Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Overgangsverschijnselen

yasmijn27 schreef op 14-02-2025 om 08:45:

Mijn (erg jonge) huisarts vertelde mij afgelopen zomer nog dat vitamines etc bijslikken flauwekul en zonde van mijn geld is🤔

Mijn (erg jonge) dochter die bijna huisarts is, vraagt me elke keer als ze me ziet of ik mijn vitamine D en calcium wel trouw slik 🙃

Mijn (erg jonge) huisarts vertelde mij afgelopen zomer nog dat vitamines etc bijslikken flauwekul en zonde van mijn geld is🤔

Dat geldt voor gezonde mensen met een uitgebalanceerd dieet. Niet meer voor vrouwen in de overgang, helaas.

IMI-x2 schreef op 14-02-2025 om 09:28:

[..]

Dat geldt voor gezonde mensen met een uitgebalanceerd dieet. Niet meer voor vrouwen in de overgang, helaas.

Maar het was tijdens een consult over de overgang. Ik had tabletten gekocht en vroeg haar wat zij ervan dacht.

En dat was een resoluut hoofd schudden. Niet nodig als je gezond bent.

Aangezien ik het toch vergeet volg ik haar raad maar op😀

Dymo schreef op 14-02-2025 om 09:26:

[..]

Mijn (erg jonge) dochter die bijna huisarts is, vraagt me elke keer als ze me ziet of ik mijn vitamine D en calcium wel trouw slik 🙃

En zit daar dan verschil in? Gewoon wat van het kruidvat?  Of zijn die niet goed?

Ik heb vooral last van chagrijnige buien, soms somberheid en vooral 's nachts opvliegers. Ik heb gemerkt dat ik de meeste en heftigste opvliegers heb als ik 's avonds een wijntje heb gedronken. Zonder alcohol gaat het een stuk beter. Ben nu dus op zoek naar lekkere alcoholvrije wijn 🙃
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog een spiraaltje heb i.v.m. overmatig bloedverlies. Hier kwam mijn menstruatie nog wel doorheen, maar veel en veel minder. Sinds ruim een jaar is het helemaal gestopt. Het spiraaltje moet er binnenkort uit, ik ben bang dat de symptomen daarna zullen verergeren...

Oh, en nu vergeet ik gewoon de verstrooidheid...  🤣 Hierboven ook al een aantal keer genoemd: ik vergeet de stomste dingen. Dit was sowieso wel een ding van me, maar het is zeker niet minder geworden. 
Ik ben 51 trouwens.

Ja, dat roepen huisartsen graag en deels hebben ze gelijk (multivitamines zijn een slecht idee want altijd teveel en te weinig tegelijk) en zonder bloedonderzoek is vitamines slikken sowieso  wel een beetje met hagel schieten; maar deels ook niet. Zo duur zijn vitamines trouwens helemaal niet.

Vitamine D maken we een groot deel van het jaar niet zelf aan en maar weinig mensen hebben een dieet dat hen hierin ruimschoots voorziet (het vergt nogal wat zalm en eieren). Daarnaast eten de meeste mensen sowieso minder gezond dan ze zelf denken en neemt niet iederen alles even goed op. Dan hangt het nog af van je persoonlijke omstandigheden (zwanger, stofwisseling, overgang, man of vrouw etc) of je misschien toch wat extra nodig hebt.

Er lopen heel wat mensen rond met een vitamine D tekort, die er flink van op zouden knappen als ze wel extra hiervan slikken. Als er al bloedonderzoek plaatsvindt dan vinden huisartsen dat een getal rond de 50 prima is, terwijl dat toch bij veel mensen tot klachten kan leiden. Het kost je weinig om exgtra vitamine D te slikken, en het kan je weerbaarheid een stuk verhogen. Je loopt een tekort niet zomaar in door een keertje in het zonnetje te gaan zitten, tenzij je echt naar zeer zonnige streken afreist.

Dan is er nog B12, dat bij een ongebalanceerd dieet of bij een verminderde opname te laag kan zijn en ook vage klachten geeft. En natuurlijk B6, waarvan je trouwens ook niet teveel moet hebben; en B1 en B11. Vitamine C maken we niet zelf aan maar als je een beetje oplet krijg je dat wel met je voeding binnen. D is het grootste issue in ons noordelijke landje.

Zoals een psychiater zei: als hij een patient opneemt in de GGZ kliniek laat hij ook altijd een bloedonderzoek uitvoeren want er blijkt dan toch vaak wel iets mis te zijn. Zijn mensen dan gelijk niet meer geestesziek? Dat niet, maar het is wel makkelijker oplappen als het lichaam in orde is. En wie zich wat minder vrolijk en springerig voelt, kan ook wel eens wat minder goed op het eten letten. Een vicieuze cirkel.

Kortom, ik vind het makkelijk zeggen van zo'n jonge huisarts en nogal uit de losse pols. Ik wil haar nog wel eens horen als ze wel ineens in de winter merkt dat ze met hardlopen niet meer vooruit te branden is en zich down voelt en dan blijkt haar vitamine D gehalte onder de 30 te zitten... jammer dat ze die mening zo stellig verspreidt. Er zijn genoeg redenen om iemand wel extra vitamines te laten slikken. Maar dat kun je beter wel gericht doen. En daar is bloedonderzoek voor nodig. En een huisarts die je serieus neemt.

IMI-x2 schreef op 14-02-2025 om 09:28:

[..]

