Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pardoel!

Pardoel!

27-07-2017 om 17:27

Schminkallergie en kampleiding die niet kan lezen blijkbaar

Mijn dochter is dit jaar voor de eerste keer op kamp mee geweest met de `groten` (10 t/m 14 jaar) Jaarlijkse traditie is de kampdoop voor de kinderen/tieners die voor de eerste keer mee op kamp gaan. Allemaal best.

Nu was het eerste onderdeel dat ze `groen` moesten beginnen wat inhield dat ze met een paar potjes schmink elkaars gezicht helemaal groen moesten schminken wat mijn dochter dus weigerde, niet omdat ze niet mee wil doen, maar omdat ze voor de meeste merken schmink zo allergisch is als wat. Zij meldt dat ik dat op het gezondheidsformulier had gezet, maar één leiding zei `stel je niet aan` en mijn dochter werd door twee leiding aangevallen bewapend met groene sponsjes.

Ze liet het toch maar over zich heen komen, maar een half uurtje later merkte ze al dat het mis was en ja hoor, ze werd zo rood als een tomaat op de plekken waar de schmink zat. Jeuk en branderig en ze heeft 2 of 3 dagen met huiduitslag en kleine wondjes gelopen van het krabben.

Nu het toppunt van dit verhaal; De leiding had die eerste dag het lef mij op te bellen of ze misschien een zalfje bij zich had tegen de huiduitslag. Ik vroeg wat er aan de hand was en wilde haar zelf aan de lijn. Dat vonden ze niet zo`n goed idee en ze zouden wel naar de drogist gaan. Vrij stellig aangegeven dat er niemand naar de drogist gaat en dat ik haar aan de lijn wilde omdat ik anders in de auto naar Dwingeloo zou stappen om het haar zelf wel te gaan vragen.

Na gesputter dus mijn dochter aan de telefoon die vertelde hoe de vork in de steel zat, wat die begeleider dus niet (durfde?) wilde vertellen. Ik kon me naar haar gelukkig inhouden omdat ze het verder wel naar d`r zin had, maar ik was woedend op de leiding.

Mijn vraag is; moet ik het nou maar gewoon als een `foutje` laten passeren of er via hun bestuur een punt van maken, want ik was erg boos. Andere vraag is of jullie kinderen ook zo`n allergie hebben, maar er toch een merk schmink is waar ze tegen kunnen, ze is namelijk wel een type voor carnaval/Halloween en zo.

tante Sidonia

tante Sidonia

27-07-2017 om 17:47

huh

'door twee leiding aangevallen, bewapend met sponsjes'?
Dat klinkt als dwang en als iets wat absoluut niet leuk meer is en zeker een vette klacht waard. Afhankelijk van hoe het gegaan is zelfs een aangifte.
maar feit dat groepsleiding niet het hele verhaal vertelt en haar net aan de lijn wil geven is een duidelijk signaal van het feit dat ze zelf heel goed weten dat ze fout zitten.
Eerlijkheid en excuses had dit nog goed kunnen maken misschien, maar ik zou ggggggrrrrrrrrrrrrrrr

Hoe oud is die kamp leiding?

Allergie

Er zijn nog steeds mensen blijkbaar die vinden dat ouders en kinderen zich aanstellen als er sprake is van allergie. Ook onder hulpverleners overigens.
Gelukkig is het geen allergie met direct ernstige consequenties, daardoor kun je er toch wat meer in loslaten.
Deze leiding heeft een lesje geleerd. Een allergie bestaat. Als je nu nog meer nadruk erop gaat leggen kan het zijn dat ze de hakken in het zand zetten en meer gaan vasthouden aan hun geloof dat allergie overdreven wordt. Dus ik zou het loslaten. Belangrijk is om je dochter dit mee te geven. Er zijn mensen die allergie onderschatten of ontkennen. En niet naar kinderen luisteren die vaak al op jonge leeftijd zelf goed op de hoogte zijn wat al dan niet kan.
Leer je dochter gebruik te maken van antihistaminica en zorg dat ze dat altijd bij zich heeft. Verder is het goed om extra te drinken, vooral water, als je huidproblemen oploopt. Smeren kan het erger maken omdat veel smeersels ook allergische bestanddelen kunnen bevatten. Geef anders op dit soort evenementen een zalfje op waterbasis, van de apotheek, mee, om een schrale pijnlijke huid soepel te houden.
Waar je wel tegen kunt is vaak een zaak van uitproberen. Eerst op de binnenkant van de elleboog, en als dat goed gaat pas gaan gebruiken.
Vaak gaan relatief goedkope eenvoudige smeersels, maar ook schmink, beter dan allerlei dure met gecompliceerde stofjes en parfums.

