Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskies

Kaaskies

23-08-2014 om 12:07

Slecht gebit

De pubers hier hebben erg slecht gebit, vanaf kleins af aan al. De melktanden zaten destijds vol gaten en we hebben er altijd erg veel aandacht aan besteed. Daarna leek het lang redelijk te gaan, maar toch af en aan een gaatje.

Nu is het ineens helemaal hommeles. Gister bij tandarts geweest na half jaar, dit keer 6 gaatjes en 2 gaatjes.
Ze gaan nu een speciaal programma in met extra begeleiding want dit gaat helemaal de verkeerde kant op. Ze poetsen goed, plak is laag, maar enorme aanleg.
Ze krijgen nu en aanvullende poets en flos instructie ook een voeding anamnese. Om te kijken op welke punten het allemaal beter kan.

Dus ze krijgen professionele hulp, toch wil ik alvast jullie om tips vragen.


Mijntje

Mijntje

23-08-2014 om 12:18

zuurmomenten

Behalve goed poetsen is het vooral belangrijk om niet teveel 'zuurmomenten' (zoet/zuurmomenten) op een dag te hebben. Beter een zak drop achtermekaar leegeten dan elke 5 minuten of elk half uur een dropje.
Ik meen dat zeven 'eet/drinkmomenten' zijn voorgeschreven, niet meer.
Misschien haal je op deze manier wat winst.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-08-2014 om 19:39

Gaatjes

Meteen na iets eten/drinken de mond spoelen met water of water drinken. Minstens een half uur wachten met tanden poetsen. Niet te vaak (twee a drie keer per dag is genoeg) en te agressief poetsen. Een goede fluoride-tandpasta gebruiken. Uitkijken met vruchtensappen, frisdranken en fruit. Deze zuurmomenten zijn nog schadelijker dan zoetmomenten. En zeker dan is het met water spoelen erg nuttig. Tja en verder kan je helaas weinig aan zo'n aanleg doen; aan de samenstelling van speeksel en glazuur kan je zelf niet zoveel doen op een goede mondhygiëne na...

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3226142/2012/03/16/Zelfs-goed-poetsen-is-geen-garantie-tegen-gaatjes.dhtml

aanvulling

En als ze iets drinkt wat een aanslag op haar gebit is (vruchtensap, cola et cetera), laat haar dat dan door een rietje doen. Dan komt het niet zo langs haar tanden.
En gebruik een zachte tandenborstel.

Kaaskies

Kaaskies

24-08-2014 om 15:43

met water spoelen of drinken en eetmomenten

Zie je toch weer goede tips!

Met water spoelen dat doen ze nog niet.
En de eetmomenten houden ze al bij, maar ik denk dat ze de drinkmomenten vergeten daarbij mee te tellen.

Dank!

Mijntje

Mijntje

24-08-2014 om 17:24

Kaaskies

Ja, en als je limonade drinkt bij je koekje is dat maar 1 eetmoment Die eet/drinkmomenten dus wat samenvoegen.
Handig is natuurlijk te wennen aan water en thee, dat is ook lekker.

nathalie

nathalie

25-08-2014 om 09:06

Kauwgom

Poetsen direct na het eten is niet goed, maar na het eten en spoelen een stukje xylitol kauwgom kauwen is misschien nog idee?

bertje1

bertje1

30-08-2014 om 22:34

vervelend!

- heel goed op zure dingen letten
- maar ook op zoete
- light is ook niet goed!
- sap, fruit, icetea, sportdrank, uit den boze
- Als het dan wordt gebruikt: rietje, niet voor of na poetsen, spelen met water en melk.
- drink voldoende melk (kalk!) en vit. D
- beperk eet-frequentie
- poets ook niet te vaak
- gebruik tussendoor zo'n fluoride spoeling (1x)
- goede tandpasta (misschien die 'zoute' een oplossing?? schijnt goed te zijn).
- geen plakkerige dingen eten
- melk is niet slecht
- let ook op knisperende dingen (helemaal tegelijk met sap), zoals knackebrood.
dat was het zo'n beetje... meer kun je niet doen.

bertje1

bertje1

30-08-2014 om 22:34

spelen = spoelen

spoelen dus..

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-08-2014 om 22:45

geen kauwgom

Volgens mijn tandarts is kauwgom, ook de suikervrije met xylitol, heel slecht voor het gebit en voor je kaken. Kauwgom kauwen is ook een eetmoment en dan een hele lange.

Niet te vaak poetsen en zeker niet direct na het eten van fruit.

Kika

Kika

31-08-2014 om 00:35

Dendy?

