Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Prikpil of spiraaltje?

Even een vraagje hier... Ik heb vorig jaar een gastric bypass gehad (maagverkleining) en daardoor wordt de pil niet meer goed opgenomen. En om te voorkomen dat er nog ergens een klein wondertje ontstaat moet ik dus ook aan andere middelen denken. Tevens heb ik veel last van mijn menstruatie dus buiten de anticonceptie is het ook om deze te verminderen.

Nu kan ik dus kiezen uit de prikpil of een spiraaltje. Een implantaat lijkt me helemaal niets, dit viel dus al af. Een spiraaltje lijkt me zo eng qua inbrengen.... Maar goed, wellicht zijn jullie ervaringen dusdanig dat ik er toch over na ga denken

Kortom, ik zou graag ervaringen horen van het gebruik van beide producten. Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

Spiraaltje

Het inbrengen van n spiraaltje is hetzelfde als een uitstrijkje. Daarna kon je nog wat menstruatie krampen krijgen. En sommigen hebben met de mirena geen menstruatie meer. Ikke helaas wel.....

Triva

Triva

29-02-2016 om 15:44

nounou

Het inbrengen van een Mirena (zou ik wel adviseren) is toch wel wat anders dan een uitstrijkje. Het kan even heel flink en scherp pijn doen maar daarna is de pijn snel over. Niet iets om het niet te doen vind ik. Je bent er daarna vijf jaar vanaf en ik menstrueer nog maar heel heel licht. Ideaal.

40er

40er

29-02-2016 om 16:14

prikpil

Zelf heb ik veel last gehad van de prikpil. Als ik wat zou moeten kiezen zou ik dus voor een spiraal gaan. Of, als je zeker weet dat je geen kinderen meer wil, defintief gaan. Al weet ik niet of dat helpt bij menstruatie klachten.
Ik gebruik zelf al jaren niets meer en de klachten zijn een stuk minder dan met pil. Menstruatie iets heftiger, maar wel korter.

even zo

even zo

29-02-2016 om 20:35

sterilisatie man

Is dat geen optie? Ervan uitgaande dat je in een vaste relatie zit.

mijk

mijk

29-02-2016 om 21:26

Prikpil maakte mij echt zwaar depressief

Nu heb ik gewoon koperspiraaltje. Inbrengen is sowieso minder naar dan nog een keer baren

Sterretje

Sterretje

29-02-2016 om 21:50

wat ik fijner vind

Ik vind condooms de beste optie.
Nadeel is natuurlijk dat het niets uitmaakt voor je menstruatie.
Voordeel is: geen extra hormonen je lichaam inpompen! Het maakt zoveel uit. Het kan ook uitmaken voor je libido. Met name rond je vruchtbare dagen veel leuker (voor beiden).
Mij lijkt een spiraaltje niks. Pijnlijk en het idee dat er telkens iets zit. Áls ik het zou doen, dan desnoods een koperspiraal.
Ik zou het condoom nog overwegen als ik jou was.

Niki73

Niki73

01-03-2016 om 08:59

Onterechte angst voor spiraaltje

Ik heb een koperspiraaltje (mijn vijfde momenteel), en het inbrengen is een fluitje van een cent als je al eens ontsluiting hebt gehad. Ik neem altijd voor de zekerheid een paracetamolletje van tevoren en dan voel je er vrijwel niks van. Echt niet vervelender dan een uitstrijkje. Mijn vorige gynaecoloog raadde me ook aan het te laten plaatsen aan het einde van een menstruatie, dan staat de baarmoedermond nog wat open en gaat het helemaal gemakkelijk. Je voelt het ook absoluut niet zitten. Ik snap die horrorverhalen niet, ik ben al heel wat jaren een heel tevreden gebruikster.
Ik wil geen hormonen meer in mijn lijf, die zijn voor mij een libidokiller, van sommige pillen word ik down, andere geven me migraine. Daarom heb ik een koperspiraaltje. Als je wilt dat je menstruatie minder hevig wordt, is een mirena-spiraaltje waarschijnlijk beter voor jou, maar dat bevat wel hormonen. Verder kun je de vaginale ring ook nog proberen.
Het nadeel van de prikpil is dat je er niet zomaar mee kunt stoppen als hij niet bevalt. Als je last hebt van de hormonen, zit je er nog jaren aan vast. Dat lijkt mij een risico. Maar bespreek het met je huisarts of gynaecoloog, zou ik zeggen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-03-2016 om 09:58

Niki

Ik heb nu ook mijn derde koperspiraaltje maar het plaatsen vind ik gruwelijk pijnlijk. Vooral het moment dat het 'meetlatje' wordt ingebracht en tegen de achterwand van je baarmoeder komt. Ik laat het plaatsen doen door mijn gyn omdat de huisarts er beduidend minder handig in is. Gelukkig heb ik er nu een die 10 jaar kan blijven zitten (T safe), daarna ben ik er klaar mee.

Niki73

Niki73

01-03-2016 om 11:35

Handige gyn

Werkelijk? Wat vervelend voor je Vesper. Ik merk dat meetlatje niet eens, voel alleen een tikje. Blijkbaar is de ene baarmoeder reactiever dan de andere.
Ik ga trouwens ook naar de gynaecoloog voor de plaatsing. De mijne is er heel handig in, denk ik, aangezien ik er zo weinig van voel.

Violetta

Violetta

01-03-2016 om 22:52

Mirena

Ik zou ook voor het spiraaltje gaan omdat je dit als het niet bevalt meteen weer kunt laten verwijderen. Bij de prikpil moet je wachten totdat deze is uitgewerkt.
Ik heb jaren op de poli gynaecologie gewerkt en weet daarom dat het inbrengen door iedereen anders wordt ervaren. De ene vrouw komt fluitend naar buiten (zijn wel uitzonderingen) en de andere dame zit na 10 minuten nog witjes op een stoel bij te komen.

Alleen_vlindertje

Alleen_vlindertje

02-03-2016 om 09:24 Topicstarter

Straks huisarts

Bedankt voor jullie reacties, er is niet echt 1 advies dus Ik heb zo een afspraak met de huisarts, deze kwestie met haar bespreken. Ben ondertussen weer ongesteld geworden na 4 dagen niet... Ben er spuugzat van! Dus wellicht moet daar ook naar gekeken worden, nou ja, we wachten af.

Thx!

menstruatieproblemen

bij menstruatieproblemen zijn er wel andere opties, zoals bepaalde supplementen en progesteroncrème. Ben zelf niet zo'n voorstander van hormonale anticonceptie en kan er ook niet tegen. Heb zelf een pessarium, dat wel wat minder betrouwbaar schijnt te zijn dus maak zelf je - wijze - keuze.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.