Angela67

Angela67

27-07-2017 om 17:51

Zelf afspreken met leiding

Niet via bestuur, maar na de zomer, na de eerste opkomst even met er leiding praten. Dan kun je aangeven dat je dochter voortaan anti-histamine mee zal nemen (tabletjes bijv, of crème) voor zaken die per ongeluk gebeuren. Maar dat je het echt op prijs stelt als ze rekening houden met gezondheidsdienst. Met als voorbeeld ernstige allergieën (maar dan zou je ook niet afhankelijk willen zijn van een formulier, neem ik aan, dan zou je waarschijnlijk heel duidelijk een epi-pen demonstreren bijvoorbeeld).
Gr Angela

40er

40er

27-07-2017 om 17:55

Persoonlijk

Zou ik het wel aangegeven. Misschien zoals Angela aangaf, rechtstreeks en niet via het bestuur.

Mijn kind is (gelukkig) niet allergisch maar heeft wel een hekel aan schminken. Hij zou compleet doordraaien hoor als ze dat bij hem zouden doen.

Heeft je dochter minder last?

Vesta

Vesta

27-07-2017 om 21:38

Ja hier ook

Dochter neemt dus mijn schminckkoffer mee. Ze heeft geen last bij goede theaterschmink. Ik gebruik het merk Grimas. Kun je per kleur kopen maar ook in paletten. Ik heb de 'water' versie.

Ik zou het zeker met de kampleiding bespreken maar ook bij het bestuur melden dat je dat gesprek hebt gehad.

Jackie

Jackie

27-07-2017 om 22:20

Respectloos

Ik vind het nogal respectloos naar je kind toe. Ze geeft aan allergisch te zijn. Dat zou voor mij genoeg reden zijn om (nog) niet te schminken en dit na te vragen/lezen. En ze geeft zelfs aan dat haar moeder dit heeft vermeld op het formulier. Als je dan nóg niet bereid bent het formulier er even bij te pakken maar gewoon gaat schminken met ook nog eens de mededeling dat ze zich niet moet aanstellen... Ik merk dat het mij al enorm boos maakt. Je kind geeft wat aan maar krijgt dus de boodschap dat een allergie maar aanstellen is. Dat vind ik heel respectloos en totaal niet pedagogisch verantwoord. En dat ze het niet eerlijk vertelt maar alleen om een zalfje vraagt... Ik zou echt _woendend_ zijn. Sorry, misschien hoop je juist op reacties waar je wat rustiger van wordt en het kan loslaten maar als ik eerlijk mijn mening mag geven: ik zou er zéker een punt van maken en wel bij het bestuur. Niet meer persoonlijk, die kans heeft ze verspeeld door niet eerlijk te zijn door gelijk te vertellen wat er was en haar excuses aan te bieden. Als ze dát had gedaan dan zou ik het alsnog hebben aangekaart maar dan bij haar persoonlijk.
Ik hoop niet dat ik je bozer maak maar dit vind ik echt niet door de beugel kunnen. Stel dat haar allergische reactie ernstigere lichamelijke gevolgen zou hebben gehad. Moeten kinderen met een pinda-allergie zich dan ook niet aanstellen en gewoon pinda's eten?

Kaaskopje

Kaaskopje

28-07-2017 om 09:07

Net als Angela

Je hebt alle recht om boos te zijn. Ten eerste omdat de leiding het niet serieus genomen heeft, maar ook omdat ze de inhoudt van het gezondheidsformulier niet blijken te lezen.

Hoewel ik begrijp dat je staat te popelen om iemand de oren uit te wassen, zou ik daarmee wachten tot de eerste opkomst waar de betreffende leiding zelf bij aanwezig is. En bedenk bij dat gesprek dat sommigen nog van fouten moeten leren. Ik heb de indruk dat je het voorval wat 'gemener' maakt dan de praktijk was vanwege je omschrijving ervan, "en mijn dochter werd door twee leiding aangevallen bewapend met groene sponsjes". Ik denk dat je dat beeld los moet laten. Voor zover ik scouting ken is men niet bewust gemeen, maar misschien wel eens onhandig, dat kan altijd natuurlijk.

Voor een volgend kamp, of voor opkomsten waarbij schmink gebruikt zou kunnen worden, zou ik je dochter een aparte brief meegeven, waarin je nog eens aangeeft dat je dochter niet geschminkt mag worden met 'kampschmink'. Met je handtekening eronder om het officieel te maken.

Als je het ook bij het bestuur wilt leggen, zou ik het algemener houden. De leiding zelf heeft al van jou gehoord dat ze het niet handig aangepakt hebben, dat hoeft het bestuur niet ook nog eens te doen, dus richting bestuur zou je kunnen voorleggen dat je constateert dat de inhoud van de gezondheidsformulieren niet altijd gelezen wordt en je het op prijs zou stellen als ze daar bij een volgend kamp aandacht aan willen besteden.