Ik weet niet hoor maar als ik mijn kaken dus gebruik gaan ze slijten? Ik had vroeger een fysiotherapeut en die zei dat bewegen slecht was en slijtage veroorzaakte voor mijn rug. Ik dus braaf niet sporten. Het werd alleen maar erger totdat ik ging bewegen. Toen verdween mijn rugpijn. Kauwen is toch een training voor mijn kaken. Ik snap dat overdaad schaad maar dat doe je toch niet zo snel met je kaken? Verder voelen mijn tanden altijd heerlijk schoon na het eten van suikervrije kauwgom. Ik vraag me af of je tandarts wel gelijk heeft???

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-08-2014 om 09:18

kika

Ik weet niet of hij gelijk heeft. Ik vind het wel logisch klinken.
Direct na het eten poetsen is slecht voor het gebit, dat is al tijden bekend. Je kan beter even met wat water spoelen en dan de boel met rust laten. Als je kauwgum kauwt doe je dat duidelijk niet.

En ik denk dat mensen die de hele dag op zo'n ding kauwen hun kaken best kunnen overbelasten. Mijn schoonmoeder heeft tegenwoordig een knoep in haar kaken en die denkt dat het aan het kauwgomkauwen van vroeger ligt.

Barvaux

Barvaux

31-08-2014 om 09:45

Dendy

Waarom heb je het opeens over de hele dag kauwen? Ik kan me niet voorstellen dat je suikervrije kauwgom die ook nog wat doet voor je tanden (xylitol) gelijk kunt stellen aan weer een maaltijd als je het direct na een maaltijd een half uurtje gebruikt.

Barvaux

Barvaux

31-08-2014 om 09:49

bertje

Ik betwijfel jouw gejubel over melk. Het eerste wat de arts zei, toen mijn zoon zijn been had gebroken en wilde weten wat hij nu het beste kon doen voor de genezing, was: niet extra melk drinken. Verder zou het betekenen dat drie kwart van de wereld alleen al een slecht gebit zou moeten hebben omdat ze nauwelijks melk drinken. Tenslotte bevat melk nog steeds melksuiker!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-08-2014 om 09:59

Barveaux

Omdat er nog steeds een heleboel mensen zijn die de hele dag door op kauwgom kauwen en dan denken dat ze goed bezig zijn.

Verder heb ik er ook geen verstand van. Ik vond het wel logisch klinken.
En ik heb een pesthekel aan kauwgom, het is hier in huis ook verboden door mij. Dus wat deze tandarts zegt komt me wel goed uit

Verder ben ik het met je eens wb de melk. Een overgewaardeerd product vind ik. En idd, ook in melk zit suiker.

Barvaux

Barvaux

31-08-2014 om 10:17

Dendy

Maar het ging hier toch om kauwen na een maaltijd? Niet over de hele dag door?

Het leek er op dat jij en jouw tandarts dat ook al niet goed vinden. Ik dacht juist dat dat wel verstandig was.

Linda

Linda

31-08-2014 om 10:34

Barvaux

Haha, ik heb de indruk dat jij soms echt gelijk wilt krijgen. Of gaat het je daar niet om, maar begrijp je het echt niet?

Ik lees de uitleg van Dendy en denk dan meteen: die opmerking heeft ze gemaakt in verband met de meelezers. Maar ik kan mis zitten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-08-2014 om 11:06

Barveaux

Mijn tandarts heeft mij verteld dat hij kauwgom kauwen niet goed vind, net als snoepen. En dat die kauwgommetjes met xylitol enz. niet goed zijn voor je gebit, omdat het kauwen niet goed is. Daar kan die xylitol niet tegenop.
Kauwen na een maaltijd is toch gewoon een eetmoment verlengen en zo je gebit meer belasten.

Nogmaals, ik vind het logisch klinken en daarbij vind ik kauwgom vies. Dus het advies komt mij goed uit.

Maar waarschijnlijk zijn er gewoon mensen met een slecht gebit en daar zullen ze weinig aan kunnen doen.
Hier hebben we allemaal een goed gebit. Mijn kinderen en mijn man hebben nog nooit een gaatje gehad. Ik een paar in mijn jeugd. Wij poetsen alleen 's avonds, wel grondig.De kinderen spoelen na het poetsen niet hun mond om de fluor te laten inwerken. Tot hun 5e jaar hebben ze fluortabletjes gehad. De tandarts zegt dat we allemaal prima gebitten hebben. Geen lsat van overmatig tandsteen enzo. Dus blijkbaar is wat wij aan mondverzorging doen voldoende voor ons.

