Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tante Sidonia

tante Sidonia

26-01-2015 om 22:36

puber met meer slaap?

Zoon, 16 jaar, is de laatste tijd opvallend moe. Overdag is hij gewoon actief en doet wat hij altijd doet. Maar in de loop van de avond stort hij enorm in, ik zie het dan al aan zijn ogen en even later zegt hij uit zichzelf dat hij naar bed gaat. Normaal gesproken is het altijd gedoe voor hij naar bed gaat,maar nu wil hij zelf al en soms ruim een of twee uur voor hij naar bed gaat.
In principe moet hij om kwart over 10 naar bed als hij vroeg op moet. Anders gaat hij tussen 11 of 12 uur uiterlijk. Maar dat redt hij meestal niet nu.
Hij is wel altijd uit zichzelf vroeg wakker, tussen 6 en 8 uur. Dat is nu ook zo.

Kent iemand dit verschijnsel? Ik maak mij een beetje zorgen en overweeg naar de huisarts te gaan. Maar ja... wat zegt een huisarts als je uitlegt dat je geen eens meer boos hoeft te worden om je puber op tijd naar bed te krijgen...
Kan het te maken hebben met een groeispurt?
Hij eet min of meer normaal. Er zijn geen ontstoken klieren dacht ik en volg. mij geen koorts. Niet gemeten want dat mag niet marathonloper ook niet warm of zo.

tante Sidonia

tante Sidonia

26-01-2015 om 22:41

soort marathonloper

Dat maakte mijn woordverbeteraar er van. Er moest staan dat hij ook niet warm voelt.

Eerder in het verhaal ben ik misschien niet duidelijk, aan het einde van de eerste alinea moet er staan: een of twee uur voordat hij van ons naar bed moet.

Marea

Marea

26-01-2015 om 22:45

Pfeiffer

Is het eerste dat bij mij opkomt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-01-2015 om 22:49

Moe

Pubers verbruiken veel energie en soms hebben ze gewoon veel meer slaap nodig. Het zou ook Pfeiffer kunnen zijn. Een echte "puber"ziekte. Mijn zoon had het vorig jaar en heeft er behoorlijk last van gehad. Opvallendste symptoom is moeheid. Je zou even naar de ha kunnen gaan en vragen om een bloedtest. Kunnen ze meteen ijzer testen, vitamine D etcetera. Een tekort aan vitamine D en B kan ook vermoeidheid veroorzaken, net als bloedarmoede.

Agatha

Agatha

26-01-2015 om 23:06

Ander draadje

In een ander draadje vertel je dat hij gepest wordt, toch? Ligt hij 's nachts misschien wakker? En gebruikt hij medicijnen (je had het ook over ADHD?)?
Het kan ook gewoon komen door het puber zijn komen natuurlijk.

Katniss

Katniss

26-01-2015 om 23:10

Met rust laten

Je bent wel erg met hem bezig. Misschien moet je hem een tijdje zijn eigen dingetjes laten regelen. Mijn puber gaat naar bed als ze moe is. Het liefst heb ik haar uiterlijk om 22.30 uur naar boven, maar soms gaat ze al een uur eerder en soms 'valt ze mij lastig' tot 23.30 uur.
Maar misschien ben ik wel ontaarde moeder omdat ik ze niet naar de huisarts sleep als ze een weekje moe zijn.

tante Sidonia

tante Sidonia

26-01-2015 om 23:30

Nou ja....

Misschien is het inderdaad niks. Gewoon moe? Tenslotte is hij verder normaal actief.
Ik weet niet wat je bedoeld met eigen dingetjes laten regelen. Zou ik dat niet zo veel mogelijk doen, denk je?kattnis?
Met pfeifer heb je koorts en ontstekingen aan je klieren toch?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-01-2015 om 23:39

Pfeiffer

Met Pfeiffer hoef je geen koorts te hebben en/of opgezette lymfeklieren. Het hangt af van het stadium van de ziekte. Wij kwamen er pas achter dat zoon Pfeiffer had doordat hij duidelijk vermoeider was dan normaal; verder had hij geen klachten. Waarschijnlijk had hij het al drie maanden toen hij getest werd. Uiteindelijk heeft hij een halfjaar van school moeten verzuimen; hierdoor moeten doubleren en heeft hij met voetbal op hoog niveau moeten stoppen. Later bleken ook zijn tante en zijn nichtje het te hebben; ze hebben het op een gezamenlijke vakantie opgelopen.
Pfeiffer wordt helaas maar al te vaak onderschat. Als je er mee doorloopt zonder rust in acht te nemen kan het herstel een-anderhalf jaar duren en sommige mensen houden hun hele leven last van vermoeidheid, concentratiestoornissen en andere zaken. En complicaties zoals een miltruptuur (Kaaskopjes' dochter) zijn zeldzaam maar ze bestaan wel. Ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en eventjes bloed laten prikken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-01-2015 om 23:50

Ontaard

"Maar misschien ben ik wel ontaarde moeder omdat ik ze niet naar de huisarts sleep als ze een weekje moe zijn." Ik geloof niet dar we het hier hebben over een weekje moe zijn. En had ik maar eerder aan de bel getrokken bij de huisarts. Dat had zoon veel ellende gescheeld. Hij heeft nog drie maanden fysiek het uiterste van zichzelf gevergd met zijn voetballen en dat heeft hem dus keihard genekt. Plus dat het gevaarlijk was; een trap in zijn buik en zijn opgezette milt had het kunnen begeven. Want later bleek uit onderzoek, na de bloeduitslag, dat zijn milt wel degelijk vergroot was. Nee, je hoeft niet bij ieder wissewasje naar de huisarts te gaan maar ik vind deze uitspraak heel erg denigrerend overkomen. Als moeder ken je je eigen kind het beste; als je het niet vertrouwt en je zorgen maakt, moet je op je intuitie afgaan. Het hoeft niets ernstigs te zijn, maar het kan wel. Better safe than sorry.

Katniss

Katniss

26-01-2015 om 23:56

Tja

Dat kan. Ik lees dat hij wat vroeger naar bed gaat, en uit zichzelf op tijd wakker wordt. 10 uur slaap is niet ongewoon voor een puber, maar als hij zich door de dag heen sleept is het anders.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-01-2015 om 09:04

Tijd van het jaar?

Als je zoon overdag gewoon aktief is zou ik niet zo snel denken aan pfeifer. Eerder aan het feit dat het bijna februari is, het prutweer is en volgens mij is iedereen op dit moment wat vermoeider dan anders.

Ik zou 'm lekker met rust laten en genieten van je avonden.

moeke

moeke

28-01-2015 om 11:53

Hier toch ook Pfeiffer

Zonder koorts; alleen de vermoeidheid. En de spijt achteraf dat we er niet eerder naar hebben laten kijken. Was al maanden moe.

Ook een te lage vitamine B12 en vitamine D (al geloofde die huisarts daar niet in).
Nu ook andere huisarts die wel serieus kijkt naar alle bloedwaardes (en begrijpt dat voor kinderen andere referentiewaardes kunnen gelden) Sinds we dat aanpakken gaat het weer beter. Dochter was 11 toen we er mee naar de huisarts gingen. Is nu nog best snel moe. Nu is ze 13 maar kan in ieder geval weer haar drukke schema aan met veel huiswerk en sport. (gym en 8 uur sport niet gek dat ze soms moe is)

Fiorucci

Fiorucci

28-01-2015 om 17:26

vit D

Bij mijn dochter was een tekort aan vit D het probleem, dus het is zeker het proberen waard om vit d te geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.