Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Beugelmoeder

Beugelmoeder

24-02-2014 om 20:22

Puber en beugel

Ik heb eigenlijk niet eens een vraag, maar wil graag ervaringen van anderen horen omdat ik licht wanhopig word van mijn puber en het tandenpoetsen. Of liever gezegd, het niet-tandenpoetsen. Hij heeft sinds een jaar een beugel. Hij poetst slecht en eigenlijk alleen als ik op de gang sta te roepen dat hij echt z'n tanden moet poetsen. Naar de orthodontist ga ik niet mee, die is vlak bij school en hij maakt zelf z'n afspraken. Ik weet alleen dat hij gaat als hij een verzuimbriefje voor school nodig heeft. Maar omdat we een nieuwe tandarts hebben, ben ik daar wel weer eens mee naar toe gegaan en die stuurde hem linea recta door naar de mondhygiëniste. Zij zei dat ze hem elke 2 maanden wil behandelen en dat z'n tandvlees er echt slecht aan toe is. Aan de ene kant denk ik nu: elk half jaar tandarts, elke 6 weken ortho, elke 2 maanden mondhygiëniste, is dit niet wat overdreven? Aan de andere kant weet ik ook wel dat hij slecht poetst, maar weet ik niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Hij is 15 voor de duidelijkheid, ik kan echt niet meer met een kookwekker naast de wastafel gaan staan als hij aan het poetsen is. Hoe doen andere ouders dit? Moet ik strenger worden of is het allemaal overdreven en moet ik me niet zo'n zorgen maken? Ik snap wel dat jullie de staat van zijn tandvlees niet kunnen beoordelen maar zijn wij de enigen die hiermee tobben?

overleg

Kan je met hem overleggen dat zijn beugel er net zo goed uit kan als hij toch zijn tanden niet goed verzorgd? Juist door een beugel krijg je nog meer plekken waar plak kan verzamelen en dus gaatjes. Misschien zijn "rechte tanden - of niet" voor hem eenn motivatie om te gaan poetsen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-02-2014 om 21:22

google

Mijn dochter is 11 en nog wat sneller onder de indruk, maar er staat op google hele mooie plaatjes van slecht onderhouden gebitten. Ik heb dochter daar een paar van laten zien en die poetst momenteel weer voorbeeldig.

Tango

Tango

24-02-2014 om 21:57

Lastig

Dat is inderdaad een lastig probleem. Het moet er ergens ingeslopen zijn want eigenlijk is het toch heel normaal om tweemaal per dag je tanden te poetsen? Hier thuis is daar nooit strijd o.i.d. over geweest.
Misschien toch eens meegaan naar de orthodontist of even contact opnemen over hoe het gaat. Dit zou ik zowieso wel doen als ouder zijnde. Je moet toch een beetje volgen hoe het allemaal gaat daar? Elke twee maanden naar de mondhygieniste lijkt me wat overdreven. Laat hem 1 keer gaan om alles goed schoon te laten maken (en w.s. vindt hij dat echt niet prettig) en daarna moet hij zelf aan de slag. Tussendoor kan de orthodontist het poetsen wel blijven controleren.
Ik denk toch dat je het wat meer in de gaten moet houden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-02-2014 om 22:42

