Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elise

Elise

15-05-2013 om 08:40

Overdracht tandartsdossier

Wij willen overstappen van tandarts.

Kan je dan gewoon aan de tandarts vragen om het hele dossier van ons gezin aan ons te geven (ophalen of sturen?)?

Of heb je daar geen recht op?
Zo nee, kan je het dan wel laten toesturen aan de nieuwe tandarts?

Is oude tandarts verplicht daaraan mee te werken?
En mag hij daar geen kosten aan verbinden?

En heeft het eigenlijk nut?....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

15-05-2013 om 10:55

Niets gedaan

De tandarts uit mijn jeugd ging met pensioen, dus ik koos een nieuwe tandarts hier in mijn woonplaats. Dit heb ik toen doorgegeven aan de oude tandarts. Geen idee of hij dossiers had doorgestuurd. Nieuwe tandarts beviel totáál niet, wat een beul zeg, dus na 1 jaar gewoon een andere gezocht. Niets doorgegeven aan 'beul'tandarts. De nieuwe tandarts vroeg trouwens ook niet wie de oude was (voor evt. info ofzo) we kregen gewoon een soort intake praatje en dat was het dan.
"beul" tandarts stuurde nog een paar keer een uitnodiging voor een controle, waar ik niet op in ben gegaan en toen hoorde ik daar ook niets meer van.
Mijn man heeft trouwens wel bij zijn oude tandarts (was een andere dan de onze) doorgegeven dat hij naar een ander ging maar hij krijgt nog steeds iedere keer een uitnodiging van de oude, komt niet door in de administratie, dat hij daar niet meer komt.

P

P

15-05-2013 om 16:19

Tuurlijk heeft dat nut

Mijn tandarts bekijkt regelmatig de 'geschiedenis' van de tanden van mij en mijn man. De jongens waren nog klein toen we van tandarts wisselden dus daar zijn weinig gegevens over bekend.

Tandartsen sturen dit over het algemeen gewoon door, ze hebben niets aan die gegevens dus waarom zouden ze niet meewerken?

merel

merel

15-05-2013 om 17:00

Foto's

Hier maakte de nieuwe tandarts foto's van de tanden en was het blijkbaar oké, ik zie ze inmiddels wel kijken op onze gegevens maar krijg niet de indruk dat er dus iets opgevraagd is. (en ik had gewoon geeneens zin meer om de vorige tandarts er over te bellen)

Nou

Tot 2x toe is een tandarts van mij overleden. Ik heb beide keren maar gewoon een nieuwe gezocht en verder niet stil gestaan bij het hoe en wat met de oude gegevens. Een frisse blik kan vast geen kwaad.
Benieuwd hoe lang mijn huidige tandarts standhoudt

mies

mies

16-05-2013 om 01:23

Eerst aanmelden nieuwe tandarts

Je moet je eerst aanmelden bij een nieuwe tandarts hebben wij een jaar geleden gedaan moesten eerst een keer komen om gebit te laten zien toen wij geacepteerd werden werd er gezegd dat zij de papieren op zouden vragen is niet gebeurd want we kregen na een halfjaar een oproep van oude tandarts toen heb ik gebeld dat we bij een nieuwe tandarts zaten en meteen de klachten doorgegeven waarom wij weg waren gegaan (er waren vele klachten van mensen en er zijn er veel weg gegaan)verder weet ik niet of de papieren door gestuurd zijn maar is allemaal goed verlopen en we hebben nu eindelijk een goede mondzorg.

Altijd wel dossier-overdracht gehad

Ik ben heel wat keren verhuisd en elke keer als ik een nieuwe tandarts moest zoeken , heeft de oude tandarts gewoon het dossier doorgestuurd of met ons meegegeven. Ik heb altijd de indruk gekregen dat dat volkomen normaal was.

100%mama

100%mama

16-05-2013 om 14:12

Niet verplicht, wel handig

Verplicht is het niet om je dossier naar een nieuwe tandarts op te sturen en als je dat wel doet mogen ze er absoluut geen kosten aan verbinden. Hier is 1 tandarts die enkel aangestuurd verzend en die berekend dan door aan patient. Dat is ZIJN beslissing en het is JOUW dossier welke je ten alle tijden mag inzien. Als dat het geval is, haal het dan gewoon op. Voor het makkelijk is het omdat je nieuwe tandarts dan ik een korte blik kan zien wat er in het verleden gedaan is in je gebit. Ook foto's niet ouder dan een jaar zijn zeer bruikzaam en zodoende zou je al geen nieuwe foto's hoeven laten maken bijvoorbeeld wat al weer in de kosten loopt als je dat wel moet doen.

Maar...het is niet verplicht hoor!

ilsepilse

ilsepilse

17-05-2013 om 16:13

Gewoon ophalen

het is JOUW dossier...
ik heb geen problemen ondervonden met het doorgeven van gegevens vd ACTA naar nieuwe tandarts.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.