Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vogel

Vogel

19-05-2016 om 21:57

Schengenverklaring nodig voor vakantie in Frankrijk?

Mijn zoon slikt sinds kort methylfenidaat. Voor reizen naar het buitenland heb je daarvoor een Schengenverklaring nodig. Nu vraag ik me af hoe hard dat nodig is. De kans dat onze auto bij de Belgische of Franse grens doorzocht wordt lijkt me nl. nihil.

Ik neem wel altijd een internationaal medicijnpaspoort mee, voor het geval onze tent overstroomt en we al onze spullen inclusief de gedragsregulerende medicatie kwijt zijn. Dan kan ik bij een buitenlandse apotheek nieuwe halen. Of heb je juist in zo'n geval die Schengenverklaring nodig?
Wie weet raad?


Christel

Christel

19-05-2016 om 22:03

Nooit gecontroleerd

maar ik heb de verklaring wel altijd bij me. Een medicijnpaspoort is niet voldoende. Waarom zou je het niet doen?

Pirata

Pirata

19-05-2016 om 22:37

nog nooit gecontroleerd

Ik neem dat niet mee, alleen (vroeger) de medicijnen in originele verpakking. We zijn nog nooit gecontroleerd. En als ze het wel doen, en ze vinden een doosje met zoon's naam erop, wat dan? Ze gaan hem vast niet arresteren.
Ooit wel eens zo'n ding geregeld vanwege een vliegreis trouwens. Dan is de kans op controle wel groot natuurlijk. De moeite om die verklaring compleette krijgen viel mee, maarergaat toch tijd in zitten. Die heb ik niet omdat ik last-minute besluit omnaar een bepaald land te gaan.
Tegenwoordig nemen we een potje valeriaan mee ipv methylfenidaat.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-05-2016 om 22:55

Wij meestal ook niet

Te veel gedoe! Je moet nl precies aangeven wanneer je in welk land bent, hoe lang en hoeveel je daar nodig hebt. Dat laten tekenen door de behandelend arts en opsturen naar Den Haag. En wachten tot je het weer terugkrijgt. Hebben we gedaan toen we een rondreis gingen maken in Scandinavië, omdat we de controles bij de bootreizen wat groter inschatten dan wanneer je 'gewoon' per auto reist. Alle andere vakanties in de EU doen we het niet.
En ik neem meestal nog wel een dubbele hoeveelheid mee, zodat ik nog wat heb als onderweg ofwel mijn tas gestolen wordt ofwel de auto leeg gehaald wordt.
Ik realiseer me dat het een keer mis kan gaan, maar dat risico lopen we.

Aagje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-05-2016 om 22:57

Verplicht

Het is gewoon verplicht om zo'n ding te hebben. Dus als je je aan de regels wil houden, dan organiseer je zo'n ding. Fluitje van een cent. Je haalt hem van het internet, je vult hem in, de arts vult de rest in. Zo eenvoudig is het.

Maar je vraag is eigenlijk: is het nodig om mij aan de regels te houden?

Die vraag kun je alleen maar zelf beantwoorden. Het is net als met door rood rijden. is er net een agent in de buurt, dan heb je pech en zul je een boete moeten betalen.

Als we met het vliegtuig gaan, dan regelen we altijd een Schengenverklaring (of andersoortig document, afhankelijk van de eisen van het land). Als we neen dagje naar België gaan (met auto of trein), dan nemen we de moeite niet. Maar dat is nadrukkelijk onze keuze. Als we er toch problemen mee krijgen, dan aanvaard ik de consequenties. Dan zal ik niet roepen dat anderen het ook niet doen, of dat ik het niet wist ofzo.

Maar een tegenvraag: waarom zou je geen Schengenverklaring regelen?

Angela67

Angela67

19-05-2016 om 23:02

precies aangeven?

