Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Slaapmuts

Slaapmuts

26-10-2020 om 09:30

Slaapproblemen

Ik ben moe. Ik val ‘s avonds als een blok in slaap maar wordt midden in de nacht wakker en val niet meer in slaap, tot ‘s ochtends vroeg soms nog even en dan gaat de wekker weer .
Als ik wakker ben ben ik lekker warm en ga ik muziek luisteren of soms een (niet spannend) luisterboek.
Misschien nog handig te vermelden is dat ik 51 jaar ben. Zou het aan de overgang kunnen liggen?

bertje1

bertje1

15-11-2020 om 19:51

welkom

ik laatste tijd ook. snap niet zo goed waarom. even oud.maar ik word om half vier, vier of 5 uur wakker (hoewel gisteren weer niet). Ik ga wel bewust later naar bed hoewel dat nog niet echt helpt. Bij mij is het van de laatste weken. Er is wel van alles gaande prive.. overgang weet ik niet. heb geen warmtevlagen nog en nog heel regelmatig ongesteld. pff. naar he.
zou niet weten wat te doen.
ik ga meestal ff lezen en dan val ik weer in slaap.
soms ook malen.

juf Ank

juf Ank

15-11-2020 om 20:40

Ja...

Helaas dit hoort inderdaad bij de overgang. Ik heb zelf de oplossing nog niet gevonden.

Imke

Imke

16-11-2020 om 06:56

Cbd

Ik heb gewrichtsklachten en slik daarvoor sinds 3 maanden cbd-capsules. Behalve dat mijn klachten wat verminderd zijn, slaap ik een stuk beter! Sinds een jaar of 6 (ben nu 54) was de nacht klaar als ik wakker werd, als dat dan rond 01.00 uur was dan was het een lange nacht om wakker te liggen. Ik word nu nog wel wakker, maar draai me om en slaap weer verder.

Maro

Maro

16-11-2020 om 10:36

Imke

welke cbd capsules slik jij? Ik vind die van de trekpleister weinig doen

Pluis

Pluis

16-11-2020 om 10:56

Overgang kan heel goed

Een van de meest genoemde kwalen bij de overgang is slecht slapen. Ik heb een vriendin die letterlijk gek werd van het slaapgebrek, die is nu in behandeling op een slaappoli.
Ik slaap de laatste tijd erg onrustig. Moeite met in slaap vallen en/of vaak wakker. Ik slaap dan wel weer in, maar ik word 's ochtends niet uitgerust wakker. Merk ook dat ik niet ontspannen lig, ik word tenminste wakker met stijve schouders en nek en hoofdpijn.
Ik ga vanavond maar eens melatonine proberen. Heb ik twee jaar terug ook een tijdje genomen toen ik een periode slecht in slaap kon komen en dat werkte wel een beetje. Hopelijk doet het ook wat met het doorslapen. En misschien ook weer eens de meditatieapp van stal halen, daar viel ik ook altijd lekker door in slaap.

Verder maar weer eens wat meer sporten en gezonder eten en op tijd naar bed, geen schermpjes in de avond en dat soort standaard dingen. Vaak kun je zelf best wel wat doen, alleen vergt het discipline. En dat heb ik niet zoveel .

Niki73

Niki73

16-11-2020 om 11:29

Simpel om te proberen

Sommige mensen slapen slecht door een magnesiumtekort. Andere symptomen daarvan zijn o.a. spierkramen en zenuwtikjes (bijv in je ooglid). Maar het heeft dus ook invloed op je slaap.

Magnesiumcitraat (neem wel citraat!) is voor weinig te koop bij de drogist, en je zou er al snel het effect van moeten merken. Kwaad kan het in elk geval niet.

Menorquina

Menorquina

16-11-2020 om 12:08

Niki73

'Kwaad kan het in elk geval niet.'

Jawel, volgens het voedingscentrum kunnen er darmklachten ontstaan bij overdosering (zoals diarree).

