Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Opvlieger

Opvlieger

05-06-2016 om 14:17

Overgang en pil

Na een tijd tobben met uit de hand lopende overgangsklachten ben ik afgelopen week op advies van de huisarts met de pil (microgynon) begonnen. Ik heb van verschillende dingen last, maar het meest van heel heftige opvliegers, gecombineerd met een hart dat dan te keer gaat. Met name 's nachts is het het ergst en dat maakt dat ik veel slaap mis.
Nu had ik de niet realistische hoop dat het slikken van de pil meteen een positief gevolg zou hebben (beetje wishful thinking natuurlijk), maar dat blijkt niet zo te werken. Ik heb er nu vier gehad, maar de situatie blijft zo'n beetje zoals 'ie was.

Heeft iemand ervaring hiermee? Enig idee op welke termijn het realistisch is om verbetering te verwachten?

Alvast dank voor het meedenken

Marie

Marie

05-06-2016 om 16:10

Overgangsconsulente

Was laatst aan het googlen voor een vriendin met overgangsklachten en kwam deze site tegen.
Heb er zelf geen ervaring mee en is ook niet mijn bedoeling om reclame voor mezelf te maken, maar het klinkt goed:

https://overgangsconsulente.com/

Alicia

Alicia

05-06-2016 om 19:53

pil

ik slik de pil omdat ik endometriose heb, maar ik heb toch ook last van de overgang. Alleen iets minder heftig. Naast de pil slik ik af en toe Ymea, dat lijkt te helpen.

Overigens denk ik dat je niet moet verwachten dat je na vier pilletjes al zonder problemen zou zijn. Misschien na vier maanden, maar niet na vier pilletjes. Je lichaam moet zich er op instellen (de pil werkt ook pas na een maand als anticonceptie) .

Wilma

Wilma

05-06-2016 om 20:05

Mirena

Ik heb hetzelfde gehad. Toen de pil niet werkte heb ik een mirenaspiraaltje laten plaatsen. Werkte perfect! Maar na 3 jaar kreeg ik toch weer klachten. Ik heb het laten verwijderen en de oude overgangsklachten kwamen weer terug. Toen ben ik naar een overgangsconsulente gegaan. Zij heeft me voedingssupplementen gegeven en nu voel ik me prima. Er zijn verschillende fasen. Wat bij mij een paar jaar geleden werkte is nu niet meer voldoende. Er is een boek verschenen: "De Overgang" , zeer goed leesbaar en met veel actuele ontwikkelingen, ervaringen en tips. Even googelen.

Lente

Lente

05-06-2016 om 20:08

Bedoel je echt vier pilletjes?

Dit zijn hormonen die de cyclus moeten beïnvloeden. Dat lukt nooit in vier dagen.

Talissa

Talissa

05-06-2016 om 21:02

bijna

"Begint u de pil te slikken op de eerste dag van de menstruatie dan bent u meteen tegen zwangerschap beschermd. Als u op een andere dag begint, werkt de pil nog niet meteen; u moet nog 7 dagen een extra voorbehoedmiddel gebruiken, zoals een condoom."

Verder eens, met 4 pilletjes is je hormoongedoetje nog niet op orde.
Persoonlijk zou de pil mijn eerste keuze niet zijn bij overgangsklachten. En dat ivm het groter worden van het risico op bepaalde aandoeningen als je ouder bent en zeker als je niet volledig gezond zou zijn, maar die info gaf je niet.

Opvlieger

Opvlieger

05-06-2016 om 21:44

Ha ha

Ja, ik bedoelde echt vier pilletjes.

En ik zei toch al dat ik me realiseerde dat het wishful thinking was dat die vier pillen zouden helpen....
Maar goed, aangezien ik ook wist wat Talissa schreef, nl dat de pil vanaf dag 1 beschermt tegen zwangerschap als je begint te slikken op de eerste dag van de menstruatie, had ik de stiekeme hoop.....Irrealistisch dus.

Ik snap het, ik moet geduld hebben. Maar dat heb ik niet meer. Ik ben uitgeput van de doorwaakte/doorweekte nachten, ik wil rust in mijn lijf en wel nu! Meermalen overlegd met de huisarts en nu dan toch tot de pil besloten. Maar goed, het blijkt niet realistisch om op korte termijn resultaat te verwachten. Jammer. Ik zal de overgangsconsulent overwegen, net als het boek dat genoemd werd.

Dank voor de reacties, ik houd me aanbevolen voor meer!

50+

50+

05-06-2016 om 22:14

Salie

Salie helpt mij door de nachten: wat verse salie klein maken in een theeëi en dan in heet water met sterremunt thee of iets dergelijks. Best lekker overigens, het proberen waard.

