Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Joyce

Joyce

20-06-2015 om 23:13

schoolkamp in bos en teken bescherming

Mijn dochter gaat met school op kamp in een bosrijk gebied. Alle activiteiten vinden plaats in het bos. Takken opruimen en zagen en werken in het bos. Toen we vorige week in de omgeving, waar het kamp gehouden wordt, een boswandeling maakte had dochter bij thuiskomst 3 teken! Ik was heel erg geschrokken. Er was een grote en 2 heel kleine teken die je amper kon zien. Ze is heel even van het pad afgegaan en dan al 3 teken. Ze droeg een lange broek en lange mouwen. Ze zaten in haar nek. Nu ben ik heel bezorgd over het schoolkamp. Wat als niemand de teken opmerkt en ze zitten de hele week op haar huid? Als ze na een wandeling van een uur al 3 teken heeft hoeveel heeft ze er dan na een week in het bos werken en spelen. Pffff ik zie dat hele kamp nu niet meer zitten. Iemand tips om mij gerust te stellen? Hoe bescherm ik haar tegen al die teken?

Controleren

http://www.teekalarm.nl/waar-zijn-nu-teken/teken-in-kaart/
Het handigste is als je vooraf samen met een ander kind dat meegaat afspreekt om elkaar dagelijks even te controleren. Geef een pincet mee en leer ze daarmee omgaan zodat ze voorkomen dat de teek bloed teruggeeft.
Ik zou inmiddels wel na elke beet preventief antibiotica vragen bij de huisarts. In heel Nederland zitten huisartsen, ook op vakantie. Geef het nummer van het ziekenfonds van je kind mee in haar telefoon.
Misschien is dit wel iets om met school te bespreken. De toename van tekenbeten en besmetting is echt wel zorgelijk.

Preventief antibioticagebruik

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3426201/2013/04/15/Relatief-kleine-kans-op-ziekte-van-Lyme-na-tekenbeet.dhtml

"Uit onderzoek in de Verenigde Staten is al bekend dat preventieve antibiotica daar helpt om Lyme te voorkomen.

"In Nederland worden jaarlijks meer dan een miljoen mensen gebeten door een teek. Tweeëntwintig procent van de teken in Nederland is besmet met de Borrelia-bacterie die de ziekte van Lyme kan veroorzaken. "Aan dat percentage kan je zien dat lang niet iedereen die door een besmette teek gebeten is, ook daadwerkelijk de ziekte van Lyme krijgt", legt onderzoeker Kees van den Wijngaard uit. "Anders zou die 2,7 procent veel hoger liggen."

Evanlyn

Evanlyn

20-06-2015 om 23:59

gecontroleerd

De leerkrachten waarschuwden er steeds voor en mijn dochter en een ander meisje hebben elkaar steeds heel zorgvuldig gecontroleerd. Mijn zoon daarentegen...tja. Als je kind zorgvuldig is en haar vriendinnetje ook, heb je niets te vrezen. Aks ze iets vinden, weten de leerkrachten wel hoe ze er mee om moeten gaan.

Anno2

Anno2

21-06-2015 om 08:11

Controle door docenten

Op scoutingkamp controleert de leiding ELKE dag. Als er een teek wordt gevonden, wordt dit aangegeven op een speciale tekenkaart die het kind mee naar huis krijgt. Nooit laten wij kinderen elkaar controleren, het is de verantwoordelijkheid van de leiding.

Ik heb zeer slechte ervaring met preventieve antibiotica. Ik heb een keer een kind gehad dat het kreeg omdat zijn moeder dat perse wilde, hij kon de volgende dag naar huis met 40 graden koorts, kotsen en nog meer. Was reactie op antibiotica.

In de 15 jaar dat ik mee ga als leiding heb ik nog geen keer meegemaakt dat iemand lime besmetting had, ook bij kinderen die in een week tijd 10 of meer teken hadden, misschien geluk? Maar k denk zel dat een goede controle en snel verwijderen effectiever is, pas na rode vlekken of griepverschinselen naar de huisarts gaan met tekenkaart.

