Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rosamaria

Rosamaria

16-10-2017 om 07:09

Pijn aan een kant van gezicht

Inmiddels zo'n week of 4 heb ik last van pijn aan de rechterkant van mijn gezicht. Het zit bijna continu achter mijn oog en trekt regelmatig door naar mijn oor en kiezen. Ik voel de pijn door de zenuw van mijn kaak naar mijn oor en weer naar mijn oog. Het is vooral een zeurende, vervelende pijn die de ene dag erger is dan de andere, maar niet weggaat. Afgelopen paar dagen kon ik niet kauwen aan de rechterkant omdat de pijn naar een van mijn kiezen trok. Vorige week heb ik de huisarts gebeld maar kwam niet verder dan de assistente. Zij adviseerde me ibuprofen maar paracetamol lijkt iets beter te helpen.
Na de herfstvakantie maak ik een afspraak met de huisarts. Mijn vraag is of iemand dit herkent?

Tandarts?

Misschien zit het meer in de wortels van een kies in de bovenkaak en kun je beter naar een tandarts. Het zou een wortelpuntontsteking kunnen zijn. Zeg ik als leek! Bel anders ook je tandarts voor advies.
Sterkte.

Wat vervelend!

Is het erger als je gaat eten? Of aan eten denkt? Voel eens achter je kaakbot in de hoek onder je oor. Zit daar een verdikking,doet dat pijn? Dan zou je speekselklier verstopt kunnen zijn. Probeer t eens te masseren en zuig op iets zuurs zodat je m extra prikkelt. Het kan een hele bult worden.

Een ontsteking zou idd ook kunnen. Maar mijn ervaring is,is dat ibuprofen dan juist beter helpt?

Half a twin

Half a twin

16-10-2017 om 09:55

kaakgewricht?

Begin van de zomer had ik ook zoiets. Ik dacht aan oorontsteking, nee dus. Moest regelmatig paracetamol nemen om de pijn dragelijk te maken. Na een week of 6 was ik voor controle bij de tandarts op een moment dat de pijn weer heel heftig was. Ik kon geen contact aan die kant van mijn gezicht verdragen, wat de tandarts natuurlijk opviel.
Ze ging mijn onderkaak bewegen, drukken op het scharnierpunt van de kaak en ik kreeg het advies mee om vooral aan die kant te gaan kauwen, gewoon door de pijn heen. Er was iets met mijn kaakgewricht aan de rechterkant.
Ik dus steeds kauwen met vooral de rechterkant, zat soms bijna te janken aan tafel maar na een week werd de pijn minder en minder en na een maand of 2 werd het steeds minder en nu na 5 maanden is de pijn helemaal weg.
Ga eens langs je tandarts!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-10-2017 om 09:58

Raar

Vinden jullie het niet gek dat een assistente iemand afscheept die al een maand last van pijn heeft? Dat zou ik echt niet laten gebeuren. Logisch dat je het even aankijkt, ik heb heel vaak last van mijn kaken, maar als je dan naar de huisarts belt moet je gewoon kunnen komen.

Triva

Triva

16-10-2017 om 10:14

eens phryne

Als IK de huisarts bel omdat ik een afspraak wil word IK niet afgescheept door een assistente. Het is haar taak om in te schatten of ik meteen moet komen, aan het eind van de middag, morgen of eind van de week maar verder houdt het op wat mij betreft. Zoek een andere huisarts als dit vaker voorkomt.

Ava

Ava

16-10-2017 om 12:35

Doet mij denken aan

Trigeminus neuralgie: ontsteking aan je aangezichtszenuw. Komt heel weinig voor en wordt vaak over het hoofd gezien door de huisarts. Dat komt omdat het in een praktijkleven misschien maar 1 a 2 voorkomt.

Het gaat niet vanzelf over, gewone pijnstilling werkt niet. Maar gelukkig kom je er snel (binnen 2-3 dagen) vanaf met een bepaalde antidepressiva of een anti-epilepticum. Het kan terugkomen zoals bij mij vanwege een flinke onderhuidse zwelling door een aanhoudende astma-achtige aanval nav plotselinge hevige allergische reactie en een flinke griep. Daar had ik geluk mee. Als het inderdaad TN is, zoek dan ook grondig uit wat de reden is van het beknellen van de zenuw. De ene zwelling is de andere niet.

Er zijn gevallen bekend van mensen waarbij de ha de diagnose miste, bij de tandarts alles uit hun mond liet trekken op zoek naar de oorzaak. Maar de oorzaak hierbij zit dus niet in je gebit maar in die zenuw. Voor je naar de tandarts gaat, probeer eerst een week medicatie.

Half a twin

Half a twin

16-10-2017 om 12:42

daar ben je zelf bij

Alles trekken is wel heel rigoureus dat doet een tandarts niet zo maar hoor.
Even kijken of het het kaakgewricht is kan toch geen kwaad?

Mijn advies zou zijn naar de tandarts en de huisarts en goed uitleggen waar de pijn zit.

Ava,

Hier had schoonzus ook last van TN, ze vond het best beangstigend. Ze is naar de huisarts gegaan voor behandeling.
Zelf had ik een keer last van de evenwichtsorganen. Huisarts stuurde mij door naar de tandarts en het had met een verkramping van de kaakspier te maken. Tandarts heeft toen een bitje gemaakt om tijdens het slapen de kaakspiern te ontspannen.

@Rosamaria, wacht dus niet, zelfs geen week.

tante Sidonia

tante Sidonia

16-10-2017 om 20:25

Je bent niet bekend met migraine? at zit ook aan een kant en kan echt bij je oog zitten. Die pijn kan ook erg doorzeuren.

Rosamaria

Rosamaria

16-10-2017 om 22:52

Dank

Dank voor jullie reacties! Nog even over de huisarts: de pijn is niet heel hevig maar is wel vervelend en zeurt. Ik laat er niets voor. Ik hoopte steeds dat het vanzelf over zou gaan maar na 4 weken lijkt dat niet meer te gebeuren. De huisarts stond op het punt met vakantie te gaan. Als ik had aangedrongen had ik nog langs kunnen gaan maar heb het zelf uitgesteld tot na de vakantie.
Ga zeker de TN verder onderzoeken.

Half a twin

Half a twin

17-10-2017 om 08:55

dat kauwen

Aan de pijnlijke kant waar ik het over heb kan je natuurlijk gewoon zelf proberen zonder naar arts of tandarts te gaan. Als de pijn dan minder wordt heb je daar al ern pasr dsgen profijt van voor je naar de dokter gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.