Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellefleur

Bellefleur

19-11-2013 om 09:04

slaapritme

Sinds anderhalf jaar is mijn slaapritme veranderd. Ik was al niet zo'n langslaper, maar nu is dat helemaal voorbij. Elke ochtend ben ik om half zeven wakker. Door de week en in het weekend. Dat betekent dat ik 's avonds om een uur of half tien al omval van de slaap. Ik rek het dan nog een uurtje, en stort dan in. Toen de wintertijd inging was ik 's ochtends om half zes klaar wakker. En vanochtend weer. Door de week vind ik dat niet zo erg, dan heb ik 's ochtends wat meer tijd, maar in het weekend vind ik het vervelend. De rest slaapt uit tot een uur of tien of later. Dat betekent dat ik al vier uur wakker ben voor er wat leven in de brouwerij komt. Ik kan al die tijd moeilijk wassen gaan draaien of stofzuigen. Het betekent ook dat mijn dag er anders uit ziet dan die van de rest van het gezin. Terwijl zij lui ontbijten en bijkomen, ben ik helemaal op stoom. En 's avonds zak ik in voor de tv, terwijl dan de rest op stoom is. Wat kan ik dan om mijn ritme te verschuiven? Of moet ik het gewoon accepteren als iets wat hoort bij de 'ouderdom' (ik ben 49)

Accepteer het

Ben je in de overgang?

Ik kon ook vroeger wel tot 12 uur uitslapen, gaat niet meer lukken.
Als je de tijd ervoor hebt, kan je 's middags van 13-15 uur even een siesta inplannen, dan hou je het 's avonds iets langer uit

Tigress

Tigress

19-11-2013 om 10:58

Ik ook

Of het nou weekend is of niet om 6 uur gaan bij mij de luiken open. Blijven liggen en me omdraaien helpt niet, ik ben wakker. Ook heb ik dan meteen mijn eerste opvlieger van de dag. Ik ben 52 en sinds ongeveer 2 jaar is dit zo'n beetje vaste prik.
Om 10 uur 's avonds ga ik naar bed. Inslapen gaat moeizaam dus die uren tot ca. middernacht heb ik echt nodig. Ik krijg het niet verschoven. Als ik later naar bed ga, ben ik toch vroeg wakker en ben dan helemaal geradbraakt. Gaat het weleens zo dat ik me omdraai en toch nog even slaap, ben ik de hele dag aan het naduffen, lijkt het wel. ik heb het maar opgegeven en geaccepteerd dat dit nu mijn ritme is.
Een middagdutje is voor mij geen optie, dan heb ik 's avonds nog meer moeite om te slaap te vatten.

Monique D*

Monique D*

19-11-2013 om 15:30

Ik denk aan een aantal dingen

1)
Leeftijd. Ik kon vroeger ook het klokje rond slapen, maar nu heb ik aan 7 uur slaap genoeg (ben inmiddels 50 jaar).

2)
Door werk of samen met de kinderen opstaan voor school kan jouw biologische klok jou automatisch om 5 of 6 uur wekken.

3)
Snurk je? Misschien heb je last van slaapapneu? Je kan tijdens jouw slaap een tijdje ophouden met ademhalen, zodat jouw hersenen een seintje krijgen om even wakker te worden zodat je weer door kan gaan met ademhalen. Dit gebeurt allemaal onbewust. Diegene die naast jou slaapt merkt dit meestal wel op.

Bellefleur

Bellefleur

19-11-2013 om 21:51

reactie

Nee, ik ben nog niet in de overgang. Maar ik denk dat het wel iets met hormonen is. Toen ik net bevallen was, had ik het ook. Het voelt alsof m'n hele lijf prikt; ik moet uit bed. Ik heb geen slaapapneu, maar wel bruxisme. (zo leuk om dat woord eens te kunnen gebruiken ) Ik word 's nachts zelden wakker, ben verder een goede slaper. Alleen niet lang genoeg. Is het wel slim om overdag dutjes te doen? Werk ik dan niet een slecht slaappatroon in de hand?

wizzer

wizzer

19-11-2013 om 21:53

je biologische klok verzetten

Ik begrijp dat je 's avonds graag wat langer op zou willen blijven en 's ochtends langer slapen.

Ik zou proberen om 's avonds een half uurtje voor een daglichtlamp te gaan zitten en zo te kijken of je je biologisch klok wat naar achteren kunt zetten.