Hangkous

Hangkous

16-11-2020 om 12:19

Bij citraat niet

Ik slik al jaren magnesiumcitraat en dat gaat prima. Van magnesiumoxide is bekend dat het laxeert.
Ik slik meestal 1 tablet per dag en ga daar goed op qua spieren geen nachtelijke krampen. Heel soms doe ik even een weekje 2 per dag, zoals op de verpakking staat, als ik voel dat ik tekort heb.
Geen last van de darmen.

Imke

Imke

16-11-2020 om 15:32

Nou

als je al darmklachten hebt moet je geen magnesiumcitraat nemen, magnesiumtauraat kan dan wel. Ik heb dat heel lang genomen op advies van een overgangsconsulente (ik heb een darmziekte), maar er zit ook heel vaak b6 in. Mijn b6-waarden waren torenhoog, ik moest direct stoppen.

Maro, ik gebruik de cbd-capsules van het Kruidvat, 10mg.

Imke

Imke

16-11-2020 om 15:34

En koffie

Ik ben een enorme koffieleut, echt bijna verslaafd. Nu mag ik tot 12.00 uur koffie van mezelf, dan niet meer.

Pirata

Pirata

16-11-2020 om 21:40

Ook

Ik slaap ook nauwelijks. Maar dan andersom, ik val pas rond half 5 in slaap. Heel fijn als je eerste werkoverleg om 9:00 gepland staat (dagelijks).
Bij mij komt het door medicatie, dus ik heb nu ook slaapmiddel gekregen als extra bonus.
Ik begin vandaag met een ontspanningsapp, kijken of dat me helpt. Al heb ik maar minder slaappillen nodig, dat is al winst.
Ik maak me niet eens druk tijdens het wakker liggen, ik lig gewoon uren in het donker te liggen...

Pirata

Pirata

17-11-2020 om 08:56

Gelukt

Gisteravond heb ik in bed 20 minuten lang dingetjes van de ontspanningsapp aangezet. Daarna had ik zelfs geen zin meer om iets te lezen. Ogen dicht gedaan, na een half uur sliep ik (denk ik). Wel melatonine en een halve slaappil gebruikt, maar normaal doet dat ook niks bij mij. Dan heb ik een hele slaappil nodig, wat ik niet wil want daar word ik zo suf van dat het tot de middag duurt voor ik me een beetje helder voel.
Ik werd rond 2 uur wakker, moest mijn man op zijn zij werken wegens rare slaapgeluiden, en sliep zelfs door!!!
Vanavond nog een keer proberen. Als het weer werkt neem ik de betaalde versie.

Klaasvaak

Klaasvaak

18-11-2020 om 02:09

Ik ook niet

Aan het tijdstip van typen zie je het al: ik slaap tegen vier uur tot half 6..daarna onrustig nog een soort dutje tot 8 uur.
Ik ben klaarwakker.
Sliep altijd al slecht maar de laatste 2 jaar bar en boos van 1 tot max 5 uurtjes. Ben 54 en nog trouw mijn menstruatie helaas.
Slaapmedicatie, dubbele slaapmedicatie, melatonine driedubbel ( arts), niets helpt.
Twee weken terug een slaaptest gedaan en ik heb slaapapneu en waarschijnlijk een slaapstoornis ernaast die elkaar in de hand houden en negatief beïnvloeden.
De overgang kan idd je slaap negatief beïnvloeden. Als het heel erg is en lang duurt, of wanneer het je functioneren beïnvloedt zou ik toch eens langs de huisarts gaan.

Check! Hier ook een overgangster

De opvliegers vallen allemaal reuze mee, met behulp van de fysiotherapeut ben ik ook niet meer zo stijf 's ochtends, maar met slapen wil het soms niet erg lukken.
Soms val ik moeilijk in slaap, soms val ik gemakkelijk in slaap, maar wankel dan om een uur of 4 naar de wc om daarna niet meer de slaap te kunnen vatten. Of ik slaap wel, maar droom zo vreemd dat ik niet uitgerust wakker word. Gelukkig is het niet elke nacht raak, maar vervelend is het wel als het weer toeslaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.