Hoi Aagje,
ik heb nu het gedownloade Schengenformulier voor m'n neus, en ze vragen dit:
"reisbestemming en duur in dagen". Ook op de site van het CAK staat dit niet.
Dus ik snap dat als je naar bijvoorbeeld Oostenrijk gaat en dat als eindbestemming opgeeft, je niet ermee naar Spanje zou moeten gaan.
Maar als je ongeveer weet dat je een keer in Oostenrijkt eindigt kan je ook nog wel via Frankrijk, Duitsland, Zwitserland reizen met de auto, denk ik dan toch?

gr Angela

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-05-2016 om 23:03

Pirata

"En als ze het wel doen, en ze vinden een doosje met zoon's naam erop, wat dan? Ze gaan hem vast niet arresteren."

In west-Europa zal het inderdaad niet zo'n vaart lopen. Maar de medicijnen vallen niet voor niets onder de opiumwet. Ze worden als drugs aangemerkt. En daar zijn ze in veel landen gewoonweg niet soepel mee. Daar is drugsbezit strafbaar en kan tot gevangenisstraf of zelfs de doodstraf leiden.

Een tijd geleden zijn twee Belgische dames tijdens een fietsreis in een Oost-Europees land opgepakt en heel lang vastgehouden. Wegens vermeend drugsbezit. Ze hadden een doosje paracetamol met coïdine bij zich.... Valt onder de opiumwet, maar ze hadden daar geen verklaring voor geregeld.

Vogel

Vogel

20-05-2016 om 07:57

Waarom niet?

Goede vraag, over het algemeen houd ik me keurig aan de regels. Maar ik vind het gewoon een hoop gedoe, als moeder van een zorgkind ben ik inmiddels een beetje allergisch voor formulieren en instanties. Dus ik denk dat ik maar zonder vertrek.
Bedankt voor jullie reacties.

@Aagje: ik neem ook een reserve- hoeveelheid mee hoor. Gedragsproblemen hè, dus op een slechte dag spoelt hij zijn pilletjes door de wc of strooit ze in het gras rond de tent.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-05-2016 om 09:39

Vogel

Begrijpelijk, ik snap ook helemaal wat je bedoelt.

Neemt niet weg dat een Schengenverklaring voor mij niet bepaald als 'gedoe' te boek staat. Het stelt gewoon amper wat voor. Ik geef het formulier even af bij de assistente (kan gewoon bij de huisarts) en haal het twee dagen later weer op. Ik doe het op de post en na een week (ofzo) komt het met een stempel weer terug.

Voor sommige andere landen (buiten het Schengengebied) is het een stuk lastiger. Wij zijn zelfs een keer naar Brussel afgereisd voor de benodigde stempels bij een ambassade. Die in Brussel was de dichtstbijzijnde. Mijn man heeft er samen met zoon maar een leuk dagje uit van gemaakt. Zonder Schengenverklaring overigens

Hortensia

Hortensia

20-05-2016 om 09:41

Vogel

Ik begrijp je tegenzin helemaal. Bij de zorg van zorgenkinderen gaan er zo onvoorstelbaar veel tijd en ook energie zitten in regeltjes, papierwerk en gedoe... "Het is verplicht" en "hou je aan de wet", inderdaad, maar er zit een eind aan het geduld van een vaak toch al overbelaste (mede vanwege al dat regelgedoe) moeder van een IADH-kind.

Als je naar Singapore of zo zou gaan zou ik wel een verklaring mee willen. Maar voor België of Frankrijk met de eigen auto zou ik ook niet moeilijk doen. Desnoods in een potje vitaminetabletten doen of zo. Illegaal, ja, maar in bepaalde gevallen moet je voor jezelf kiezen, zeker als je al chronisch in de "ik moet"-stand leeft vanwege je kind, en de kans op problemen is zeer klein.

En zorg voor een reservehoeveelheid. Als ik ga kamperen heb ik altijd een waterdichte noodtas (sealbag kan al goed zijn) bij de hand met papieren, sleutels, portemonnee en medicatie. Die ligt letterlijk onder mijn kussen als ik slaap en draag ik overdag bij me in mijn handtas. Is al een paar keer erg handig gebleken.