Joyce

Joyce

21-06-2015 om 08:22

Verder

Bedankt voor de tips. Dochter zit in groep 8 en vergeet nogal snel zichzelf te verzorgen. Als ik er niet ben om haar eraan te herinneren poetst ze haar tanden niet. Gaat ze niet douchen etc etc. Ik verwacht dat ze er zelf zeker niet aan denkt om teken te checken. Ze komt op een kamer met kinderen uit een andere groep en dus niet bij vriendinnetje. Ik ben toch bang dat de leiding het te druk zal hebben om elk kind te checken. Het kamp is voor het eerst in de zomer. Ik denk dat ze verrast gaan worden door het teken probleem.

Angela67

Angela67

21-06-2015 om 08:23

anno2

die reactie op de antibiotica, die krijg je ook als je antibiotica voor een longontsteking krijgt, dus niet preventief.
Feitelijk zeg je hiermee: antibiotica nooit doen want het zou kunnen dat je er niet tegen kan.
gr Angela

Joyce

Joyce

21-06-2015 om 08:35

Anno2

Bedankt voor je reactie. Het stelt me wel iets gerust. Maar toch... Ik heb gelezen dat tegenwoordig 1 op de 3 teken de ziekte van Lyme heeft. Dat het erger is geworden... Of is dit overdreven? Het zou me inderdaad iets meer gerust stellen als de leiding zou controleren. de kinderen spelen tot ongeveer 22 uur buiten. Dat betekend dat ze na de controle toch nog een teek kunnen oplopen. Dan zit die terk er de hele nacht en dag erna. Pffff ik maak me waarschijnlijk veel te druk. Zal er naar vragen op school...

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2015 om 08:46

Joyce

Leiding te druk? Het lukt scoutingleiders ook, op kamp...

Tine

Tine

21-06-2015 om 09:15

Na elke beet preventief antibiotica vragen?

Dus dat zou de dochter van Joyce dan nu ook al moeten?
Volgens mij geldt dat advies als de teek er niet binnen 24 uur uit is (en als binnen 72 uur kan worden gestart) dus echt niet altijd na elke beet. Daarom is controleren en op tijd verwijderen zo belangrijk.
Als je een kinderkamp organiseert in een tekenomgeving heb je een verantwoordelijkheid. Ik zou van de leiding wel willen weten hoe ze die verantwoordelijkheid gaan waarmaken. Geen tijd voor controle is geen optie.

Joyce

Joyce

21-06-2015 om 09:16

Wat antibiotica betreft...

Dochter is allergisch voor Peniciline. Sowieso moet ik uitkijken wat voor antibiotica ze krijgt. Ik hoop dat dit niet toevallig gebruikt wordt tegen de ziekte van lyme? Er is wel een reden waarom ik niet zo veel vertrouwen heb in de leiding. Vorig jaar toen oudste op kamp ging heb ik gevraagd of ze oudste eraan willen herinneren dat hij tanten poetst. Toen ik zoon na het kamp vroeg hoe het ging met tanden poetsen. Bleek hij zijn tandenborstel kwijt te hebben geraakt en maar 1 dag gepoetst. Het kamp viel in de winter dus was het gelukkig geen tekenseizoen. ik snap wel dat van een kind in groep 8 zelfstandigheid wordt verwacht maar mijn kids zijn nog niet zover. Verder moeten de kinderen zichzelf insmeren als ze een dagje naar het strand gaan met de klas. Dochter kwam met een flinke zonnebrand thuis. Ze had zichzelf half ingesmeerd. Ik had haar wel al in de ochtend ingesmeerd maar dat blijft niet de hele dag zitten.

