Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pijnlijke blaasjes in de mond

Volgens de huisarts heb ik een virus te pakken in mijn mond, mijn tong en tandvlees zitten vol met grotere en kleinere blaasjes. Het doet zeer, maar gelukkig heb ik stevige pijnstiller voorgeschreven gekregen. Spreken en eten gaat lastig.
Heeft iemand hier ervaring mee hoe lang zoiets normaal duurt, voordat je weer normaal praten kunt?

jds

jds

11-10-2014 om 13:54

ik niet, mijn kinderen wel

Bij 2 van mijn kinderen is dit ook in extreme mate voorgekomen; zo erg, dat bij het bijten af en toe het tandvlees zelfs begon te bloeden. Eten, drinken en praten waren een ramp.
Helaas heeft dit ongeveer 1 week geduurd, en daarna is het langzaam aan overgegaan. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk dat mijn jongste er pas na ongeveer 3 weken vanaf was (ik kreeg ook het advies om haar vitaminepreparaten te geven, ivm slecht eten vantevoren).
Overigens was het de huisarts noch de tandarts niet bekend wat ze hadden; beiden hadden dit beeld nooit eerder gezien.
Ik kreeg dan ook alleen een soort zalfje, waarmee ik de blaasjes, wondjes etc kon aanstippen met een kwastje, maar dat was net zo vervelend als eten en drinken.

Auwereel

Auwereel

11-10-2014 om 14:17 Topicstarter

O nee he...

Deze week moet ik nog een workshop geven, ik hoop dat ik dan wat gemakkelijker spreek dan nu. Ook mijn hobby, zingen, kan ik dus voorlopig niet uitvoeren...
Ik heb Lidocianegel om op de probleemplekken te smeren voor het eten, dat werkt zolang ik eet redelijk goed. Ik durf alleen niet te bijten of iets met kruimels te eten. Helaas werkt de gel niet lang door, een uurtje later is het weer weg en begint de pijn weer, ondanks de pijnstillers.

Mijn huisarts klaagde er ook al over dat het niet in haar handboek stond.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2014 om 15:44

Zijn het echt blaasjes

of toch meer vlekjes. Vlekjes kunnen op Aften wijzen. Dat zijn zweertjes. Maar daar zou de huisarts ook wel opgekomen zijn neem ik aan. Bij aften staat dat kleintjes een aantal dagen kan duren voor het over is, maar grotere van 1 centimeter of groter kan 6 tot 8 weken duren. Er is ook nog een soort die met 10 dagen verdwijnt.

Stel dat je het probleem behandelt alsof het aften zijn, dan zie ik het advies om te spoelen met zout water en poetsen met Zendiumtandpasta. Er wordt ook gesproken over een speciale zalf tegen aften, maar zoiets heb je al begrijp ik.

Auwereel

Auwereel

11-10-2014 om 16:52 Topicstarter

geen aften

Dit ziet er anders uit. Maar t is net zo pijnlijk.

Zus

Zus

11-10-2014 om 17:00

Koortslip

Het zou het herpes virus kunnen zijn, dezelfde die ook de koortslip veroorzaakt. De eerste besmetting ermee veroorzaakt namelijk blaasjes in je hele mond. Als dat weg is, steekt het virus af en toe weer de kop op in de vorm van een koortslip. Dit vertelde mijn huisarts toen mijn dochter hetzelfde had. Deed erg veel pijn! Nu heeft ze regelmatig koortslip, helaas. Over een paar dagen heb je minder last, met een week is het weg, hopelijk nog voor je workshop.

Monique D*

Monique D*

11-10-2014 om 17:16

Herpes

Daar kom je toch nooit meer vanaf? Je hebt er soms wel of soms geen last van. Maar je zal er nooit meer vanaf komen en het is ook nog besmettelijk als het "opkomt".

Als dit lang blijft aanhouden en de huisarts heeft geen idee wat het is, kan je vragen of hij jou door verwijst?

is het niet

gewoon hand-voet en mondziekte? Heb je ook iets op je handen en/of voeten? Het is een virusinfectie. Mijn oudste heeft het ook eens gehad, en had toen vrijwel alleen blaasjes in zijn mond. Ik weet niet meer hoe lang het duurde, want is wel een jaar of 12 geleden...

Mikke

Mikke

11-10-2014 om 18:27

Inderdaad

Klinkt inderdaad als Herpes. Mijn zoon heeft het gehad toen hij 'n jaar of 2 was, vreselijk. Maar na 'n week was hij er wel weer vanaf. En daarna ook nooit meer 'n koortslip o.i.d. gehad. Ik heb het idee dat je daar wel of niet gevoelig voor bent. Mijn moeder heeft heel vaak koortslippen en de vrouw van mijn broer ook, maar zowel mijn broer als ik hebben er nog nooit een gehad...

Als je ook blaasjes op je handen en voeten (soms ook knieholtes en billen) hebt kan het ook hand-, voet- en mondziekte zijn.

Voor de zekerheid wel even uit de buurt van pasgeboren babies blijven!

Auwereel

Auwereel

11-10-2014 om 18:41 Topicstarter

Herpes van de koortslip

Die had ik ook al bij elkaar gegoogeld, daar lijkt het inderdaad erg op. Mijn handen en voeten hebben nergens last van. Leuk vooruitzich, regelmatig een koortslip, past wel lekker bij de acne die met enige regelmaat mijn kin ontsierd...
Gelukkig zijn er in mijn buurt geen pasgeboren babies.

Auwereel

Auwereel

16-10-2014 om 21:15 Topicstarter

Voor de statistiek

Ik ben na een week van de pijnstiller af. Mijn tandvlees voelt nog niet normaal, maar ik ben gelukkig weer redelijk verstaanbaar en kan ook wel weer normaal eten, zij het niet te scherp of te zuur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.