Kookwekker

Mijn zoon (nu 13) heeft ook een beugel gedragen. Hij nam het ook niet zo nauw meer met poetsen; hij was al meerdere keren bij de mondhygieniste geweest op dringend aanraden van de tandarts en bij de ortho werd hij er toch nog steeds op gewezen dat er veel te veel tandplak zat. Bij de ortho kreeg hij ook wel poetsinstructie en advies maar ivm de beugel moest hij toen echt om de drie maanden naar de mondhygieniste voor advies en behandeling.
Nu heeft hij de mazzel dat hij mijn goede gebitsgenen heeft en dat hij net als ik geleerd heeft om na het eten/drinken van sap meteen met water te spoelen dus gelukkig nog steeds geen gaatjes maar laatst had hij toch weer tandvleesontsteking dus hop weer naar de tandarts en mondhygieniste. Die heeft hem toen heel duidelijk verteld waar het op staat en wat de gevolgen zijn voor het gebit. Van rottende tanden, aangetaste wortels, tanden die eruit moeten tot doodziek en zelfs sterfgevallen door ernstige tandvleesontsteking. Zij heeft hem gevraagd of hij wel een mooi en gezond gebit wilde; of die beugel dus anderhalf jaar lang verspilde moeite, pijn en geld was. Het kwartje is toen wel gevallen, zeker toen ik zoonlief wat fraaie plaatjes liet zien van aangetaste gebitten (ik heb op de medische bibliotheek van de ACTA gewerkt dus ik kon wel wat mooie afbeeldingen laten zien
Verder heb ik hem laten poetsen met een kookwekker en de eerste tijd ben ik er wel degelijk naast gaan staan zodat hij niet kon sjoemelen. Kinderachtig? Tja, als je zo kinderachtig bent om niet goed te poetsen dan moet het maar. Ik heb ook met hem "afgesproken" dat hij dus gaat proberen om zijn tanden net zo goed te gaan houden als de mijne; dus geen gaatjes, wortelkanaalbehandelingen, kronen enzovoorts. Een soort uitdaging zeg maar en van zijn moeder wil hij echt niet verliezen
Speel in op zijn gezonde verstand en op het feit dat een puber er wel graag goed uit wil zien. Daar hoort ook een mooi gebit bij. Pak een kookwekker erbij en ga er de eerste tijd bij staan; controleer het. Druk hem met de neus op de keiharde feiten. Goed poetsen is niet moeilijk en het kost maar een paar minuten per dag. Een gezond en mooi gebit is heel wat waard en dat moeten ze even doorkrijgen.
Maar het is lastig hoor; die pubers zijn eigenwijs. Succes!

Ach ja kinderen...

Ik was er ook zo eentje, die niet goed poetste.
Ik trek mijn gebit eruit en zeg, kijk joh, dat is nou het resultaat van niet luisteren naar de goede raad van je ouders
Mijn kinderen poetsen als gekken.

Brianna F

Brianna F

25-02-2014 om 09:21

Hoe poetst hij

Poetst hij elektrisch. Mijn dochter is elektrisch gaan poetsen toen ze de beugel kreeg, scheelt een slok op een borrel. Ook de timer die erop zit hielp echt wel.

Beugelmoeder

Beugelmoeder

25-02-2014 om 10:34

reactie

Hm, die elektrische tandenborstel met timer lijkt me een goeie. Daar ga ik eens naar kijken. Het is ook gewoon een puberprobleem denk ik, hij is echt wel van plan het goed te doen maar het komt nooit uit. Net als z'n huiswerk, z'n kamer opruimen en ga zo maar door. De intentie is er wel maar het komt er nooit van. Zo'n timer is toch beter dan je moeder met een kookwekker.
Verder heb ik ook nagedacht over wat Tango zegt, of het slechte poetsen erin geslopen is. Ik denk het eigenlijk wel. Z'n broertje poetst prima, maar ja, voor ik ga juichen wacht ik eerst maar eens af totdat hij ook 15 jaar is.... Ik denk dat ik dus toch maar met een timer weer even kinderachtig ga doen. Meegaan naar de orthodontist kan ik ook wel weer eens doen, al weet ik het behandelplan natuurlijk wel en gaat deze toestand nog zeker 1,5 jaar duren.
En dan die plaatjes, dat is ook een goeie tip. Elisa, jouw verhaal met alle details zou hem wel raken denk ik. Ik zal hem eens met de neus op de feiten gaan drukken. Met beeldmateriaal erbij!

