Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jessica O

Jessica O

11-07-2015 om 22:35

orthodontie kosten

Is het gebruikelijk dat de orthodontie kosten niet via de tand verzekering gaat? We hebben nml een uitgebreide tand verzekering, verder gewoon basis verzekerd en de verzekering (ditzo) betaald dan maar 500 euro per kalenderjaar uit, want het valt niet onder de tandverzekering....
Er is vast wel iemand die tips heeft

Jamie

Jamie

11-07-2015 om 22:43

Hier ook bij ohra. Gaat via de aanvullende. Een kind verzeker je toch niet via een tandverzekering? Dan is tot 18 alles inbegrepen behalve die beugel dus. Een kind kun je wel aanvullend verzekeren.

Egel

Egel

11-07-2015 om 23:01

bij ons ook

Ja, kind heeft geen tandartsverzekering (is gratis tot 18 tenslotte), we hebben een aanvullende verzekering afgesloten en de Ohra zal ons 1000 euro betalen aan beugel van kind. Niet per kalenderjaar maar voor de beugelbehandelingen voor dit kind, in totaal.
Is heel normaal dus.

Mikke

Mikke

12-07-2015 om 07:53

Wij zaten bij National Academic, die vergoeden orthodontie uit de aanvullende verzekering (100% van de behandeling, ongeacht de kosten). We zitten nu bij Ditzo, overgestapt nadat zoon bijna klaar was bij de ortho. Van de laatste paar controles betalen we nu 25% zelf, dat is 9 euro per keer.

Jessica: bij Ditzo zit er zviw geen reguliere orthodontie in de basisverzekering, wij hebben daarvoor een aanvullende verzekering afgesloten. Weet je zeker dat ze bij jullie iets vergoeden? 'n Beugelbehandeling kost al snel 2000-2500 euro, dus misschien is het handig om te kijken of je nog kan overstappen of bijverzekeren.

alice

alice

12-07-2015 om 08:29

verschilt per verzekeringsmaatschappij

Het is afhankelijk van de verzekerings maatschappij. Soms gaat het via de tandarts verzekering (bv Unive), soms gaat het via de aanvullende verzekering. Een kind heeft dezelfde vergoeding als de ouder. Dus via de tandarts verzekering kun je een kind voot orthodontie verzekeren. Overstappen kan wel, maar soms is er een wachttijd. het is de moeite waard om dat goed uit te zoeken

Mijntje

Mijntje

12-07-2015 om 09:40

Wij moeten dit ook gaan uitzoeken, want zoon moet volgend jaar een beugel. Ben benieuwd of beide ouders aanvullend verzekerd moeten zijn, of alleen 1 van de ouders, maar dat zal per verzekeringsmaatschappij wel verschillen. Wij zijn bij de cz.

Jamie

Jamie

12-07-2015 om 09:54

mijntje

Bij ohra lift het knd voor aanvullende verz mee op de hoogste verz van de ouders. Hoe zou het anders moeten als ouders gescheiden ziin?

Krullevaar

Krullevaar

12-07-2015 om 10:02

Precies

Ik heb om die reden een aanvullende verzekering voor mezelf afgesloten, zodat zoons orthondontiekosten vergoed worden. Vader heeft geen aanvullende verzekering. Ik eerst ook niet, want ondanks medicijngebruik voor een chronische aandoening (astma) loont dat niet.

Katniss

Katniss

12-07-2015 om 10:58

Tandartsverzekering

Bij mij zit de dekking voor orthodontie in de tandartsverzekering. Daarom heb ik die. De brillen voor de kinderen komen uit de gewone aanvullende verzekering.
Voor hen betaal ik geen premie, dat is toch overal zo?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-07-2015 om 09:57

Hier

Hier verzekerd bij FNV-Menzis.
Dochter is aanvullend verzekerd geweest. 2000 euro is vergoed. We hebben uiteindelijk 300 euro bij moeten betalen.

Ik weet niet of dit waar is, maar ik hoorde van iemand dat kind eerst een jaar verzekerd moest zijn en dan pas gebruik kon maken van de verzekering. Geen idee bij welke maatschappij dit zou zijn.

Yeti

Yeti

13-07-2015 om 10:04

Dendy

Dat is bij Menzis. Daarom ben ik dit jaar niet overgestapt.

pelg

pelg

13-07-2015 om 10:14

mijntje

cz inderdaad voor 1 ouder die zich aanvullend verzekerd.

guera

guera

13-07-2015 om 11:30

vorig jaar ingedoken

Er zitten heel veel verschillen in de tandarts en ortho verzekeringen. Bij een aantal heb je een jaar wachttijd inderdaad oa bij Menzis. Bij een aantal kun je er meteen gebruik van maken maar is de vergoeding soms lager. Bij een ander is de vergoeding per kalenderjaar gemaximeerd of juist een totaalbedrag. Bij bv Menzis hoef je verder niet aanvullend verzekerd te zijn als ouder om je kinderen in de tandarts verz te hebben. In de tandarts verz zit ook de ortho. Bij andere verzekeringen is dat dus weer anders. Als je kind nu een beugel moet dan moet je het doen met de verzekering die je nu hebt. Maar voor volgend jaar loont het wel om dit ui te pluizen

vgz

wij zitten bij vgz en er wordt 2500 euro per kind verged. moet voldoende zijn denk ik. oudste is net begonnen en jongste gaat over 3 maanden beginnen met een beugel. het is dan ook de moeite waard om uit te zoeken waar je een vergoeding krijgt, en voor hoeveel geld.

