Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Klaartje

Klaartje

09-05-2019 om 09:44

Panclamox

Hallo allemaal.

Ik ben bezig met een kuur panclamox. Dit tegen een maag bacterie. Het is de enige remedie dus zal moeten doorzetten. Normaal heb ik nooit last van antibiotica maar deze is wel heel heftig. Ik moet maar 2 dagen meer maar bijverschijnselen worden ook steeds erger, en dan is de constant galachtige vieze smaak nog de minst erge. Heel mijn lijf doet pijn, veel hoofdpijn en vreselijke last van mijn maag.
Eigenlijk mijn vraag. Wie heeft dit ook genomen en kan zeggen of na enkele dagen als je klaar bent met de kuur de bijverschijnselen ook snel afnemen of blijft dit langer duurt . Vandaag ben ik vrij dus kan ik het rustig aan doen. Morgen weer gewoon een drukke werkdag en volgende week een hele drukke week. Als ik zou weten dat het snel over is zou ik al een stuk geruster zijn.
Alvast bedankt.

Even bellen?

Nog 2 dagen slikken te gaan en zover ik weet, als leek, moet je een antibioticakuur afmaken. Misselijkheid enz. zijn wel normale bijverschijnselen, maar je hebt ook enorme last van je maag schrijf je. Overleg even met de doktersassistente, sowieso goed om erge bijverschijnselen toch even te melden.
Je slikt ze voor een maagbacterie dus je maag is al extra gevoelig, ik zou even bellen om je klachten te overleggen.

Klaartje

Klaartje

09-05-2019 om 11:27

Wil40

Dat is allemaal gebeurd hoor. Moest ook naar de internist bellen. Deze kuur is de enige die ervoor is. Zijn 2 verschillende anti biotica in een hoge dosering. Stoppen is geen optie. Bacterie moet eruit, want die kan op termijn voor heel wat zwaardere problemen zorgen. Ik vraag me alleen af of zulle hoge doseringen langer doorwerken kwa bijwerkingen. Ik vind het een hele opgave om zo beroerd te werken, maar ik moet wel. Er zit standaard ook een maagbeschermer bij die je ook 2 maal daags moet nemen bij de tabletten.

Jasmijn

Jasmijn

09-05-2019 om 11:28

Klaartje

En is ziek melden geen optie dan? Als het echt niet gaat, dan is het niet anders. Je moet toch aan je gezondheid denken. Eerst beter worden, daarna weer goed aan de slag.

Precies.

Overleg is dus geweest en je voelt je ziek, doorwerken op dit moment zal je meer klachten brengen dan de medicatie op zich.
Je lijf moet toch ook rust hebben om te genezen lijkt mij.

Koffiekop

Koffiekop

09-05-2019 om 11:41

Ziekmelden ja

Antibiotica kunnen rare dingen doen met je. Dus als jij je er zo beroerd van voelt, en er is geen alternatief, en je moet de kuur afmaken, dan zou ik me ziek melden. Heb je het weekend om weer een beetje op te krabbelen en kun je hopelijk maandag weer aan de slag.

Ik heb geen ervaring met deze antibiotica, maar wel met andere heftige kuren. De bijwerkingen houden bij mij wel langer aan, zeker wel een paar dagen tot een week. Maar het wordt wel minder. Hier gaat het dan om geen eetlust, verminderde concentratie (heeeel lastig met werken, zeker als ZZP-er) en nog vrij lang last van verstoorde balans in de ingewanden, om het even netjes uit te drukken. Last van mijn maag heb ik ook, maar ik slik sowieso al maagzuurremmers. Die helpen wel een beetje, maar net niet helemaal afdoende. Het is iedere keer weer balen, maar wel noodzakelijk.

Neem je ze wel op de goede manier in? Met veel water, liefst staand, en dan voorlopig ook niet gaan zitten of liggen? Mag je er wel of niet bij eten? Kan ook schelen. En bukken of fysieke inspanning is ook niet verstandig. Ik weet niet wat voor werk jij doet? maar iets (zwaar) fysieks lijkt me sowieso niet verstandig nu.

