Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lente

Lente

09-07-2020 om 18:48

Pijnstilling en ontstekingsremmend, wat werkt het best?

Het ziet ernaar uit dat ik een reactieve gewrichtsontsteking heb. Oftewel een ontsteking in een gewricht dat een reactie is op een eerdere onopgemerkte ontsteking van langer geleden.. Dat zou kunnen kloppen.
Ik moet nu 3x 600 mg Ibuprofen slikken ivm de ontsteking remmende werking. En daarnaast als pijnmedicatie.
Dat ging een week goed. Pijn was er nauwelijks meer of als er bijna de volgende pil in kon.
En het was fijn om wat normaler te kunnen lopen. Voorkomt ook druk op andere plekken door compensatie en voorkomt ‘raar’ lopen.

Sinds vannacht toch weer pijn. Toen nog zeurend. Vandaag is de scherpe pijn terug, ondanks de ibuprofen. Wel jammer, ik hoopte dat de pillen zorgden voor terugbrengen ontsteking en minder pijn.

Vanuit andere situatie ben ik gewend om met pijnmedicatie zoveel mogelijk een spiegel op te bouwen, zoals na pijn van kaakchirurg. Dat zou betekenen dat ik de Ibuprofen gelijkmatig over de 24 uur verdeel in porties van bijvoorbeeld 200 mg.

Nu komt eindelijk mijn vraag: Maakt het voor het ontstekingsremmende deel uit of je de doses verdeelt, of is het juist effectiever als er pieken zijn.
Mijn eigen fantasie zegt dat de pieken dan beter werken. Maar weten doe ik het niet.

En ik kan morgen pas de huisarts hierover bellen.

Dit

Ibuprofen 600 mg poeder (oplossen) werkt t beste. Je mag officieel max 1200 mg per dag maar als je heel veel pijn hebt kan je omeprazol erbij slikken dan kan tijdelijk 3 x 600 mg wel. Niet te lang uiteraard!

T helpt wel beter dan 200 of 400 mg vaker op ern dag...

Beertje37

Beertje37

09-07-2020 om 19:24

Paracetamol erbij

Je mag er ook nog paracetamol bij slikken.

Ja klopt kan ook wel helpen

Brace

Je kunt ook een brace gebruiken om je gewricht rust te geven. Tenminste als het niet om je heup of zo gaat.

Het is wat onbesproken in deze tijd maar je helpt het gewricht de ontsteking te bestrijden door het rust te gunnen. En niet teveel te belasten. Je blijft er wel alle noodzakelijke bewegingen mee maken, je voorkomt dat het verstijfd, maar je ontziet het. Niet trappenlopen, geen spieroefeningen, rustig van je fiets afstappen.

Dat advies kreeg ik van de orthopeed toen ik voor een mogelijk nieuwe knie kwam vanwege terugkerende ontstekingen en een dikke knie. Het heeft mij in elk geval geholpen en ik draag allang geen brace meer, heeft ongeveer anderhalf jaar geduurd.

Zoiets dus.

Lente

Lente

09-07-2020 om 22:20

De pijn vind ik niet het belangrijkst

AnneJ, het gaat om mijn heup.
En de huisarts zei vorige week dat het juist goed is als ik blijf fietsen en zo.

Ik combineer de ipuprofen al met omeprazol.

Maar is drie keer 600 mg (1800 mg) dan beter voor de ontsteking dan dezelfde hoeveelheid verdeeld over dag/nacht in kleinere hoeveelheden. ?
Bijvoorbeeld 200mg x 9

Of maakt dat niet uit voor de ontsteking?

Ga aub naar een huisarts

Lente,

Ik denk dat de vraag wat te maken heeft met de farmacokinetiek en de biologische beschikbaarheid van het farmacon in je lichaam. Of je het 3x neemt of verdeeld heeft dan met de halfwaarde tijd te maken van ibuprofen. Voor omeprazol zou het niet uit moeten maken. Maar ik denk dat de huisarts of apotheker veel meer weten over de juiste dosering en de kinetiek van het middel. Dus ik zou je van harte adviseren om naar je huisarts te gaan en als dat teveel gedoe is met afspraken, kun je ook op internet een e-consult huisarts vinden (bijv https://labplusarts.nl). Een andere manier is om het gewoon uit te testen en kijken wat voor jou het fijnste werkt, zoals je je aan de maximale dagdosering houdt. Ieder lichaam breekt geneesmiddelen op een andere manier af, dit heeft met jouw genetische profiel en leverenzymen te maken.

Mijntje

Mijntje

31-07-2020 om 12:39

fysio

Ben je ook al bij een fysiotherapeut geweest?
In ieder geval beterschap gewenst.

rode krullenbol

rode krullenbol

31-07-2020 om 12:57

Gember/kurkuma thee

Als het gaat om pijnbestrijding heb ik goede ervaringen met een thee getrokken van gember en kurkuma. Deze combi werkt niet alleen pijnstillend, maar ook nog eens ontstekingsremmend.

Let wel: gember kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid voor wie bloedverdunners slikt.

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.