Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stenna

Stenna

25-12-2013 om 12:48

ouwe zeur, kan nergens meer tegen

Ik ben altijd tamelijk “prikkelgevoelig” geweest: geluid, drukte, temperatuurschommelingen, druk op de huid, sterke smaken en zwaar voedsel etc. komen erg binnen en storen me snel. Hoogsensitief heette dat ook een poosje. Op zich niet heel erg, als je een beetje rekening met jezelf houdt. Maar het lijkt of het met ouder worden erger wordt. Hebben meer mensen dat? Ik kan steeds minder verdragen, wordt steeds sneller geïrriteerd en betrap mezelf op steeds meer en vaker gezeur over dingetjes (geen passende schoenen meer kunnen vinden, steeds minder voedsel verdragen, altijd wel ergens een pijntje of irritatie of plekje, steeds minder vaak de juist ingestelde werkomgeving hebben qua temperatuur, geluid, tocht, en lichtinval). Ik word een oude zeur. Puberzoon is gelukkig nog steeds tamelijk expliciet en zegt het soms: jij kunt ook nergens tegen, of: je zeurt. Man zegt niks maar denkt hetzelfde, aan zijn blik te zien. Dus vaak zeg ik er ook niks meer over maar "lijd in stilte" (nou ja, het is geen wereldleed natuurlijk, slechts heel klein leed).
Is er wat aan te doen? En dan denk ik niet aan steeds meer dingen gaan vermijden en overal rekening mee houden maar juist het tegenovergestelde: de confrontatie aangaan, en een soort van desensitiseren. Of een methode om te leren minder open te staan, prikkels buiten te sluiten of er niet op te letten. Zoiets. Suggesties, bestaat er zo’n soort methode? Iemand geprobeerd? Herkent uberhaupt iemand dit gedoe?


inderdaad

Toen zoon met de huisarts zijn diagnose besprak, syndroom van Asperger, kreeg hij het advies van de huisarts om te 'lijden in stilte'. Ook bij zoon gaat het gepaard met overgevoeligheden voor geluid, smaak, geur. En inderdaad de kennis dat als het je teveel wordt dat je dan sacherijnig wordt naar jezelf en naar anderen. Ik geloof niet dat je daar makkelijk vanaf komt maar misschien wel dat je het steeds beter kunt leren te negeren. En je bewust blijven dat het zo jammer van je leven is om je er aan over te geven. Rust en afleiding is handiger denk ik. Zorgen voor comfort voor jezelf, tijdig eten en drinken en je rust nemen.

Prinses op de erwt

Als dochter overgevoelig en sacherijnig is tip ik haar dat ze nou eenmaal 'prinses op de erwt' is. Je hebt voordelen van je gevoeligheden maar je moet ze soms ook indammen. Comfort, rust en afleiding, eten en drinken.

Stenna

Stenna

25-12-2013 om 13:08

Prinses op de erwt

Dat is wel heel treffend!

Stenna

Stenna

25-12-2013 om 14:07

Hoewel, queen-mum op de zandkorrel

is inmiddels treffender. En minder charmant.

Ach Stenna

Koningin Beatrix is ook weer een prinses geworden. En geen queen mum.

guera

guera

25-12-2013 om 14:37

herkenbaar

En o god qat begin ik nu op mijn moeder te lijken. Blijkbaar heeft zij het ook al was toen hoogsensitiviteit helemaal niet bekend. Ik heb het met name met geluid dat me steeds meer gaat irriteren. Hoezo gezellig een muziekje opzetten? Als ik na ern dag werken binnenkom en muziek en afzuigkap staan aan word ik gek . Ik begin ook meteen te klagen altijd oeps.....Wat staat de muziek weer hard.
Sja het helpt ook wel om te leren hrt meer buiten te sluiten maar dat lukt me niet altijd. .
Grts

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

25-12-2013 om 14:42

stenna

het gaat nu over je omgeving en de vraag of die daar last van hebben, maar het lijkt me voor jezelf ook lastig. Ik moet trouwens zeggen dat ik het ook enigzins herken: ik ben niet zo hypersensitief, maar heb duidelijk wel eerder last van achtergrond geluiden (die storen me eerder) niet lekker kunnen zitten liggen (bijv. op een strandje of grasveld)pijntjes en stijfheid in mijn lijf (waarschijnlijk veelal te maken met overgang en een toename van prikkelbare darm klachten).

Maar goed even naar jou. Op een of andere manier zou het fijn zijn als je ook voor jezelf de zaken wat relaxter tegemoet kan treden. Uhhhhhhh: cursusje mindfullness?

amk

amk

25-12-2013 om 17:44

tja, kiezen of delen.