Sterkte!

Klaartje

Klaartje

09-05-2019 om 14:18

Ziekmelden.

Gaat m nu even niet worden. Ik weet dat als ik mijn been breek ik ook niet kan werken. Maar nu
Is dat even heel moeilijk. Ik moet ze een uur voor het eten innemen, dus zet smorgens twee wekkers. Dan kan ik eten nadat ik ben opgestaan. Ik merk nu dat rond deze tijd het iets beter wordt. Als ik dan straks weer eentje neem, begint het terug . Ik werkt morgen de middag/ avond, ik denk dat ik de laatste tabletten maar neem als ik thuis kom en dan na een uur nog iets eet. Daarna kan ik als ik me beroerd voel mijn bed in.
Dank jullie wel voor de reacties.

Guppie

Guppie

09-05-2019 om 20:46

Probiotica

Medicijnen verstoren een en ander in je lichaam, wat langere tijd klachten kan geven. Antibiotica verstoren je darmflora. Belangrijk om je darmflora ook weer op te bouwen met een goed probioticum. Antibiotica, maagzuurremmers en andere medicijnen zorgen er ook voor tekorten aan voedingsstoffen dus ook voor aanvulling zorgen. Antibiotica aan onder andere vitamine B en K en ijzer. Vraag hiervoor advies.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

09-05-2019 om 21:42

Ik wil Guppie even gelijk geven. Het is voor iedereen goed maar zeker als je AB hebt gehad om je darmflora een handje hulp te geven. Toevallig was er net Broodje Gezond op tv, NPO 3 . Heel interessant.

Koffiekop

Koffiekop

09-05-2019 om 22:33

Hmm (probiotica)

Uit ervaring weet ik dat de Yakults van deze wereld niet of nauwelijks effect hebben. Radar is dat met me eens: zonde van je geld. Gewone yoghurt met vezels heeft hetzelfde effect. Helaas dus ook maar weinig...

Anke

Anke

10-05-2019 om 09:42

Probiotica: doen

Guppie kraamt naar mijn mening een hoop onzin uit, maar dit is geen onzin. Probiotica is een hoop meer dan een flesje Yakult. Als je naar de apotheek gaat, krijg je daar capsules met een uitgebalanceerde, hooggedoseerde mix van goede darmbacteriën. Die helpen wel degelijk om de klachten te verzachten, je weerstand een boost te geven en sneller te herstellen van een AB-kuur.

Elke dag wat yoghurt met vezels (simpele volkorenmuesli) eten is een goed idee om je darmflora in stand te houden, maar niet genoeg voor dergelijke zware gevallen waarin je darmflora vrijwel om zeep geholpen wordt/is.

Klaartje

Klaartje

10-05-2019 om 10:24

Yakult

Er is mij vanuit de apotheek inderdaad aangeraden om zoiets erbij te nemen. Ik geloof er ook niet helemaal in want dan zal je idd iets sterkers moeten nemen. Maar goed. Ik drink het braaf op.
Als ik volgende werk bij de apotheek kom zal ik eens vragen of het een idee is om zulke capsules te nemen. Ik snap niet dat ze dat dan al niet meteen aanraden. Dan heb je zelf de keus welke van de 2 je neemt. Vandaag de laatste dag. Dat is maar goed ook want ik ben 2 kilo kwijt. Dat is voor mij al teveel want ik weg nog geen 60. aantIkt ga vandaag niks eten wat warm is want mijn klein kopje verse soep gisteravond heeft me heel de avond het zuur gegeven.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-05-2019 om 11:11

Heliobacter Pylori?

Wees blij dat je straks van dat ding af bent. Die is toch verantwoordelijk voor maagzweren, waarvan we vroeger dachten dat ze door de stress kwamen? Tot twee Australiers er de Nobelprijs voor wonnen door de rol van die bacterie aan te tonen. Schijnt ook nog een rol te spelen in maagkanker en dat wil je echt niet krijgen...

