Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bloem

bloem

11-03-2016 om 14:44

pas maar op dat je geen longontsteking krijgt

Ik ben geveld door de huidige griep. Ik hoest vooral erg veel, heb een beetje verhoging, ben moe, snotterig, keelpijn: je kent het wel. Ik heb hoestbuien die wel een kwartier kunnen duren. Nu is al een paar keer tegen mij gezegd, kijk maar uit dat je geen longontsteking krijgt. Leuk maar ik zou niet eens herkennen als ik het had.
Wat voel je als je longontsteking hebt? Ik kan het natuurlijk googelen maar dan komt waarschijnlijk de hypochonder in mij boven.

Goudvis

Goudvis

11-03-2016 om 15:17

hoest

Bij mij een pijnlijke, hevige hoest en vermoeidheid. Niet eens koorts. Mijn collega's vonden de hoest niet normaal. Die hadden gelijk. Bij de minste twijfel: naar de dokter. Je wil geen longschade, of nog erger.

Maris

Maris

11-03-2016 om 15:25

gehad

Een keertje gehad, wist niet wat het was maar voelde echt wel dat het niet oke was. Hondsberoerd, ben ik wel vaker geweest, maar was tóch anders.
Volgens mij voel je zelf wel , normaal gesproken, of je gewoon ziek bent of toch iets ernstiger.
Weet niet meer of ik koorts had, wel ontzettende pijn met ademen, kon niet tegen kou en wilde alleen maar naar bed.

Triva

Triva

11-03-2016 om 16:21

jaja

Je wil niet googelen maar het van ons horen? Omdat je gaat hypochonderen? Nou dat doe je al want je hebt geen griep, want je hebt geen hoge koorts en geen spier/gewrichtspijn. Je bent gewoon verkouden.

De symptomen en klachten zijn:
hoge koorts, koude rillingen en zweten;
keelpijn;
loopneus of snotneus;
algehele malaise;
hoofdpijn ;
algemene spier- en gewrichtspijn (in de benen, armen en rug);
een niet-productieve (droge) hoest die later meer ernstige en productiever kan worden (waarbij sputum of slijm kan worden opgehoest).

http://symptomen-behandeling.nl/1/griep_2016_symptomen_971192_0.html

bloem

bloem

11-03-2016 om 18:58

Bedankt

Goudvis en Maris, ja, dit is heel anders dan normaal, anders had ik hier ook niets gevraagd. Pijn bij ademen, ook geluid bij het ademen, pijn aan de voorkant van de borstkas, alleen heel oppervlakkig, afgeknepen kunnen ademen, zeer langdurig hoesten, zonder pauze, benauwd en ik heb het erg koud (en heel af en toe erg warm, dat het zweet me over het voorhoofd stroomt). Als dit verslechtert, dan ga ik de HAP bellen. Jullie hebben mij overtuigd.
Bedankt voor je diagnose, Triva. Werk je bij de HAP?

Juno

Juno

11-03-2016 om 20:02

Pijn

Pijn tussen de schouderbladen bij diep inademen. Bij moeten komen van douchen en aankleden, de hele dag slapen, hoge hartslag. Doodmoe. Productieve hoest, geen koorts. Dat heb ik altijd als ik longontsteking heb.

Fluimucil

Omdat er bij ook van alles bewoog, en ik vooral als ik 's nachts ging liggen 'volliep' ben ik op advies naar de huisarts geweest. Ik overwoog Fluimucil 600 mg en dat is het ook geworden. Niet alle longontstekingen gaan om een bacterie die met antibiotica te bestrijden is. Dan moet er al een geel/groen kleurtje in de spuug zitten.
Dat zou ik even in de gaten houden.

Vogel

Vogel

11-03-2016 om 21:40

niet altijd hoest

Zoon van 16 bleef koortsig van de griep waar de rest van het gezin na een week alweer van op de been was. Dat bleek uiteindelijk ook een longontsteking, maar hij hoestte niet noemenswaardig.
Hij viel wel in tin dagen vijf kilo af en het heeft weken geduurd voor hij weer een beetje fit was.

Marjoleine64

Marjoleine64

11-03-2016 om 22:37

Pijn in de puntjes van je longen

Ik heb één keer longontsteking gehad. Ik dacht ook eerst dat het griep was, gewoon algeheel ziek, koorts, overal pijn. Maar de volgende ochtend (zaterdag) had ik -met paracetamol- alleen nog pijn aan één kant, in de bovenste en onderste puntjes van mijn long (en koorts). Dus onder je sleutelbeen, en in je zij bij je onderste ribben. Bij de HAP werd bevestigd wat wij al dachten, en na een week thuis rust houden met antibiotica was ik er weer overheen.

Maris

Maris

11-03-2016 om 23:46

bloem!

Zie nu pas je reactie...
Verbaast me dat je nog kunt forummen..
Nee, geen idee wat je hebt, maar klinkt zeker niet goed!
Naar de dokter!

Toto

Toto

12-03-2016 om 00:11

Ik zou morgen gewoon je eigen huisarts even bellen en daar naar je longen laten luisteren morgen of overmorgen. Ik hoor niet echt alarmsignalen dat je hiervoor de HAP moet bellen als ik eerlijk ben.
(yeap, medisch beroep)

Triva

Triva

12-03-2016 om 09:11

bloem

Ik heb de papieren om bij de hap te werken ja maar hier hielp gezond verstand ook bij. Je zei dat je lichte verhoging had...

Puck

Puck

12-03-2016 om 13:02

En longontsteking bij mij...

Weinig verschijnselen, beetje hoesten. Sterker nog, ik was er niet eens mee naar de dokter gegaan. Ik was daar met 1 van mijn kinderen en toen ik toevallig hoestte wilde hij mijn longen ook luisteren en kon ik gelijk een longfoto laten maken...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-03-2016 om 16:58

Mmmm

Ik zou even bellen.
Met deze klachten kan een keertje laten luisteren geen kwaad.

