11:07

of omdraaien

Je kunt het ook omdraaien misschien? Op tijd naar bed, samen met man en dan in de ochtend op tijd eruit en lekker alleen ff achter de computer/telefoon met een ontbijtje. Even suf een spelletje doen of te facebooken. Heb je toch je alleen tijd én je bent op tijd uit bed.
Samen iets sportiefs doen zoals een paar keer per week een lange wandeling bijvoorbeeld, dat is goed tegen de coronakilo's en je bent in de avond wat meer moe zodat je beter slaapt.
Qua drank doen wij meestal een drankje net voor of bij het koken, dus rond 16.30-17.00 uur. Na het eten geen drank meer, (dan heb ik er ook geen zin meer in) en is alles alweer uitgewerkt bij het slapen gaan.

Pirata

Pirata

16-07-2020 om 11:41

Hier verslag doen

Als je nu eens elke ochtend hier verslag doet of het is gelukt? Bijv. zoals Jasmijn beschrijft. Dan zijn wij jouw stok achter de deur.

ElenaH

ElenaH

16-07-2020 om 13:41

Omdraaien

'Elke dag weer neem ik mezelf voor: kom op, ga vandaag gewoon eens om 22 uur of 22.30 gaan slapen! Gewoon...doen! Maar 's avonds laat voel ik me wel heel moe, maar ook...onrustig. En de drang om alleen te zijn en suffe spelletjes te doen (of facebook of ouders online lezen ). Dat doe ik terwijl ik mezelf dan stom vind.'

Wat mij hielp toen ik wilde stoppen met roken, was niet focussen op wat ik niet meer wilde (in jouw geval bijvoorbeeld laat naar bed gaa, drinken ..) maar op wat ik wel wilde (fit zijn, uitgerust wakker worden). Dan koppel je je gedrag aan een beloning in plaats van aan een 'straf'.

Naar bed

https://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oog-op-morgen

Vooral ook in vakanties zorg ik dat ik het Oog kan luisteren. Dat betekent dat ik om 23.00 uur in bed moet liggen. Dan gaat het huis hier in rust. Iedereen naar zijn kamer. Om 23.00 uur moet het stil zijn. Zelfs als je elkaar tegenkomt zeg je niets meer. Zo prikkelarm mogelijk
Soms val ik dan vanzelf in slaap en anders ga ik in bed nog even op de laptop OOL doen of nieuws of detectives kijken of luisteren.

Poedel

Poedel

16-07-2020 om 15:08

Doorbreken

Wat een fijne reactie, bedankt!

Na twee weken peinzen of ik advies op OO zou vragen, hielp het in ieder geval gisteren om het geschreven te hebben. We hadden 's avonds even bezoek. Tegen tienen kreeg ik ergere hoofdpijn en wilde ik het bezoek graag weg (wel heel aardige mensen hoor ). Toen ze 22.20 uur echt de deur uitgingen, terwijl ze wegliepen, dacht ik: dit is het moment! Nu niet 'nog even ontspannen' met laptop & glaasje. Nee echt direct naar bed! Met alle kleine klusjes, kinderen dagzeggen etc lag ik er uiteindelijk, samen met mijn vriend dus, om 22.45 uur in. De perfecte tijd (wat mij betreft).
Eén nacht 8,5 uur geslapen. Een goede nacht is al zo fijn!

