Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tonny

tonny

22-11-2015 om 12:08

Slaapbehoefte

In de weekendbijlage van onze krant stond een fraai artikel over het belang van slaap. Als het om gezond leven gaat, krijgen voeding en beweging volop aandacht, maar slaap komt er bekaaid af. Het vele gebruik van beeldschermen werkt zeer verstorend op de slaap.

In een kadertje bij het artikel staat een tekst betreffende het testen van je slaapbehoefte, uit te voeren als je wat dagen vrij bent (!).

Vanaf 20.00 uur geen beeldscherm, alleen sfeerverlichting, een boek lezen is prima. Naar bed gaan zodra je je slaperig voelt en geen wekker zetten. Als je dit vijf etmalen doet, weet je - aldus de tekst- hoeveel slaap je nodig hebt.

Heeft iemand van jullie de moed dit uit te testen? (ik niet, hahaha. Ben net als velen nogal verslingerd aan tablet en telefoon. Maar het zou best verstandig zijn, ik loop overdag geregeld te geeuwen)

Avondmens

Door de weeks met werk en kinderen ben ik blij als mijn avond om een uur of 10 begint. Ik zou er niet aan moeten denken om dan naar bed te gaan omdat ik dan zou vinden dat ik geen eigen leven heb. En in vakanties is het helemaal lekker om 's avonds op internet rond te hangen of eens tv te kijken omdat je dan niet vroeg op hoeft de volgende ochtend.

De crux zit hem bij mij in het naar bed gaan als je je slaperig voelt, ik zit wel eens te knikkebollen maar ben dan te gaar om op te staan, meestal kom ik dan juist over mijn slaperigheid heen en voor ik het weet is het weer half twee.

skik

Katniss

Katniss

22-11-2015 om 12:26

Ritme

Ik weet precies hoe mijn ritme in elkaar zit. Om 20.00 uur 's avonds zou ik best een dutje kunnen doen. Helaas heb ik dan andere verplichtingen. Vanaf 21.00 uur ben ik weer helemaal alert, tot een uur of 23.30. Dan ga ik maar naar bed, want de wekker gaat toch weer om 07.00 uur, waarna ik me met heel veel moeite uit bed sleep om 07.30 uur.
Deze week moest ik twee keer om 6 uur op. Dan ben ik op vrijdag weinig meer waard ;-(
Als ik geen wekker zet ben ik meestal rond 09.30 uur wakker, ook als ik om 00.00 uur slaap. Dus 9,5 uur is dan mijn slaapbehoefte?

ja

Ik heb regelmatig beeldschermloze avonden, en ga ook vrij vroeg naar bed (zelden na 22u) maar ik heb nog wel eens de neiging om te lang door te gaan met lezen.
Meestal ben ik voor de wekker (die gaat om 6:45u) wakker, maar hem 5 dagen niet zetten durf ik alleen in de vakantie (en dat doe ik dan ook). Dan ben ik meestal rond half 8 wakker.

Ik weet van mezelf dat ik vrij veel slaap nodig heb (liever 9 uur dan 8 of minder, zeg maar) en daar houd ik ook rekening mee. Ik krijg er namelijk echt last van als ik dat niet doe.

MamavanSenH

MamavanSenH

22-11-2015 om 14:03

Heeft bij mij geen zin

Ik word meerdere keren per nacht wakker omdat ik nu eenmaal een lichte slaper ben en van elke auto die in de straat parkeert, vrouw die naar de wc gaat, dan moet ik zelf een keer plassen, buurhond die blaft, kat die op de kattenbak gaat, etc. wakker word. Zodra ik tussen 5 en 6 ergens wakker van word lukt het me negen van de tien keer niet om terug in slaap te komen. De tiende keer dan wel en dan slaap ik tot dochter wakker word.

Dus ja, hoe weet ik nu dan hoeveel ik nodig heb? Ik word sowieso nooit uit mezelf wakker, altijd ergens van, of het nu de wc, een auto of mijn dochter is. Meestal ga ik er vanuit dat wanneer ik tussen 5 en 6 wakker word en geen slaap meer kan vatten dat betekent dat mijn lichaam genoeg heeft gehad voor die nacht. Anders zou ik wel weer in slaap vallen. Maar ja, dat zal wel niet kloppen.

Marjoleine64

Marjoleine64

22-11-2015 om 15:14

Doe het regelmatig

maar geen 5 dagen achter elkaar. Als ik na een werkweek (of al tijdens de werkweek) echt moe ben, dan ga ik inderdaad 's avonds een krantje lezen, op tijd naar bed en dan in bed nog wat lezen, tegen half 12 uiterlijk licht uit. Moet het boek niet al te spannend zijn... Als ik dan geen wekker heb de volgende morgen (weekend) dan slaap ik toch zeker wel tot half 8, gistermorgen zelf tot kwart over 8 (en vanmorgen 8 uur). Dus ik heb ongeveer 8 uur slaap nodig, en dat krijg ik normaal gesproken door de week niet voor elkaar. Ik ben ook een lichte slaper, en slaap daarom vaak met oordopjes in totdat ik halverwege de nacht moet plassen. Daarna is het meestal wel zo stil in huis dat ik zonder kan, totdat de wekker gaat om half 7. Als ik geen wekker hoef te zetten dan houd ik ze wel eens de hele nacht in. Vooral handig als ik niet vroeg op hoef, maar man of zoons wel.

dat kan hier helemaal niet

Ik heb bijna nooit een paar dagen achter elkaar vrij, behalve in de vakantie. En ik heb twee kinderen met een iets ander ritme dan ikzelf, dus ik kan wel behoefte hebben om tot half negen te slapen, mijn zesjarige denkt daar anders over en die wint.

Maar dat maakt allemaal weinig uit, ik weet denk ik wel ongeveer hoeveel slaap ik nodig heb. Meer dan ik krijg, en dat komt omdat ik, net als Skik, een avondmens ben en eigenlijk te vroeg op moet. In de winter is het helemaal erg, want door het donker ben ik dan helemaal nauwelijks mijn bed uit te branden.

Ik ben trouwens op zich wel een heel makkelijke slaper, dat scheelt dan weer. maar experimenten zoals in de openingsposting beschreven - leuk als ik mijn eigen leven geheel naar eigen inzicht kan inrichten. Na mijn pensioen, vermoedelijk...

Groeten,

Temet

guera

guera

23-11-2015 om 10:03

ik weet het wel

Een uur of 8 heb ik wel nodig. Liever soms iets meer. 8 uur lukt me wel van 23 uur tot 7 uur. Een nachtmens ben ik zeker niet en al helemaal niet op een doordeweekse dag. Ik ken ook mensen die tot 1 uur doorrommelen of tv kijken. Doet mijn man ook. Ik trek dat niet. Soms wordt het laat omdat ik op stap ben ofzo maar dan moet ik dat wel de volgende dag een klein beetje rechttrekken. Overdag gapen heb ik nooit last van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.