Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marie

Marie

14-12-2019 om 17:39

Pap3B

Hallo,

Ik ben nieuw hier en vind het allemaal erg spannend.
Ik ben een paar weken geleden naar de HA geweest ivm kleine beetjes licht bloedverlies, voor de zekerheid heeft zij toen een Soa test gedaan, inwendige echo aangevraagd en uitstrijkje laten maken.

Na 2 weken kreeg ik de uitslag.
Soa test was goed.
Inwendige echo geen bijzonderheden op gezien
Uitstrijkje Pap3B en HPV +.

Paniek schoot er gelijk in ook ivm angst die ik al in me heb om bang te zijn erg ziek te zien etc.

Nu sinds 3 weken vloei ik niet meer maar sinds 2 dagen bloed ik weer flink terwijl ik 2 weken geleden ook al ongesteld ben geweest.

Nu moet ik aankomende donderdag na de gynaecoloog.
Hebben jullie iets gelijks mee gemaakt of ook deze klachten gehad?

Liefs Marie

Ik had weinig klachten maar liet al jong om de paar jaar een uitstrijkje maken omdat ik al jonge mensen had gezien in het ziekenhuis met baarmoederhalskanker.
Bij de positieve uitslag, toch nog onverwacht inderdaad pap3b+ werd het slijmvlies bevroren. Omdat ik nog zwanger wilde worden werd het geen conisatie, zoals voorgesteld was. Hoewel ik nu lees dat het niet uitmaakt voor een zwangerschap was dat toen een overweging om het niet te doen.
De tweede keer is het weggebrand. Ik vond het ook erg spannend en heb bij de behandeling wel familie meegenomen om mijn hand vast te houden.
Maar het viel erg mee.

https://vrouwenkliniekzuidoost.nl/informatiefolders/kolposcopie/
"In geval van CIN 3 wordt altijd een behandeling geadviseerd. CIN 3 wordt namelijk beschouwd als een mogelijk voorstadium van baarmoederhalskanker. Wanneer dit langer dan 5 jaar bestaat is de kans op baarmoederhalskanker vergroot. De meeste vrouwen met CIN 3 krijgen echter nooit baarmoederhalskanker ook als zij niet worden behandeld. Toch wordt uit voorzorg dit weefsel verwijderd."

Wat mij overviel was dat het zo snel terug kon komen. De eerste keer was voor de geboorte van de kinderen. Ik testte daarna jaarlijks. De tweede keer had ik getest voor ik zwanger was van de tweede en niet zelf actief achter de uitslag aangebeld, want die was al jaren goed. En het was ook blijven liggen op het lab en bij de doktersdienst. Dus ineens werd ik opgeroepen en dat was wel even schrikken. Daarna heb ik weer steeds jaarlijks een uitstrijkje laten maken.

Ik heb voor de eerste keer een voorlichtingsbijeenkomst bijgewoond, niet van het ziekenhuis, waarbij serieus geadviseerd werd om dit stadium niet te behandelen omdat het meestal door het lichaam zelf opgeruimd wordt. Dat leek mij niet erg verstandig, dus dat heb ik maar naast mij neergelegd, maar achteraf blijf ik het toch vreemd vinden.
Natuurlijk kies je zelf of je behandeld wil worden of niet, maar in dit geval neem je dan een onnodig risico om niet te behandelen.

Marie

Marie

14-12-2019 om 18:11

Reactie AnneJ

Hoi AnneJ

Bent u ook bekend hierbij met bloedingen?
Dat is vooral de angst nu..
3 weken geen bloedingen gehad en nu komen ze opeens weer en maak me erg ongerust.

Pff.. het wachten ook..

Gr Marie

Bloedingen

Ik slikte de pil door en heug me niets van bloedingen. Behalve degenen die in die tijd te maken hadden met miskraam en bevalling. Ook de 2e keer, toen ik niet de pil slikte had ik geen klachten van betekenis.

Kan het niet gewoon menstruatie zijn? In de overgang? Misschien heeft het wel weinig te maken met deze uitslag? Misschien nog een andere bijkomende kwaal?

Inderdaad, geduldig wachten en dan het advies opvolgen van de gynaecoloog. En tijdig achter uitslagen aan bellen.

Ik wens je sterkte, het kan je behoorlijk absorberen.

juf Ank

juf Ank

14-12-2019 om 22:23

hoe oud

ben je? Toen ik rond de 40 was kwamen mijn menstruaties ook een periode lang elke twee weken en was het aan het rommelen. Achteraf het begin van het einde. Komt vaak voor.

Marie

Marie

14-12-2019 om 22:43

Leeftijd

Hoi juf Ank,
Ik ben 27 jaar dus hopelijk dat nog niet!
Gr

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.