Vroeger hadden we Pebbles op dit forum. Jammer dat zij er niet meer is, zij had er beroepsmatig verstand van.

Barvaux

Barvaux

31-08-2014 om 11:41

nou nou

Juist voor de meelezers...

Posting 7: Poetsen direct na het eten is niet goed, maar na het eten en spoelen een stukje xylitol kauwgom kauwen is misschien nog idee?

Posting 10: Volgens mijn tandarts is kauwgom, ook de suikervrije met xylitol, heel slecht voor het gebit en voor je kaken. Kauwgom kauwen is ook een eetmoment en dan een hele lange.

Het lijkt mij dat 10 een reactie op 7 is en als dat niet zo is, zo lezen de meelezers het.

Het verlengen van een eetmoment is geen probleem, het gaat er juist om om het áántal eetmomenten te verkorten. Verder verleng je een eetmoment niet met suikervrije kauwgom en bevat xylitol iets wat juist extra goed voor de tanden is en wat je dus juist moet gebruiken na een maaltijd. Niemand had het over de hele dag kauwgom kauwen maar als je aankomt met het kaakverhaal duidt dat dus wel op de hele dag kauwgom kauwen.

Ik vind dus het tandartsverhaal niet logisch in dit draadje zonder uitleg en daarom ging ik er op door.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-08-2014 om 11:46

barveaux

Ik vind dat je een beetje aan het muggenziften bent

Het gebeurt toch doorlopend hier op het forum dat een gesprek alle kanten opgaat? Net als bij echte gesprekken? Dat vind ik er juist zo leuk aan, die draadjes die op den duur over heel andere dingen gaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-08-2014 om 11:48

Kaaskies

Uit nieuwsgierigheid: hebben jouw kinderen al jong antibiotica gekregen?
Ik ken namelijk een aantal kinderen die ook een slecht gebit hebben en die ouders wijten dat aan antibiotica-gebruik op jong leeftijd. Ik vraag me af of hier een kern van waarheid in zit.

Barvaux

Barvaux

31-08-2014 om 11:51

muggeziften

Lees nu eens terug, iemand zegt dat het wellicht verstandig is om na de maaltijd kauwgom te nemen met xylitol en jij komt met een verhaal van je tandarts over dat dat niet goed is maar volgens mij gaat dat vooral over de hele dag kauwen. Nu heb je dus een, volgens mij, prima advies weerlegd met een verhaal wat over iets anders gaat. Ik denk dat het bij kaaskiezen dus wel nuttig kan zijn maar opeens ben ik aan het muggeziften en wil ik alleen maar gelijk krijgen. Het advies van jouw tandarts is niet gegeven nav de situatie in dit draadje maar jouw tandartsadvies gebruik je dus wel als reactie. Ik denk dat dat niet verstandig is.

dendy

De soort antibiotica die slecht is voor het gebit wordt allang niet meer voorgeschreven aan kinderen, op hoge uitzondering na. Er wordt altijd eerst gekozen voor een andere vorm die niet slecht is voor het gebit.

bibi63

bibi63

31-08-2014 om 14:47

nog een tip

Na het tandenpoetsen de tandpasta NIET wegspoelen met water, maar gewoon uitspugen. De fluoride heeft dan meer tijd z'n werk te doen.
Overigens zweer ik bij Elmex (geen aandelen...), tandarts is hier ook tevreden over.
Bibi

Kaaskies

Kaaskies

31-08-2014 om 16:20

Dendy antibiotica

Ja, dat heb ik ook gehoord. En destijds nagezocht, maar het zou inderdaad bij deze AB niet meer opgaan.

Hier had één wel en één geen AB op jonge leeftijd.
De één had eeuwig en altijd (flinke) oorontsteking, dit is zo'n drie keer behandeld met antibiotica totdat hij op tweejarige leeftijd buisjes kreeg.
Hij was wel degene die tijdens een dagopname aan zijn melkgebit behandeld moest worden.

De ander heeft geen AB gehad, en hij is nu dit kalender jaar op een totaal van 8 gaatjes gekomen......
Dus...zeg het maar?!