Angela67

Angela67

21-06-2015 om 10:38

duidelijke afspraken maken met oa directie

ik zou de directie duidelijk maken dat er elke dag gecontroleerd moet worden op teken en dat ook aan alle docenten laten meegeven. Stel een leuke, nette informatieve brief op met informatie en geef die aan de leerkrachten en mail 'm rond naar alle leerlingen/ouders.
Houd het luchtig, niet te klageren, maar op 1 a4tje met een foto van een volgezogen teek maak je vast indruk!
Ergens nog wat controletips zoeken op internet (via scouting sites ofzo) en je kan proberen om er iets 'normaals' van te maken wat iedereen natuurlijk gewoon even doet.
gr angela

Anno2

Anno2

21-06-2015 om 16:57

daarom

ben ik blij dat mijn dochter op scouting zit, heeft ze alvast kampervaring en daar wordt beter voor haar gezorgd dan op schoolkamp... Maar dat terzijde.

RIVM heeft de beste en meest up to date info.

@ Angela67: ik heb nog niet eerder meegemaakt dat iemand ziek wordt van antibiotica (tenzij het een allergische reactie betreft) alleen maar dat iemand zich beter voelt na antibiotica, dus nee ik zeg niet dat antibiotica nutteloos is, ik zeg pas antibiotica gebruiken als het nodig is.

En wat betreft teken: zorg dat ze delfde dag nog verwijderd zijn, dan is de kans op lime een stuk kleiner. Ik ken namelijk wel iemand met lime, maar die heeft nooit gemerkt dat ze een teek had, dus alle klachten werden niet verbonden aan lime.

Angela67

Angela67

21-06-2015 om 17:12

anno2

maar anno2, als een protocol opgesteld is op basis van onderzoeken en inzichten dat preventief antibiotica verstandig is, waarom zou je dat niet doen? dat is toch ook 'nodig zijn'?

(lime = limoen trouwens)

verder is het enigszins een dooddoener om te zorgen dat teken dezelfde dag verwijderd moeten worden. Het gaat juist over een situatie waarin volwassenen kennelijk niet de verantwoordelijkheid nemen om dagelijks te checken (en je van kinderen niet die volle verantwoordelijkheid mag verwachten).
gr Angela

Anno2

Anno2

21-06-2015 om 18:41

Angela

Heeft u de teek binnen 24 uur weggehaald? Houd tot 3 maanden na de tekenbeet de huid rond de beet in de gaten. Let op het ontstaan van een rode ring of andere klachten die kunnen duiden op de ziekte van Lyme. Soms kunnen mensen besmet raken zonder dat ze een rode ring hebben gezien. Krijgt u klachten? Ga naar de huisarts en meld dat u door een teek gebeten bent.

Bron: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tekenbeten_en_lyme

Bij het betreffende kind was de teek minder dan 24 uur aanwezig, want elke dag controle. Dus preventief antibiotica heeft dan weinig toegevoegde waarde.

Nee kinderen zijn niet verantwoordelijk, dat zijn de volwassenen, als school niet in staat is om goed voor de kinderen te zorgen, zou mijn kind niet mee gaan. Dus ik zou school aanspreken, als zij laconiek doen, geen idee hebben en ook geen informatie daarover willen opzoeken, dan geen kamp, of lekker veel stampij maken met andere ouders, wil ook nog wel eens helpen.

Angela67

Angela67

21-06-2015 om 19:42

anno2

Welk 'betreffende kind' heb jij het over?

Ik heb het over de openingsposting:

https://www.nhg.org/actueel/nieuws/nieuwe-richtlijn-lymeziekte

gr Angela

Marjoleine64

Marjoleine64

21-06-2015 om 21:54

Teken en Lyme

Ik ben het grotendeels eens met Anno2. De leiding van het kamp is verantwoordelijk, ook bij onze zoons op scouting gaat dat zo. Pas bij de scouts (vanaf 11-12 jaar) wordt gevraagd om jezelf en elkaar te controleren, maar daar herinnert de leiding de kinderen dan nog wel aan. Mijn zoons hebben elk jaar wel een paar teken, maar altijd snel gevonden.

