Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ClairdelaLune

ClairdelaLune

09-07-2017 om 23:05

Pil doorslikken, wat doen jullie?

Dochter, 17,5, slikt de pil want al meer dan een jaar verkering. Op mijn aanraden slikt ze hem gewoon door, want nergens voor nodig die stopweek. Maar in haar klas en vriendengroep is ze de enige en wordt aan haar gezonde verstand getwijfeld en werkelijk iedereen die zij kent (en de meeste mensen die ik ken ook trouwens) stoppen na 3 weken een week met slikken.
Wat doen jullie en jullie dochters?

Doorslikken

Zelf heb ik lang doorgeslikt en dochter doet dat ook inmiddels al een aantal jaren. De norm is blijkbaar nog steeds de stopweek want ook bij de apotheek krijg je een mindere hoeveelheid mee als je doorslikt, gewoon de hoeveelheid voor 3 maanden met stopweek. Hoewel het niet nodig is voor je gezondheid om te stoppen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/32834-de-pil-doorslikken-geen-stopweek-is-het-schadelijk.html

Mej. Griffel

Mej. Griffel

10-07-2017 om 06:25

zwanger

Door de stopweek weet ze dat ze niet zwanger is geworden, dat is het belangrijkste volgens mij.
Maar als ze veel last heeft van ongesteldheid is het niet erg om de pil door te slikken. Ik zou alleen doorslikken bij (veel) last en neem aan dat ze dit met haar huisarts heeft besproken.

Limi

Limi

10-07-2017 om 08:14

door

Ik slik door. Als ik wel stop, word ik niet die week ongesteld, maar af en toe verspreid over een maand of 2 daarna.

Sukke

Sukke

10-07-2017 om 08:31

Nee annej

Dan heeft ze haar recept nooit aangepast en wordt steeds het eerste recept herhaalt.
Je belt even, vraagt om 6/12 mnd zonder stopweek en dan is het geregeld.

Alison

Alison

10-07-2017 om 08:44

Al 17 jaar

Daarvoor ook al maar sinds ik gestopt ben met de borstvoeding voor de jongste slik ik de pil gewoon de hele maand.
Inderdaad is een stopweek nergens voor nodig.

@Emma

@Emma

10-07-2017 om 09:08

Iedere maand

Het idee dat je iedere maand moet "bloeden" is vreselijk ingeslepen in onze cultuur (niet alleen de onze trouwens). Dat is onderdeel van je bestaansrecht als vrouw, volgens veel mythen en tradities. Stopweek heeft fysiek niet veel nut. Dat zegt mijn huisarts.
In de stopweek krijg je geen echte menstuatie. Dan kun je toch ook niet vaststellen of je zwanger bent? Ik zou daar niet al teveel op vertrouwen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-07-2017 om 09:13

Schadelijk?

Je krijgt dan wel 25% meer hormonen binnen. Is dat niet schadelijk? Zelf heb ik altijd heel veel last gehad van de pil, dus het idee om mijn dochter hem tig jaar door te laten slikken zou me echt tegenstaan.

Pirata

Pirata

10-07-2017 om 09:19

Door

Ik ga gewoon door en om tussentijdse lekkage te voorkomen, stop ik wel elke 4 maanden een keertje. Als het me uitkomt.

@Emma

@Emma

10-07-2017 om 09:24

Phryne Fisher

Als puber en adolescent had ik nooit last van de pil. Later, na mijn 40e, ben ik nog eens aan de pil gegaan en dat was geen succes, vooral qua humeur. Hormonen kunnen je humeur en je fysieke welzijn beïnvloeden, dat klopt, je hebt ze namelijk ook gewoon in je lichaam en ze beïnvloeden bij heel veel vrouwen elke maand een heleboel. Dat begint in de puberteit, gaat zo'n 40 jaar door, en daarna in de overgang nog eens driedubbel en dwars. Of het perse schadelijk is om die hormonen te reguleren met ander hormonen weet ik niet. Mijn dochter slikt de pil, ik vind het een geweldige uitvinding tegen klachten die behoorlijk heftig kunnen zijn. Waar denk je aan bij "schadelijk"?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-07-2017 om 09:40

Emma

Vooral psychisch. Toen ik stopte met de pil werd de wereld een heel stuk lichter, het was een enorme verandering. Al na een paar weken voelde ik me tien keer beter dan in de jaren daarvoor. Aangezien er in dit draadje minimaal een reactie staat van iemand die last heeft van depressie en/of angsten, vraag ik me direct af of dat niet verband houdt met de pil. Hoeft niet hoor, en word er gerust boos om dat ik het zeg, maar ik heb het al van veel andere vrouwen gehoord dus helemaal onzin is het niet wat ik zeg.