Deze week gaat er eentje met zijn eetdagboek naar de mondhygiëniste.
Ben benieuwd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-08-2014 om 21:24

Antibiotica

Ik heb vanaf mijn (premature) geboorte 44 jaar geleden heel lang, veel en vaak antibiotica gehad waardoor mijn tanden gelig zijn geworden. Maar dankzij goede genen en goede mondhygiëne heb ik nog nooit gaatjes gekregen, ook niet toen ik drie jaar lang gebeugeld had. Gelukkig heeft zoon ook kennelijk mijn sterke gebit want ook hij heeft tot nog toe geen gaatjes ondanks een jaar beugelen. Moet ik wel zeggen dat wij overwegend water drinken en thee zonder suiker. Frisdrank, energiedrankjes en vruchtensap zijn echt heel slecht voor het gebit. Kauwgom kauwen we nooit. Wij poetsen twee keer per dag (elektrisch) en voor de rest dus goed spoelen met water. Toen zoon net zijn beugel had deed hij wat minder moeite maar na een tijdje wekelijks zo'n roze plakverklikkertabletje gebruikt te hebben en diverse waarschuwingen gekregen te hebben van de orthodontie-assistente is hij weer goed gaan poetsen en flossen. De aanblik van zijn roze weerwolf-gebit was te veel voor hem

Marjolein

Marjolein

07-09-2014 om 15:09

Geweest...

.. en weinig nieuws. De hierboven genoemde tip om tandpasta niet weg te spoelen met water en verder leren flossen.

Poetsen gaat goed. Etenspatroon ook goed. Tja, we modderen dus verder.

De vraag over xylitol kauwgum vergeten te stellen, maar herkansing bij andere zoon....

bertje1

bertje1

07-09-2014 om 21:17

melk is bewezen niet slecht voor de tanden

zelfs door evt. suiker.
het is een pH kwestie.

Annet

Annet

07-09-2014 om 21:38

Mijn tandarts zegt wat anders (over suikervrije kauwgom)

Hij zegt dat kauwgom na het eten heel goed is, niet vanwege de kauwgom zelf maar omdat het kauwen van kauwgom het speeksel in de mond bevordert. En dat is weer goed voor de tanden. Xylitol kan geen kwaad maar doet ook niets extra. De kauwgom is een middel (behalve als er suiker in zit,dan wordt het een kwaad middel)
De tandarts bedoelt een tijdje kauwen (15 minuten of zo) en niet eindeloos doorgaan.

mama2

mama2

11-09-2014 om 11:29

hygiene

De belangrijkste punten die ik als advies geef:

probeer je te houden aan 7 eet- en drink momenten m.u.v water en melk (melk neutraliseert dus dat mag je onbeperkt drinken, of dat voor je lichaam goed is is een 2e, maar we hebben het over de tanden nu). Water mag ook onbeperkt. Het makkelijkste is dan ook om ze te combineren.

Wacht met poetsen minimaal een half uur met poetsen (liever een uur). Door eten en drinken wordt je glazuur zacht en dat heeft herstel nodig.

Drink zoveel mogelijk door een rietje en leg deze achter op de tong zodat de drank niet in aanraking komt met de elementen.

Gebruik tandpasta met fluoride. Het belangrijkste van tandpasta is dat dit erin zit en dat je hem lekker vind! Ongeacht welk merk dus! De bedoeling namelijk is dat je, zeker na de avond beurt, 1x licht spoelt en de resten tandpasta in je mond laat zitten. Inderdaad om de fluoride, want die werkt pas NA 2 minuten....

Floss, stoker, rager minimaal 1x per 24 uur. Welke tandenborstel je ook gebruikt, deze komt niet tussen je tanden en kiezen.

Gebruik altijd een zachte tandenborstel en zorg dat je goed langs het randje van je tandvlees poetst. Leg de borstel in je vingertoppen, dan poets je nooit te hard. De toppen van een borstel doen het werk, poets je te hard dan druk je deze weg.

Veel ouders merk ik in de praktijk geven hun kinderen geen cola, want dat is zo slecht. Als ik vraag wat ze dan wel drinken hoor ik zeer geregeld Icetea...dat is dus nummer 1 slechte drank voor je tanden! De PH waarde is zo mega hoog, daar kan geen glas cola tegenop. In principe is alles zuur, wij maken het zoet door de toevoegingen....

Indien er geen of gering plaque aanwezig is en er toch gaatjes blijven vormen ondanks goede hygiëne, dan zouden wij een test laten doen op een bepaalde bacterie. Je mondhygiëniste weet hier vast van gezien het een protocol is.

nathalie

nathalie

11-09-2014 om 18:58

mama2, wachten met poetsen

Liefst een uur wachten met poetsen... maar ik wil 's morgens eigenlijk na het ontbijt en voor dat ik naar mijn werk ga wel even tandenpoetsen. Lekker met een frisse schone mond de deur uit. Dat wordt wel erg vroeg ontbijten dan.
Ik ontbijt met een kop thee met een scheutje melk en een flinke bak yoghurt met een klein beetje muesli, geen fruit, geen suiker. Mag het dan wel (asjeblieft ?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.