Het zal nu allemaal niet ineens over zijn dus ik ben erg blij met de tips, en hier en daar de herkenning. Olijfje: bad en wandelen zijn beide goede ideeen. Wandelen doe ik overdag wel eens, 's avonds misschien ook gaan doen.
Mijntje, ik weet het in theorie, alcohol kan wel maar bij voorkeur niet meer dan 1 glas en niet te dicht voor het slapen. ik moet me niet te veel schamen voor af en toe alleen willen zijn. Maar soms schrik ik er zelf van! Dan denk ik echt: ga nu even weg, stil iedereen. Maar ik hou echt van ze.
Elledoris, een detoxvakantie, haha! Misschien wel een goed plan ja. Ik ga deze mee overwegen
Jasmijn, het omdraaien zou ik echt goed vinden. Dan ga ik wel tegen de natuur van mijn zoons in, moet ik even schakelen dat de verschillen nog groter worden. Misschien is het leuk als ik hier direct na mijn vakantie cold-turkey aan begin. Aan de andere kant denk ik dat als het lukt op tijd te slapen en vroeger op te staan (6 uur of 6.30 bijvoorbeeld), dat ik dan gewoon ga werken. Of te lang half-wakker in bed blijf liggen. Toch het proberen waard.
Elenah, inderdaad, dit heb ik eerder gehoord. Focus op wat ik wel wil. Het voelt ook nog eens positiever. Bedankt dat je me hier weer bewust van hebt gemaakt.
Pirata: ja, zal ik dat doen? Zeurpoedel vertelt of ze op tijd naar bed kon. Maar..het zou wel goed voor me zijn. Ik ga het denk ik wel een paar keer doen!
AnneJ, het brengt me op het idee dat ik ook in plaats van op de laptop, met een podcast kan gaan slapen. Zou mijn vriend misschien even aan moeten wennen, maar waarom ook niet. Als ik dan lekker warm daar lig, wil ik al gauw slapen.

Ik krijg zin om het vanavond weer goed aan te pakken.

Pluis

Pluis

16-07-2020 om 15:20

Oh, herkenbaar!

Ik ben de enige thuis die werkt, dus ben ook de enige die op tijd op moet. De rest van het gezin heeft het ritme gewoon een paar uur opgeschoven, dus laat naar bed en laat op. En ik doe gezellig mee met het laat naar bed, maar loop nu, na al die maanden, wel vreselijk op mijn tandvlees, want ik moet dus wél vroeg op iedere dag!
EN ik heb er ettelijke kilo's bij gekweekt, doordat man en ik 's avonds lekker een drankje nemen met wat erbij. Dat gaat echt heel hard hoor . Ik durf daarom ook niet meer zo goed mee te schrijven in het draadje Afvallen...

Na de vakantie heeft manlief weer werk, dus dan hebben we ons voorgenomen vanaf dag 1 gewoon op tijd naar bed te gaan. Is ook de beste remedie tegen 's avonds snaaien. Overdag hebben we verder een redelijk goed eetpatroon. Sporten doet hij nog te weinig, maar hij kan straks weer fietsen (klein half uur enkele reis) naar zijn werk, dat zal vast een slok op een borrel schelen!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2020 om 15:39

Onderbreken

Vorig jaar heb ik een week niet op de computer gezeten en toen dat wel weer kon, was de behoefte opeens totaal weg! Daardoor heb ik een spelletje geloosd, wat ik nogal dwangmatig speelde. Laat naar bed gaan doe ik ook, maar werk mag er niet onder lijden. Dus probeer je te trainen in vroeger je slaaprituelen opstarten. In het weekend mag het later.

Bij mij is de rem ook weer van mijn zelfbeheersing op het eetvlak. Ik schitter dan ook schuldbewust van afwezigheid in het afvaldraadje. Over een paar weken beoordeel ik of ik weer naar fitness durf. Dat zal helpen om de knop weer om te draaien.

Veranderen lukt alleen als je er achter staat. Doe je dat?

Mijntje

Mijntje

16-07-2020 om 16:00

routine

Eerder fietste je misschien naar je werk. Of met de auto. Heen en terug. En had je toen even rust. Nu zit je maar thuis. Je hebt dus nu meer behoefte er even uit te zijn. Heel logisch dus, die behoefte. Nu moet je je zelf 'dwingen' een wandeling te maken, er zit geen routine in. Daar wordt een mens lui van Toch proberen een schema te maken voor jezelf? Bekijk het per dag, of paar dagen. Verander niet teveel tegelijk. Eerst zorgen voor genoeg slaap.
Met minder borreltjes heb je wel ook minder kilo's erbij. En betere slaap. Je lever blijft ook langer goed, niet geheel onbelangrijk. Win win
Als ik serieus hoofdpijn had had ik mijn bezoek eerder naar huis gezonden trouwens. of was al naar boven gegaan. Je kan ze ook beter op vrijdag of zaterdag uitnodigen, dan kan je uitslapen.

