Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Oudje

Oudje

16-01-2014 om 16:07

Overgang?

Ik heb een maand de pil niet genomen. Maar nu krijg ik het af en toe zo warm!
Klammig warm. Ondertussen is is ben ik weer aan de pil.

Ben benieuwd of dit nou de overgang zou zijn.
En zo ja, of het ook weer weg zal gaan nu ik weer de pil slik.

dus je wilt de overgang uitstellen

begrijp ik dat goed?

Je huisarts kan in je bloed onderzoeken in hoeverre je in de overgang zit en of je er goed aan doet de pil al dan niet te (blijven) slikken. Wat die opvliegers betreft, tja, die horen erbij.

Tuub

Tuub

16-01-2014 om 19:45

Altijd opvliegers?

hallo,
Even een inbraakje, ik heb ook een vraag over de overgang..
Hebben alle vrouwen altijd opvliegers?
Ik ben volgens bloedonderzoek (15 mnd terug gedaan) in de overgang. Inmiddels 10 mnd niet ongesteld geweest, maar ook nog geen enkele opvlieger gehad de afgelopen jaren?

niet altijd

Ik twijfel of ik misschien 1 opvlieger heb gehad. Het waren warme zomernachten en ik sliep met beide kinderen tegen mij aan in een groot bed. Toen had ik het ineens heel warm en kreeg pareltjes op mijn voorhoofd. Verder niet.
Dat is alweer heel wat jaren geleden. Ik denk niet dat het nog komt.

Tigress

Tigress

17-01-2014 om 07:39

Volop overgang

Mijn ervaring is dat opvliegers pas in een later stadium veelvuldig werden. Het is nu ruim 4 jaar geleden dat ik mijn laatste menstruatie had. Maar pas 2 jaar geleden kwamen de opvliegers echt opzetten. Voor die tijd had ik er maar weinig en het heeft ook wel even geduurd eer ik besefte dat die plotselinge warmte opvliegers waren.
Nu heb ik er meerdere per dag en de eerste komt zodra ik wakker word. Ik ben blij dat het winter is! Het scheelt in elk geval stookkosten...

Tigress

Tigress

17-01-2014 om 07:45

@Oudje

Het kan goed zijn dat de hormonen in de pil de overgangsklachten als opvliegers tempert. Bij ernstige overgangsklachten worden ook wel hormoonpreparaten voorgeschreven.
Maar inderdaad, als je echt wil weten of je in de overgang bent, even langs de huisarts.

In soorten en maten

Je kan opvliegers in soorten en maten hebben. Ik ken vrouwen bij wie twee minuten de vlammen uitslaan, hevig zweten en zich daarna voelen alsof ze door een vrachtwagen zijn overreden, of vrouwen die het langzaam op voelen komen (is het hier nou zo warm of ligt het aan mij?) het steeds wat warmer krijgen, steeds wat uittrekken totdat ze na een half uur weer wat afgekoeld zijn. Bij de één is een opvlieger het eerste overgangsverschijnsel, de ander vliegt nog op als de overgang allang voorbij is. Welkom bij de club.

skik

Tigress

Tigress

17-01-2014 om 11:02

skik

Over opvliegers ver na de overgang: Ik werk met ouderen en als ik gewag maak van het feit dat ik 'du moment' een opvlieger heb, is er altijd wel een opbeurende opmerking als: "Ik heb ze ook nog wel en ik ben 83."
Lol, dat is precies wat ik dan niet wil horen!

Nog een oudje

Nog een oudje

17-01-2014 om 13:22

Een klein inbraakje

Nu we het toch over de overgang hebben.....
Ik ben een periode van vier maanden niet meer ongesteld geweest. Mooi, ik begon d'r al aan te wennen :o)
Maar vlak voor kerst, nu vijf weken geleden werd ik toch weer ongesteld. En hoe!! Ik ben nu nog steeds ongesteld, en echt heftig hoor. Heel soms een dagje iets minder, maar dan hup, daar ga ik weer......
Is dit ook een typische overgangsklacht? Zo lang ongesteld achter elkaar? En dan zo erg? Of wordt dit toch een gevalletje huisartsbezoek?