Pirata

Pirata

20-05-2016 om 09:45

ijsvogeltje

Binnen een Schengenland zie ik onszelf niet zo snel geboeid afgevoerd worden. Daarbuiten: absoluut een verklaring regelen. Stel je voor dat je naar Thailand gaat en je wordt aangemerkt alsdrugsmokkelaar!
Anyway wij nemen het gewoon niet meer mee en geven in geval van nood wel valeriaan. Is het echt nodig die methylfenidaat in de vakantie ook te gebruiken?

Vliegeraar

Vliegeraar

20-05-2016 om 10:04

controle?

Ik vlieg veel, vaak en ver en heb altijd noodmedicatie voor zoon in mijn tas (die niet altijd meereist, want ik reis ook zakelijk. Gaat om stesolid, diazepam, een valiumachtige. Nog nooit heeft iemand er ook maar iets van gezegd of het afgepakt. En ik heb geen documenten oid bij me.

Stelt echt niks voor, die controle.

Laatst vloog ik van Barcelona naar Amsterdam en hoefde ik niet eens m'n paspoort te laten zien. Het is natuurlijk een schengenland dus paspoort hoeft niet per se, maar je moet je wel kunnen legitimeren. Ben jij degene die op het ticket staat? Gebeurde gewoon niet.

stoute meid

stoute meid

20-05-2016 om 14:42

Soms wel, soms niet

Als ik eraan denk dan vul ik m voor mijn dochter wel in. Helaas vindt onze huisarts een boel gedoe (en ik ook, moet erheen om m in t leveren en daarna weer op te halen) dus ik ik vul m tegenwoordig (als ik er dus aan denk) zelf in en kopieer de handtekening van de huisarts. Heel stout maar geen kip die het controleert. Heb nog nooit overigens de Schengenverklaring hoeven laten zien aan de grens.
En Vliegeraar, Stesolid valt niet onder de opiumwetgeving, daar heb je die verklaring ook niet voor nodig dus logisch dat je daar nooit een opmerking over hebt gehad.

Vogel

Vogel

20-05-2016 om 20:18

Tja, wat is gedoe....

Ik moet die verklaring bij het kinderpsychiatrisch centrum regelen, en dat is drie steden verderop en onhandig bereikbaar met OV dus moet ik een auto regelen... Nou ja, dat dus.

@Hortensia: een sealbag is slim! Daar had ik nog niet aan gedacht.
En belangrijke papieren (zoals dat medicijnpaspoort) staan ook gefotografeerd op mijn mobiel én opgeslagen op Google-docs.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-05-2016 om 20:56

Reactie

@angela: Ik heb even gekeken en zag ook dat deze verklaring eenvoudiger is, dan wat ik voor ogen had. Ik zou het moeten opzoeken, maar een aantal jaar geleden moest ik (in mijn herinnering) aangeven welke data we in Duitskand waren, welke in Zweden, welke in Noorwegen en welke in Denemarken. En dan ook hoeveel kind waar nodig had en hoeveel we in totaal bij ons mochten hebben. Ik vond het toen een heel gepuzzel. Ik heb het einde van de vakantie op papier nog wat opgerekt om wat reservemedicatie mee te kunnen nemen.
Ik weet niet of er toen een ander formulier gold dan nu of dat er meerdere in omloop zijn, iig had ik een goed ding, want in Den Haag keurden ze het goed met een vette stempel.... Ik zal nog 'ns zoeken in m'n pc waar ik 'm heb opgeslagen en of mijn herinnering klopt of dat ik het in gedachten erger heb gemaakt dan het was.