Ik heb er ook last van, dus wat ben ik blij dat mijn dochter morgen gezellig naar haar vader gaat en ik morgen alle rust heb. Of wel is het belangrijk genoeg om te scheiden zodat je er minder last van hebt? Zo, nee, dan is het lijden in stilte en duidelijke afspraken maken.

Marieke

Marieke

25-12-2013 om 23:39

Afleiding

Mijn eerste gedachte was inderdaad ook een cursus mindfulness Leer jezelf ander gedrag aan, niet meer die focus op alles dat niet lekker voelt. Niet zozeer lijden in stilte als wel gewoon stoppen met lijden en je richten op andere, positieve dingen. Dit is allemaal te leren, onder ander met technieken uit mindfulness. Zorg dat je voldoende rust krijgt, want dergelijke hypergevoeligheid en mopperigheid is erger bij vermoeidheid. Stop met praten over wat je allemaal voelt, anders wordt het een soort achtergrondruis en de grondtoon van de jeugd van je puberkind en dat kun je toch niet willen.

Knurf

Knurf

26-12-2013 om 10:18

neuh

'de confrontatie aangaan, en een soort van desensitiseren.'

Nou, dat zou bij mij niet werken. Die cursus mindfulness die al een paar keer voorbij kwam in de reacties, heb ik gedaan. En dat heeft me goed gedaan. Als ik nu dingen doe, focus ik me op het doel. Al het andere is bijzaak. Ik kom om een nieuwe broek te passen, de drukte in de winkels is dan maar even iets wat ik erbij moet nemen. En heb ik de broek, dan ga ik meteen naar huis. Ik kom om een film te zien, en het popcorn-etende en pratende puberpubliek vlak achter me (bij een film als The Hungergames) sluit ik zo veel mogelijk buiten. Ik kan wel elke seconde boos achterom kijken, maar dan mis ik meer van de film dan wanneer ik het gekraak en geklets gewoon negeer.
En soms blijkt dan dat het doel toch niet belangrijk genoeg is, en dan ga ik gewoon niet. Als het me te druk is, als er te veel lawaai is, als ik me te moe voel, dan stel ik mijn planning bij.

Daarnaast mag je natuurlijk wel goed voor jezelf zorgen. Dat andere mensen dol zijn op kou of juist hitte, wil niet zeggen dat jij dat ook moet zijn. Dat andere mensen vinden dat spruitjes lekker zijn, wil niet zeggen dat jij ze moet eten. Dus kijk per ding wat je echt wilt, en ga daar voor. Dat geeft meer sturing aan je leven en een meer tevreden gevoel.

dihanne

dihanne

26-12-2013 om 11:36

te moe?

Hoi Stenna

ik herken je verhaal helemaal, en ook dat het met 'ouder' worden toch wel wat erger wordt, dat ik net wat minder flexibel ben

maar op de momenten dat het zo heel erg is, weet ik ook dat het een sein is dat ik te moe ben, en dat ik meer rust moet gaan nemen

bij mij is het zo dat ik de vermoeidheid niet zozeer voel, maar die maakt zich kenbaar doordat ik nergens meer tegen kan.

Kan dat bij jou ook zo zijn? Dat je meer rust moet nemen?

sterkte
Dihanne

Stenna

Stenna

26-12-2013 om 12:59

recht zetten / aanvullen

Ik moet het even aanvullen, want ik zie dat mijn vraag niet helder geformuleerd is. Ik noemde weliswaar de last die mijn omgeving, met name man en zoon, hebben van mijn overgevoeligheid, maar dat is bijzaak. En op te lossen inderdaad met dat meer "in stilte lijden". Het echte probleem ben ik zelf: ik heb zelf last van die overgevoeligheid en zou willen dat ik zelf prikkels beter kon negeren of buiten sluiten. Zodat ik er zelf minder last van heb en minder mee bezig ben, de hele tijd.Krijg het gevoel dat ik de helft van mijn tijd bezig ben dingen waar ik niet tegen kan te vermijden. Dat wil ik niet meer. Zonde van de tijd. Dus zoiets zoek ik: een manier om zelf minder last te krijgen van of me minder aan te trekken van prikkels.
Mindfulness is bij me op gekomen. Als het maar niet iets zweverigs spiritueels is, daar kan ik nog minder tegen Iets in die richting (autogenese training) heb ooit wel eens gedaan, maar was dat dus wel (zweverig).