Monique D*

Monique D*

17-01-2014 om 14:10

Zweten

Mijn laatste menstruatie was zeker een jaar of 3-4 geleden. Ik ben nu 51 jaar.

Wat ik wel heb: als ik een bepaalde activiteit heb gedaan, zoals stofzuigen, boodschappen doen, etc., zweet ik enorm. Ik moet echt mijn trui of blouse uittrekken om van de hitte af te komen! Na een bezoek aan de sportschool kan mijn hemdje uitgewrongen worden. Ik zweet dan vreselijk (mijn voeten zweten niet!). Dat vind ik vreemd.
Dit heb ik zo'n 2 jaar.

Soms heb ik het koud, terwijl de thermometer 22 graden aangeeft. Dan wil ik de kachel lager zetten, terwijl de temperatuur normaal is..
Het zomaar heet krijgen gebeurt alleen als ik iets heb gedaan wat intensief is.

Of 's-nachts heb ik het zo warm dat ik het raam open moet doen om het even te luchten.. dan kan ik weer slapen.

Ik weet nog van mijn moeder dat ze om de haverklap het ineens heet en koud krijgt. Ik krijg het niet in die frequentie. Die opvlieger krijg ik niet een paar keer per dag.

Voor Nog een Oudje: kan je geen bloed laten prikken bij de huisarts? Hij kan onderzoeken of je echt in de overgang bent. Ik ken wel mensen die toch ongesteld worden terwijl ze al in de overgang zijn. Ik begrijp dat niet. Bij mij is het gestopt om nooit meer terug te keren (heerlijk!).

Tuub

Tuub

17-01-2014 om 18:15

Nog een oudje

Kijk, dat is wel heel herkenbaar, die heftige bloedingen soms weken lang en dan weer 3 maanden niks. Dat had ik de afgelopen 4 jaar ook, tot 10 maanden terug. Daar ben ik wel mee naar de huisarts geweest en heb dus ook bloed laten prikken. De eerste keer was het nog niet echt duidelijk, maar de tweede keer bloedprikken een jaar later was ik duidelijk in de overgang. Inmiddels heb ik 10 mnd geen bloedverlies meer gehad. Maar volgens de huisarts zou het nog weer opnieuw kunnen beginnen. Ik hoop maar van niet.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

17-01-2014 om 20:00

en ik

ook 51 jaar heb tot twee keer toe een jaar lang geen menstruatie gehad om vervolgens in de zomervakantie ineens ongesteld te worden.... Maar goed nu, is het inmiddels echt twee jaar geleden of zo, dus ik verwacht het niet meer.
Opvliegers heb ik in periodes. Ik zweet niet maar wordt wel heel naar en als ik niet rustig aan doe, dan wordt ik er naar van. Waarschijnlijk omdat ik wein ig zweet en de warmte niet kwijtraak.
IK merk wel duidelijk dat opvliegers door koffie en alcohol gestimuleerd worden.Ik kan er zo'n drie gemiddeld hebben op een dag, meestal niet meer. Maar als ik een bui heb zeg maar dan kunnen het er ook zo 20 zijn....
Maar om antwoord te geven op de beginpost: ja, het kunnen opvliegers zijn Oudje. Maar wat wil je precies? Door de pil door te slikken stel je de overgangsverschijnselen waarschijnlijk alleen maar uit?

47-er

47-er

17-01-2014 om 23:37

opvliegers en bloedingen en de pil slikken

Ook ik, net 47 heb het de laatste tijd (1-2 maanden) steeds vaker warm en zit volgens een overgangsconsulente nog net voor de overgang. Ik heb er best vaak last van. Niet heel lang en als ik iets uittrek gaat het meestal wel weer. Maar was altijd een koukleum, deed graag extra hempjes aan (2 hempjes of soms 3 onder een blouse of jurk) maar dat doe ik nu echt niet meer! Liever iets te koud dan niets uit kunnen trekken als ik het warm krijg.