En dat je nu nog geen flinke verhoging hebt zegt niks. Nu gaan kan het verschil zijn tussen thuis aan de antibiotica of maandag aan het infuus in het ziekenhuis.

Nee geen papieren om bij de Hap te werken, maar wel in het bezit van gezond verstand en ervaringsdeskundige

Moni

Moni

12-03-2016 om 17:02

Sommige mensen hebben bijna nooit koorts

ook niet als ze echt ziek zijn.
Mijn zoon is daardoor ooit te laat in het ziekenhuis beland omdat de HAP de klachten niet serieus nam. Hij had namelijk geen koorts.
Hij heeft een paar keer een beginnende longontsteking gehad, ook geen koorts. Wel een alerte moeder en een goede huisarts.

Triva

Triva

12-03-2016 om 17:15

mag ik

jullie er even op wijzen dat ik niets over de longontsteking heb gezegd?

Als je met deze klachten naar de huisarts gaat zal die er écht geen griep van maken. De twee symptomen die het meest voorkomen bij griep zijn nu eenmaal hoge koorts en spier/gewrichtspijn.

Soms is het gewoon wel goed om te googelen maar kies dan een goede website uit, dus bijv http://www.thuisarts.nl/longontsteking

Fiorucci

Fiorucci

12-03-2016 om 22:14

Triva

Zelfs bij een echte griep heb ik nooit meer koorts dan 38,3. Wat voor mij genoeg verhoging is om erg ziek te zijn, overigens.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2016 om 14:04

Bronchitis

Is bronchitis niet een veel meer voorkomende complicatie van verkoudheid?

Triva

Triva

13-03-2016 om 16:42

Fioruccci

Dat kan maar ik vind 38,3 ook geen 'lichte verhoging', boven de 38 heb je al koorts. Verder: heb je dan ook geen last van spier/gewrichtspijn want in dat geval wordt het voor een arts ook lastig om 'griep' te constateren en zou die het bij keelpijn, moe, snotteren en hoesten zoals TS beschrijft het ook gewoon op een flinke verkoudheid houden.

Het is gewoon van belang dat je begrijpt wat de symptomen van iets zijn en die ook duidelijk presenteert. Verder is googelen helemaal niet zo'n probleem als je dat maar op de goede sites doet. Dat probeer ik TS te vertellen. Zomaar er van uit gaan dat je griep hebt en bang bent voor een longonsteking schiet niet op. We leven in 2015: je gaat googelen op de goede sites of je belt de HAP. Ik zie niet goed in waarom 'vragen op een forum' zoveel voordeel geeft wat dit betreft.

Toto

Toto

13-03-2016 om 17:53

Triva offtopic

we leven zelfs in 2016

Yura

Yura

15-03-2016 om 10:32

Hoesten

Ik heb het een keer gehad, een beginnende gelukkig dus ik was er op tijd bij. Mijn man klaagde al een paar dagen dat hij mijn hoest niet normaal vond. Maar ik hoest altijd erg veel en lang na een verkoudheid, dus ik had geen zin om naar de huisarts te gaan, dan voel ik me altijd zo'n aansteller als ik met hoest kom. Dat heb ik al zo vaak gehad, dat ik verschrikkelijk moet hoesten tot aan kokhalzen toe en dan zegt de dokter dat het moet uitzieken en geeft hij me een hoestdrankje. Dus dat doe ik niet meer, uitzieken en een hoestdrankje halen kan ik zelf ook wel. Maar mijn man bleef volhouden, blijkbaar vond hij het nog erger dan al die voorgaande keren. Uiteindelijk moest ik ergens een klein trapje oplopen, zo'n halve etage in een parkeergarage, en ik moest halverwege stoppen om op adem te komen en toen dacht ik ook eindelijk dat er iets niet klopte.

bloem

bloem

19-03-2016 om 20:24

Zo hee

Ben ik even ziek geweest (en ik ben nog steeds verre van fit). Kort na mijn laatste berichtje had ik mijn zusje aan de telefoon. Zij heeft een dubbele longontsteking gehad en ze vertrouwde het niet. Ze is meteen gekomen, mijn man zat voor het werk in het buitenland maar zou die nacht, gepland, terugvliegen. Zij is met mij naar de hap geweest en het was een beginnende longontsteking. Na behandeling krabbel ik langzaam weer op. Bedankt voor het meedenken.

Pien

Pien

19-03-2016 om 22:03

Ik ook

Ik heb ook een longontsteking, de eerste in mijn leven en hopelijk de laatste.

Het kwam hier een soort onverwacht, hoewel ik dit draadje wel had gelezen en wist dat niet altijd alle verschijnselen even duidelijk zijn. Mijn kinderen hebben alledrie flink de griep gehad met hoge koorts. Daarna was ik aan de beurt. Ik werd zondag niet lekker, maandag ging het nog best wel redelijk, maar dinsdagochtend werd ik echt doodziek wakker. De reden dat ik donderdagmiddag naar de huisarts ben gegaan, is dat het hoesten zo'n pijn deed en ik het gevoel had dat ik niet helemaal vol kon inademen. De huisarts hoorde wel het eea in mijn longen, maar niet heel duidelijk. Hij liet ter plaatse mijn crp-waarde bepalen (ontstekingswaarde, kon vroeger alleen via het lab en nu met een vingerprik binnen 5 minuten) en die was duidelijk: bacteriële infectie.

Ik heb nu antibiotica en lig voor pampus. Het vreet energie. Geduld geduld geduld....

Bloem, jij sterkte met het herstel!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.