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

10-05-2019 om 11:26

Nuance

Even mijn bericht nuanceren
Yakult en zijn supermarkt consorten zijn nutteloos. Eet gefermenteerde voedsel. Dat is makkelijk te doen en goedkoop. Zuurkool, liefst uit het vat maar dat zal niet meer te krijgen zijn. Kimchi, kwark, yoghurt, kefir, tempé, augurken.
Ik ga echt eens zelf rode kool inleggen. Die ziet er zo lekker uit op de plaatjes op internet.
Mijd suiker en geraffineerd eten want de goede beestjes houden daar niet van.
Sterkte

Klaartje

Klaartje

10-05-2019 om 11:51

Ad Hombre

Dat klopt. Dus het is sowieso afmaken die kuur. En week beroerd weegt niet op tegen een maagzweer of zelfs kanker. Ik had gehoopt ervaringen te lezen, maar die zijn er blijkbaar niet of weinig. Eigenlijk maar goed. Hopelijk met 1 kuur genoeg anders moet ik nog eens.

Klaartje

Klaartje

10-05-2019 om 11:54

Tineke

Suikers gebruik ik heel weinig. Eet altijd vers gekookt. Kleine beetjes yoghurt met paar aardbeien gaat nu redelijk. Zurrkool kan je ook zelf inleggen. Heb het jaren geleden eens gedaan. Ik zou alleen niet meer weten hoe het moet, al een jaar of 30 geleden.

Anke

Anke

10-05-2019 om 13:16

Waarom nu geen probiotica regelen?

Na een stevig AB-kuur duurt het heel wat weken voordat je darmflora een beetje hersteld is. Doe jezelf een plezier en regel die probiotica. Kijk, yakult bevat 1 bacterie, yoghurt weer een andere, maar die capsules bevatten een uitgekiende, brede mix die je juist nu goed kunt gebruiken.

Nee, ik heb geen aandelen, maar wel een paar vervelende ervaringen met AB (wekenlang zwak, ziek en misselijk) en betere ervaringen met AB in combinatie met probiotica. Sindsdien vraag ik altijd dubbelrecepten: ik neem geen AB zonder probiotica!

Ad Hombre

Ad Hombre

10-05-2019 om 15:06

Placebo

Het schijnt dat er zo'n 500 verschillende soorten bacterieen in je darmen leven. Denk je nou echt dat die paar bacteriesoorten in zo'n yoghurtdrankje in een keer die hele balans gaan herstellen?

Lijkt mij wishful (and magical) thinking.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/06/probiotica-kunnen-ook-slecht-zijn-voor-de-darmflora-a1615590

"Bij 46 mensen vergeleken ze drie methoden van darmfloraherstel. Hun conclusie is dat na de kuur probiotica geen goed effect hebben. Het kan wel 180 dagen duren totdat de oorspronkelijke darmflora is hersteld. Zonder probiotica duurt dat 21 dagen. En met een poeptransplantatie (met eigen, vooraf afgenomen ontlasting) is het binnen een dag gepiept."

Dus poeptransplantatie moet je blijkbaar doen! (maar iets zegt mij dat je daar minder zin in hebt...)

mutsje

mutsje

10-05-2019 om 15:28

Ad Hombre

Nou, niet zo negatief. Zo raar is Anke's suggestie niet; ook de Maag-lever-darm stichting is niet onverdeeld tegen probiotica. Zie: https://www.mlds.nl/gezonde-buik/probiotica/
Het klopt dat het niet volledig wetenschappelijk is bewezen, maar het is ook geen "Klazien" praatje.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-05-2019 om 15:52

mutsje

Ik heb je link gevolgd en er staat niets over het nut van PB na een AB kuur. Het klinkt heel logisch, maar *dat* maakt het juist verdacht! Dus poeptransplantatie is je enige optie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.