Ook 's nachts steeds vaker dat ik het erg warm heb, maar drijfnat heb ik het gelukkig nog niet gehad.

Wat de pil betreft: mensen denken er verschillend over over het verstandig is om die te slikken om overgangsverschijnselen te verminderen/de overgang uit te stellen. Dit ivm hormonen en verhoogd risico op (borst)kanker. Volgens mij is wel duidelijk: als je de pil al gaat slikken, dan zeker niet langer dan 5 jaar (voor alle duidelijkheid: als je in de overgang zit/ de overgangsleeftijd hebt, geldt dus niet voor jongeren).

De bloedingen zijn ook een verschijnsel waar sommige vrouwen last van hebben: maanden (tot een jaar) niet ongesteld en dan opeens lopen ze leeg, vreselijke bloedingen (op onverwachte momenten). Als je daar last van hebt, kan je dat beter reguleren door aan de mirenaspiraal te gaan (dan wordt het weer regelmatiger en veel minder) - de mirenspiraal bevat veel minder hormonen en is niet schadelijk om er (borst)kanker van te krijgen, aldus de overgangsconsulente. En fijn dat je niet elke dag een pil hoeft te nemen.

nog een oudje, breek me de bek niet open

De tijd tussen mijn menstruaties wordt wel steeds wat langer, meestal een week of 6, of ik heb een hele lichte menstruatie, maar ik word altijd ruimschoots gecompenseerd door een zondvloed. Ik ben nagenoeg de hele maand november ongesteld geweest, heeft me wat broeken en beddengoed gekost, ik stond op het schoolplein angstig met de knieën bij elkaar omdat er weer een complete nageboorte aankwam. Omdat ik tot voor kort een stevige roker was durfde ik vanwege tromboserisico's de pil niet te slikken om het een beetje in toom te houden, maar nu ik daar d.m.v. de e-sigaret vanaf ben ga ik me daar weer eens verder in verdiepen. Maar onregelmatige, hele heftige en superzware menstruaties zijn wel normaal als ik mijn vriendinnen zo hoor.

skik

Oudje

Oudje

18-01-2014 om 15:40

Geen bloed prikken

@polletje piekhaar; dat is inderdaad wat ik me afvraag. Dat als ik de pil gewoon blijf slikken (ben er aan gewend om hem te slikken, dus niet dat ik het nu opeens wil doen) maar of de klachten dan achterwege blijven.

Ik zou niet weten of je het alleen maar uitstelt of de klachten jan overslaan?? Heb ook zitten Googlen hierover, maar kan niet echt iets zinnigs vinden.

Bloed prikken bij de dokter vind ik niet echt nodig. Als ik er in zit dan is het gewoon zo. Ging me er meer om of ik met de pil de klachten kon overslaan. En voor dit soort vragen kan ik niet bij mn dokter terrecht :wilde een keer vragen om een pil om de menstruatie van dochter uit te stellen omdat ze altijd veel last heeft en we op vakantie gingen. Vond ie onzin want menstruatie is geen ziekte (manlijke huisarts, heeft vast nog nooit veel last gehad van menstruatie )

Kaaskopje

Kaaskopje

19-01-2014 om 19:32

Het valt nog mee

Ik schrik een beetje van het verhaal dat opvliegers altijd nog kunnen opzetten. Ik rekende mezelf al rijk. In 2011 en 2012 ben ik tijdens de zomermaanden niet ongesteld geweest. Heel apart was dat. Net of de warmere temperatuur er invloed op had. In de herfst/winter van 2013 is het weer even terug geweest, maar ook weer gestopt en zo rond mei/juni 2013 nog één laatste oprisping. Sindsdien is het uitgebleven. In de zomers van 2011 en 2012 had ik het bij vlagen warmer, maar zeer uit te houden. Een golfje waarin ik het gewoon flink warmer had, maar niet zo erg dat het zweet op mijn lip stond. Ook in bed weinig last, maar zodra mijn hersens registreerden dat ik wakker was, steeg meteen mijn temperatuur en dan moest ik de deken van mij afgooien tot de temperatuur weer normaal was. Dat gebeurt nu nog héél af en toe. Al met al vind ik het een zeer 'geslaagde' overgang. Dus ik hoop maar dat er niet nog een toetje achteraan komt met juist wél flinke opvliegers.