@ ijsvogeltje: je hebt gelijk, het is gewoon verplicht. Maar dan nog kun je kiezen of je aan de verplichting voldoet, of dat je het risico loopt op ontdekking van iets illegaals. In West Europa nemen we het risico op ontdekking. Ik zei eerder hele EU, maar dat moet ik wat nuanceren, ik zou naar Oost Europese landen wel een verklaring meenemen. Ik vind de vergelijking met rijden door rood wat mank gaan. Zonder verklaring brengen we geen anderen in gevaar, bij rijden door rood wel.

@ Vogel: gelukkig heeft ons kind niet zulke gedragsproblemen, die wil niet eens zonder medicatie dus die strooit niet rond maar neemt trouw in. Ik ben dan alleen weer bang dat we medicatie kwijtraken.....

Aagje

Pirata

Pirata

20-05-2016 om 21:08

vogel

Hoezo moet je daarheen, dat is helemaal niet nodig. Je vult het vooraf in, stuurt het aan ze opmet het verzoek de ontbrekende zaken in te vullen. En dan krijg je het weer thuisgestuurd met de post.

Vogel

Vogel

21-05-2016 om 10:50

Oh...

Dank je Pirata, voor deze nuttige aanvulling.
Blijft raar dat je dat voor elke vakantie opnieuw moet doen.

stoute meid

stoute meid

22-05-2016 om 22:15

met medewerking Pirata

Tja Pirata, dan moet je wel medewerking krijgen. Met onze huisarts die m al niet wil ondertekenen gaat dat dus al niet lukken.

Verwerkingstijd 4 weken

Het is helemaal niet eenvoudig.

Je moet nogal precies weten hoe laat je waar precies bent.
Bovendien moet je 4 weken wachten tot je het formulier met stempel terug krijgt. Of langer.
Ik heb na 5 wkn nog steeds niks terug van het CAK.

We gaan weer zonder.
De kans dat er gecontroleerd wordt neemt natuurlijk wel toe met het sluiten van de grenzen.
Ik ben benieuwd.

V@@s

V@@s

22-05-2016 om 22:36

hier een betere ervaring

Formulier is meestal al binnen een week terug van het CAK.

Angela67

Angela67

22-05-2016 om 22:42

precies?

Mirjam,
het formulier dat ik een dezer dagen downloadde vroeg dat helemaal niet - maar ik heb het over binnen Europa, jij misschien over daarbuiten?

Er wordt gevraagd: "reisbestemming en duur in dagen", that's it.
https://www.hetcak.nl/portalserver/stream/schengenverklaring/schengenverklaring_2016.pdf

Op de site van het rijk https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/medicijnen-mee-op-reis
staat dit: "Gaat de reis door verschillende Schengenlanden, dan is maar 1 verklaring nodig. U mag daarop maximaal 4 landen noemen.".

Maar dat staat weer nergens op het formulier dat het CAK aanbiedt, dus het Rijk kan wel vinden dat dit moet maar het CAK vraagt het niet.

raar . .

gr Angela

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-05-2016 om 22:52

Miriam

Dat is balen zeg.
Wij hebben al vaak verklaringen moeten opsturen en eigenlijk hebben we ze altijd binnen een of twee weken terug. Zowel de Schengenverklaring als medische verklaringen voor andere landen. Soms is nog aanvullende legalisatie nodig en dat gaat eigenlijk ook altijd snel. Nou ja, op die ene keer na dat we hoogstpersoonlijk naar de betreffende ambassade in Brussel moesten voor de juiste stempels.

Ingewikkeld

"Er wordt gevraagd: "reisbestemming en duur in dagen", that's it."
Dat zeg ik. Je moet tamelijk precies weten waar je heen gaat en hoe lang. Dat ding is bovendien maar 30 dagen geldig. Nu wil ik niet zeggen dat ik zielig ben omdat ik langer dan 30 dagen van huis ben (ben ik wel eens 30 dagen thuis?) maar dat is het dan toch maar.

Het voldoet niet en het CAK reageert niet.

Ik laat het er maar bij.