Pascale

Pascale

25-02-2014 om 11:25

poetsen en rondlopen

Als je niet zo'n knoeierd met poetsen bent, dan wil rondlopen met de tandenborstel nog wel eens wat extra poetstijd opleveren. Zoon poetst altijd in de keuken en komt dan wel eens de kamer inlopen en staat dan rustig 5 minuten voor de tv te poetsen (elektrisch) omdat er iets is wat hij even af wil zien (moet geen nederlands progamma zijn, want horen kan hij het natuurlijk niet)

Evanlyn

Evanlyn

25-02-2014 om 12:47

bij ons

Dit was bij ons een giga-probleem, zelfs zonder beugel. Op een gegeven moment is "in de houdgreep" geen optie meer en praten hielp al helemaal niet. Totdat de tandarts hem met een spiegeltje de beschadigingen liet zien. Die gaan nooit meer weg, zei hij.

Het blijft niet zoon's favoriete bezigheid, maar als ik hem eraan herinner, doet hij het nu wel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-02-2014 om 13:58

Tips

Ik denk inderdaad dat je het "beeldend" moet maken. Anders zien ze het niet voor zich en denken ze "ach, het valt wel mee allemaal". Hier kwam de mondhygieniste ook weer met die roze tabletjes. Nou, dat hielp ook wel; zoon zag eruit als een weerwolf met roze kwijl
En dan is het ook leuk als ze het resultaat zien van goed poetsen met die tabletjes. Steeds minder roze te zien...

Rondlopen met poetsen zou ik niet doen; dat deed zoon dus ook en bleek dat hij rustig vijf minuten stond te poetsen op maar een plek in zijn mond, vergeten dat de rest ook moet en vooral goed moet. Dus gewoon voor de spiegel en de poetsinstructie volgen; in ieder geval in het begin. Ik stond er dan naast om te zien of hij het goed deed. Je kan beter een minuut goed poetsen dan vijf minuten slecht.

Zorg voor een poetsritueel dat er in gaat slijten en een automatisme wordt. Dus twee minuten goed poetsen, ragen, spoelen. Niet afraffelen. Het is gewoon het behoud van een gezond gebit en dat is zoveel waard!

Puck

Puck

25-02-2014 om 18:22

Zegt de orthodontist niets

Het verbaast me dat dat de ortho er niets van zegt. De ortho van onze kinderen zegt gewoon keihard dat hij de behandeling afbreekt op het moment dat ze slecht blijven poetsen onder t motto: wat heb je aan een rechte rij verrotte tanden. Uiteraard gaat de apparatuur er niet de eerste keer slecht poetsen uit en proberen ze een kind wel zo ver te krijgen dat ze wel poetsen. Dat doen ze door een kind extra op controle te laten komen buiten schooltijd, extra poetsinstructie te geven en plaatjes te laten zien van de gevolgen van een slecht verzorgd gebit. Onze oudste gooide er op een gegeven moment ook met de pet naar en de foto's van de witte vlekken op de tanden als de beugel eruit gaat vond ie al niet leuk, maar toen de foto's van compleet verrotte gebitten getoond werd was ie om.

Juline

Juline

25-02-2014 om 21:42

Geen electrische hier

Dan kan ik helemaal niet meer horen of er gepoetst wordt! We hebben er een tijdje een gehad, maar door het draaien en het geluid, hadden de kinderen het idee dat ze niet zoveel meer hoefden te doen. Dat werkte dus niet. Wij zijn weer terug bij de hand tandenborstel.

Niet alleen naar ortho laten gaan

Ik ga altijd mee bij 14-jarige. En regelmatig commentaar op het schoonhouden helaas. Maar dat commentaar dringt niet door tot zoonlief, die heeft helaas moeder nog steeds nodig om hem er aan te herinneren. Eerste dagen na orttho wordt er dus ook weer na poetsen gewoon gecontroleerd door ander gezinslid, kinderachtig, maat blijkbaar nog nodig.