Olijfje

Olijfje

16-07-2020 om 16:12

Grappig

Van de suggestie om vroeg op te gaan staan krijg ik dus de rillingen . Ik sta geregeld vroeg op voor dingen maar niet om te gaan zitten niksen. Het gaat bij mij echt om de dag van me af te laten glijden savonds. Even alles tot bedaren te laten komen. Ik ben ook zo iemand die bij thuiskomst na avondje gezelligheid eerst op de bank ploft met een glaasje water en dan pas naar bed gaat. Ik moet gewoon even dat tussenstapje hebben anders slaap ik niet goed. Maar wellicht ben jij anders, dat kan natuurlijk
Wat mij trouwens ook helpt is het hebben van een goed boek, en daarmee in bed gaan liggen, zalig...

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2020 om 22:14

Olijfje

Oh, ik kan dat ook echt niet. Ik moet echt even tijd verlummelen na thuiskomst.

Poedel (zeurpoedel)

Poedel (zeurpoedel)

17-07-2020 om 11:45

gisteravond

Gisteravond ging het bijna helemaal goed, ik ben hier echt blij mee.
We maakten 's avonds laat nog een rondje door de buurt. Dat rondje begon iets te laat, máár...toen we thuiskwamen ± 22.40 (ik was erg moe) dacht ik opnieuw: geen laptop! Niet nog even wat drinken (of het nou drank is of iets fris, maar niet gaan hangen). Hop naar boven!
Nu viel ik denk ik 23.20 in slaap, dat is ook prima als de wekker om 7.30 staat. Helaas werd ik 5.30 wakker van een hard geluid buiten (en het was toen licht...), na een half uur nog wel een tijdje opnieuw geslapen.
Niet perfect maar de routine 's avonds wel opnieuw ten goede gekeerd.

Qua drank: glas rode wijn bij het eten, 's avonds 1x thee maar dus geen alcohol meer.

Pirata

Pirata

17-07-2020 om 11:56

Zeurpoedel

Goed bezig!!!
Ik neem 's avonds soms nog een half bekertje melk trouwens. Goed voor de nachtrust.
Zelf ben ik gisteren erg actief geweest, een avondwandeling als afsluiter. En wat denk je, ik kwam maar niet in slaap tot het 2 uur was ofzo.... en toevallig zijn gisteren dw kapotte straatlantaarns voor het huis hersteld, dus het was niet meer donker in de slaapkamer. Grrr, van mij mogen die dingen uit na 23:00.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-07-2020 om 12:09

Over thee

Je hebt thee en je hebt thee. Sommige soorten hebben een verkwikkende uitwerking, andere een rustgevende. Ik vind het wel aanbevelenswaardig om 's avonds voor het slapen gaan een nachtrust bevorderende thee te nuttigen. Die maken deel uit van het aanbod melanges in winkels, maar je kunt natuurlijk ook zelf een mengsel samenstellen. Bijvoorbeeld van oranjebloesem, lavendel, lindebloesem, hopbellen, (citroen)melisse en salie.

Het voordeel daarvan is, dat je dan eindeloos kan variëren in smaak door telkens van het één wat meer of minder toe te voegen dan van het ander. Je raakt dan minder snel verveeld van de thee, waardoor het een aangenaam onderdeel kan blijven van de zogeheten 'slaapkamerhygiëne'.

Let er wel op om niet te veel thee te drinken voor het slapen gaan, teneinde verstoring van de nachtrust te voorkomen door noodgedwongen bezoekjes aan het toilet.

Rode krullenbol

Tine Winkel

Tine Winkel

17-07-2020 om 13:23

#9 alleenzijn en #16 avondwandeling

M.b.t. alleen zijn, daar heb ik ook erg behoefte aan. Toen de kinderen klein waren, waren mijn vrije vrijdagen heilig! En baalde ik (echt enorm) van al die scholingsdagen van leerkrachten die vooral op vrijdagen werden ingepland... Dat ik de zomervakanties de vrijdagen niet alleen thuis was, vond ik ook niet altijd fijn. Zelf ga ik over het algemeen vrij vroeg naar bed, mijn man veel later (scheelt vaak wel 3 uur). HIJ had dus elke dag 3 uur voor zichzelf (want de kinderen lagen dan natuurlijk ook allang op bed) en ik 3 uur per week... Want als ik vroeg naar bed ga, sta ik ook vroeg op - maar dat vonden de kinderen natuurlijk ook wel best. Met kleine kinderen is het meestal niet zo, dat, als jij om 7 uur op staat, dat de kinderen dan nog wel tot 8 uur in bed zouden willen blijven in het weekend (zodat je bv. ongestoord en alleen de zaterdagsbijlage van de krant kan zitten lezen tijdens je ontbijt)...Het voelde zo oneerlijk!
Overigens, voor mij is alleen dus ook echt alleen, liefst ook manlief niet thuis... Gewoon helemaal niemand (nou ja, de kat mag blijven). Ondertussen is de behoefte aan alleentijd veel kleiner geworden EN meer aanwezig, dus zoals het nu is, is het prima.

