Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Suze

Suze

03-03-2014 om 21:20

Programma over de overgang

Nu op Ned 2 van de NCRV: 2doc: Uitgebloe(i)d.

Programma over de Overgang.

Evt. op uitzending gemist bekijken.
Er is erg weinig kennis over bij vrouwen en andere mensen, blijkt.

Maaike

Maaike

03-03-2014 om 21:54

Dankjewel!

Ik ga later kijken via uitzendinggemist.
Ik weet er ook niets van, en ben wel geïnteresseerd.

Pipo

Pipo

03-03-2014 om 22:24

Erg weinig kennis?

Ik kan me dat slecht voorstellen. Een rondje googlen en je komt om in de symptomenlijstjes, tips, boeken, ervaringsverhalen. Er zijn hele theaterprogramma's over geschreven!

Suze

Suze

03-03-2014 om 22:36

Pipo

En toch schijnt dat zo te zijn.

En ik kan het me wel voorstellen. Als je je erin wilt verdiepen is informatie wel te vinden. Maar veel vrouwen in de voorfase weten eigenlijk niet wat hen overkomt. Er wordt toch niet heel veel over gepraat, is eigenlijk ook mijn ervaring tot nu toe (maar ik zit ook in die prefase en ben nu meer geinteresseerd dan tot voor kort).

En in zijn algemeenheid wordt het niet 'sexy' gevonden om over de overgang te praten.

Ik merk wel dat als ik erover praat met vriendinnen dat er (soms) wel opeens van alles loskomt en dat ze blij zijn dat ik erover begin.

Na Pauw en Witteman

Dat was leuke televisie met Benny Jolink en Youp van't Hek terwijl Ingeborg haar Documentaire in de groep gooide.
Maar ook een interessante documentaire over de overgang in je eigen leven.
Met als laatste beeld die 2 dik tachtigers, haar moeder met nieuwe relatie, die op de motor uit beeld rijden.
Ingeborg kan de zaak gelukkig voor haar documentaire nogal uitvergroten maar dat vond ik toch wel mooi.
De overgang is ook een periode waarin je weer je eigen mens wordt en nieuwe keuzes maakt en je leven leeft.
Leuk om te zien dat er in het begin van de film ook vrouwen voorkomen, de generatie boven haar dat wel, die aangeven er weinig mee gehad te hebben. Of ze zijn het al vergeten of het was gewoon niet zo'n dingetje.
Het komt echt voor dat je er ook weinig lichamelijk last van hebt. Maar oud word je natuurlijk wel allemaal, ook mannen.

AnneJ, inderdaad leuke televisie

Erg gelachen om Youp, die (al dan niet gemaakt) keek of hij water zag branden. En toen hem om een reactie gevraagd werd zei: ik zal het onthouden voor als mijn vrouw in de overgang komt. Nou heb ik de geboortedatum van zijn vrouw even opgezocht, zij is 57. Je maakt mij toch niet wijs dat zij nog in het geheel niet in de overgang is. Of Youp zit te jokken of mevrouw Van 't Hek maakt Youp wijs dat ze nog vaak en lang menstrueert om hem van het lijf te houden ;0)

skik

Pipo

Pipo

04-03-2014 om 09:30

Dat speelt mee

Bij mij, misschien. Dat het van mij geen Ding hoeft te zijn. Dat er feitelijke informatie voorhanden moet zijn, zoals ook over erectieproblemen of blaasontstekingen of aambeien, natuurlijk. Dat huisartsen het niet wegwuiven als je met klachten komt, natuurlijk. Dus vakkennis bij artsen, en toegankelijke informatie voor vrouwen.

Maar dingen als het 'bespreekbaar' maken, of dat gemier over of het wel sexy zou zijn of niet (moet dat?), dat half mystieke laagje dat erover heen gesmeerd wordt - mweh. Het versterkt het idee dat vrouwen hormonaal gehandicapte wezens zijn, dat ook nog eens. Eerst al die jaren zogenaamd een week per maand ontoerekeningsvatbaar, en dan zelfs een paar jaar achter elkaar. Terwijl de meeste toch gewoon blijven doorfunctioneren.

Het is wat het is, het komt vaak op een moment in je leven dat je bestaan toch al verandert, omdat je ouder wordt en je kinderen ouder worden en je ouders ziek worden en doodgaan, het hooeft niet ingrijpender of bijzonderder te zijn dan gewoon, het leven in het algemeen.

