Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maro

Maro

02-09-2020 om 17:39

pff GGD en RIVM spreken elkaar tegen (corona)

Situatie: zoon van negentien, woont deel van de tijd met vriendin in studentenhuis midden van het land. Zijn vriendin is vandaag positief op Corona getest. Zij zit nu bij haar ouders. Hij zit in dat studentenhuis.
GGD zegt tegen zijn vriendin (die nu redelijk grieperig is): oh maar als je zondag klachten vrij bent, kun je wel weer aan het werk en naar je studie (werk= supermarkt) (studie begint dit jaar met allemaal kamperen en zo).

Ik bel met het RIVM om wat dingen te vragen (behoor zelf tot risicogroep, dus wil overleg: wil weten áls hij ziek wordt of ik hem veilig kan verplegen etc). daarover later meer, maar...

Zij vinden het schandalig dat de GGD dat zegt van zondag omdat er een termijn van minstens tien (liefst veertien) dagen landelijk wordt aangeraden en dan pas weer contact met anderen als je ten minste 24 uur klachtenvrij bent. Zoon wil haar natuurlijk zien als hij negatief blijkt, als ze hem ten minste testen want hij heeft nu nog maar hele lichte klachten. Maar het gaat niet alleen om mijn zoon. Het gaat ook om mensen bij de supermarkt en de studie.

RIVM zegt : "kijk maar op onze site, tien tot veertien dagen quarantaine".

Maar ja, die jongelui zeggen 'ja maar GGD zegt dat het kan hoor'

Hoe dan?

Ook gehoord

jongen positief, broer moest binnenblijven, na 3 dagen geen klachten mocht hij weer aan het werk. vond het ook vreemd.

Opde website van het RIVM vond ik deze informatie: https://lci.rivm.nl/informatie-contacten-patient
Geen isolatie, alleen gezondheid in de gaten houden en als er klachten zijn dan.... Verder de gebruikelijke regels.

Je zoon zit in een studentenhuis. als hij ziek wordt zal hij daar verzorgd moeten worden. Ik zou voor mezelf bepalen wat ik veilig vind. Het kan dus zijn dat hij dan enige tijd niet bij jou kan komen, of dat je eerst een test wil zien dat hij niet besmet is. Of zoiets.

Tsjor

Kan, beoordeling GGD

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/werknemers/werken-in-nederland

"Ook personen werkzaam in de vitale sector of met cruciale beroepen blijven dan thuis. Voor deze groepen kan een uitzondering gemaakt worden in overleg met de GGD en de bedrijfsarts. En alleen als zij geen klachten hebben."

Het is mij hier in dit bericht van de overheid niet duidelijk of het dan om huisgenoten gaat of om de positief getestte persoon zelf.

Maar zo zijn indertijd veel bewoners in instellingen besmet geraakt. Door personeel dat het virus meenam.

Kamperen en online lessen volgen lijkt me niet zo'n groot probleem. Als je geen klachten hebt neem je extra consequent de basismaatregelen in acht.

Maar binnen in de supermarkt werken lijkt mij niet handig. Ik heb berichten gelezen dat medewerkers in de supermart besmet zijn geraakt.

En dat wil je toch ook niet?

En zolang er klachten zijn, geen sprake van!
Denk ook om je eigen gezondheid. Bij deze ziekte kun je ernstige klachten overhouden en je hoopt dat te voorkomen door in elk geval goed uit te zieken.

Guera

Guera

02-09-2020 om 18:02

als je corona hebt en 24 u klachtenvrij bent mag je los. Rest van gezin moet in quarantaine blijven gedurende 10 dagen. Zo begrijp ik het. Wat is er precies raar aan? Mis ik een boot?

Marol

Marol

02-09-2020 om 18:07

Guera

RIVM zei dat als je positief getest bent, je minstens tien dagen in quarantaine moet en pas als je dán klachtenvrij bent, je weer naar buiten kunt.

Maro

Maro

02-09-2020 om 18:39

weer anders

Ja nu lees ik dus op de site van het RIVM: "U mag weer uit isolatie als u 24 uur geen klachten meer heeft die passen bij COVID-19 én het minimaal 7 dagen geleden is dat u ziek werd. " Dus weer anders dan de RIVM-medewerker zei. En ze zei er ook bij dat er op de site tien dagen stond.

enfin, weer anders dus maar geen vier dagen dus.