Met moeheid heeft het deels te maken denk ik, vooral qua geluid en drukte prikkels, maar niet alles. De drukpunten op mijn voeten in schoenen zijn werkelijk meer geworden (vroeger 1 plek, nu wel 4) en ook de prikkelbaarheid van mijn maag en darmen. Dat zal toch wel gewoon ouderdom zijn ofzo.

Knurf

Knurf

26-12-2013 om 13:08

niet zweverig

'Als het maar niet iets zweverigs spiritueels is, daar kan ik nog minder tegen'

Het hangt er misschien van af bij welke organisatie je de cursus of training volgt, maar het hoeft niet zweverig te zijn. Het gaat om het richten van je aandacht op het hier en nu (geluiden, geuren) in plaats van in je hoofd te vluchten (piekergedachten, irritatie vanwege allerlei verwachtingen). Dat kun je natuurlijk combineren met zweverige yoga-oefeningen en boeddhistische meuk, maar waarom zou je

amk

amk

26-12-2013 om 13:59

hard werken

mindfulness is niet zweverig het is hard werken. Ik was altijd kapot na een trainingsdag en zeker niet van de lichamelijke activiteit. Het heeft mij heel erg geholpen. Ben nog steeds hypergevoelig voor geluid en andere prikkels maar kan het nu beter richten en compenseren. Maar zweverig, nee. Dat was ook de grote angst van mijn trainingsgroep.

Stenna

Stenna

26-12-2013 om 15:23

hier en nu

ok, misschien moet ik toch zoiets dan proberen. Hoewel, Knurf schrijft: "Het gaat om het richten van je aandacht op het hier en nu (geluiden, geuren) ", terwijl ik denk dan het probleem juist is dat ik TEVEEL mijn aandacht richt op de geluiden en prikkels in het hier en nu, me daar te veel van bewust ben en er niet van los kan komen juist. Soort NONmindfullness zou het dan eigenlijk moeten zijn misschien?

Angela67

Angela67

26-12-2013 om 15:29

niet op prikkels/geluiden richten . . .

. . .maar wat Knurf misschien bedoelt is juist richten op wat je aan het doen bent (koken/lezen/schilderen van een krukje) zodat je daarmee die ruis probeert te accepteren voor wat ie is (namelijk wel aanwezig, maar niet zo belangrijk als hetgeen je bewust aan het doen bent).
gr Angela
ps de tip die ik ooit las hier op OO en die ik al af en toe toepas: oordoppen in als ik in de open keuken aan het koken ben en er kinderen aan het spelen zijn/muziek aan het maken zijn/er muziek op staat. Of wanneer ik achter m'n laptop aan tafel zit en men om me heen 'bezig' is. Het haalt de scherpe randen ervan af, maar als er iets is of als men me roept hoor ik het wel. Geeft me een aangenaam gevoel dat ik er wel bij ben maar dat ik er niet al te veel 'last' van heb.
Van mijn moeder heb ik overigens begrepen dat haar oren steeds meer 'op scherp' zijn gaan staan naarmate ze ouder werd, ivm deel vd geluiden slechter horen en daardoor bepaalde geluiden 'scherper' horen.

Marieke

Marieke

26-12-2013 om 15:30

Wat is zweverig?

Wat bedoel je met zweverig?
Met mindfulness leer je om je niet te verbinden met de dingen die je voelt en ervaart en ze alleen te constateren, maar ik vermoed dat alleen het woord "verbinden" bij jou al een zweef-alert teweeg brengt
Ik vraag mij af of je werkelijk gevoeliger bent dan gemiddeld of dat je je meer focust op de zaken die niet kloppen voor jou. Die prikkelbare darmen kunnen net zo goed een gevolg zijn van je focus en de stress die dat met zich meebrengt, als dat je darmen gevoelig zijn en dus ongemak veroorzaken. Steeds minder gevarieerd eten vanwege het vermoeden van overgevoeligheid, doet je darmen ook geen goed. Drukpunten op je voeten; tsja wie heeft daar nu geen last van? De oplossing zit hem in goed passende schoenen lijkt mij. Je vraag was of iemand een oplossing weet; eensgezind wordt mindfulness aangedragen; het is verder aan jou of je dat toevoegt aan je rijtje ergernissen of dat je je er voor inzet om het je probleem te laten oplossen. Feit is wel dat mindfulness hard werken is en geen instant oplossing.

Knurf

Knurf

26-12-2013 om 20:48

precies Angela

'maar wat Knurf misschien bedoelt is juist richten op wat je aan het doen bent (koken/lezen/schilderen van een krukje) zodat je daarmee die ruis probeert te accepteren voor wat ie is (namelijk wel aanwezig, maar niet zo belangrijk als hetgeen je bewust aan het doen bent).'