Tigress

Tigress

20-11-2013 om 07:52

Weg van lange adem

Probeer 's avonds als je slaperig dreigt te worden iets te gaan doen wat je wat aktiever maakt. Misschien kun je daarmee je bedtijd wat verschuiven. Op den uur ga je dan wellicht ook later ontwaken omdat je toch aan een bepaalde hoeveelheid slaap moet komen. Dat gaat natuurlijk niet van vandaag op morgen. Het kost tijd.
Dutjes overdag raad ik je af. Dat werkt inderdaad een slecht slaappatroon in de hand.
Die hoeveelheid slaap is niet voor iedereen hetzelfde en veranderd ook door de jaren heen. Ouderen kunnen met veel minder slaap toe dan jongeren. Bijt je niet stuk op 8 uur slaap per nacht.
Met 49 jaar is het best mogelijk dat de overgang een rol gaat spelen. Je vermoed zelf al dat het misschien iets hormonaals is.

bellefleur (ot)

Ah, weer een nieuw woord geleerd. Ik had er nog nooit van gehoord en heb het opgezocht. Dank je wel!

Bellefleur

Bellefleur

20-11-2013 om 09:32

slaapduur

Toch bouw ik slaaptekort op, ik heb afgelopen zaterdag van 8 tot 7 geslapen! Toen voelde ik me beter. Ik denk dat ik maar probeer mijn ritme langzaamaan te verschuiven. Bijvoorbeeld elke avond 10 minuten later naar bed. Nu nog 'eventjes' een oplossing vinden voor het piekeren. Als ik 's ochtends wakker wordt, begin ik te piekeren over alles wat nog moet die dag, zorgen, enz.
Graag gedaan Jippox, nu hopen dat het beklijft

ha!

bruxisme, bruxisme... ik ga het even 10x overschrijven, dan onthoud ik het vast wel.

En over het piekeren: als je dat nou gewoon eens 's avonds doet?

euh gewoon blijven zitten?

Ik heb dat ook wel eens, vooral in de zomer. In de winter heb ik er amper last van. Maar zodra het weer vroeger licht wordt begint het gedoe weer. Ik heb het in het weekend veel minder. Minder om te 'zorgen' denk ik en het idee dat ik geen verplichtingen heb zoveel
Ik dwing mezelf dan gewoon om op de blijven. Ook al ben ik door het vroege wakker worden eigenlijk wel aan slaap toe.
Ik kijk op de klok, weet hoeveel slaap ik ong. nodig heb en bedenk hoe laat ik er eigenlijk 'uit' moet en berekend zo mijn bedtijd.
Als ik bijna omval ga ik gewoon wat doen. Dingetjes in huis, mijn vriendin bellen, nog een mailtje sturen of wat dan ook.
Zodra ik op gang ben en van de bank af (héél belangrijk) kom ik weer 'bij' en ebt mijn moeheid enigzins weg.
Als ik dat 2 of 3 dagen doe, heb ik mijn ritme wel weer te pakken. En slaap ik weer tot later.
groeten albana

Wat

Wat

20-11-2013 om 10:02

herkenbaar

ik ben 47 en heb sinds mijn 43e blijkbaar voldoende aan minder slaap. Net als jij bouw ik wel een slaaptekort op. Dat "los ik op" door dan toe te geven aan mijn moeheid en een keer extra vroeg naar bed te gaan en pas mijn bed uit te komen als ik wakker word. (zoals jij doet met die nacht van 8-7 uur)
Het is wel mogelijk je slaappatroon aan te passen.
Zelf ging ik altijd liefst om half 2 snachts naar bed en 8 uur later er weer uit. Dus wel hetzelfde aantal uren, maar op de tijd van een depressieve. Iemand met depressies verschuift vaak het dag/nachtritme, vandaar.
In 3 maanden tijd heb ik mijn ritme zo verschoven dat ik nu voor 12 uur in mijn bed moet liggen en er elke dag op hetzelfde tijdstip uitga.
Blijft lastig, want zodra ik weet dat de dag erna een vrije dag is, krijg ik toch weer die neiging daarvan te genieten en laat naar bed te gaan.
Als je ouder wordt heb je idd minder slaap nodig, zijn hazeslaapjes af en toe een oplossing (10 min wegzakken), net zoals oudere mensen dat hebben.
Ik herinner me nog dat mijn opa ook zei dat de nachten zo lang waren omdat hij nog maar 5 a 6 uur sliep.
Probeer jezelf voor te houden dat je niet enkel in bed ligt om te slapen maar om uit te rusten. Pak bv smorgens nog 10 min extra in bed, waarin je enkel ligt te genieten van de stilte om je heen.
Het trainen heeft mij zo geholpen dat ik nu zelfs om 6 uur op het werk kan starten zonder het gevoel heb een nacht gemist te hebben. Voor jou zou het omgekeerde moeten kunnen werken: trainen om iets langer te blijven liggen, desnoods met 3 minuten per week en niet 3 minuten per ochtend/avond. Dus 1 week lang 3 minuten later naar bed en 3 min later opstaan.

