Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stresskip

Stresskip

13-01-2016 om 11:51

Reintegratie therapie

Volgende situatie.
Ik heb al heel lang een lichamelijke chronische ziekte, die weliswaar goed onder controle is, maar die toch wel maakt dat mijn stressvolle baan veel van me vraagt. Als ik s'avonds thuis kom, ben ik best wel moe en tot niet veel meer in staat dan snel een maaltijd bereiden en een beetje bankhangen.
Op mijn werk is momenteel veel stress door allerlei perikelen, waarover ik vanwege herkenbaarheid niet ga uitweiden. Momenteel is 12% van het personeel van mijn afdeling ziek, waarvan 9% door burn-out of door gecombineerde lichamelijke/psychische klachten. 3% is puur lichamelijk ziek.
Mijn werk bevredigd mij weinig, mede door de chaotische manier van managen van mijn organisatie. Dit probleem wordt niet door mijn chef veroorzaakt, maar door de leiding boven mijn chef. De manier waarop mijn chef hier mee omgaat, vind ik echter niet altijd even plezierig. Hij is nogal een control-freak en probeert de touwtjes steeds strakker aan te halen. Dit levert regelmatig frikties op tussen hem en zijn personeel, tussen personeel onderling en tussen hem en zijn chefs.
Een paar maanden geleden had ik een ernstige botsing met mijn chef en die heeft me toen naar de bedrijfsarts gestuurd. Te veel stress. Iets wat ik niet ontken.
Voor de goede orde, ik ben dus niet ziek gemeld. Ik heb een paar gesprekken gehad en nu vind de bedrijfsarts dat ik een reintegratie therapie moet gaan volgen, die mensen beter met stress op het werk en lichamelijke klachten om leert gaan. Die therapie is twee dagen per week, dus dan moet ik me 50% ziek melden om een reintegratie therapie te doen die drie doelen heeft, a. mensen beter om leren gaan met stress en b. mensen weer terug te leiden naar hun werk en c. mensen weer meer energie geven.
Wat betreft punt a. kan ik zeker winst behalen, punt b. geldt dus niet, al hoewel als ik me ziek moet melden om die therapie te volgen...., c. vraag ik me af. Mijn gebrek aan energie s'avonds heeft naar mijn idee drie oorzaken: lichamelijke ziekte, leeftijd, stress op het werk. Dus ik verwacht niet dat daar heel veel winst valt te halen.
Overigens vind ik dat ik uitstekend om ga met mijn lichamelijke ziekte. Ik vind wel dat ik stress-gevoelig ben.
Heeft iemand advies?

Taxi

Taxi

13-01-2016 om 13:48

ligt er aan

Als je momenteel nog meer energie-verlies hebt omdat de nadruk ligt op de stress en de druk van bovenaf, kan de therapie je misschien best helpen.
Aan de andere kant heb je nu eenmaal met je leeftijd en aandoening te maken en zal dat gebrek aan energie daarmee vast blijven en zal therapie daar niet ál te veel aan helpen. Je leeftijd en ziekte worden immers niet minder.
In dat laatste geval zou ik op zoek gaan naar een andere baan.
In het eerste geval zou ik de therapie doen en aankijken wat het met je doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.