Naar mijn onbescheiden mening.

neteret mut

neteret mut

04-03-2014 om 11:18

heel klein stukje gezien

en gestopt. Dat stukje was op een manier die mij niet ligt. Tja...de overgang, zal voor iedereen wel anders zijn en het is een makkelijk excuus om maar van alles op te gooien rond emoties/ afwezigheid/ vergeetachtigheid/ klachten dit en dat. Misschien dat ik er zo weinig last van heb dat ik me niet in kan leven in anderen, kan zijn (of ik geef er ook voor mijzelf weinig aandacht aan, waarom zou ik ook, er verandert er toch niets van).

Rafelkap

Rafelkap

04-03-2014 om 11:42

excuus

Heb het gekeken, toevallig eigenlijk. Zit er nog niet in, maar dat is een kwestie van tijd.
Ik vond het wel een heel erg navelstaarderige documentaire en had het idee dat er ook veel eigenaardigheden en nukken van de maakster gegooid worden op die overgang. Dat het een excuus is. (haar man zei ook: zo was je altijd al)
Alleen maar mensen geinterviewd die haar mening bevestigden dat het oh zo zwaar is.

En al die boeken over de overgang die bij haar in huis lagen plus internet, ik snap niet dat ze zo laat tot een 'aha' beleving komt, het lijkt me geen domme vrouw.

Ik zie het zelf heel nuchter en kan er niet mee zitten dat m'n eierstokken binnen tien jaar zullen uitdrogen. Ik tel mijn zegeningen (2) en zo gaat het gewoon als je ouder wordt. En ik vond het nogal kinderachtig dat ze het oneerlijk leek te vinden ten opzichte van de man. Verder op zich prima dat er aandacht voor is, maar deze documentaire vond ik niet goed.

lennest

lennest

04-03-2014 om 12:00

nou

ik vind de overgang geen leuke fase, echt niet! Ik slaap al tijden beroerd, word elke nacht 1 of 2 keer wakker met een opvlieger van heb ik jou daar, lig dan zeker een uur te woelen of kan mijn lakens verschonen, zo nat zijn ze van het enorme zweten en ik kom gewoon slaap te kort! Het onverwachts ongesteld worden, soms 2 weken, soms 6 weken, soms een beetje, soms gaan de sluizen open, zucht. Stemmingswisselingen, ja, herkenbaar, minder zin in seks, sneller aankomen en moeilijker afvallen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat ik geen kinderen meer kan krijgen, soit, ik ben 52 het hoeft ook niet meer, maar met mijn hormonen en die puberhormonen van de kinderen, is niet altijd een even goede combinatie

Wel wat geleerd

Misschien dom, maar een aantal dingen wist ik toch echt niet. Zoals dat je al vijf jaar voor je laatste menstruatie in de overgang bent.
En dat je niet meer zo goed kunt multitasken. En dat je kenmerken van dementie ook toe te schrijven kunnen zijn aan de overgang.
Vooral dat laatste (van die dementie) stelde me wel enigszins gerust. Ik wacht dan toch nog maar even met naar de huisarts gaan. Ofwel ik ben over vijf jaar zo dement dat het niet meer hoeft, of mijn geheugenproblemen zijn dan al een stuk minder

Een opmerking van Ingeborg

Ze zei bij P&W: wist je dat 35% van het ziekteverzuim bij 45+ vrouwen te wijten is aan overgangsklachten? Bedankt Ingeborg. Dacht ik dat ik een kleine troef in handen had t.o.v. jongere vrouwen: geen zwangerschapsverlof, moeiheid door nachtvoedingen of zorgverlof voor kleine kinderen meer. Maar die vlieger gaat dus niet op (pun intended).

skik

Parapluutje

Parapluutje

04-03-2014 om 23:58

Pfff wat een diva, met 'r overgang als Levenskwestie

Ik vond het een vervelende egotripperige 'documentaire'. Doe gewoon zeg. Wees zo dapper om zonder overgangssmoes een gecompliceerd wezen te zijn.

Fiorucci

Fiorucci

05-03-2014 om 07:31

Mja

Ik weet dat heel veel vrouwen behoorlijk last kunnen hebben van de overgang, in diverse opzichten, en en ik zit ook in de pre-overgang.
Maar ik heb geen enkele behoefte aan dit soort programma's, zoals ik ook nooit de behoefte had om met vriendinnen hele gesprekken te hebben over menstruatie enzo. Er moet goede info voorhanden zijn, en dat is er. Je erbij neerleggen dat dingen zijn zoals ze zijn is ook in dit opzicht een goede raad....

