Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bieb63

bieb63

01-10-2015 om 14:25

Poeh, wat zijn nou gezonde vetten en welke ongezond


bieb63

bieb63

08-10-2015 om 19:47

Tja anneJ (en Charis)

dat bedoel ik nou. Weer e.o.a. "goeroe" (wie is hij?), die iets (tegenstrijdigs) roept. Wellicht heeft hij gelijk, maar wellicht heeft Katan gelijk. Daar gaat het dus over. Ik weet het niet.

En Charis: "Haha Temet, je hebt gelijk natuurlijk, roomboter is niet plantaardig.
Nee...... die begreep ik eigenlijk ook niet helemaal

"Ik zie alleen zo even niet voor me wat je dan aan onbewerkt plantaardig vet op je brood zou moeten smeren. Olijfolie ofzo?"
Dat is het punt nou net, ik zou het ook niet weten....

Bieb

Alleen nog plakbeleg op je brood dus. Of je boterhammen met hagelslag dubbelklappen en heel stevig vasthouden
En dan wel af en toe in de winter een vitamine D-tabletje, als je geen margarine meer smeert.

Groeten,

Temet

Niki73

Niki73

09-10-2015 om 10:16

Bieb

Die onbewerkte plantaardige vetten zijn sowieso goed voor je. Die gebruik je waar je kunt. Als je per se iets op je brood wilt smeren (denk even na: is het echt nodig -denk aan hagelslag- of is het gewoonte?), dan kies je iets. Ik kies roomboter omdat ik er wel van overtuigd ben dat dat gezonder is dan bewerkte vetten. Iemand anders kiest margarine. Maar als je een keuze hebt gemaakt waar jij achter staat, laat het dan ook even.
Wat meer bewegen (dagelijks wat fietsen/wandelen), meer groenten eten, meer vezels eten, ook allemaal gezond. En alles samen zorgt dan hopelijk voor een betere gezondheid voor je man (en voor jou).

Niki73

Niki73

09-10-2015 om 10:18

Vitamine D

Haha, ik schreef tegelijk met Temet.
Vitamine D is iets wat de meesten van ons goed kunnen gebruiken als de r in de maand zit. Ik neem eens per maand een ampul, dan hoe ik er verder niet meer over na te denken.

Noet

Noet

09-10-2015 om 11:00

ja en hoe zien jullie dat voor je

plantaardige onbewerkte vetten?

Als je een avocado uitknijpt ben je al aan het bewerken, een geprakte olijf is bewerkt. Die olijven worden echt niet ambachtelijk uitgeperst, daar komen nog wel wat hulpstoffen bij zodat echt het laatste beetje olie eruit komt.

De uitgeperste olie moet ook nog gefilterd en geklaard worden.

Bijna al het voedsel dat je binnen krijgt is in meer of mindere mate bewerkt.

Niki73

Niki73

09-10-2015 om 11:03

Noet

Niet-gehard en niet-verhit is al een goede start.

bieb63

bieb63

14-10-2015 om 14:00

Nog even een ander punt/invalshoek

Ik denk dat velen van jullie wel eens van het Atkins-dieet hebben gehoord. Weinig koolhydraten en suikers, veel vet en redelijk eiwit en dan afvallen (omdat lichaam dan in ketose toestand komt. Kun je opzoeken wat dat precies inhoudt als je wilt) Ik heb mij daar nooit verder echt in verdiept.
Los van het afvalsucces, las ik toevallig op de site van het kankerfonds iets over een ketose dieet (en dat is in feite gelijk aan een Atkins dieet). Zo'n ketose dieet wordt al langer succesvol toegepast bij epileptici. Maar inmiddels is ook duidelijk dat een dergelijk dieet zeer gunstig is bij kanker. Ten eerste omdat de kankercellen zich vooral voeden met glucose, die je dan weinig hebt bij zo'n dieet en daardoor kankercellen moeilijker kunnen ontstaan en m.n. groeien. En ook bij behandeling (bijv. chemo) zijn de cellen veel beter te bestrijden. Het opmerkelijke is dat de vetten die worden voorgeschreven veelal verzadigd zijn (roomboter, vet vlees, worst, kaas, geen margarine/halvarine) en dat teveel olie (ivm omega 6) wordt afgeraden. En verder opmerkelijk dat de slechte cholesterolwaardes van mensen die dit dieet volgen niet omhoog gaan. De voedingsstoffen en vitaminen/mineralen die je nodig hebt haal je dus vooral uit vet (vlees/kaas/boter), uit eiwit en groente (fruit moet juist weinig gegeten worden ivm de vele suikers, dus glucose).
Uit dit verhaal lijkt dus dat vet (en vooral ook verzadigd) een 'gunstige' invloed heeft op kanker én dat slecht cholesterol niet stijgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.