Jesse_1

Jesse_1

02-09-2020 om 18:44

Eh...

https://lci.rivm.nl/informatiepatientthuis

Maar op zich is het wel logisch hoor. Als je postief getest wordt, zegt dit niet wanneer je positief getest wordt (dus hoe lang je al ziek bent). Laat je je testen bij het eerste kuchje en krijg je binnen 24 de test uitslag, of kijk je het eerst aan en moet je dan ook na het testen een paar dagen wachten op de testuitslag?
Dus dan standaard 10 binnen blijven is wel een beetje krom.

Rijksoverheid zegt ook 10 dagen thuis blijven trouwens.

Maro

Maro

02-09-2020 om 19:16

Jesse

Dank voor de link. Ik begrijp je redenering maar ik kan me ook zo voorstellen dat in het vaststellen van de aanbeveling voor tien dagen er uit is gegaan voor een veilig gemiddelde voor alle patienten en de buitenwacht

Tineke

Tineke

02-09-2020 om 19:52

Kan allemaal

en hangt af van de situatie. De link die tsjor geeft gaat over overige contacten (de niet als risicovol aangemerkte) van een positieve persoon. Dwz niet de huisgenoten of de nauwe contacten. Die overige contacten hoeven inderdaad alleen hun gezondheid in de gaten te houden en niet in quarantaine.
Na 3 dagen weer naar buiten kan ook, gebeurt bij asymptomatisch positieven en hun contacten.
Dat de positief geteste persoon zelf al weer naar buiten mag (de vriendin) terwijl de contacten (de zoon) nog in quarantaine zitten kan ook al. Uitzitten van ziekte is iets anders dan uitzitten van incubatietijd.

Kortom, als je de situatie niet goed kent ga je al snel appels met peren vergelijken.

Tineke

Tineke

02-09-2020 om 19:54

Nauw

Of iemand nauw (met risico op besmetting) contact is wordt uitgezocht door afdeling contactonderzoek van de ggd. Zij hebben daar allerlei criteria voor. Wanneer, hoe vaak, hoe ver, hoe lang, hoe intiem.

incubatietijd is dus al voorbij

Die 10-14 dagen is de incubatietijd. Dat is de tijd tussen blootstelling aan het virus en het begin van klachten. Nauwe contacten van positief geteste mensen moeten tijdens de incubatietijd in quarantaine.

Die vriendin heeft klachten en is positief getest. Incubatietijd is niet relevant; die incubatietijd was VOORBIJ op het moment dat zij klachten kreeg.

Inmiddels is er meer dan genoeg onderzoek dat aantoont dat de hersteltijd (tijd van begin klachten tot einde besmettelijkheid) voor de meeste mensen korter is dan 7 dagen.

In Nederland heeft men vrij lang vastgehouden aan een onnodig lange isolatie-periode van 14 dagen, met tegelijkertijd een gevaarlijk KORTE isolatie-periode voor al die mensen met precies dezelfde klachten die niet getest mochten worden. Die situatie was natuurlijk ernstig ondermijnend voor de testbereidheid. Met de uitbreiding van testcapaciteit in juni is gelukkig eindelijk de isolatie-periode voor positief geteste mensen teruggebracht.

@Maro: Hoe weet jij zo precies wanneer die vriendin voor het eerst klachten had? Ga er maar van uit dat de GGD dat goed nagevraagd heeft en dat hun advies gewoon klopt. Bij het RIVM dachten ze kennelijk dat je het had over een nauw contact ipv over een positief getest persoon.

Ja, dat is kwalijk dat ze bij RIVM niet wat beter doorvragen voordat ze advies geven. Zo'n akkefietje heb ik ook wel eens gehad met 'de GGD'. BSO wilde kind weigeren om een flauwekulreden en in strijd met beleid van zowel RIVM als de brancheorganisatie Kinderopvang. Ik belde het hoofdkantoor van de GGD op en werd doorverbonden met Infectieziekten, en kreeg keurig netjes dat beleid uitgelegd. Maar de BSO belde ook 'de GGD' (dwz: het consultatiebureau) op, en werd niet doorverbonden met Infectieziekten, maar kreeg te horen dat moeder (ik dus) contact op moest nemen met de huisarts, wat BSO dus interpreteerde als dat kind niet naar BSO mocht totdat ik naar de huisarts geweest was. Heb geklaagd bij het consultatiebureau, maar zij konden zich totaal niet herinneren dat er gevraagd was of een kind wel of niet naar BSO mocht, ze konden zich alleen maar herinneren dat er 'medisch advies' gevraagd werd door een 3rd party en dat ze dat "keurig netjes op de juiste manier" hadden afgewimpeld.

