Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Karina

Karina

16-02-2017 om 07:15

Risico's kunstgras, wat vinden jullie ervan?

Gisteren bleek in de uitzending van Zembla dat er waarschijnlijk (toch) risico's zitten aan het spelen op kunstgras met rubber korrels (vermalen autobanden.
Hier kun je de uitzending terug zien:
http://zembla.vara.nl/dossier/uitzending/gevaarlijk-spel-het-vervolg

Let vooral op de houding van de vertegenwoordiger van het RIVM. Ik vond het schokkend hoe weinig wetenschappelijk en hoe rigide zij zich opstelde. Ik voel aan alles dat dit stinkt, zij is op de een of andere manier gebonden aan afspraken, heeft belangen of wat dan ook.

Enfin. Ik zit met een dilemma. Denk ik dat die rubber korrels schadelijk zijn? Ja. Het is nog niet bewezen, maar de aanwijzingen zijn te sterk. Mijn zoon speelt eens, soms twee keer per week op kunstgras. Hij staat niet op keep, dat mag van mij sowieso niet meer. Ik twijfel of ik de vereniging zal melden dat hij helemaal niet meer op kunstgras zal spelen. Vóór is dat ik alle risico uitsluit. Tegen is dat hij (14) dat héél erg zal vinden. Praktijk zal dan nl zijn dat hij veel trainingen en vooral wedstrijden niet mee zal kunnen doen. Probleem is ook dat zijn team al veel te krap in de spelers zit en hij erop zal worden aangekeken. Vereniging volgt richtlijn RIVM, dus daar heb ik weinig aan.
Ik kan ook denken: iedere keer na trainen direct douchen, alles in de was en niet keepen en dan zal het wel loslopen.

Ik hink op twee gedachten. Hoe kijken jullie er tegenaan?

Ik ben van plan om de vereniging en de gemeente te mailen hierover, maar verwacht daar weinig van.

vlinder72

vlinder72

16-02-2017 om 07:50

Geen zorgen

Hier twee voetballende kinderen en een korfballend kind. Jongste van zeven traint 3 keer in de week op kunstgras + een wedstrijd op zaterdag. Wedstrijden zijn soms op gras.

Hij eet die korrels niet op. Bidons staan op de tegels naast het gras.
Na de wedstrijd douchen ze altijd. Na het trainen 's avonds ook.

Er zijn zoveel dingen die potentieel kankerverwekkend kunnen zijn. Sporten is ook belangrijk en mijn kinderen hebben er erg veel plezier aan. Ik ga ze dat niet ontnemen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-02-2017 om 08:43

Keepen?

Ik heb het niet gezien, maar waarom is keepen een risico? Omdat je dan veel op de grond ligt?
Ik, denk dat het wel losloopt zolang je de korrels niet opeet.

Karina

Karina

16-02-2017 om 09:03

Keepen

Ja, ze duiken, schuiven en schuren over die korrels. Mijn zoon kwam gisteravond afgepeigerd thuis na de training en plofte in bed. Toen ik hem vroeg zich even te wassen en om te kleden, bleek zijn bed al vol met die korrels te liggen. Wanneer ze nat worden, komen er giftige stoffen vrij. Denk aan regen, zweet. In feite voetballen ze op chemisch afval waarvan het beslist niet vaststaat dat dat onschadelijk is.

Het meest geschokt was ik eigenlijk door de defensieve en onwetenschappelijke houding van het RIVM Die vrouw heeft met haar optreden de instelling geen goed gedaan. Ik vertrouw die club nooit meer. Alleen al om haar halsstarrige houding zou je de uitzending eens moeten bekijken, of je nou voetballers hebt of niet.

Zon

Zon

16-02-2017 om 10:03

korrels

Belangrijk is of jouw zoon wel speelt en traint op de slechte korrels. Bij ons in de stad zijn alle korrels van een ander soort rubbergranulaat dat niet ter discussie staat. Hierover kregen wij een brief van de gemeente. De korrels zijn bij ons niet zwart, maar bruin/grijs. Het gaat echt alleen om de zwarte korrels die fout zijn. Dat zijn eigenlijk ook geen korrels maar snippers. Mijn zoons hebben er dus alleen bij uitwedstrijden mee te maken en soms spelen ze daar op echt gras dus het valt voor ons wel mee.