En over die avondwandeling - ik kan me voorstellen dat je, juist door de activiteit, niet in slaap kon komen? Dat heb ik in ieder geval wel met sporten. Daar moet ik om uiterlijk half 9 wel mee klaar zijn, anders loop ik 2 uur later nog door het huis te stuiteren. Ik moet de laatste 2 uur altijd al wat in de sloomstand gaan, dan kan ik rond half 11 naar bed.

Poedel

Poedel

18-07-2020 om 12:44

gisteren

Hmmmm gisteren ging het weer een half uur later, dus de klad komt erin. Wel helemaal geen alcohol. Toen we thuiskwamen 's avonds pakten de jongens hun telefoon en...ik toen ook maar. Hop wat spelletjes, even OO checken, even facebook checken (kan allemaal ook op de laptop maar die wilde ik niet pakken - alsof het verschil maakt..!). Dit keer 23.50 in slaap.
Het voelt nog steeds een béétje alsof ik iets doorbroken heb, maar ik moet nu uit gaan kijken. Dit was wel hangen op de bank met onzin, en te laat slapen. Maar geen drank erbij en het kon ook erger (later).

Pirata, helemaal eens wat betreft die lantaarnpalen, ook hier een grote ergernis! Desnoods zouden het er minder moeten zijn en vanaf 22 uur op een zachtere stand.
Echt, ik zou er wel iets voor over te hebben. NL is ook een behoorlijk grote lichtvervuiler. Er zijn vast meer mensen zoals jij en ik.

Krullebol, als ik eenmaal in mijn bed stap heb ik meestal geen problemen meer. Ik lust best kruidendrank, drink het af en toe en vind varieren wel leuk. Dank je.

Labrador

Labrador

18-07-2020 om 13:32

Ook herkenning helaas

Ik ben ook graag geregeld in mijn eentje. Mijn partner ging altijd vroeg naar bed en dan kon ik nog een uurtje heerlijk alleen zitten. En dat werd dan vaak wat langer. Kinderen op hun kamer. Heerlijk!

En de afgelopen maanden inderdaad nog vaker wat pakken, eten of drinken, omdat je zo laat op de avond toch weer trek krijgt.
Omdat ik toch echt teveel kilo's op de weegschaal zag, ben ik gestopt met alcohol. Ik koop het gewoon niet meer voor mezelf. En omdat er verder eigenlijk nauwelijks alcohol gedronken wordt in huis, is het in feite ook niet voorhanden. Behalve dan misschien wat er voor bezoek ligt. Ik dronk al nooit door de week, maar wel graag in het weekend, waardoor er door de week wel lag wat ik kon pakken.

Qua beweging probeer ik via de stappenteller elke dag aan een doel te voldoen. Vaak zet ik radio of een podcast op bij een wandeling. Nog interessant ook!

bieb63

bieb63

18-07-2020 om 14:51

lezen

Mijn ultieme 'me-time' (en ontspanning) voor het naar bed gaan is lezen (in bed!). Gewoon een boek. Heerlijk.
Sterker nog, ik ga tegenwoordig een stuk vroeger naar bed (soms zelfs wel om 21:30), want dan kan ik lekker nog een uurtje lezen (en dus ontspannen én me-time) en doe ik om half 11, 11 uur het licht uit.