Mijntje

Mijntje

13-07-2015 om 16:51

dank

dames! Dan hoeven wij dus niet te scheiden omdat het dan voordeliger is voor de beugel voor ons kind

bieb63

bieb63

15-07-2015 om 12:02

hier niets betaald

Zaten bij DSW, die vergoeden max 500,-- in de AV die we hadden. In herfst van enig jaar is kind gaan beugelen en zijn alle gemaakte kosten betaald (bleven die paar maanden onder de 500,-) Per 1 jan daarna overgestapt naar Zorg en Zekerheid, die vergoeden 2000,--. Geen wachttijd en het maakte ook niet uit dat we al e.e.a. vergoed hadden gekregen via DSW. Kortom 0,0 betaald.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2015 om 16:51

Gezinspakketten e.d.

Je hebt ook een soort alles in 1 pakketten, zoals een gezinspakket. In zo'n pakket zit orthodontie en de tandarts wel opgenomen. Ik lees dat mensen tot 500 euro voor de tandarts vergoed krijgen. Er is ook een av tand luxe, of welke naam dat bij de verzekeraar ook heeft, met een vergoeding van 1000 euro per jaar (en met de hoogste vergoeding voor de ortho) en daarvoor vragen verzekeringsmaatschappijen nogal eens een gezondheidsverklaring en wat de te verwachten kosten zijn over het volgende jaar. Een beugel wordt dan toch als 'risico' gezien.

Zolang er geen nieuwe wettelijke regels over zijn vastgesteld, kun je ieder jaar overstappen naar een andere verzekering en zul je daar met een 'schone lei' aan de vergoedingsbudgetten beginnen. In die situatie is het natuurlijk héél belangrijk om te weten of je zo'n wachtjaar voor de kiezen krijgt. Dus stel, je hebt een kind die na het tweede beugeljaar al door het budget heen is, dan zou je kunnen overwegen om over te stappen en bij de nieuwe verzekeraar het beugeltraject af te maken.

mamabeer

mamabeer

17-11-2015 om 17:03

eisen van verzekering als al duidelijk is dat beugel nodig is

wie heeft er ervaring met het overstappen naar een andere aanvullende verzekekerin gomdat zoon of dochter een beugel nodig hadden? Per 1 jan. wil ik overstappen omdat mijn huidige verzekering geen vergoeding geeft voor beugelkosten. Ik wil dus eigenlijk dat wij geheel (of gedeeltelijk?) overgaan nbaar een andere verzekering waar geen wachttijd geldt en die niet moeilijk gaan doen als er komend jaar beugelkosten aankomen....Heeft iemand dit ook gedaan en zijn verzekeringen hierdoor ook afgewezen?

Injel

Injel

17-11-2015 om 18:08

wachttijd

sommige verzekeraars hanteren een wachttijd van een jaar. Daar zou ik even naar kijken voor je overstapt. Dat is de reden dat wij niet zijn overgestapt.

annet

annet

17-11-2015 om 18:35

afhankelijk van verzekeringsmaatschappij

De ene verzekering heeft inderdaad een wachttijd de andere niet. Dochter heeft dit jaar een beugel gekregen en ik wilde eind vorig jaar de aanvullende verzekering bij unive ophogen. Er werden acceptatievragen gesteld en dochter werd niet geaccepteerd. Wij zijn toen overgestapt naar de friesland verzekering, deze accepteerde dochter zonder aanvullende vragen. Vaak weet de orthodontist ook wel welke verzekering een wachttijd heeft en welke niet.

mamabeer

mamabeer

17-11-2015 om 22:55

Acceptatievagen

Dat is precies waar ik bang voor ben. Ik heb al een beetje zitten speuren en soms staat het er expliciet bij en soms niet ( maar wellicht dat ze het alsnog gaan vragen?). Vandaar dat ik zoek naar veraekeraars die dat niet doen. Win zitten nu bij menzis en daar is sprake van het moeten afsluiten van een speciale tandverzekering+achttijd van ern jaar. Vandaar dat ik wil overstappen.

Mikke

Mikke

17-11-2015 om 23:19

Zie mijn bericht

Bij National Academic hebben we een aanvullende verzekering afgesloten vlak voordat zoon voor het eerst naar de ortho ging. Zij hebben alles vergoed (100%, geen maximum).

Daarna aan het einde van het orthotraject overgestapt naar Ditzo, weer met aanvullende verzekering ivm de ortho. Vooraf heb ik gewoon gevraagd of het een probleem was voor de acceptatie of vergoeding dat zoon al bij de ortho liep, maar dat was geen enkel probleem.

bieb63

bieb63

18-11-2015 om 11:51

Zorg&Zekerheid

Dat hebben wij toentertijd gedaan en die deden totaal niet moeilijk. Dochter was al een paar maanden aan de beugel. Ik heb er nog expliciet naar gevraagd. Ze kon gewoon direct declareren én kreeg het maximale bedrag behorende bij de betreffende AV.

mamabeer

mamabeer

18-11-2015 om 12:34

ik ga vergelijken

inderdaad ook zorg en zekerheid gezien en zag daar niks wat erop wees dat ze iets zouden checken (en volgens bieb63 klotp dat wellicht). Via mijn werk is IZZ (maar daar is 70% vergoeding..hoop toch wel op iets meer). Ga ook de anderen die jullie noemden even napluizen.
Thanks!

annet

annet

18-11-2015 om 12:51

Vergelijken

Soms valt de vergoeding voor orthodontie onder de aanvullende verzekering, soms onder de tandarts verzekering. Dit verschilt per verzekeringsmaatschappij.

Marie

Marie

18-11-2015 om 13:16

De Friesland

Wij zijn een aantal jaren geleden overgestapt van verzekering, terwijl dochter halverwege een beugeltraject zat. Was helemaal geen probleem. We zitten bij De Friesland Zorgverzekering. www.defriesland.nl

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.