@Emma

@Emma

10-07-2017 om 09:58

Phryne

Nee hoor, ik vind het geen onzin, want de pil had bij mij, na mijn 40e weliswaar, ook invloed op mijn humeur. Maar overgang en pms en puberteit nog veel meer. Niet iedereen reageert hetzelfde op de pil. Ik vind alleen dat het niet perse schadelijk is.

Sukke

Sukke

10-07-2017 om 10:48

Dat ligt er aan

Als je gevoelig bent voor depressies is het beter geen hormonen tot je te nemen omdat het de kans op depressie vergroot.
Het is dé reden waarom ik hem niet mag slikken. Ook niet dmv een spiraal.
Ook geen stJanskruid trouwens. Zó vreselijk onschuldig is het allemaal niet.
Google maar eens op de verhoogde risico's van pilgebruik. Soms kleine toegenomen risico's, soms groter. Soms neem je een risico en soms niet. Maar niet schadelijk kun je niet stellen.

Dochter

Dochter van 15 kreeg ook de pil mee en de vrouwelijke huisarts vertelde direct dat de stopweek onzin is en dat ze gewoon kan doorslikken.
Maar als ze dan doorslikte had ze een week of 3 last van doorbraakbloedingen. Dus doet ze nu toch maar een stopweek en gaan we het binnenkort weer eens proberen om door te slikken

Triva

Triva

10-07-2017 om 11:40

stopweek is onzin

en die vele hormonen: vroeger zat er in een pil net zoveel hormonen als nu in een maand ongeveer.

In de stopweek menstrueert een vrouw. Eigenlijk is deze menstruatie gemanipuleerd en geen echte menstruatie meer te noemen. Het is eigenlijk een bloeding die veroorzaakt wordt doordat de hormonen niet meer ingenomen worden. Deze ontrekkingsbloeding is vaak lichter en korter dan een gewone menstruatie. Dit komt doordat er maar een klein gedeelte baarmoederslijmvlies hoeft te worden afgescheiden. Het baarmoederslijmvlies wordt maar voor een klein gedeelte opgebouwd en blijft niet doorgroeien. Er wordt beweerd dat de stopweek slechts is ingevoerd omdat vrouwen het vroeger onnatuurlijk vonden om niet te ongesteld te worden. Dr. Steven Goldstein, arts aan de OB-GYN van de New York University School of Medicine zegt: “wetenschappers die de pil in de jaren ’50 uitgevonden hebben dachten dat vrouwen eerder aan de pil zouden gaan wanneer zij er een stopweek bij zouden doen.” Ze dachten dat dit de vrouwen een zekerder gevoel gaf, zo wist je immers zeker dat je niet zwanger was. Eigenlijk was het dus helemaal niet nodig een stopweek in te stellen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/32834-de-pil-doorslikken-geen-stopweek-is-het-schadelijk.html

Mijn eigen huisarts slikte ook altijd door. Met de Mirena krijg je ook doorlopend hormonen binnen en is er ook geen stopweek.

Stop eventueel om de 3/4 maanden zodat je niet verrast wordt door een bloeding als het niet uitkomt.

http://www.gezond.be/de-pil-doorslikken-geen-stopweek-schadelijk-gevaarlijk/#waarom-geen-stopweek-meer-inlassen

Li

Li

10-07-2017 om 15:26

haha

ik dacht dat het ging om een ADHD'er die zijn pil in zijn hamsterwang stopt en hem vervolgens elders uitspuugt, zodat je bij het stofzuigen denkt: wat is dat???

Want ik wist ook niet hoe je hem de pilmoest laten doorslikken zonder geweld te gebruiken (heb het nooit gedaan hoor, dan maar geen pil).

Maar goed, geen tips daarvoor dus...

ClairedelaLune

ClairedelaLune

10-07-2017 om 19:54

Lol

Ik zie het nu ook, beetje domme titel, hahaha. De Pil had ik beter kunnen schrijven, alhoewel, er loopt ook een draadje waarbij iemand daadwerkelijk moeite heeft met het doorslikken van de pil. Toevallig!
In elk geval zijn jullie het grotendeels met me eens zie ik. Hoe komt het dan dat in mijn en dochters omgeving er niemand de pil doorslikt? Zijn we hier op het forum beter geïnformeerd? (Of schrijven hier alleen de mensen die doorslikken, dat kan ook natuurlijk)
Maar bedankt voor de reacties!

Ellen69

Ellen69

13-07-2017 om 16:44

Niet langer dan twee maanden

slik ik de pil door, ik krijg anders onvermijdelijk een op menstruatie lijkende bloeding. Een paar jaar geleden zelfs precies tijdens mijn vakantie, en dat was nu juist één van de redenen om aan de pil te gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.