Verder ben ik het met je eens dat ik mij ook verbaas over de lakse reactie van het RIVM. Los van de vraag wie er gelijk heeft (weet ik ook niet) is het belangrijk dat zij gedegen onderzoek uitvoeren. Daarvan is nu natuurlijk geen sprake. Ik snap ook niet dat zo'n instantie zulke voorbarige conclusies kan trekken.

Het gaat tenslotte wel om jonge kinderen die de grootste sport van Nederland beoefenen (qua aantallen). Daarnaast wordt buiten de trainingen om bij ons op de club ook veel op de velden gespeeld door kinderen uit de wijk. Nu zijn de korrels bij ons dan wel OK, maar in andere steden en dorpen zullen ook niet-voetballers op de velden spelen (via school, NSO of in hun vrije tijd).

Karina

Karina

16-02-2017 om 12:03

Foute korrels

Ja, ik weet zeker dat het foute korrels zijn.
Het is natuurlijk gewoon een geldkwestie, het leegzuigen van die velden en opnieuw inzaaien met kurk oid zal wel een godsvermogen kosten. Maar waarom het RIVM dan zo'n schimmig standpunt inneemt, begrijp ik niet. Is dat geen onafhankelijk instituut?

Ook gschrokken van uitzending.

Bij de voetbalclub van onze zoon is er een tijd een verbod geweest om op het kunstgras te voetballen en dit jaar kwam de mededeling dat het oké was en dat heb ik zomaar aangenomen. Nu ga ik toch verder informeren. Ik vrees dat er ook de verkeerde korrels liggen anders hadden ze niet maandenlang de boel stilgelegd. Een andere club waar ons andere kind sport heeft al die tijd doorgespeeld omdat de korrels daar niet verdacht waren.
Ik moet wel zeggen dat ik nooit korrels bij de kinderen of in de kleding tegenkom en kinderen gaan altijd na afloop in bad of onder de douche. Ik ben er niet gerust op.

enerzijds anderzijds

Ik hoef me er niet druk om te maken want niemand in ons gezin doet iets op kunstgras. Enerzijds hoeven we niet alles van het RIVM per definitie voor zoete koek te slikken. Anderzijds is Zembla niet gestikt in zijn eerste sensationele reportage, en is er voor zover ik begrijp de nodige kritiek denkbaar op het in de uitzending aangehaalde onderzoek (zoals 1: kinderen zijn geen zebravisjes en 2: zwemmen in water waarin korrels enorm lang hebben liggen weken is niet hetzelfde als voetballen op een kunstgrasveld).

Zie hier: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/16/zijn-kunstgraskorrels-toch-gevaarlijker-dan-rivm-zegt-6729458-a1546373

Het doet mij wel denken aan die koppen als "kaneel schadelijk tijdens de zwangerschap", wat dan blijkt te zijn gebaseerd op 1 onderzoek waarin ratten een dosis coumarine - stofje in kaneel - kregen toegediend die ongeveer overeenkomt met een kilo kaneel per dag voor een mens ofzo.

Kortom: dat bij dier X negatieve effecten te zien zijn bij een blootstelling aan een grote hoeveelheid van stof Y wil niet zeggen dat diezelfde stof Y in veel en veel kleinere doses negatieve gevolgen heeft voor een mens.

Dan heb je natuurlijk altijd de "ja maar je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen"-brigade. Dat zijn de mensen die ook geen speculaas eten tijdens de zwangerschap, bij wijze van spreken. Ik ben niet van die club.

Nogmaals: we hoeven niet per se alles van het RIVM voor zoete koek te slikken. Maar we hoeven ook niet alles van het RIVM per definitie te wantrouwen. Vooralsnog hou ik het er maar op dat het risico nul of verwaarloosbaar is. Mijn kinderen eten ook worst en we barbecuen ook wel eens. Wij houden van gevaarlijk leven

Groeten,

Temet

Blossom

Blossom

19-02-2017 om 17:20

Bedankt Temet

Jouw reactie was precies wat ik nodig had. Heb zelf nogal de neiging om in een paniekkramp te schieten maar eigenlijk denk ik er net zo over als jij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.