Bellefleur

Bellefleur

18-07-2020 om 21:00

Poedel

En als je het in kleine stapjes doet? Je moet wel heel veel van jezelf: eerder naar bed, minder drinken, coronakilo's er af, geen suffe spelletjes meer. Dat is veel! Als je begint met alleen maar drinken in de weekendavonden? En als je dat in de vingers hebt, besluit je om in plaats van half een, voor twaalven naar bed te gaan. En dan elke dag een paar minuten eerder. Dan voel je jezelf al een stuk beter. En dan pak je de volgende gewoonte aan. Wees niet te hard voor jezelf. Je hebt deze gewoontes opgepakt met een reden: je wil graag even alleen zijn, en je voelt je onrustig. Misschien zeg ik nu wel wat geks, maar heb je al eens gedacht aan meditatie? Pak het boek van Jelle Hermus: 'Leven met de wind mee' er bij. Hij heeft mij aan het mediteren gekregen. Beginnend met 2 minuten per dag. En heel langzaam zakt bij mij die ondefinieerbare onrust.
Wees lief voor jezelf!

Poedel

Poedel

20-07-2020 om 18:19

kleine stapjes ja..

Ja Bellefleur, klein stapjes zou beter zijn. Hoewel ik ook wel iemand van van alles of niets. Ik ben wat te streng voor mezelf misschien.
Podcasts vind ik ook leuk Labrador!
Gisteren ging het weer wat beter.
Nu vandaag weer gewerkt, dan ben ik 's avonds soms wat toegeeflijker naar mezelf, dus daar ben ik nu extra alert op. Vanavond nog even naar buiten en dan morgen op tijd op, even wandelinkje en weer achter mijn computer...

Heel fijn dat jullie zo meedenken!
o ja meditatie zal ik eens naar kijken. Zijn ook apps voor, wie weet...

Kleine stapjes

Hi Poedel,

Ik ben ook zo iemand van alles of niets, maar weet inmiddels wel dat dit tot zelfsabotage leidt bij mij.
Ik vind namelijk ook nogal veel negatiefs van mezelf als ik doorga met slechte gewoontes, ondanks dat ik weet hoe slecht ze zijn. En bij mij helpt dat oordeel over mezelf niet om te stoppen met mijn slechte gewoontes.
Dus inderdaad beginnen met een avond geen alcohol, de volgende dag geen alcohol en vroeger naar bed, etc.
Je behoefte aan een moment voor jezelf snap ik helemaal. Kun je die benoemen naar i.i.g. je partner en samen een geschikter moment bedenken?
Succes vanavond en lekker slapen

Poedel

Poedel

25-07-2020 om 14:58

Inderdaad Ysieux (mooie naam trouwens!)

Klopt wel, ik vind vrij veel negatiefs over mezelf.
Te dik, net niet slim genoeg, ongeduldig, heel lui. Dat soort dingen.
Met vriend bespreken wanneer ik een moment voor mezelf wil....dat weet hij, ik zeg werkelijk álles tegen hem. Hij vindt alles goed. Is de geduldigheid zelve en doet veel (ik weinig). Hij heeft (te) veel voor me over.

Maar wat wel een goede is dat ik stap voor stap ga. Doordeweeks geen alcohol: lukt best een periode. Paar keer vroeger slapen: lukt al slechter.
Waar ik niet goed in ben is stoppen met waarmee ik bezig ben.

ElenaH

ElenaH

25-07-2020 om 15:03

Maak het niet te groot

Mensen zijn geen smartphones waarvan je de software kunt upgraden en foutjes kunt weghalen. Wij hebben onze 'bedrading' 30, 40, 50 jaar geleden gekregen en er komt geen update. Dit is hoe je bent.

Saar

Saar

25-07-2020 om 15:28

ElenaH

Mooi!

Poedel

Poedel

25-07-2020 om 16:42

ja, zelfacceptatie ElenaH

Er zijn zeker momenten waarop ik denk: 'ach nou ja, nu heb ik even mijn mindere kanten, maar zo ben ik nu eenmaal en gelukkig is er ook veel goeds'.
Maar niet altijd.
Jezelf accepteren valt niet altijd mee. Zo simpel is het niet.

En ja, dat is er ook een: ik maak echt heel vaak dingen groot. Later wordt het (vaak) weer wat kleiner.

Vanavond gezellige avond maken met vriend en de jongens, oudste komt ook, en dan een klein glaasje en toch op tijd naar bed. Het kan vast!

ElenaH

ElenaH

25-07-2020 om 17:08

Poedel

'Jezelf accepteren valt niet altijd mee. Zo simpel is het niet.'

Ik weet het.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.