Ze hebben ook allebei Lyme gehad... beide zonder directe relatie tot een recente tekenbeet overigens. Jongste kreeg een donkere vlek om zijn geslachtsdelen, en pas toen die vlek behoorlijk groot werd in alle richtingen en een donkerder randje kreeg dachten we plotseling aan een tekenbeet. 3 weken AB na een bezoekje aan de huisarts. Oudste kreeg een dikke knie na een sportblessure, wat overging in een flinke ontsteking - dit bleek Lyme. Ruim 2 weken ziekenhuis met AB-infuus, kijkoperatie, thuis nog 3 weken AB. Dit was midden in de winter, zeker een half jaar na het zomerkamp.

Liena

Liena

23-06-2015 om 21:35

teken

Ik denk dat het voor een docent prima te doen moet zijn om te controleren op teken. Ja, het is misschien even wat extra werk, maar het kan zoveel ellende voorkomen. Misschien kan je voorstellen om een gezamenlijk moment per dag in te plannen dat de leiding controleert of de kinderen geen teken hebben? Ik vind ook dat je dit nog niet aan kinderen zelf over kunt laten. Bij kinderen op scouting vind ik het persoonlijk al een ander verhaal. Daar zijn de kinderen 'gewend' om vaker te controleren op teken. In een groep 8 heeft lang niet elk kind voldoende tijd daarvoor in de natuur doorgebracht. Dus inderdaad is de leiding verantwoordelijk voor het controleren van de kinderen. Ik ben benieuwd wat de school heeft gezegd?

controle

Lastig puntje bij het controleren door leerkrachten, zeker in groep 8, is de plekken waar teken zich graag nestelen: namelijk in warme vochtige plooien, zoals achter je oren, onder je oksels, in je liezen… Ik heb hier al een een kind gehad met een teek midden op zijn bil en eentje met een teek op zijn piemel. Ik geloof zomaar niet dat iedere groep-8-er zich op zulke plekken wil laten checken door de juf

Dus, leer je kind vooral ook zichzelf te controleren!

Liesbeth

Liesbeth

24-06-2015 om 10:42

ook

Er bestaat ook anti-teken-spul dat je op schoenen/kleding kan spuiten en een goedje waar je jezelf mee kunt insmeren (jaja, ben helemaal ingelezen, zie mijn eigen topic over teken).

liesbeth

Klopt maar dat is dan net weer zoiets als met zonnebrandmiddelen: je moet er wel een paar keer dag aan denken om het weer aan te brengen. En wil het goed werken, dan heb je een middel met DEET nodig, da's ook niet echt fijn spul.
Het blijft allemaal een beetje kiezen uit kwaden.

Fronline

Hier krijgt buitenpoes Frontline tegen vlooien, luizen en teken.
Zou handig zijn als er ook zoiets voor mensen op de markt is.
Het werkt een maand lang. Paar druppeltjes in de nek.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-06-2015 om 12:13

Controleren in schoolkamp groep 8

Doen de kinderen hier bij elkaar. De ouders controleren de grote lijnen en de kinderen de liezen etc. Gewoon vriendjes onderling. Dat gaat best goed. Kinderen zien de teek vaak eerder dan de volwassenen is mijn ervaring.

AnneJ

Gat in de markt, wat mij betreft!!

Fiorucci

Fiorucci

24-06-2015 om 17:19

Anne J

Klopt, wereldspul. Van tien teken per dag (ik verzin dit niet) naar hooguit één per week....

Liesbeth

Liesbeth

24-06-2015 om 22:04

halsband (beetje ot)

Oh, ik dacht dat er van die halsbanden waren tegen teken en ongedierte? Kan ik me zoiets herinneren van onze hond vroeger. Ik wilde er al een paar gaan kopen voor mezelf en dan als enkelband

Liesbeth (zeer OT)

Halsbanden zijn er ook nog, dus je ziet: keuze genoeg! Het design is niet geweldig (muisgrijs) maar wellicht kun je hem nog oppimpen voor je 'm om je enkel schuift.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.