Ja, dat bedoel ik. Let op de film en niet op het geklets of de temperatuur. Kijk naar de ondergaande zon in plaats van te balen van de vertraging. Of let op het geklets in plaats van op de film, als het gesprek interessanter is. Waar het om gaat, is dat je meer mogelijkheden krijgt om je aandacht te richten op die dingen die je belangrijk vindt, en je dus minder laat meedrijven op de frustraties van dingen die je niet kunt veranderen of feitelijk die niet relevant zijn. En ook: dat je jezelf belangrijk genoeg vindt om je wensen serieus te nemen. Dus als het echt te lawaaiig is in de trein om te lezen, neem je de tijd om naar een andere coupe te lopen waar het wel kan (of je besluit om je boek weg te leggen en te genieten van het uitzicht). Wat je dus niet wilt, is je tijd verspillen door je te ergeren aan dingen die je niet in de hand hebt, of die je makkelijk kunt voorkomen (door zelf ander gedrag te laten zien).

'Feit is wel dat mindfulness hard werken is en geen instant oplossing.'

Ik vond mindfulness helemaal niet hard werken. Er was wel wat discipline nodig om elke dag te oefenen, omdat je het anders niet echt onder de knie krijgt. maar dat is niet anders dan oefenen met fietsen of lezen of alle andere dingen die je wilt leren. Je moet jezelf even overtuigen van het nut, in plaats van het opzij te schuiven van 'dat kan morgen wel'. Net als met veel andere dingen is het effect het grootst als je er handig in wordt, en dat bereik je door te oefenen.

Stenna

Stenna

27-12-2013 om 12:15

Marieke

Mindfulness overweeg ik wel als mogelijkheid, maar er zijn vast nog wel andere mogelijkheden ook? Ik houd nog even alles open. Met zweverig bedoel ik dat je, in plaats van alleen oefening en goed onderbouwde methoden ook allerlei spiritueel gedoe krijgt (de boedhisme meuk van Knurf, maar ook de new age, the Secret, je innerlijke godheid en wereldliefde toestanden). Daar voel ik niets voor. Ik heb gezien dat er ook vaak naar mindfulness gerefereerd wordt in die Secret en Universe dingen, dus daar ben ik een beetje bang voor. Maar ik weet dat er ook meer technische-fysieke, op cognitieve psychologie gebaseerde mindfulness trainingen zijn, dat zou meer iets voor mij zijn.

Focus: ja, dat is het natuurlijk ook, maar ik zie niet zo het verschil tussen hypergevoelig zijn en te veel focus hebben op prikkels. Komt toch op het zelfde neer? Die focus wil ik uit leren zetten inderdaad. De schoenen is een goed voorbeeld: zoals je aangeeft heeft iedereen dat wel, maar niet iedereen stoort dat evenveel. Net zoals bij etiketjes in je nek: iedereen voelt ze, maar niet iedereen stoort het. Goed passende schoenen kan ik niet meer vinden: welke schoen dan ook doet altijd wel ergens pijn (klaag, zeur). Dat ligt niet aan de schoenen maar aan mij. Wat ik bedoel is dat ik niet mijn tijd wil besteden aan steeds zoeken naar nog weer andere schoenen die heel misschien even geen pijn doen, of aan klagen dat ik die niet kan vinden, maar juist de drukprikkel wil uitschakelen, niet binnen laten komen in mijn hoofd. Evenzo wil ik juist niet steeds meer voedingsmiddelen mijden, maar niet zo bezig zijn met het gevoel in mijn buik, dat gewoon kunnen verdragen en/of vergeten, zoals “normale” mensen.

Marieke

Marieke

27-12-2013 om 13:24

Aha

Daar wringt dus de schoen
Mindfulness heeft helemaal niets te maken met The Secret e.d.(inderdaad yuk!!) Mindfulness is een evidence-based therapie die ook in reguliere psychiatrische instellingen wordt gebruikt voor een breed scala aan stoornissen, waaronder stemming en angststoornissen. Het zijn technieken die inderdaad ook in het boeddhisme worden gebruikt, maar daar ook geheel los van kunnen worden aangeleerd. Bij het zoeken van een cursus zou je in jouw geval kritisch kunnen zijn waar je hem volgt; bijvoorbeeld niet in het lokale zweefcentrum, maar in een meer zakelijke omgeving; mindfulness voor managers ofzo Dan heb je meer kans dat je je er thuis voelt en er ook echt wat aan gaat hebben.
Mij heeft het overigens ook enorm geholpen tegen onrustige darmen, dus wie weet kun je twee vliegen in 'e'en klap vangen.
(dat van die etiketjes in je nek, of erger nog in je zij is overigens heel herkenbaar)

