Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pap3A CIN2..wie heeft dit ook gehad? Ervaringen/tips gezocht

Ruim 2 maanden geleden heb ik de uitslag van mijn eerste bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker gekregen. Ik had Pap3A en moest naar de gynaecoloog.
Ik kon gelukkig binnen een week terecht en heb een colposcopie gehad. Er is een biopt genomen en de gyn kon een klein plekje zien (waar ze de biopt ook weggehaald had). Uitslag was CIN2. M.a.w. ik mag zelf beslissen of ik dit laat weghalen of niet.
Ik merk alleen dat ik dit heel moeilijk vind. De arts heeft gezegd dat gezien mijn leeftijd ik redelijk gerust 6 maanden zou kunnen wachten en een nieuw uitstrijkje laten maken. De kans dat je lichaam het HPV virus nog opruimd, is 70%. Best een flinke kans dus en eigenlijk vind ik ook dat je je lichaam de kans moet geven om het zelf te proberen.
Anderzijds denk ik... er zit iets wat er niet hoort te zitten! Bovendien heb ik wel wat lichte klachten gehad (en nog wel). Vooral na intiem te zijn geweest, wil ik nog wel eens heel licht bloed verliezen. Meestal is dit de dag erna en dan heb ik ook een zeurderig gevoel in mijn buik.

Dit had ik dus afgelopen weekend ook, dat was voor mij weer de eerste keer dat ik intiem was na de onderzoeken. De volgende middag merkte ik het bij het naar het toilet gaan.

De arts zei me dat het binnen 6 maanden niet ineens kanker is,en dat ze als ze twijfel had, me ook niet zou laten wachten. Maar eigenlijk had ik gewoon graag een advies van haar gekregen, zij is tenslotte de arts!

Wat ik moet doen, is natuurlijk een beslissing die ik zelf moet maken, maar ik vraag me af of er herkenning is bij iemand? En zo ja, heb je toen toch gewacht of toch laten behandelen?

Verder zei dat arts dat roken in verband gebracht wordt. Het blijkt dat er een stofje in een sigaret zit die er voor zorgt dat je lichaam het virus moeilijker zelf kan opruimen.... aangezien ik rookte ben ik eigenlijk per direct gestopt...

Eerdere draad

https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/pap-3a

Komt vaker aan de orde. Een idee in deze draad is om even te wachten tot na de vakantie omdat je toch wel even klachten kunt hebben van de behandeling.
Blijkbaar wachten ze nu meer af. Ik ben zelf indertijd direct behandeld met bevriezing. En toen het jaren later nog een keer bleek op te treden met verbranding.
Ik had ook klachten, met name pijn, waardoor ik wel blij was dat die ophielden na behandeling.

http://www.hpvtest.nl/about-hpv/cervical-dysplasia-faqs/#How-is-dysplasia-treated

Mama45:)

Mama45:)

26-07-2016 om 16:21

mijn ervaring

Hoi,

Ik had voor mijn verjaardag een uitslag van PAP3b. Na de biopt CIN2 en een lysexcisie gehad. Toon van arts en patientenfolder allemaal heel geruststellend: geen kanker, hoeft ook helemaal geen kanker te worden, goed behandelbaar, kleine ingreep, blablabla. Maar toch voel je je verraden door je lichaam en in je achterhoofd zit natuurlijk: wat nou als ik degene ben die WEL pech heeft?

Maar goed, wat jou betreft. Ik vind het raar dat de arts jou laat beslissen, best wel lullig eigenlijk. Maar als ik jou was zou ik het weg laten halen. Mijn gyneacoloog zei toen ze de biopt nam al dat ze wat haar betreft ter plekke de lysexcisie (het weghalen dus) zou doen maar dat ik er ook een afspraak voor kon maken. Dat was dus met CIN2, wat jij ook hebt.

Ik heb een afspraak gemaakt en 2 weken later de ingreep gehad, waar ik ontzettend tegenop zag. Maar het was echt in 10 minuten of minder gepiept. En de uitslag van wat ze toen weggenomen hebben was CIN3. Dus dat is toch nog een stapje verder dan de biopt aangaf.

Dus ik zeg: doe maar. Niet leuk, maar ja dat is het nooit bij de gyn he. Maar zo gebeurd en better safe than sorry.

liefs, lotgenoot

Triva

Triva

26-07-2016 om 17:13

tja

als ik mag kiezen en er is geen groot nadeel van meteen weg laten halen: dan gaat het weg. Ik zou niet willen dat ik later daar spijt van zou krijgen.

FLor

FLor

26-07-2016 om 17:54

advies/keuze

De arts heeft je een keuze gegeven omdat er geen haast bij is.
Zegt er ook bij dat twijfel je niet zo lang hoeft te wachten, maar die twijfel is er niet.
Aan jou dus de keuze om de behandeling in de komende maanden wel of niet te laten doen.

Als ik zelf de keuze had liet ik het meteen weghalen. Het kan zoveel onrust, angst schelen dat ik dat er wel voor over heb.

FLor

FLor

26-07-2016 om 17:55

Zelfs als er twijfel had geweest, had je een evt. advies niet op hoeven volgen. Je bent nog steeds baas over je eigen lijf.
De arts kan dus adviseren (in dit geval laten kiezen omdat er geen twijfel is), maar jij moet beslissen.

Ik zou wel afwachten.

Ik zou gaan voor de 70% kans op natuurlijke genezing. Die 6 maanden zou ik wel durven afwachten. We maken allemaal ( 8 op de 10 vrouwen ) wel een keer een hpv virus door, het virus kan er al heel lang zitten.
Er zijn meerdere types hpv, als ik de risicovolle variant zou hebben en klachten zou ik wel voor behandeling kiezen, maar dat zou de gyn dan ook echt wel adviseren.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-07-2016 om 13:23

Statistieken

Een vriend van mij is dood gegaan aan de statistieken (prostaatkanker, daar ga je in de regel niet dood aan maar 'mee', behalve 10% van de patiënten). Ik zou het dus zeker weten wel laten weg halen, zeker als dat weinig belastend is of impact heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.