Christel

Christel

23-05-2016 om 07:57

Langer dan 30 dagen

betekent simpelweg 2 schengenverklaringen.

Pirata

Pirata

23-05-2016 om 07:57

Stoute meid

Hoezo wil de huisarts niet tekenen? Het gaat om voorgeschreven medicijnen toch?

nooit geen problemen

Formulier downloaden en invullen, mailen naar psychiater die hem ondertekent en terugstuurt.
Scannen en naar CAK via de site, ik heb meestal binnen een week de brief terug.
Ik heb nu voor GB een ander soort verklaring nodig, deze is geschreven door psychiater, moest opgestuurd worden naar CAK en is door hen ondertekend. Deze moet nog naar de rechtbank voor legalisatie. (kan per post, maar we wonen er niet zo ver vandaag dus gaan een keer langs)

Met vliegtuig geen controle gehad, maar voor bv Frankrijk zorg ik ook voor het formulier, je weet maar nooit. Als er iets gebeurd of er is een controle met bv drugshonden (onverwachte grenscontrole of zo)
dan vind ik het toch fijn om een formulier bij me te hebben. Kans is natuurlijk heel klein.

Vogel

Vogel

24-05-2016 om 13:31

Drugshonden?

Die aanslaan op een stripje methylfenidaat?? Dat lijkt me sterk....
(Al zou het een geweldig vakantieverhaal opleveren.)

stoute meid

stoute meid

24-05-2016 om 22:56

Pirata

Wij hebben een geweldige huisarts maar wel eentje die er een eigen mening op na houdt en wel eens rebels over de lijnen heen gaat. Toen ons kind flink in de knel kwam te zitten was hij heel praktisch: hoezo uitgebreid psychisch traject, ik schrijf je zelf wel methylfenidaat voor. Dat soort dingen. Die Schengenverklaring vindt hij maar onzin en "als iedereen die zou aanvragen zou ik er een dagtaak aan hebben". Alleen een stempeltje van de praktijk wordt door CAK niet geaccepteerd, ik kreeg m terug. Ik kan dan moeilijk gaan doen bij de huisarts en eisen dat hij m toch tekent maar in het kader van "pick ypour battles"doen we t maar zelf. Eerste keer was er een fout in het formulier en toen heeft de assistente de handtekening van de huisarts op het nieuwe formulier gezet en als zij het kan kan ik t ook....

Pimpelpaars

Pimpelpaars

25-05-2016 om 12:20

wel eens gedaan

Toen zoon met school op reis ging, heb ik het wel gedaan. Maar wat een gedoe. En naar Engeland deed ik het ook, omdat ik weet dat de Britse douane erg streng kan controleren. (wij hebben eens een controle gehad, waarbij zelfs de lucht van onze reserve band werd besnuffeld? Alles uitgepakt. Was ik blij dat we brave burgers zijn!) Naar Engeland moet je trouwens geen Schengenverklaring, maar een brief van de arts dat hij medicatie gebruikt, waarom en hoeveel. Dat is veel makkelijker, omdat je dan niets hoeft op te sturen.

Nu gebruikt zoon geen medicatie meer tijdens vakanties, dus dat is lekker rustig.

Pirata

Pirata

25-05-2016 om 14:16

jee Stoute meid

Ik weet niet of ik me prettig zou voelen met zo'n huisarts, die zo snel methylfenidaat voorschrijft, en zo eigengereid is.

stoute meid

stoute meid

26-05-2016 om 13:27

Pirata

Zo snel voorschrijft is iets dat je er zelf van maakt, dat was zeker niet het geval. Kind stond met de rug tegen de muur op dat moment en dat was niet van de ene op de andere dag. Aangezien ik zelf ook redelijk eigengereid ben en vaak met de huisarts op 1 lijn zit klikken we goed, maar oke, dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Ik mag dat eigengereide wel. OVerigens gaat wel alles in overleg hoor, er wordt je niets "door je strot geduwd"

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.