Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Julie

Julie

12-04-2016 om 11:37

Petitie tegen dexamfetamine (ADHD) voor eigen rekening

Beste mensen,
Onlangs is Amfexa op de markt gekomen: een geregistreerde vorm van dexamfetamine die heel duur is. 30.000 mensen met ADHD die niet goed reageren op methylfenidaat (Ritalin) komen hierdoor acuut in de problemen. Vanaf 16 april mag de 100% vanuit de basisverzekering vergoede dexamfetamine niet meer geleverd worden. Vergoeding voor de 3x zo dure Amfexa is er nog niet! Dit kan een gezin duizenden euro's per jaar kosten.

Teken daarom de petitie DureDex? Niet zo flex! En stuur hem door.

Hier lees je meer en kun je tekenen. Alvast dank:
http://petitie.dexamfetamine.nl/JEI1Zx

1 euro per pil.

Een hoop geld, zeker. Maar om aan "duizenden euro's" onkosten te komen per jaar dan ben je óf grootverbruiker óf het hele gezin moet persé deze medicatie?
Per persoon kan het oplopen tot 100 euro, gaan ze uit van hoogste dosis. 1200 euro per jaar is veel maar geen "duizenden".
Ook las ik dat waarschijnlijk een gedeelte wel vergoed gaat worden. En mensen met een klein budget krijgen zorgtoeslag.
Ik ben nog niet overtuigd om te tekenen.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-04-2016 om 14:00

Koopje!

Vroeger in het uitgaansleven betaalden wij er veel meer voor.

Hoe dacht je dat deze band aan zijn naam kwam?

https://en.wikipedia.org/wiki/Dexys_Midnight_Runners

Puck

Puck

12-04-2016 om 14:19

Ach

Mijn kind reageert niet op de kortwerkende methylfenidaat, alleen de langwerkende met gereguleerde afgifte. Kost me ook klauwen met geld en krijg ik ook niet vergoed, maar is zeker geen duizenden euro's per jaar.

vrijdag

vrijdag

12-04-2016 om 14:28

raar

Dexamfetamine is al jaren in de generieke vorm op de markt en opeens mag dat niet meer omdat er ook een merkgeneesmiddel gemaakt gaat worden met dezelfde samenstelling?

Om eerlijk te zijn begrijp ik niets van deze wetgeving. Kan iemand het me uitleggen?

Overigens lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat àls de merk dexamfetamine in het pakket komt dat daar dezelfde regels voor gaan gelden als voor langwerkend ritalin. Hier gaat het immers om een compleet andere stof.

Persoonlijk gaan we er geen last van krijgen. Hier is iedereen inmiddels overgestapt op kortwerkende merkloze ritalin.

Maar alles bij elkaar lijkt het me vooral zaak om de wet zo te wijzigen dat merk geneesmiddelen alleen generieke geneesmiddelen mogen verdrijven als ze ongeveer dezelfde kostprijs hebben.

Wel duizenden euro's

Ik heb 2 kinderen die allebei Dex gebruiken. Omdat ritalin geen effect heeft en ze met Dex wel beter functioneren. Per kind moet ik 139 euro per maand bijbetalen. Per jaar is dat dus 2x12x139 euro. Volgens Bartjens is dat 3336 euro per jaar.
Veel geld. En waarom? Om een fabrikant die door een maas in een onduidelijke wetgeving toestemming van onze regering heeft tot het alleenrecht op verkoop van dit spul. Hij zal daar naar verwachting 30 miljoen per jaar aan verdienen. En omdat het hier gaat om een bestaand middel heeft de producent niet eens zelf ontwikkelkosten hoeven maken.

Aan de ene kant staat onze regering blijkbaar toe dat de prijs van dit medicijn verveelvoudigd gaat worden. Maar er staat geen hogere vergoeding uit de ziektekostenverzekering tegenover want daar zou geen geld voor zijn.

Je zult als ouder maar niet direct ruim 300 euro per jaar kunnen ophoesten. Wie is daar de dupe van? Onze kinderen, die zonder medicatie zeer waarschijnlijk niet in staat zijn een schooldiploma te halen en normaal in de maatschappij te kunnen functioneren.

Weet je hoeveel dat de maatschappij kost?

Zullen we deze waanzin gewoon de wereld uit helpen? En niet alleen voor Dex hoor, want dit soort praktijken zijn schering en inslag.

vrijdag

vrijdag

20-05-2016 om 19:27

dat kan toch niet kloppen?

Zelf bij een dagdosering van drie tabletten kom ik niet aan dat bedrag.
http://www.eurocept-pharmaceuticals.nl/update-vergoedingsstatus-amfexa.php

Per doosje van 30 stuks bijbetaling van 23,55. Dus bij gebruik drie maal daags kom ik dan op ruim 70 euro per maand. Overigens is dat nog steeds veel geld,en vind ik nog steeds dat dit niet zou moeten mogen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2016 om 00:58

Niet mijn terrein

Je zou op www.medicijnkosten.nl eens kunnen kijken wat er staat. Ik zie dat voor 'Dex' in gewone tabletvorm wel een vergoeding is, maar gereguleerd niet. Ik ken de gegevens niet dus ik kan ook niet realistisch bekijken wat de variant van je kind kost.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.