Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Melanie

Melanie

26-02-2017 om 14:56

Slapeloosheid

Sinds 4-8 weken slaap ik veel slechter dan voorheen. Ik sliep altijd eigenlijk wel goed. Nu slaap ik meestal nog wel redelijk snel in, maar word ik bijna elke nacht 's ochtends wakker. Dat kan om 5 uur of half 6 zijn (ik sta meestal 06.45 uur op, dus echt te vroeg). Maar ook om half 3 a 3 uur. Ik moet dan bijna altijd plassen. Dat is niet erg. Maar waar ik voorheen gewoon weer lekker verder sliep, kom ik nu niet meer in slaap, of duurt het eindeloos lang.
Ik heb veel aan mijn hoofd op allerlei gebieden (het ene serieuzer/erger dan het andere) en dat is allemaal niet even snel "op te lossen". Ben er wel mee bezig daar aan te werken of daar beter mee om te gaan. Het is verder ook niet eens zo dat ik 's nachts aldoor eindeloos doordenk over specifieke problemen (en me dan dus heel erg druk of verdrietig maak midden in de nacht), maar meer dat er allerlei gedachten en dingen langs komen en ik niet in slaap val.
Verder mediteer ik en dat vind ik fijn (al raak ik steeds afgeleid), maar het helpt dus niet om weer snel in slaap te vallen nadat ik wakker geworden ben.
Wie oh wie heeft tips, ideeën, zodat ik na het wakker worden 's nachts weer snel inslaap?

Ik mediteer met headspace

(Zoek maar even op OOL, is een draadje over). Die hebben ook een hele fijne 'Val in slaap' meditatie die werkt als een tierelier. Die zet ik wel eens op als ik midden in de nacht wakker word wegens te druk in t hoofd.

Overigens kan het ook wel iets met de leeftijd te maken hebben. Ik weet niet hou oud je bent, maar beginnende overgang kan ook een vervelende invloed hebben op je nachtrust...

Ingrid

Melanie

Melanie

02-03-2017 om 22:00

Ingrid

Bedankt voor de tip. Ik doe ook Headspace , alleen werkt de app niet op mijn mobiel. Ik probeer nu wel 's nachts zelf een meditatie-oefening te doen en laatst hielp het wel. Maar helaas werkt het niet elke nacht.

Dus als mensen nog andere tips hebben? Ik vind het wel naar om lang wakker te liggen.

En je schreef dat het ook met de leeftijd te maken kan hebben. Ik ben 51 en zit in de overgang, dus dat kan dan misschien wel kloppen. Maar wat kan ik dan met dat gegeven doen?
Accepteren dat ik door de overgang langer 's nachts wakker lig en daar moe van word?

Melanie,

Dan zet je toch de laptop naast je bed? Who cares!

En tja. Leeftijd. Ik vind het vaak makkelijker om iets te accepteren als ik weet dat ik er niks aan kan doen. Dan wind ik me er minder over op, en wie weet val ik dan ook sneller weer in slaap...

Als ik daarentegen denk dat het komt omdat ik druk in mij hoofd ben of zo, dan ga ik me daar weer druk over maken, ben ik pissog op mezelf waarom ik dat nou weer doe. En daarmee maak ik het alleen maar erger....

Ingrid

tante Sidonia

tante Sidonia

03-03-2017 om 03:30

vergeet

niet dat je bij het ouder worden steeds minder slaap nodig hebt. veel mensen willen maar vast houden aan 8 uur slaap nodig maar dat klopt echt niet. Het is per persoon verschillend en bij het ouder worden heb je dus minder slaap nodig.

Niet kunnen slapen is heel vervelend maar ook een beetje een kwestie van loslaten hoe erg dat is. Tuurlijk het is vervelend, maar die dag die erop volgt gaat ook wel weer voorbij en daarna slaap je vaak weer een keer beter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.