Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

elsje78

elsje78

29-04-2013 om 23:46

Pseudo kroep

Hoi

Mijn zoontje van 3 en een half heeft nu voor de zoveelste keer pseudo kroep. Gemiddeld 1 x per maand. Vanmorgen lange aanval, hele dag hees en wat zware ademhaling en nu vanavond weer aanval en ik verwacht nog wel meer vannacht. Hij heeft nu ook koorts.

Ik vraag me af of dit verband kan hebben met het feit dat hij heel snel kokhalst en snel voedsel omhoogkomt. Alsof een klepje ergens niet goed sluit. Als hij hard lacht of huilt komt er al wat omhoog. Hij verslikt zich ook snel.

Misschien staat het wel los van elkaar, kan er op Google ook niks over vinden. Ik wil woensdag de huisarts bellen om te vragen om het pufje dat je kan geven bij terugkerende pseudo kroep, iemand ervaring mee?

Verder is hij nooit benauwd, of astmatisch.

Iemand misschien advies?

Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

29-04-2013 om 23:57

Hmm

Mijn zoon had op die leeftijd ook een aantal keer pseudo kroep, maar niet zo vaak als jouw zoon. Als hij griep of verkoudheid had was het een keer of twee, verder niet.
Hij heeft als baby wel veel beetjes gespuugd, steeds een mondje terug. Nu (hij is nu bijna 8) gebeurt dat nog zo nu en dan.

Hij heeft wel ventolin en een andere puffer gehad, die gebruikten we alleen als hij een aanval had, gehad had of als we het aan zagen komen. Het verbaast me dus dat jij dat nog niet gekregen hebt.
Hij is er trouwens helemaal overheen gegroeid, ik denk dat hij met vier, misschien vijf jaar de laatste gehad heeft.

elsje78

elsje78

30-04-2013 om 19:06

Dank je

ga morgen dus bellen voor een afspraak en eens vragen naar het pufje. Nog steeds blaft hij, en luchtweg is nog steeds vernauwd, dat hoor ik...

hopelijk helpt het!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-04-2013 om 19:23

Pufje

"Hij heeft wel ventolin en een andere puffer gehad, die gebruikten we alleen als hij een aanval had, gehad had of als we het aan zagen komen. Het verbaast me dus dat jij dat nog niet gekregen hebt."
Hier ook wel wat ervaring met pseudokroep, maar dokter heeft ons uitgelegd dat Ventolin daar helemaal niets mee doet. Klopte ook, we hebben het geprobeerd (kind was nl ook astmatisch, dus de Ventolin was toch ook in huis), maar bij een kroepaanval had hij er niets aan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-04-2013 om 20:45

Pseudokroep

Mijn zoon heeft tot zijn 6e jaar drie of vier keer een aanval van ernstige pseudokroep gehad. Zo erg dat hij alle keren blauw aangelopen met de ambulance naar de SEH moest, aan de zuurstof, Pulmicort en weet ik wat. Hij heeft geen astma oid. De kinderarts heeft hem toen helemaal nagekeken maar zij kon niets vinden en vertelde dat dit wel vaker voorkomt en dat de kinderen er mettertijd overheen groeien mits er geen aanwijsbare oorzaak is als astma oid.
Maar als jouw zoon zo'n reflux-neiging heeft, zou het er mee te maken kunnen hebben. Ik zou hem daar sowieso voor laten onderzoeken. Iedere maand zo'n aanval is wel erg veel en erg vervelend...

elsje78

elsje78

30-04-2013 om 22:23

Klopt

ik ben erg benieuwd of er een verband is tussen dat snelle kokhalzen en reflux en de veelheid aan aanvallen.

Dat pufje is niet Ventolin, maar budesonide, dat schijnt wel te werken, maar ga ik vragen.

Inmiddels ligt hij alweer naast me, te snurken door zijn keel zeg maar, met blafhoest. Zijn luchtpijp blijft vernauwd, morgen huisarts bellen en wil eigenlijk ook morgen terecht. Altijd gebeurt dit in weekend of op feestdagen, en wil nu eigenlijk eens naar eigen dokter, dan hoop ik op verwijzing....

bedankt!

Berber.

Berber.