Marjoleine64

Marjoleine64

28-07-2017 om 21:09

Ja, zeker niet gewoon laten gaan

Mijn zoon is niet echt allergisch voor schmink, maar krijgt er wel lichte uitslag van. Ook van vies zwemwater, of zo'n zeep-schans. Dat soort activiteiten mijdt hij dan ook het liefst, zelfs bij de scouting. Hij heeft wel een echte pinda-allergie, en er zijn daar meer kinderen met diverse allergieën of intoleranties (lactose/eiwit) of overgevoeligheden. De leiding houdt hier over het algemeen goed rekening mee. Zoon is nu zelf als leiding mee geweest, en vertelde dat ze meer dan 5 personen (incl. 2 leiding) hadden met speciale wensen/eisen voor het eten (vegetarisch/geen pinda/geen melk etc).
Ik ben zelf mede-leiding van een ander soort kamp (weekend), met jeugd van 8 tot 60 Ook daar zitten soms jonge kinderen bij met medicijnen en allergieën, en uiteraard proberen we daar rekening mee te houden. En zullen we een kind nooit dwingen.

Dus als er een kind gedwongen zou worden om toch iets te doen of te eten wat niet mag/kan én wat vooraf bekend was dan zou ik daar zeker een punt van maken. Ik zou ook niet wachten tot na de vakantie, maar direct na het kamp de leiding hierover aanspreken. Je dochter is van een leeftijd dat ik verwacht dat ze nog niet zelfstandig na een kamp naar huis komt, maar dat jullie haar ophalen. Dan kan je de leiding (of desnoods alleen de hoofdleiding) daar even op aanspreken.

Triva

Triva

28-07-2017 om 21:50

structureel

Dit vraagt om een structurele oplossing, kampleiding aanspreken heeft dus geen zin. Je stuurt dus een mail naar het bestuur en vraagt hoe dit probleem de volgende keer niet meer kan voorkomen.

Jackie

Jackie

29-07-2017 om 00:14

Ja, algemeen probleem

Blijkbaar worden de gezondheidsformulieren daar niet gelezen. Dat vind ik een algemeen probleem. Je vertelt dat het twee leidingen waren die haar hebben geschminkt, ze hebben dus beiden én dat hele formulier niet gelezen én je dochter niet serieus genomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2017 om 11:36

Marjoleine

Ik zou ook niet wachten tot na de vakantie, maar direct na het kamp de leiding hierover aanspreken. ====

Ik ben totaal niet op de hand van de foute scoutingleiding, laat ik dat eerst zeggen .

Ik zou wel wachten met dit te bespreken. Als je wilt dat iets escaleert, dan moet je er meteen bovenop springen als ze moe uit de auto of bus komen. Ook voor je eigen kind niet. Die is ook moe, maar waarschijnlijk vol verhalen die verteld moeten worden.

Gewoon een afspraak maken, of bij de eerste de beste gelegenheid na het kamp de personen in kwestie erop aanspreken, werkt naar mijn gevoel beter.

Ik snap best dat het moeilijk kan zijn om je in te houden, maar ik denk dat vooral het eigen kind erbij gebaat is om dit rustig aan te pakken.

Tango

Tango

31-07-2017 om 10:43

Melden

Ik vind niet alleen het gedwongen schminken een probleem en het niet lezen van de papieren, maar dan ook nog je dochter niet aan de telefoon mogen zou voor mij meetellen. Alles bij elkaar genomen genoeg gespreksstof. Ik zou inderdaad een afspraak maken kort na het kamp. De eerst volgende opkomst o.i.d.
Zoon hier houdt niet van schminken. Geen idee of hij er allergisch voor is want hij doet het dus nooit. Dwingen vind ik pertinent verkeerd. Maar het is wel een beetje scouting eigen volgens mij. En ook de groepsdruk natuurlijk. Toen zoon bij de welpen geïnstalleerd werd moest hij met zijn gezicht in meel en water happen naar snoepjes. Hij ging nog net niet huilen. Daarna heeft het eigenlijk nooit meer zo geboterd met die leiding. Achteraf gezien had ik dat ook ter sprake moeten brengen. Zoon wilde in ieder geval niet meer naar een volgende groep doorstromen en is na een jaar welpen gestopt met scouting. Niet alleen daarom hoor, hij wilde ook gewoon op voetbal. Maar ik vond dit toch wel een beetje de mindere kant van de scouting.

Beiden

Je kan de leiding aanspreken op de lichamelijke reactie van je kind. Hopenlijk heb je een foto gemaakt zodat ze zien dat je niet overdrijf. Zo voorkomt je een herhaling van het negeren van de uitspraken van je kind over sminck of etenswaren zoals bv buikpijn van appels.
Daarnaast stuur je de organisatie een bedankbrief voor de leuke scoutingsweek maar waarin je ook aangeef verbaasd te zijn over het negeren van formulierenen mondelinge mededelingen.
Bijlage, zie foto.

Triva

Triva

31-07-2017 om 15:31

Flanagan

Het gebeurde op de eerste dag, hoe moest TS een foto daarvan maken?

Ehh,

Hebben 10-14 jarigen dan geen mobieltje ? Een mobieltje als radio of wekker of fotocamera? Zo klein dat ze 's avonds in bed nog even appen.

Erica

Erica

01-08-2017 om 08:35

Niet mee

Een telefoon mag vaak niet mee op kamp. Mijn tien- en elfjarige hebben trouwens ook geen telefoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.