de reden van quarantaine

Je moet in voorkomende gevallen binnen blijven zitten om anderen niet te besmetten.
Je kan besmettelijk zijn zonder dat je ziek bent. Je kan besmettelijk zijn voordat je ziek bent. Je kan besmettelijk zijn als je ziek bent. Maar je bent niet meer besmettelijk als je ziek bent geweest en inmiddels bent hersteld.

Dus dan is de quarantaine van iemand die mogelijk besmet is geraakt (maar niet of nog niet ziek is) mogelijk langer dan van iemand die ziek is, of ziek is geweest. Zoals Tineke ook al zegt: uitzitten van de incubatietijd is iets anders dan het uitzitten van de ziekte.

Groeten,

Temet

Pennestreek

Pennestreek

03-09-2020 om 14:04

Inderdaad

wij hadden een patiënt in huis, vriendin van zoon. Zij mocht na iets meer dan een week weer naar haar eigen huis, omdat ze was hersteld. Maar de rest van mijn gezin moest toen nog een week in quarantaine ivm de incubatietijd.
Maar ik begreep dat ook de quarantaine ivm mogelijke besmetting nu is teruggedraaid naar 10 dagen, omdat bleek dat het overgrote deel van de mensen symptomen ontwikkelen binnen 6 dagen. In het verpleeghuis waar ik werk worden nieuwe bewoners en mensen die opgenomen zijn geweest in het ziekenhuis (bewoners en medewerkers) na 6 dagen quarantaine getest. Bij een negatieve test worden alle restricties dan weer opgeheven.

Pennestreek

Pennestreek

03-09-2020 om 14:32

En even toegepast op jouw situatie Maro:

de vriendin van je zoon mag weer aan het werk als ze 24 uur klachtenvrij is. Daarmee wordt wel bedoeld écht klachtenvrij, dus een licht kuchje of een snotneus = nog niet hersteld.
Je zoon zou in quarantaine moeten, 14 dagen vanaf het moment dat hij en zijn vriendin uit elkaar zijn gegaan (zij naar het huis van haar ouders). Dat is door de overheid teruggeschroefd naar 10 dagen. Heeft hij dan geen klachten ontwikkeld, dan gaat de GGD ervan uit dat hij niet besmet is en kan hij gewoon aan het werk/studie en bij jou langs. Maar... hij heeft lichte klachten zeg je. Dan ga ik ervan uit (en de GGD ook, tenminste, dat was bij ons destijds zo) dat hij ook Corona heeft. Dus voor hem gaat dan ook de teller lopen op het moment dat hij klachtenvrij is. Bij 24 uur klachtenvrij is hij ook weer vrij om te gaan en staan waar hij wil.

Maro

Maro

03-09-2020 om 15:44

zoals jullie het nu uitleggen is het logisch. Ik denk dat het RIVM mij dat eigenlijk had moeten uitleggen. Maar bedankt iedereen!

Tineke

Tineke

03-09-2020 om 19:45

Te kort door de bocht Pennestreek

Als de zoon van Maro nu, in zijn mogelijke incubatietijd, klachten krijgt is het belangrijk dat hij zich laat testen. Bij een negatieve uitslag zit hij zijn quarantaine uit, bij een positieve uitslag is hij klaar bij 24 uur klachtenvrij EN (!) 7 dagen na de eerste ziektedag. En gaan bovendien ZIJN contacten in incubatie-quarantaine.

juf Ank

juf Ank

03-09-2020 om 21:50

nee

Jij kan hem in elk geval NIET veilig verzorgen als hij corona heeft. Gezien het feit dat je in de riscogroep zit zou ik dat ook niet doen.

Het gebruik van beschermingsmiddelen is iets waar ook verpleegkundigen een scholing voor doen. Enige mogelijkheid om hem te verzorgen is dat hij zich opsluit in een kamer van jouw huis en jij daar eten en drinken voor de deur neerzet wat hij zelf moet pakken. Dan nog zit je met gebruik van toilet e.d., ook daar moet je mee oppassen. Dus ik zeg: niet doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.