Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Romy

Romy

10-11-2017 om 10:36

Oudere terug naar NL vanuit Spanje

Mijn vader woon al 20 jaar aan de Costa Blanca. Hij is in september getroffen door een herseninfarct, verblijft nu in een vphuis. Hij is geestelijk goed bij, maar het lijkt erop dat hij iig in een rolstoel moet blijven en zorg nodig blijft hebben. Zijn partner ( niet getrouwd, ze latten) blijkt geestelijk niet in orde te zijn. Er gebeuren rare dingen daar.
Voor ons nu een lastige kwestie, zo op afstand. Inmiddels heeft mijn broer via de spaanse notaris volmacht gekregen en het beheer over zijn financiën. Dit gaat in goed overleg met mijn vader

Vraag is nu, hoe verder. Ik ben mij nu aan het orrienteren op terugkomen naar nl en hier in een woonzorgvorm te gaan wonen. Ik kom hier niet goed uit. Ik heb begrepen dat hij eerst weer een half jaar in nl woonachtig moet zijn om aanspraak te kunnen maken op de AWBZ. Dat zou te overzien zijn.

Maar wat kost zo'n woonvorm?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

mirreke

mirreke

10-11-2017 om 12:08

Wat wil je vader?

Wil hij wel terug? Als je al zolang in Spanje woont?
Is er geen hulp en ondersteuning in Spanje mogelijk? Gezondheidszorg daar is gratis, zegt men. Klopt dat ook voor langdurige zorg, thuiszorg, enz. enz?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2017 om 12:41

Wat sneu

Ten eerste sneu natuurlijk dat je vader door een herseninfarct is getroffen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Mijn ouders wonen ook in Spanje en mijn vader was afgelopen winter zo ziek dat het fout had kunnen gaan. Mijn ouders willen pertinent niet terug naar Nederland. Dat de relatie met de complete familie slecht is, heeft daar ook absoluut mee te maken, maar ook het weer in Nederland. Bij jullie ligt het zo te lezen anders, goede band met de kinderen, dus daar gaat het vast niet om als je vader in Spanje zou willen blijven. Maar de relatie die volgens wat jullie merken, niet helemaal meer fris in de bovenkamer is, is wel zijn relatie. Hoe verknocht zijn hij en zijn vriendin aan elkaar? En wil hij nog wel verplaatst worden? En dan ook nog naar een koeler weertype dan waar hij nu aan gewend is? Dat zou ik eerst goed bij hem navragen. Mijn ouders hebben 20 jaar geleden, zolang wonen zij er ook al, uitgezocht wat de mogelijkheden zijn voor verzorgingstehuizen en waren daar zeer over te spreken. Dat is dus ook een optie.

Romy

Romy

10-11-2017 om 13:46

Valt tegen

Gezondheidszorg in Spanje is heus goed, maar vphuizen etc zijn daar niet de gewoonte. Familie zorgt in principe, thuiszorg ook. Staatsverpleeghuizen zijn er weinig en echt voor de mensen die niemand meer hebben. Prive zorginstellingen zijn er zat in dat gebied, maar zijn ook behoorlijk duur.

De situatie is nu nogal ingewikkeld. We weten nog niet wat hij zelf graag wil, maar we orrienteren ons nu dus. Op Spanje en ook op nl. Wat voorwerk zeg maar, zodat we zodra hij goed aangeeft wat hij wil ook aktie kunnen ondernemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2017 om 14:05

Romy

dat kan natuurlijk nooit kwaad.

mirreke

mirreke

10-11-2017 om 14:09

Prima

Overleg ook actief met je vader, dus wacht niet alleen op zijn besluit.
Mijn vader had destijds ook een herseninfarct gehad, en werd daardoor wat opstandig. Hij wilde vooral van alles niet, maar toen ik een paar keer goed met hem had gesproken en dingen vanuit mijn kant had uitgelegd, ging hij wel akkoord en was hij daarna juist extra blij ermee. Net als een klein kind dat veranderingen niet kan overzien...
Maar goed, dat was een veel minder grote verandering dan een verhuizing van Spanje naar NL!

Uit en toch een beetje thuis

In Nederland kom je in aanmerking voor een plaats in een verzorgingshuis op basis van een indicatie. Vroeger ging dat uitsluitend over de mate van ziek zijn en zorg die ene client nodig had. Tegenwoordig wordt bij de indicatie ook betrokken of de familie die zorg niet op kan vangen.

"Ik heb begrepen dat hij eerst weer een half jaar in nl woonachtig moet zijn om aanspraak te kunnen maken op de AWBZ. Dat zou te overzien zijn."
Daar begin je al. Hij woont dus eerst een half jaar bij jou of bij familie en wordt daar zonder AWBZ geholpen, vervolgens probeer je hem met AWBZ in een verzorgingshuis te krijgen.
Alle kans dat de indicatiesteller weigert en zegt dat jullie het nog maar even samen uit moeten zoeken totdat er mogelijk iets wezenlijk verandert in de situatie waardoor er wel hulp nodig is.