2 weken

Bij mij hielp de pil na ong 2 weken

Blegh, die pil

Ik heb vorig jaar op doktersadvies een paar maanden de pil geslikt om mijn apocalyptische menstruatie te beteugelen. Behalve dat ik dwars door de pil heen nog weken achter elkaar kei-ongesteld was heb ik mij ook zelden zo rot gevoeld, ik leek wel 80. Toen ik er weer mee stopte werd ik mijn oude zelf weer. De gewone overgangsklachten waren een stuk beter te hanteren dan de pilgerelateerde.

skik

Opvlieger

Opvlieger

07-06-2016 om 22:25

Tja die pil

ik heb er ook lang over gedaan om te besluiten dat ik de pil ging slikken.

Heb heel lang geleden de pil geslikt, de dianepil. Dat was een zware pil. Ik was niet van plan ooit weer een pil te gaan slikken, maar na lang afwachten, van alles proberen uit het homeopatische circuit, heb ik nu besloten een aantal maanden een lichte pil te proberen. Want ik hoor niet alleen slechte ervaringen met betrekking tot de pil, ik ken ook vrouwen voor wie het goed werkt. Ik bekijk gewoon hoe ik me erbij voel, als ik me zo gek ga voelen zoals skik beschrijft, dan stop ik heel gauw weer.

Karin, dank voor jouw ervaring. Ik hoop dat het bij mij ook niet meer zo lang duurt voordat het effect echt merkbaar wordt. Het lijkt nu bij vlagen iets minder te worden, maar daar tussendoor komt het toch weer in alle heftigheid aan. Dus of dit al het pileffect is of een 'gewone' schommeling moet ik nog afwachten.

Talissa

Talissa

07-06-2016 om 23:27

Ga je doorslikken

of neem je pauzeweken? Als het het laatste is, houd dan rekening dat je in de pauzeweek weer last van je klachten kunt krijgen. Succes, hoop dat het werkt voor je.

Opvlieger

Opvlieger

08-06-2016 om 15:58

Talissa

Dank voor je reactie.
De bedoeling is twee perioden van drie strips te proberen met 1 stopwerk er tussen in. Ben nu een week onderweg.

Ik hoop ook erg dat het effect heeft.

Stop met stoppen

Er is medisch en fysiek geen enkele reden om een stopweek in te lassen. Die onttrekkingsbloeding is bedacht om de acceptatie van pilgebruik te vergemakkelijken, het moest net lijken of de natuurlijke cyclus doorliep. Als je PMS-klachten krijgt van zo'n stopweek kan je de pil dus beter doorslikken.

skik

Opvlieger

Opvlieger

09-06-2016 om 21:48

Klopt Skik

Ik weet dat het niet hoeft. Tegelijkertijd weet ik niet of ik verschijnselen krijg als ik stop. Om dat te weten zou je moeten stoppen .

Ik denk dat het in hoge mate een psychologisch iets is, dat een stopweek me toch wenselijk lijkt. Gewoon het idee dat je lichaam ergens nog een onderbreking krijgt in de constante toevoer van hormonen van buitenaf. In de tijd dat ik de dianepil slikte werd juist bij die pil langdurig doorslikken ook afgeraden. Ik heb het toen wel eens gedaan met twee strips achter elkaar, maar dat was het dan ook.

Opvlieger

Opvlieger

09-06-2016 om 21:51

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen

maar het lijf lijkt nu echt wat rustiger te worden. Ik ben nog niet zover dat de vlag uitgaat, want zaterdag leek het ook echt beter en daarna sloeg het in heftigheid weer toe. Maar nu is het nog wat rustiger, zeg maar.

Triva

Triva

09-06-2016 om 23:19

doorslikken

Gewoon doorslikken, je lichaam geeft zelf aan wanneer het genoeg is. Soms na twee maanden, soms na een half jaar. Als je een bloeding krijgt kun je altijd nog een week stoppen.

Opvlieger

Opvlieger

03-07-2016 om 14:31

Update

Ondertussen ben ik ruim vier weken de pil aan het slikken en ik kan zeggen dat het over de hele linie aardig gaat. De scherpste overgangsverschijnselen zijn onder controle: geen/nauwelijks opvliegers meer, de hartkloppingen zijn ook veel minder geworden. Wat een rust geeft dat.
Wel de eerste weken veel vocht vastgehouden: dikke vingers en dikke voeten gehad. Voelde me soms een hoogzwangere.... Nu is dat minder, maar misschien heeft dat er ook mee te maken dat het minder warm is, want daar kan ik slecht tegen.
Aan het einde van de eerste strip van drie weken heb ik wel wat menstruatieachtige spotting gehad, terwijl ik gewoon heb doorgeslikt. Dat vond ik dan wel weer een beetje bijzonder.

