Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

PMS

Hoi,

Aangezien mijn man gesteriliseerd is neem ik geen voorbehoedsmiddelen.Dat heeft zo zijn voordelen maar ik heb wel vervelende PMS klachten.Vooral emotionele klachten.Ook rond de eisprong heb ik hier last van...Het meest vervelende probleem vind ik dat zeer onzeker en wantrouwig word.Zo erg dat ik in die periode sociaal contact vermijd omdat ik bang ben ruzie te maken.Als ik dan hoor dat 2 vriendinnen afgesproken hebben zonder mij bijvoorbeeld barst ik van jaloezie en zie ik allerlei complotten.Iemand tips om die klachten wat te verminderen ?Volgend jaar wil mijn vriendengroep samen op vakantie en ik heb echt schrik hiervoor...

Misschien een domme opmerking van mij, maar kan je niet gewoon de pil weer gaan slikken? Desnoods alleen in/rond die geplande vakantie?

Groeten,

Temet

Bij mij werd dat met de pil juist erger. Inmiddels maakt pil wel/niet slikken geen verschil meer. Ik weet niet hoe dat voor jou is?

Bespreek het anders eens met je vriendinnen. Toen ik dat deed kwam ik er achter dat ik helemaal niet de enige ben. Ik kan natuurlijk de mate waarin jij er last van hebt niet goed inschatten, maar ik ken best wat vrouwen die last hebben van die gevoelens. Het is echt heel vervelend en gaat met je aan de haal. Voor mij helpt het om uit te spreken wat voor idiote gedachtes ik heb en daarbij ook direct te zeggen dat het door PMS komt. Wanneer je dit vooraf al met vriendinnen hebt besproken dan kun je op het moment zelf aangeven 'zie je nu voel ik dit dus weer'. Je kan het er samen over hebben, zonder dat het heel zwaar wordt en dan zakt het uiteindelijk wel. 

Maar het is echt heel heel vervelend, je voelt je gewoon een aantal dagen jezelf niet. Ik zelf verdenk juist het lange slikken van de pil als oorzaak hiervoor, maar goed dat is niet wetenschappelijk onderbouwd.
(Borstvoeding geven helpt overigens ook haha maar dat is helaas alleen voor die periode).


Natje1812

Natje1812

10-07-2021 om 09:29 Topicstarter

Ik heb een tijdje de mini pil geslikt en ik was hier goed mee tegen hormoonschommelingen maar na een aantal jaar kreeg ik constant bloedingen en voelde ik me constant neerslachtig.
Dus ja liever experimenteer ik niet opnieuw met de pil.

Ik heb gelukkig een regelmatige cyclus en weet wanneer de moeilijke momenten komen maar het moment dat ze er zijn moet je er toch door...Dus ik dacht eerder aan medicatie voor tijdens die paar moeilijke dagen...Tijdelijke anti depressieva of zo?

Erover praten met mijn vriendinnen is ook wel een goed idee...
 

Ik denk dat je eens met de huisarts moet gaan praten over wat er mogelijk is.

Groeten,

Temet

Imi

Imi

10-07-2021 om 15:55

Ik zag tijden geleden een bbc-docu waarin vrouwen extra vitamine D en calcium kregen tegen pms. Dat werkte. Misschien is het een poging waard?

Met de juiste voeding, voedingssupplementen en natuurlijke middelen kan je een en ander wat bijsturen. Denk bijvoorbeeld ook aan progesteroncrème op natuurlijke basis. Ook kan een (lichte) ontregeling van je schildklier van invloed zijn. Schildklier kan door allerlei oorzaken ontregeld zijn. Door gifstoffen, door tekorten aan voedingsstoffen, door voedingspatroon, door ontregeling van andere hormonen enz. Kan handig zijn om advies te vragen.

Dus ik dacht eerder aan medicatie voor tijdens die paar moeilijke dagen...Tijdelijke anti depressieva of zo?


Een lokaal werkende antidepressiva bestaat niet, dat heeft 4-8 weken of langer aan inwerktijd nodig en zul je blijvend moeten gebruiken en in dat geval kun je dus net zo goed aan de anticonceptie gaan, want ook met antidepressiva kun je ..juist: depressief raken.

Kortom: je kunt het beste naar je huisarts gaan en daar overleggen. 

MRI

MRI

12-07-2021 om 14:09

Bij mij hing mijn PMS direct samen met het feit of ik goed mijn grenzen had aangegeven de maand ervoor. Minder zelfsrespect wreekte zich door PMS. Je kan het zweefteverig noemen en dat is het voor een deel ook maar ik raad vrouwen altijd aan het eens in te voelen. Als ik er op internationele forums met vrouwen over praat krijg ik veel bijval erover maar lijkt een soort taboe of in ieder geval onderbelicht aspect: hoe je zelf in het leven staat. Maar goed misschien is het aan voortschrijdende inzicht onderhevig. 

DIM (voedingssupplement) heeft bij mij wonderen gedaan bij PMS klachten.

Max88 schreef op 10-07-2021 om 19:50:

[..]

Een lokaal werkende antidepressiva bestaat niet, dat heeft 4-8 weken of langer aan inwerktijd nodig en zul je blijvend moeten gebruiken en in dat geval kun je dus net zo goed aan de anticonceptie gaan, want ook met antidepressiva kun je ..juist: depressief raken.

Kortom: je kunt het beste naar je huisarts gaan en daar overleggen.

Jawel, juist bij deze klachten werkt antidepressiva soms wel op korte termijn. Je slikt dat hele kleine beetjes gedurende de probleem dagen. Dit is helaas niet voor iedereen zo. Er is sowieso geen centrale behandelmethode. Soms werkt medicatie, soms niet. Soms werkt de pil, soms juist averechts. Soms werkt voeding en leefpatroon, maar soms maakt dit geen donder verschil.

Ik loop er ook voor bij de gyn en zij heeft zelfs een vrouw behandeld die uiteindelijk uit wanhoop haar baarmoeder heeft laten verwijderen. Die had zo'n zware klachten dat vervroegde overgang het beste alternatief was

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.