Maar goed: als er dan eenmaal plaatsing zou zijn dan worden de kosten afgerekend op basis van inkomen en vermogen.

https://www.plusonline.nl/mantelzorg-en-thuiszorg/naar-een-verpleeg-of-verzorgingshuis-wat-kost-dat

Ik weet niet of er spaargeld en vermogen is. Als dat er is, is het misschien wel een idee om vader uit te besteden aan een Nederlands zorghotel in Spanje. Uit en toch een beetje thuis, zei een groot filosoof al eens.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2017 om 15:27

Miriam

Dat het bij ons besproken is, is al lang geleden, daardoor niet meer zo scherp in mijn geheugen, maar het zou heel goed kunnen dat mijn ouders dat bedoelden toen ze zeiden dat er prima voorzieningen waren onder Nederlandse leiding. De praktijk is, ietwat grof gezegd, dat ze nog liever dood in hun huis gevonden willen worden, dan naar wat dan ook te gaan. Of 'ze', ik verdenk mijn vader ervan dat hij voor mijn moeder denkt "dat vinden we prettiger zo, hè mam?', dus moet mijn moeder met haar kunstheupen nog steeds het trapje op en af die naar de voordeur gaat.

Romy

Romy

10-11-2017 om 15:30

Aha

Ik had eigenlijk gehoopt op een nl zorginstelling waar we het 1e half jaar de volle bubs zouden betalen en daarna een eigen bijdrage.

Het complexe in het geheel is dat alles wat wij nu aandragen bij vader wordt weggepraat door de partner die in de war door toestand/dementerend/ kierewiet is.Hij is nog herstellende en ons plan is nu om de boel even een paar weken te laten rusten en als alles, vooral het financiele deel, op orde is eens goed in gesprek te gaan.

Mirjam, wij zijn ook al aan het kijken naar een nl verzorgingstehuis daar. Kost een hoop. Maar wellicht te doen. Ik kom er alleen nog niet zo goed uit wat de spaanse Securidad Social in deze kan/wil bijdragen. Stomme spanjaarden spreken alleen maar spaans

Romy

Romy

10-11-2017 om 15:33

Kaaskopje

Ik heb zo'n beetje begrepen dat pensionados vroeger uit de AWBZ leuk in spanje oud konden worden in zo'n ouderenverblijf. Dat is dus niet meer.

link

Zou dat kloppen, die wachttijd, zo vroeg ik mij af. Google is je vriendje, en ik vond deze link:
https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/r/remigreren-voor-zorg-wlz

Er kan inderdaad een wachttijd gelden. Lees het stuk maar, volgens mij staat er wel wat nuttige info in.

Groeten,

Temet

Evenzo

Evenzo

10-11-2017 om 15:43

Klopt niet m lavell

AWBZ is tegenwoordig Wlz en mantelzorg wordt NIET meegewogen.
Soms is dat wel een wens omdat mensen thyis willen blijven wonen en de zorg thuis willen ontvangen maar dat is geen criterium voor een wlz indicatie. Een indicatie voor wlz krijg je alleen als er geen kans meer is op verbetering en er 24 u observatie/toezicht nodig is omdat iemand bv niet meer zelf kan alarmeren.
Anders moet je het met wmo of zorgverzekeraar regelen.
Betaalt je vader nog wel premies hier?
In principe heb je recht op gratis clientondersteuning om te helpen bij deze afwegingen. Dit vraag je aan bij de gemeente. Omdat degene om wie het gaat niet in Nederland woont weet ik niet of die ondersteuning dan ook geldt. Sterkte.
Ps oriënteer je goed want in prive sfeer meegemaakt dat oudere al tijd in Spanje woonde. Kanker kreeg en erg slecht werd en euthanasie wilde. Maar daar doen ze in Spanje niet aan. Dat werd een schrijnende en kostbare toestand om diegene naar Nederland te krijgen voor euthanasie.

Evenzo

Evenzo

10-11-2017 om 16:07

Info

https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/r/remigreren-voor-zorg-wlz

Op de website van Het cak staat een rekentool waarmee je uit kan rekenen wat de eigen bijdrage zal zijn op basis van het inkomen.
Je hoeft niet al in nl te wonen voor een indicatie. De indicatie is max 6 maanden geldig. Dan moet degene in Nederland teruggekeerd zujn.
https://www.ciz.nl/zorg-uit-wlz/Paginas/Zorg-uit-Wlz-buitenland.aspx

Nogmaals als vader zich kan redden en geen 24 u toezicht nodig heeft dan wordt een wlz indicatie waarschijnlijk afgewezen. Maar ik weet niet hoe slecht hij is en ik ben geen arts.