Fiorucci

Fiorucci

20-01-2014 om 08:32

kaaskopje

Dat hoeft helemaal niet hoor, er zijn zat vrouwen die zonder noemenswaardige klachten door de overgang komen.

Tigress

Tigress

20-01-2014 om 14:17

Ik ga ook soepeltjes

Behalve dan een opvlieger of 4 per dag, waarvan de eerste prompt bij het ontwaken, ga ik moeiteloos door de overgang. Mijn menstruatie is 4 jaar geleden gestopt en nooit meer teruggekomen. Ik heb geen last van stemmingswisselingen en vaginale droogheid. (Hoewel hogere temperaturen in de zomer wel zorgen voor een toename van opvliegers) Ik denk dat ik in handen mag knijpen als ik denk aan sommige vrouwen die echt enorm veel onder overgangsklachten gebukt gaan.
Ik herinner mij een tante die met hormoonpleisters werkte wegens allerlei klachten, die de boventoon voerde in elk gesprek dat met haar gehouden werd tijden welke familie-gebeurtenis dan ook.
Door al die misére heb ik heel erg tegen de overgang op gezien. Maar ik ga soepeltjes.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

21-01-2014 om 11:54

oudje

Ik denk dat als het doorslikken van de pil zou zorgen voor het hele overslaan van het klachtenarsenaal van de overgang, dit vast al eerder was uitgevonden en geadviseerd door artsen. Maar die doen dat niet: ze geven wel bepaalde hormoonpleisters bij veel klachten.

Suze

Suze

21-01-2014 om 12:46

Polletje

Het slikken van de pil wordt al geadviseerd door artsen en schijnt de klachten (aanzienlijk) te verminderen.

Nadeel van de pil is dat het het risico op (borst)kanker verhoogt.

Daarom: liever niet slikken, of in elk geval niet langer dan 5 jaar als je in de overgang zit (heb ik gelezen, niet gecontroleerd of dat inderdaad wel veilig is, max 5 jaar).

Fiorucci

Fiorucci

21-01-2014 om 18:31

Nou....

Dat wordt zeker niet door elke arts geadviseerd. Ook omdat sommige vrouwen alsnog klachten krijgen als ze weer stoppen met de pil.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2014 om 00:03

Lachen

nou ja... lachen is misschien wat al te positief gesteld
Maar had ik het iets eerder niet over dat het allemaal wel meeviel en dat ik al door de opvliegers leek te zijn? Ik had het nog niet gezegd of het is weer lekker begonnen. Zomaar! Dus zit ik weer vrolijk met een rode plofkop achter mijn computer of op de bank.

Dalarna

Dalarna

01-02-2014 om 09:34

pil

Je kunt veel beter de mirena nemen in plaats van de pil slikken volgens mijn huisarts. Na je veertigste raadt ze de mirena aan, vijf jaar later nog een keer en dan kun je hem nog zeker 7 jaar laten zitten.

Kaaskopje, psychologisch?

Zouden opvliegers behalve hormonaal ook nog psychisch kunnen zijn dat Kaaskopje er last van krijgt zodra ze erover schrijft?!

Hier ook...

Vorige maand 45 geworden en die maand al een paar keer met de thermometer in handen gestaan omdat ik dacht dat ik koorts had. Iedere keer dus niet totdat vorige week er een lampje ging branden. De overgang...verder nog geen klachten, ook nog ongesteld iedere maand..Verwarming staat hier als ik alleen thuis ben nu op 19 ipv op 20.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.