Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vera*

Vera*

01-02-2014 om 11:50

Schouderoperatie, wie heeft er praktische tips?

Ik heb een scheurtje in mijn pees waar ik heel lang al veel last van heb. Nu is het voorstel toch om te opereren, juist omdat mijn andere pols al krakkemikkig is en deze linker arm/schouder voor een gedeelte al taken heeft overgenomen van rechts.
Na de operatie zit ik zes weken in een draagband en mag ik mijn arm niet gebruiken.
Het 'probleem' is ook dat ik linkshandig ben. Tegen het praktische deel zie ik heel erg op.
Wie heeft er tips?

Praktisch?

Eén keer per week hulp in de HH.
Magnetron/diepvriesmaaltijden aanschaffen, in van die bakjes die je gelijk kunt weggooien.
En al je ongelezen boeken doornemen.

Daarnaast, vroeger werd de arm van linkshandigen op de rug gebonden om ze te leren met rechts te werken.
Dus onmogelijk is he niet, deze linkshandigen schrijven vandaag de dag nog steeds rechts.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-02-2014 om 14:04

Vera

Vervelend voor je! Ik loop sinds een week of 6 met een schouderblessure (rechtst, ik ben rechtshandig) en kan en mag amper iets met die arm doen. Het went snel, is mijn ervaring.
Ik merk dat ik vooral beperkt ben bij huishoudelijke dingen. Werk enzo, dat komt wel goed, en typen kan ik ook wel met links. Maar stofzuigen, strijken, aardappels schillen.... Dat lukt mij echt niet met alleen mijn linkerarm. Die klussen moet je denk ik weg-organiseren. Bij de rest van het gezin, en anders hulp inschakelen.

Tulp

Tulp

02-02-2014 om 18:36

Vera

Bedenk dat met name je bovenarm gefixeerd moet blijven, je zult dus wel wat kunnen bewegen met de onderarm. Maar stel je daar ook niet teveel van voor.
Het blijft knap lastig. Het heeft bij mij ruim 3 maand geduurd voor ik weer redelijk met mijn arm kon bewegen. Ik vond het al met al vies tegenvallen.
Ik snap dat je niet veel aan mijn reactie hebt, maar stel je er op in dat je veel hulp nodig hebt. Probeer dat op voorhand te regelen.

Valli f.

Valli f.

04-02-2014 om 15:33

zelf net geopereerd

Hallo,

Ik ben in december geopereerd aan mijn schouder, ik ben net een week zonder sling. De eerste drie weken vond ik het moeilijkst, ik kon niks zonder hulp, niet aankleden, niet douchen etc. Na drie weken ging dat al wat makkelijker.

Voor de operatie had ik enkele t-shirts aan de zijkant losgeknipt en er klitteband ingezet, dat bleek ideaal, zo ook met hemden, een bandje losknippen (aangedane schouder) en een stukje klitteband ertussen, dat veraangenaamd het aankleden enorm.

Huishouden staat nog steeds op een laag pitje, mijn mijn man zorgt elke avond voor het eten, en is hij laat thuis dan schuiven we wat de magnetron in. Mijn kinderen heb ik ook flink aan het werk gezet, ze weten nu hoe de wasmachine werkt hangen de was op (of in droger) doen regelmatig wat boodschapjes, stofzuigen en zorgen voor de kat om maar eens wat te noemen. Strijkwerk is al maanden niet gebeurd, maar dat is ook niet zo belangrijk.

Ik heb bijna drie maanden met de arm in de mitella gelopen, en echt, je wordt steeds handiger met de andere arm/hand.

Wat ik lastig vind is dat ik niet kan fietsen of autorijden, ik moet alles lopend doen, gelukkig gaat ook dat steeds beter, de eerste 8 weken na de operatie had ik altijd een pijnlijk schouder omdat de jas zo zwaar drukte op het schouder. Dat is gelukkig over.

Nu nog revalideren, 3x per week fysio, dat valt ook niet mee, ik had van te voren niet beseft dat het allemaal erg ver weg moet komen met de arm.

Vera*

Vera*

04-02-2014 om 18:45

Valli f.

Fijn dat je je ervaring wilt delen.
Gelukkig kunnen man en pubers wel een deel overnemen van het huishouden. De oudste zal dan écht moeten gaan koken.
Nu heb ik ook moeite met aankleden. Ik krijg mijn beha al heel lang niet meer dicht op mijn rug en ik heb ook moeite met mijn tshirt in mijn broek stoppen.
Ook kan ik het bed niet opmaken, drie hoeken van het hoeslaken lukken en de rest doet mijn man.
Boodschappen doen wil ik wel gaan proberen, een nieuw hip vierwielig boodschappenkarretje heb ik al uitgezocht.
Waar ik op dit moment tegenop zie is hoe mijn bewegingsbeperkte rechterhand/-pols ingezet kan worden. Misschien maar kijken naar een ander model muis zodat ik ook nog me kan vermaken met de computer.
Wat voor schouderoperatie heb jij gehad? Ik heb een scheurtje in mijn pees (en daardoor een frozen shoulder) met heel veel bewegingsuitval.

Valli f.

Valli f.

06-02-2014 om 22:30

Vera

Onze kinderen zijn gelukkig erg behulpzaam, ik hoor ze nooit mopperen als er iets moet gebeuren, en ze kunnen meer dan ze denken. Mijn man maakte voor mij 's ochtends voor hij naar het werk ging de lunch al klaar, brood smeren, verpakkingen open maken dat lukte me eerst nog niet.

Ik vond het bijvoorbeeld heel vervelend dat ik zo'n zweetoksel had, ik duwde dan een stoffen zakdoekje in de oksel om het zweet wat op te vangen, en de hele arm was rood en droog omdat het gefixeerd was, flink smeren met lotion dus.

Oja de eerste dagen mocht ik niet douchen, de wond en wondpleisters moesten droog blijven, mijn man kwam op het idee om het schouder in te wikkelen met huishoudfolie, dat bleef heel goed zitten en alles bleef kurkdroog. Zo kon ik toch even lekker onder de douche.
Ik had trouwens een tweede mitella voor onder de douche de eerste twee weken durfde ik echt niet zonder te douchen. Elke beweging is eng.

Ik heb een labrum fixatie gehad, mijn arm ging steeds uit de kom, de laatste keer toen ik me omdraaide in bed, om vier uur 'snachts, toen had ik er genoeg van en besloot me te laten opereren. Ik zou een half jaar nodig hebben voor ik mijn werk weer kan hervatten dus ik heb nog een poosje te gaan met revalidatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.