Ja, en wie heeft er tegenwoordig een uitgebalanceerd dieet? Ik denk dat heel wat depressieve pubers een stuk op zouden knappen van wat shotjes vitamine D, zoals ook aan bejaarden gegeven wordt. Want niet iedereen zit de hele zomer buiten tussen 12 en 3. De meeste pubers al helemaal niet want die zitten dan op school of ze liggen thuis in bed. En in Nederland is het ook niet erg aanlokkelijk om bij 13 graden in de regen in je tanktop rond te gaan lopen trouwens, al is het juli of augustus. En na een paar maanden herfst is er van je zomervoorraadje ook weinig meer over.

Ik vind het eigenlijk best grappig, dat artsen tegen een patient met klachten zeggen: nee, gezonde mensen hoeven geen vitamines. Hallo-ho, gezonde mensen komen ook niet bij de huisarts met vage klachten, of wel?

Hear hear, Anna!

Fourtyfour schreef op 14-02-2025 om 13:16:

[..]

En zit daar dan verschil in? Gewoon wat van het kruidvat? Of zijn die niet goed?

Ik heb gewoon die van Holland & Barrett, daar heb je van die combinatiepillen met calcium en vitamine D, hoef ik maar 1 pil te slikken. Duur is nergens voor nodig, aldus dochter.

AnnaPollewop schreef op 14-02-2025 om 15:34:

[..]

Ja, dat roepen huisartsen graag en deels hebben ze gelijk (multivitamines zijn een slecht idee want altijd teveel en te weinig tegelijk) en zonder bloedonderzoek is vitamines slikken sowieso wel een beetje met hagel schieten; maar deels ook niet. Zo duur zijn vitamines trouwens helemaal niet.

Vitamine D maken we een groot deel van het jaar niet zelf aan en maar weinig mensen hebben een dieet dat hen hierin ruimschoots voorziet (het vergt nogal wat zalm en eieren). Daarnaast eten de meeste mensen sowieso minder gezond dan ze zelf denken en neemt niet iederen alles even goed op. Dan hangt het nog af van je persoonlijke omstandigheden (zwanger, stofwisseling, overgang, man of vrouw etc) of je misschien toch wat extra nodig hebt.

Er lopen heel wat mensen rond met een vitamine D tekort, die er flink van op zouden knappen als ze wel extra hiervan slikken. Als er al bloedonderzoek plaatsvindt dan vinden huisartsen dat een getal rond de 50 prima is, terwijl dat toch bij veel mensen tot klachten kan leiden. Het kost je weinig om exgtra vitamine D te slikken, en het kan je weerbaarheid een stuk verhogen. Je loopt een tekort niet zomaar in door een keertje in het zonnetje te gaan zitten, tenzij je echt naar zeer zonnige streken afreist.

Dan is er nog B12, dat bij een ongebalanceerd dieet of bij een verminderde opname te laag kan zijn en ook vage klachten geeft. En natuurlijk B6, waarvan je trouwens ook niet teveel moet hebben; en B1 en B11. Vitamine C maken we niet zelf aan maar als je een beetje oplet krijg je dat wel met je voeding binnen. D is het grootste issue in ons noordelijke landje.

Zoals een psychiater zei: als hij een patient opneemt in de GGZ kliniek laat hij ook altijd een bloedonderzoek uitvoeren want er blijkt dan toch vaak wel iets mis te zijn. Zijn mensen dan gelijk niet meer geestesziek? Dat niet, maar het is wel makkelijker oplappen als het lichaam in orde is. En wie zich wat minder vrolijk en springerig voelt, kan ook wel eens wat minder goed op het eten letten. Een vicieuze cirkel.

Kortom, ik vind het makkelijk zeggen van zo'n jonge huisarts en nogal uit de losse pols. Ik wil haar nog wel eens horen als ze wel ineens in de winter merkt dat ze met hardlopen niet meer vooruit te branden is en zich down voelt en dan blijkt haar vitamine D gehalte onder de 30 te zitten... jammer dat ze die mening zo stellig verspreidt. Er zijn genoeg redenen om iemand wel extra vitamines te laten slikken. Maar dat kun je beter wel gericht doen. En daar is bloedonderzoek voor nodig. En een huisarts die je serieus neemt.

Nou, ik weet niet of ze die mening stellig verspreidt. Ze zei het tegen mij.

Maar ik ben tuinder en dus het hele jaar door weer en wind buiten. Ik pak alle zonnestralen mee zeg maar. Verder nooit ziek of verkouden, absoluut genoeg beweging, geen alcohol etc.

Ik was daar omdat ik buien had, maar ook was gestopt met roken na 32 jaar. Mijn eigen conclusie was dan ook dat dat een bijzonder slechte combinatie was.

Zij dacht dat ook. Ik zat er dus ook voor niks, was al 15 jaar niet meer geweest.

ik ben door een medische behandeling direct in de overgang gekomen, dus weet precies welke klachten bij mij overgang zijn omdat het niet zo geleidelijk ging:
- slechte concentratie en geheugen (herkenbaar die WOOSJ waarbij je niet meer weet wat je ging doen, zeggen of wat dan ook)
- wisselende stemmingen, inclusief zorgen maken en sneller prikkelbaar
- stijve gewrichten en spieren (in voeten en handen, maar ook na lang wandelen als ik ga zitten)
- hele levendige rare dromen! 
- droge vagina en kleinere clitoris 
- flinke opvliegers en nachtzweten (onder controle met hormoontherapie)
- sneller gewicht aankomen en andere vetverdeling 
- heel af en toe steek in borst, voelt een beetje als toeschietreflex bij borstvoeding (misschien lijkt dat op de pijn die je in je tepel voelt, TO?)

Naast hormoontherapie, doe ik krachttraining, slik vitD, magnesium en algen capsules (voor eiwitten en omega vetzuren). 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.