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

05-03-2014 om 15:10

oh,ik ben benieuwd

Ik heb deze docu opgenomen. Zit zelf midden in de overgang. Heb met periodes behoorlijke opvliegers; stijve gewrichten soms wat stemmingswisselingen en vaak slecht slapen. Momenteel heb ik ook heel erg last in de avond en nacht van 'restless legs'wat bij mij ook zit in mijn armen en handen. Ik MOET dan bewegen en kan natuiurlijk niet slapen. Wat een drama. Maar om nou medelijden met jezelf te hebben omdat je man het niet heeft.... Die heeft wel weer andere dingen, al dan niet door de penopauze...

Paal

Paal

05-03-2014 om 21:26

Polletje RLS

Ook ik heb hier last van. Toevallig ook van de overgang. Moest daarvoor bloedprikken op bloedarmoede en ( hiep hiep hoera voor onze nieuwe, vrouwelijke, huisarts) nu blijkt dat er een verband is tussen RLS en ijzertekort.
Gebruik nu een week ijzer en mijn benen doen normaal!
En dat is al heeeeeeeel lang geleden!

Maaike

Maaike

05-03-2014 om 21:28

Gezien

Ik heb het gezien.
Vond het inderdaad nogal een zeurverhaal, maar voor mij was veel info toch wel nieuw.
Voor mij toch goed om te weten wat voor soort klachten voorbij kunnen komen. En tzt ga ik dan op internet op zoek naar gerichte info.

Suze

Suze

05-03-2014 om 22:37

Ook niet mijn type

Ik vond de programmamaakster ook niet top. Vond het een beetje teveel over haarzelf gaan.

En over dat zoveel ziekteverzuim door de overgang komt: zou het echt?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2014 om 01:40

Ziekteverzuim

Misschien dat statistieken het bewijzen, maar ik kan me ook niet goed voorstellen dat de overgang op zich echt oorzaak is van een hoger ziekteverzuim. Het is ook steeds minder taboe om er over te praten. Heb je er last van dan maak je er eens een luchtig grapje over, zodat de collega's snappen waarom je opeens met rode appelwangetjes op je stoel zit. Ik doe dat en anderen doen dat ook. Ik heb gelukkig zelden last van zo'n enorme opvlieger dat ik uit mijn kleren drijf, maar de warmte stijgt soms wel een beetje naar mijn gezicht en een gebreide trui is af en toe net even teveel van het goede. Ik vind het over het algemeen erg meevallen en zit echt met verbazing te kijken of te luisteren naar vrouwen die er compleet van in een crisis raken. Ik geloof best dat sommigen het zo ervaren en ik geloof ook dat er bij sommigen flink wordt huisgehouden door de overgang, maar ik vind niet dat zo'n vrouw als Ingeborg kan stellen dat de overgang een drama is voor iedere vrouw en zo doet ze wel, voor zover ik bij Pauw en Witteman al heb meegekregen.

Ik begrijp ook niet waarom vrouwen zich minder sexy gaan voelen door de overgang. Ben je alleen wat waard als je in je vruchtbare jaren zit? En waarom ben je dan nog wel sexy als je aan de pil bent? Dan ben je (voor de periode waarin je de pil slikt) ook niet meer vruchtbaar. Het niet meer vruchtbaar zijn is dus naar mijn idee niet de oorzaak van het minder sexy-voelen, maar de leeftijd, het niet meer jonge lijf. Ik denk dat de vrouwen die nu de overgang de schuld geven van het minder sexy voelen, ook wel die gevoelens zouden hebben als de overgang volledig ongemerkt zou passeren. Net als bij mannen. Die hebben geen opvliegers, maar sommigen hebben wel een jongere liefde nodig om nog even net te doen alsof het leven er niet voor de helft op zit en zich nog even jong te voelen.