Talissa

Talissa

03-07-2016 om 17:29

dat is niet bijzonder

"Aan het einde van de eerste strip van drie weken heb ik wel wat menstruatieachtige spotting gehad, terwijl ik gewoon heb doorgeslikt. Dat vond ik dan wel weer een beetje bijzonder."

Dat is niet bijzonder maar kan gewoon voorkomen. Als je er tussen de 3-6 mnd nog last van hebt (dus elke keer spotting tussendoor) dan ga je terug naar de huisarts voor een andere pil

Opvlieger

Opvlieger

09-07-2016 om 10:44

Talissa

Dank voor je reactie. Stelde me alweer gerust. Die spotting is ondertussen echter veranderd in een wat verdergaand bloedverlies, lijkt op een lichte menstruatie met veel oud bloed. Op zich niet zo gek misschien want voordat ik de pil begon was ik acht weken eerder voor het laatst ongesteld geweest. Maar omdat het zo lang geleden is dat ik de pil slikte en ik destijds nooit lang doorslikte heb ik geen idee of dat echt normaal is of juist niet.

Verder, hij werkt geweldig met betrekking tot de overgangsklachten. Opvliegers weg, ik slaap weer en kan daardoor weer beter de dag doorkomen. Minder vergeetachtig, rustiger enzovoorts. Ben daar wel heel erg blij van. Dit bloedverlies is beter hanteerbaar dan de klachten die nu verdwenen zijn.

Talissa

Talissa

09-07-2016 om 11:40

Bel

Bel de praktijk en vraag de assistente de vraag op het overleg te zetten. Het is niet te bedoeling dat je continue bloed verliest natuurlijk, of heel langdurig. Dan raak je van de regen in de drup. Ben blij voor je dat het in elk geval goed helpt tegen de overgangsklachten!

spotting

als je bloedverlies hebt terwijl je de pil doorslikt, kun je het beste een stopweek inlassen en dan weer verder gaan met de pil. meestal stopt het bloedverlies niet tot je die stopweek hebt gehad, ik heb er een tijdje mee doorgelopen. dom achteraf.
mocht je daarna binnen 3 weken weer last hebben van spotting dan zou ik met de huisarts gaan overleggen over een andere pil.

Zeetakje

Zeetakje

09-07-2016 om 20:07

Klopt

Toen ik een poosje de pil doorslikte adviseerde de arts mij ook om bij bloedverlies een stopweek in te lassen. Kon ik er meestal weer 3 á 4 maanden tegen tot de volgende bloeding.

Opvlieger

Opvlieger

10-07-2016 om 05:08

Hmmm

Het zou dus niet vanzelf overgaan bij doorslikken, maar een week stoppen is beter.... Jammer nu ik net vandaag op vakantie ga. Kamperen.... Maar goed, het is het proberen waard. Denk dat ik idd vanavond maar niet meer slik. Dank voor de tip. Ik zal dus waarschijnlijk voorlopig niet reageren want verwacht weinig WiFi te hebben.

Groet en tot later!

Natuurlijke middelen

Gebruik zelf progesteroncrème en geen last meer van gigadip voor de menstruatie. heb zelf (nog) geen opvliegers. Maca werkt ook gunstig op de hormonen. Kurkuma ook. Beste is wel om je voeding aan te passen. Koffie schijnt niet zo gunstig te zijn bij opvliegers. Is denk ik ook een beetje uitzoeken wat bij je past qua natuurlijke middelen.
http://jessevandervelde.com/opvliegers-liever-niet/

Opvlieger

Opvlieger

08-08-2016 om 12:24

Ben ik weer

Weer terug van vakantie en uiteindelijk besloot ik toch niet voor een week te stoppen met de pil. De waarschuwing in het begin van dit draadje dat ik van stoppen weer overgangsklachten kon krijgen heeft ervoor gezorgd dat ik dat niet aandurfde. Bloedverlies vond ik te verkiezen boven opvliegers, zeg maar. Bloedverlies is een goede week na mijn laatste post ook gestopt.

Ik ben al met al wel positief over het slikken van de pil: het brengt een boel rust in mijn lichaam en ik heb (nog?) geen last van de verschijnselen die Skik beschreef. Ik lijk meer mezelf dan voorafgaand aan het pilgebruik. Alleen is er nu bij gekomen dat mijn borsten ineens extreem gevoelig lijken. Dat houd ik in de gaten.

Groet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.