01-05-2013 om 07:43

Elsje

Eén van mijn jongens heeft begin dit jaar één keer een flinke aanval van pseudokroep gehad. Ik had geen idee waar ik mee te maken had en uiteindelijk is hij in het ziekenhuis terecht gekomen aan de vernevelaar en heeft daarna meteen een puffer mee naar huis gekregen. En nog iets, maar ik weet niet meer wat dat was. Een drankje dacht ik. Maar wat?

Ik heb geen idee of er een verband is maar ik herken het makkelijke spugen en veel kokhalzen ook. Zonder dat ik nou de rol van van iemand anders hier over wil nemen zou ik idd willen zeggen: Ga naar de huisarts. Misschien kan deze je doorverwijzen naar een kinderarts.

En verder, sterkte, het is heel naar om je kind zo te zien.

Berber.

Berber.

01-05-2013 om 07:47

Sorry

Ik herken het verslikken en kokhalzen. Spugen heb jij helemaal niet genoemd maar dat herken ik ook.

Berber.

Berber.

01-05-2013 om 07:51

O ja!

Het drankje was Prednisolon, voor een dag of drie. Net even mijn huisgenoot wakker geschud, die wist het nog.

Tineke

Tineke

01-05-2013 om 09:08

Neusspray

Het meest effectief bij pseudo-kroep is een neusspray in de keel spuiten. Daarmee kan het echt binnen een paar minuten een stuk beter worden. En ja, reflux kan het triggeren. Dus het helpt zeker om dat goed te behandelen.
Sterkte!

Stomen

Ons werd geadviseerd om met het kind in de badkamer te zitten en de douche aan te zetten. Hielp heel goed.
Maar het is inmiddels wel tien jaar geleden, dus misschien is het beleid wel veranderd.
n@nny

elsje78

elsje78

01-05-2013 om 12:43

Bedankt!

Stomen adviseren ze nu niet meer, maar hebben we wel eens gedaan. Frisse lucht helpt hier wel. Dat van die neusspray is een goede tip, dat ga ik eens proberen! Berber, dat drankje had ik ook over gelezen, ga vanmiddag alles eens bij de huisarts voorleggen. Het is nu nog steeds niet over, zijn luchtweg blijft vernauwd, ook al is hij niet meer ziek.

Dat makkelijke kokhalzen en ook wel spugen heeft hij al heel lang, ik weet niet anders. Heb het wel eens aangekaart omdat hij ook nog steeds een hele dikke, bolle buik heeft en eigenlijk altijd dunne ontlasting.. Daarvoor al wel bij kinderarts geweest, gluten geprikt, maar verder niks uitgekomen. Als baby is er een keer een fotoserie gemaakt met contrastvloeistof, maar als er nu ergens een klepje niet goed sluit, weet ik niet of ze dat toen gezien zouden hebben. Hij is inmiddels bijna 4.

ik wil inderdaad een verwijzing naar kinderarts, om eens goed te overleggen, of naar kno arts, dat mag ook. Bedankt voor de tips, ik laat weten hoe het gegaan is!

Koemelkeiwitallergie?

De bijkomende diarree lijkt me een reden om aan koemelkeiwitallergie te denken. Kan door de huisarts uitgezocht worden.

elsje78

elsje78

01-05-2013 om 21:07

Geweest

Volgens haar geen relatie tussen pseudo kroep en de omhoogkomende voeding. Voor de pseudokroep heb ik flixotide gekregen. Zal zo eens goed doorlezen hoe ik dat moet toedienen met zo'n buis, dan kan ik het klaarleggen.

Heb het hele verhaal gedaan van de reflux, het verslikken en dat ik al 2 keer heb "geheimlicht" en uiteindelijk verwijzing voor kinderarts. Daar ben ik al bekend want hij heeft als baby en peuter ernstige koemelkallergie gehad, maar was hij overheen. Ga daar het hele verhaal nog eens doen, kijken wat zij er van zegt. Ik was een paar maanden geleden nog bij haar voor zijn bolle buik en dunne ontlasting, daar toen niks uitgekomen. Maar blijf het vreemd vinden dat hij zo dunne poep heeft en ook zo'n hele bolle buik.

Dat van die neusspray nog gevraagd, Kaatje, maar daar had ze nog nooit van gehoord. Ga toch maar eens proberen, jij hebt ruime ervaring met astma en ook al is dit iets anders, het is het proberen waard.

Anne J, ik zal zeker het koemelkverhaal weer aanhalen, hij was toen erg allergisch. Hij lust ook geen melk en nauwelijks zuivel, dus hij krijgt het ook niet veel binnen. Hooguit 100 ml per dag...