Evenzo

Evenzo

10-11-2017 om 16:18

Nog 1 linkje

https://www.informatielangdurigezorg.nl/volwassenen/wmo-zvw-wlz

Hier staat ook expliciet dat mantelzorg niet meegewogen wordt

En nog een link

https://www.regelhulp.nl/bladeren/_/artikel/indicatie-voor-wlz-zorg/
Heeft u - of uw kind - 24 uur per dag zorg of toezicht nodig? En familie en naasten kunnen u thuis niet meer goed verzorgen? Dan kunt u zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) aanvragen.

Dan hier de check waar recht op is
https://www.ciz.nl/Paginas/webcheckwlz.aspx

Die heb ik ook maar even gedaan.

Als je Verpleging aanvinkt dan volgt de tekst:
Deze zorg valt onder de Zorgverzekeringswet, neemt u contact op met uw zorgverzekeraar. Als de zorgbehoefte blijvend nodig is en er is 24 uur per dag zorg in de nabijheid of permanent toezicht noodzakelijk, dan kunt u in aanmerking komen voor zorg vanuit de Wlz.

Bij Zorg in een instelling of zorg in de thuissituatie verschijnt
Een zorginstelling biedt een combinatie van zorg, begeleiding en behandeling. Deze zorg kan ook thuis geleverd worden.

Je moet vervolgens kiezen tussen:

Opname en behandeling in een behandelinstelling voor mensen met een lichte verstandelijke beperking en ernstige gedrags- en/of psychiatrische problemen in een (SG)LVG-instelling

Voortgezet verblijf in verband met een psychische stoornis

Palliatief terminale zorg

Kortom: het lijkt erop dat jouw vader helemaal niet in aanmerking komt voor deze vorm van plaatsing in een verpleeghuis. Er is kennelijk een tussenvorm via de ziektekostenverzekering.
Maar ik vermoed dat dat uitsluitend gaat om verpleging nav ziekte of operatie.
Dat is altijd maar een beperkte periode.

Romy

Romy

10-11-2017 om 16:30

Denk het ook

ik denk idd dat hij helemaal niet in aanmerking komt. Het zou eerder een appartement moeten zijn met zorg in de buurt. Particulier. Hoe noem je zo'n woonvorm? Aanleunwoning?

thuis

Dat heet gewoon "thuis" en de zorg is aan huis.

Er zijn wel gemeenten die een appartementenvoorraad hebben speciaal voor personen die voor zorg in aanmerking komen. Die van mijn ouders heten zorgappartement. Het zijn gewone, maar moderne appartementen dus er is een lift, een knop voor de deur en de deuren zijn groot genoeg om er met een rolstoel door te kunnen.

Er bestaat dan ook nog zo iets als 55+ appartementen en natuurlijk de seniorenwoning. Dat laatste bestaat ook in particuliere vorm, maar dat zijn vaak koopappartementen.

seniorenwoning

https://www.amstelring.nl/bij-ons-wonen/aanleunwoning-en-seniorenwoning/aanleunwoning-en-seniorenwoning-amsterdam/seniorenwoning-koornhorst.aspx

Een voorbeeld. Toevallig is een collega van mij, ook nog geen zestig jaar, daar onlangs gaan wonen. Naar tevredenheid. Werkt zelfs nog maar kon daardoor een particuliere huurwoning verlaten waar hij geen huursubsidie op kreeg. Dat is nu nog niet nodig maar hij bedoeld wat minder te gaan werken en dan kan er een moment komen dat je inkomen niet hoog genoeg meer is.
Daarvoor moet je wel tijdig lid worden van Woningnet, maar voor ouderen was de wachttijd, onlangs, ongeveer een jaar. Terwijl andere woningwachtlijsten in Amsterdam echt veel langer zijn.

http://www.koornhorst.nl/koornhorst

Teuntje

Teuntje

12-11-2017 om 12:22

Thuis of niet

In Nederland wordt er zo veel mogelijk zorg thuis geleverd, dat kan in een ‘gewoon’ huis net zo goed als in een seniorenwoning. Zolang het huis is aangepast aan wat er nodig is, traplift, handvatten in de douche e.d.
Om in een verzorgingshuis te komen moet het met zorg thuis niet meer kunnen. Als hij rolstoelgebonden blijft is dat misschien genoeg voor een indicatie? Niet meer zelf naar het toilet kunnen etc.
Huishuidelijke zorg gaat via de wmo en persoonlijke zorg gaat via de zorgverzekering. Ik heb geen idee waar je vader in Nederland recht op zou hebben nu.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.