Knurf

Knurf

27-12-2013 om 18:09

Stenna

'Ik heb gezien dat er ook vaak naar mindfulness gerefereerd wordt in die Secret en Universe dingen, dus daar ben ik een beetje bang voor'

Je hoeft geen vegetarier te zijn om noten te lusten. En zo hoef je niet te zweven om mindfulness zinvol te vinden. Ikzelf ben zo down to earth als maar kan. Als ik nog minder zweverig word, kom ik nooit meer van mijn plaats. Ik heb niks met geloof, niks met Boeddha, niks met Human Design of de I-ching, niks met sterrenbeelden en horoscopen. Maar ik ben erg blij dat ik via mijn werk met mindfulness in aanraking ben gekomen. Ik mediteer zelden, maar gebruik het juist in het dagelijks leven.

amk

amk

27-12-2013 om 18:16

copy paste

van knurf. Scheelt heel veel tijd ipv over typen.

Elza

Elza

27-12-2013 om 19:33

Ja herkenbaar!!

Zeer herkenbaar!
Ik ben 45 en heb er bijzonder veel last van. Ik gebruik idd vaak oordoppen maar ben dan weer bezig met de ergernis over hoeveel Geluid daar doorheen komt.
Kortom: symptoombestrijding.
Misschien een goede cursus zoeken op zoekwoord HSP of Elaine Aron?

Stenna

Stenna

28-12-2013 om 00:21

nou

het is duidelijk geloof ik: mindfulness wordt het dus. Ben al naar het googlen naar een beetje rationele, nuchtere versie.
Verder vind ik het wel leuk nog wat "herkenningen" verhalen te horen: dus kom maar op.

Wat ik zelf erg grappig vond, is dat mijn man me altijd uitlachte en (goedmoedig) pestte met mijn etiketjes-afwijking. Tot bleek dat echt talloze mensen dat hebben, en hij bijna juist een uitzondering is omdat hij er geen last van heeft. (waarom doen ze die krengen er eigenlijk nog steeds in?! en onmogelijk vastgenaaid?!)

Druif

Druif

28-12-2013 om 00:57

etiketjes

Het gemene van die etiketjes is, dat ze eerst niet irriteren. Pas na een paar keer wassen, slijt de zachte buitenkant eraf en dan komt de gemene nylon binnen kant aan de oppervlakte. En die prikt. Maar ik heb ook shirts waar geen etiket in zit, maar de maat en zo er op gedrukt is aan de binnen kant. Dat vind ik ook erg naar.

En ik draag nooit blouses, synthetische stoffen en kanten ondergoed, omdat dat ook te erg kriebelt.

Ik heb ook last van geuren. Deo bijvoorbeeld. Als mijn puberzoon met axe bodyspray heeft staan spuiten in de badkamer. O gruwel. En als er kinderen komen spelen, waar de ouders een of andere vieze wasverzachter gebruiken. Of die 'huisparfums'. Brrrrr

amk

amk

28-12-2013 om 01:08

druif

dat van dat wasmiddel en o gruwel ook nog wasverzachter. Ik heb mijn ex verzocht de kleding van onze dochter aub ongewassen weer mee te geven, anders kan ik de hele inhod van de tas wassen, bleh.
Ik vermijd 's morgens de lift op mijn werk.

Stenna, in welke regio zoek je?

Stenna

Stenna

28-12-2013 om 10:19

Regio

Oostelijk Utrecht (Zeist, Amersfoort, Heuvelrug)

Stenna

Stenna

28-12-2013 om 18:25

boekentips

zijn ook welkom. Die van Elaine Aron heb ik al, maar misschien wat over mindfulness dan?

boek

http://www.bbnc.nl/ProductDetails.aspx?productID=1275
Mindfullness voor een gelukkig leven, Thich Nhat Hanh
Aan dit boek heeft mijn zoon veel gehad.
Maar je verhaal doet me ook sterk denken aan de neurochirurg, ik denk uit een boek van Oliver Sacks, die behept was met Tourettes en met een soort silly walks en oncontroleerbare fluittonen en geluiden door het leven ging. Behalve als hij stond te opereren. Dan was zijn concentratie zo compleet dat hij dat blokte.
Maar ook aan de regels van de Benedictijnen om wat je doet met aandacht en biddend te doen, het helpt je focussen.

persicaria

persicaria

28-12-2013 om 22:38

stenna

je kunt eens kijken op de website van chris grijns. zit in jouw regio.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.