Bekend met allergie

Als je kind bekend is met koemelkeiwitallergie kan het zinvol zijn om hem een tijd nul koemelkeiwit te geven. Echt geen spoortje, zero, ook niet voor een keer. Kan zijn dat de klachten dan met een paar dagen stoppen.
Ze zeggen zo vaak dat kinderen er over heen groeien, maar dat is hier niet mijn ervaring. Zodra een kind weer klachten heeft wordt het hier weer zero tolerance.
Zelf kan ik wel een beetje verdragen, af en toe, maar ik maak er ook een gewoonte van om gewoon consequent zonder koemelk te eten en te drinken.

Hier

Had ik aanvankelijk niet in de gaten dat het echt om zero tolerance gaat. Zoon heeft tot 2,5 jaar diarree gehad. Alles onderzocht, tot aan tropische parasieten aan toe. Het was met een paar dagen over toen ik de tip van de cb-arts kreeg om dochter met eczeem nul koemelkeiwit te geven, echt geen spoortje. Zoon deed mee, en was van de diarre af. Wonderlijk dat niemand mij dat eerder had verteld.

Bijkomend effect

Kan zijn dat ook de klachten van pseudokroep verdwijnen. Zoon had een pusoor en op het punt om buisjes te krijgen toen we met het koemelkeiwitvrije dieet begonnen. Ook dat verdween als sneeuw voor de zon. Voor sommige mensen en met name kinderen is koemelk echt niet gezond.

Fiorucci

Fiorucci

02-05-2013 om 07:36

Eens met annej

Mijn zoon, bekend als baby met koemelk intolerantie, kreeg later toch weer klachten. Stoppen met melk drinken deed echt wonderen voor zijn weerstand.

Kinderarts

Overigens zou ik bij de kinderarts ook vragen of je zoon getest kan worden op lactoseintolerantie en glutenallergie. Als je toch bezig bent.

Herkenbaar

Zoonlief van nu 8 heeft als baby koemelkallergie en reflux gehad.
Toen hij jaar of 3 - 4 werd begon de kroep.

Stomen hielp niet, wel een puffer. Al was het maar om de enorme paniek van hem in te dammen. Ik vond het altijd verschrikkelijk die aanvallen. Zo fijn dat het nu al een jaar of 2 niet meer gebeurt is.

Hij is er dus wel over heen gegroeid, maar kan nog steeds snel kokhalzen en spugen....

elsje78

elsje78

02-05-2013 om 23:23

goed om te lezen dat deze dingen vaker samen voorkomen. Op gluten is hij geprikt vanwege die bolle buik en dunne ontlasting.

Het zou me niet verbazen als het toch in de melk zit, ook vooral omdat hij het echt niet lust. Ik ga het hele verhaal nog eens doen en dan hopen dat zij wel een verband ziet.

Ik zal de melk eens een aantal dagen helemaal verbannen, eens zien of dat al iets doet. Intussen is het nog steeds niet over, maar geen echte aanval meer gehad. Het blafhoesten blijft wel, en hij is nog erg stilletjes.

Over 2 weken staat de afspraak, kon niet eerder...

Verborgen koemelkeiwit

Mijn advies is, als je even alles wilt verbannen, om elk etiket te lezen. Er zit ook melk in broodbeleg en veel brood en koekjes. En in bakboter bijvoorbeeld of in gepaneerd vlees, pizza e.d. verwerkte producten.
Maar met 4 jaar kan je zoon verder natuurlijk wel van alles eten. Ik gebruik Wajang en olijfolie om te bakken en margarine zonder melk om te smeren. Als je geen melkvrij brood kunt vinden geef je je zoon voorlopig crackers, soepstengels, rijstwafels en matzes. ook geen kaas. Als het werkt en de klachten verdwijnen kun je na een tijdje wel beginnen met kwark en yoghurt en later met kaas, maar ik zo dan wel proberen de rest van de producten koemelkeiwitvrij te houden. Het is even opletten maar je went eraan. En later kan het best weer meevallen. Hier wordt weleens pizza gegeten en ik let ook niet meer altijd op het brood of het broodbeleg. Nog wel steeds kwark en yoghurt. Chocolademelk of pure melk geeft nog steeds snel klachten al mag dat best een keer als alles verder rustig is. Maar in het begin wel een tijdje consequent zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.