Tegen piekeren bestaan wel oplossingen. Bij mij werkte hypnotherapie (3 sessies, voornamelijk gericht op loslaten) daar goed tegen en ook de gedachtenstop die ik leerde, maar dat kost tijd en oefening, evenals een ontspanningscursus die ik volgde.
Een gedachtenstop werkt als volgt: neem een ideaal plaatje/situatie in gedachten. Een plek waar je je volledig vrij, warm en veilig voelt. Bij mij was dat bv het strand, zon, zee. Daar ga je in gedachten naartoe en daar kalmeer je van. Ga je piekeren dan roep je hardop of in gedachten: STOP! En haalt onmiddelijk dat plekje/die situatie voor de geest. Je kunt het gepieker ook oproepen en dan oefenen. Het is een soort heel oppervlakkige "trance", mag eigenlijk niet eens een naam hebben, maar het werkt zeker.

De "nutter" in je hoofd

Er zit een "nutter" (gek) in je hoofd, die zichzelf heel erg belangrijk vind. Die constant je aandacht vraagt en van alles erbij haalt om je aandacht vast te houden.
Dingen uit het verleden, zorgen voor de toekomst.
Deze "gek" meent dat hij/zij invloed kan uitoefenen.
Hij/zij wordt ook wel met een andere naam uitgeduid: "EGO"
Als je beseft dat je aan het piekeren slaat, over wat je gedaan heb, of over de toekomst, stuur hem/haar direct weg.
En probeer je zegeningen tellen die je nu op dit moment hebt.

Als je voedsel in de koelkast hebt, kleren aan je lijf,
een dak op je hoofd en een plaats om te slapen
...dan ben je rijker dan 75% van deze wereld.
Als je geld op de bank hebt, in jouw portemonnee
en kleingeld in en bakje ergens
...dan ben je onder de 8% van 's werelds rijksten.
Als je 's morgens opstaat met meer gezondheid dan
ziekte...ben je meer gezegend dan de miljoen
die het deze week niet zal overleven.
Als je nooit het gevaar hebt ervaren van oorlog,
de eenzaamheid van gevangen genomen zijn,
de angst voor martelingen,de pijnscheuten
van het hongerlijden dan loop je vooruit op
de 500 miljoen in de wereld die dit wel meemaken.
Als je kan zeggen wat je wilt zonder angst
en zonder lastig te worden gevallen, gearresteerd
te worden, gemarteld of gedood te worden, dan ben
je meer gezegend dan drie biljoen mensen in de wereld.
Als je ouders nog in leven zijn en nog samen getrouwd zijn
...ben je heel zeldzaam.
Als je hoofd omhoog houdt met een glimlach op je gezicht
en je bent écht dankbaar...ben je gezegend
omdat de meerderheid dat kan,maar het niet doet.
Als je deze boodschap kan lezen,
heb je net een dubbele zegening gekregen;
het feit dat iemand aan jou dacht
en je bent nog meer gezegend dan meer dan
twee biljoen mensen in de wereld die
helemaal niet kunnen lezen.

Bakje

Bakje

20-11-2013 om 11:39

Piekeren

Hier een stappenplan om piekeren te verminderen:
http://www3.psy.vu.nl/stophetgetob/wat_is_piekeren.html

Anonymized User

Anonymized User

20-11-2013 om 21:29

Jasam!

Dat is een voltreffer. Dankjewel.

Bellefleur

Bellefleur

20-11-2013 om 21:30

Helemaal niet anonymized!

Gewoon Bellefleur. Morgenochtend denk ik aan jou Jasam!

Dankbaarheid maakt je dag!

Het is beter dat, wanneer je net wakker wordt Bellefleur, dat je in de soes even bedenkt:

Wat ben ik dankbaar dat ik weer wakker geworden ben en dankbaar voor de nieuwe dag, met nieuwe kansen.
Wat kan ik vandaag voor een ander betekenen, wat kan ik vandaag aan een ander geven.

Zet de boodschapper maar uit je hoofd Ja Sam (Ik Ben)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.