ook gekeken

En ja, het ging ook over de programmamaakster. Ik vond het programma wel interessant genoeg om uit te kijken. Juist omdat het over meer dan alleen opvliegers en seksualiteit ging. Die opvliegers en het verminderde libido zijn onderwerpen waar ik het wel met vriend(inn)en over heb. Mijn onzekerheid, moodswings en het verlies van het vermogen tot multitasken hebben veel impact op mijn leven. Ik vind het veel moeilijker om daarmee om te gaan en ook om daarover te praten. Ik kan me wel voorstellen dat juist die klachten tot ziekteverzuim lijden. En een documentaire als deze helpt mij in elk geval wel bij het bespreekbaar maken van juist deze aspecten van de overgang.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2014 om 00:18

het verlies van het vermogen tot multitasken

Ja, dat is wel een dingetje Ik zeg al geruime tijd dat ik niet kan praten en breien tegelijk, maar het is inderdaad nog beroerder geworden. Tot deze week wist ik niet dat dat een overgangsprobleempje is. Ik ben dus niet zomaar minder handig geworden, het heeft een óórzaak!)

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2014 om 00:19

Ja maar

wat maakt dan dat je niet in staat bent om te werken?

Suze

Suze

07-03-2014 om 08:27

niet kunnen werken

Ik weet van een collega die elke nacht badend in het zweet wakker werd, bed moest verschonen en dus na een tijd uitgeput was. Wordt je ook bevattelijker voor verkoudheden etc.

En bovendien zo moe dat ze na een tijdje vaak later kwam (maar ze kwam wel, behalve als ze echt ziek was van iets anders).

Maar hoor graag of anderen andere ideeën/ervaringen hebben, want het verbaasde mij ook dat het ziekteverzuimpercentage tgv de overgang zo hoo was.

Jip

Jip

07-03-2014 om 15:45

Ook gezien

Naar aanleiding van dit topic dit programma ook bekeken op Uitzendinggemist. Zoals al enkele schrijfsters hierboven vond ik het vooral een programma dat over haarzelf ging. Ik heb me hier er daar vreselijk aan haar gestoord. Persoonlijk vind ik het taboe op de overgang nogal meevallen. Het enige wat ik wel herkende was dat ik op mijn 45 dacht dat het nog wel een tijdje zou duren voordat ik er mee te maken zou krijgen maar niets bleek minder daar.

Al tientallen jaren gezeur...

40 jaar geleden werd mijn moeder uitgenodigd voor een VIDO- bijeenkomst. Ik geloof dat ze de hele bijeenkomst niet eens uitgezeten heeft. Ze kwam thuis, 'pff wat een drama, wat een gezeur'.
De overgang ging bij haar echt niet makkelijk, ik ben ook begonnen, en nee, niet maakelijk nee.
Maar drama? Je kunt ook overdrijven hoor. Sluit me bij Fio aan, net als mieperen over menstruatie trekt mieperen over de overgang me ook niet.

Stenna

Stenna

10-03-2014 om 00:33

apart

is wel dat ik helemaal niks weet over hoe de overgang ging bij mijn moeder. Omdat ik er langzamerhand wel heenga qua leeftijd (al merk ik nog niet veel) vraag ik me dat ineens af. Was zij vroeg of laat? Had ze er last van? Waren wij nog thuis? Ik heb er nooit iets van gemerkt en ze heeft het er nooit over gehad. Ik kan het niet meer vragen, ze leeft niet meer. Heeft me destijds wel goed voorgelicht over menstruatie e.d. (ik was heel laat, net als zij toen ze jong was. Maar ben je dan ook laat in de overgang?) maar niet hierover, waarschijnlijk dacht ze dat komt nog wel?

Jazz

Jazz

11-03-2014 om 17:40

Uitzending heel herkenbaar

Vond het wel een grappige uitzending en jammer genoeg heeel herkenbaar. Vind Ingeborg idd wel een typetje maar ja, als ze mij zouden filmen zou het een hele saaie uitzending worden .

Ik was ook in de veronderstelling dat de overgang mij niet "te pakken" zou krijgen maar ik heb het er moeilijk mee.
Mijn lijf en hoofd laten me regelmatig in de steek. Sommige nachten zijn een drama. Ik heb best veel fysieke klachten. Heb het carpale tunnel syndroom waar ik aan geopereerd moet worden, maar dat komt helemaal niet uit nu. Ja, en ook dat komt door de overgang.

Ik baal er echt van, maar behalve nu even hier, zeur ik er niet over en veroorzaakt het bij mij geen ziekteverzuim.
Ik was wel blij met de herkenning van de klachten bij Ingeborg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.