Tink

Tink

27-02-2014 om 16:15

commentaar van de ortho

Toen mijn oudste ging beugelen werd er vanaf het begin bij gezegd dat er van haar ook inzet verwacht werd, omdat het anders geen zin had en de ortho zijn tijd wel beter kon besteden dan aan kinderen die toch niet meewerken.
Ja, streng, maar het kwam wel over: kind heeft altijd keurig gepoetst, geragerd en gespoeld en heeft nu een rij tanden om jaloers op te worden.

Beugelmoeder

Beugelmoeder

27-02-2014 om 20:00

Ben niet de enige dus!

Nou het scheelt al veel in mijn wanhoop hierover dat ik niet de enige ben. Even wat reacties: de orthodontist zegt er natuurlijk wel wat van, en ook in het begin heeft hij te horen gekregen dat er van hem ook een belangrijke bijdrage in dit geheel verwacht wordt. Maar dat probeerde ik al eerder duidelijk te maken: dat weet hij ook en hij neemt zich ook elke keer voor om goed te poetsen maar het komt er op de een of andere manier niet van. Gisteren verzuchtte hij ook: waarom denken jullie toch dat ik mijn huiswerk niet goed wil doen? Eh misschien omdat je het niet goed doet? Dat is met veel dingen het punt: goede voornemens zijn niet voldoende.
En het meegaan naar de ortho, ja dat deed ik vorig jaar ook nog. Maar tegenwoordig gaat hij liever alleen en ik laat hem. Hij is niet de meest zelfstandige 15 jarige die je je voor kunt stellen dus ik ben allang blij dat hij iets zelf doet. En dat wil ik graag stimuleren. We gaan dus toch maar voor de elektrische borstel al ben ik wel gewaarschuwd door Juline, want wat zij beschrijft kan ik me heel goed voorstellen. En de enge plaatjes en verhalen want die helpen ook vast.

Welpjesmam

Welpjesmam

05-03-2014 om 09:29

Ter voorbereiding.....

Ik heb zelf 3 kinderen en de oudste is 11. Wat ik merk bij de oudste dat als ik het niet zeg ze het gewoon niet doet. Ze heeft dus zwakke executieve functies. Daar probeer ik nu aan te werken. Ik ben het boek 'slim maar..... puber editie' aan het lezen. Daar staan wel heel erg goede tips in om pubers te motiveren op korter termijn en langer termijn. Ook wordt uitgelegd dat elke puber weer anders is en gevoelig is voor een andere aanpak. bv de ene puber vind uiterlijk belangrijk de andere vind een beloning motiverender. Bv de kosten die we besparen door goed te poetsen daar mag jij een nieuwe .....mobiel of wat dan ook voor sparen. ipv de kosten van de tandzorg betaal je voortaan maar zelf want je maakt er een zooitje van (negatief). Gevolg puber boos en opstandig. Zoiets dus..... Ik ben nog maar bij een kwart van het boek maar heb er nu al wat aan. Trouwens er staat ook dat een puber die een bepaalde taak nog niet kan je niet zomaar los moet laten. Zo van je bent 15 dus doe het nu maar zelf. Maak eerst een plan van aanpak en stap voor stap naar toe werken. Als het niet gaat een stapje terug en weer kijken wat er anders kan. Ik merk dat ik vaak teveel alles gedaan heb in combi met kinderen die veel vergeten. Dus ik was hun frontale kwab (heet dat geloof ik, ha,ha) met als gevolg dat ze niet echt zelfstandig zijn qua huiswerk / troep opruimen. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel? Hier thuis dus ook werk aan de winkel om voor elkaar te krijgen dat dochter dingen niet vergeet...... het zelf belangrijk gaat vinden.

Ook slotjes

Sinds kort hier ook één met slotjes. Elektrische poetsen werd afgeraden maar omdat de oudste gewoon wel met de elektrische borstel poestte, zie ik geen kwaad. De info van blijvende witte vlekken is blijkbaar op het netvlies blijven hangen. Niet dat kind veel vaker poetst maar het let wel met wat het eet. Dus hier geen snoep meer in huis, hoera. En ook geen cola, pizza of chocoladeletters. De riem kon ook een gaatje strakker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.