Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tandje

tandje

25-08-2015 om 15:31

Ortho in the house? oligodontie

Onze zoon van 12 mist 6 kiezen. Niet aangelegd. Dit weten we al een jaar of 3 maar nu komt de tijd of we gaan behandelen of niet.
De ortho stuurt aan op een beugel. Dat is best een langdurig traject. Daarmee worden huidige ruimtes bij de voortanden gesloten en ruimte gecreëerd voor toekomstige implantaten. Voor nu lijken implantaten de beste oplossing als hij volwassen is. Maar dat duurt nog bijna 10 jaar voordat dat kan. Misschien zijn tegen die tijd de inzichten weer anders.
Wat gebeurt er als we niks doen?
We hebben volgende week een afspraak om het plan door te spreken. Fotos zijn al gemaakt, hij heeft al gehapt. Maar eigenlijk vind ik dat we nu toch al vrij voortvarend een bepaalde koers kiezen. Ik vraag me af of we niet gewoon af kunnen wachten.
De ortho vindt beter nu een beugel dan als je 20 bent. Wij denken hoezo? het is als startende brugpieper niet leuk om dik 2 jaar met zo ń ding te lopen. En als jong volwassene ook niet nee. Zoon is geneigd mee te gaan met de ortho en als hij dat echt wil dan doen we dat, maar ik heb nu toch nog niet het gevoel dat alle opties openliggen of echt goed besproken zijn. Dat gaan we dus doen maar ik wil graag goed voorbereid het gesprek ingaan. Vandaar dat ik hier mijn licht op wil steken . Iemand ervaring? dan wel deskundig dan wel vanuit eigen ervaringen?
Ik ben erg benieuwd!

Camilla

Camilla

25-08-2015 om 16:04

verzekering

Als je zoon nu een goede vergoeding krijgt voor orthodontie door jullie aanvullende (tandarts)verzekering, is dat ook iets om in de overweging mee te nemen. Boven de 18 krijg je bijna geen vergoeding meer.

Anita

Anita

25-08-2015 om 16:53

Je kunt nooit beslissingen uitstellen omdat je nu niet weet hoe de medische stand over tien jaar is. Dus je kunt alleen maar beslissen met de mogelijkheden van nu.

Je vindt hem zielig als hij als brugklasser een beugel moet. Ik denk dat je lang geen Nederlandse middelbare school van dichtbij hebt gezien. Je zoon zal een uitzondering zijn als hij géén beugel heeft. Dus geen valide argument.

Zijn kaak is nog jong en in ontwikkeling, dus is het beter nu de beugel te nemen. Het gaat sneller. Dan is zijn kaak klaar voor eventuele implantaten als hij is uitgeggroeid.

Als je niks doet is de kans er dat zijn tanden erg scheef komen te staan omdat zijn kaak niet vol is en de tanden kunnen gaan lopen. Zo heet dat. Ze worden dan niet door kiezen tegengehouden om naar achter te gaan.

Dus ik aldviseer je deze dingen met de ortho te bespreken.

Wikke

Wikke

25-08-2015 om 17:18

bot is zachter

Het bot is nu veel zachter dus een sneller resultaat dan wanneer je oud(er) bent.
Ook is de vergoeding hoog, bij mijn kinderen werd nog maar 500 euro vergoed na hun 18e.

Zoveel jong volwassenen, volwassenen lopen met een beugel, dat zou ik geen reden laten zijn het niet te doen.

Inzichten gaan altijd vooruit, maar soms maar minimaal en hem zolang laten wachten lijkt me geen optie.

Tandje

Tandje

25-08-2015 om 17:42

Verzekering en beugel

Het Is een dermate grote afwijking dat dit gewoon uit de basis gaat....Nu nog in elk geval. Ik vind hem niet zielig hoor als hij nu een beugel moet maar ik vind het niet zieliger op zijn 18e. Nu of dan een beugel qua leeftijd is voor mij geen argument. Dat wordt door ortho wel als argument gebruikt. Nu is volgens hem minder zielig. Maar dat vinden wij dus niet zo boeiend. Wij willen beste behandeling en vragen ons af of afwachten geen optie is aangezien er verder geen problemen zijn. Lopende tanden verhaal natuurlijk wel maar de melkkiezen blijven voorlopig nog wel zitten.

Suze

Suze

25-08-2015 om 18:58

second,opinion

Is een second opinion niet een idee?

Theekopje

Theekopje

25-08-2015 om 19:00

Kaak

De kaak kun je in de groei nog corrigeren. Daarna niet meer. Als volwassene kun je correcties alleen nog chirurgisch laten doen en dat is geen kleinigheid.
Ik kan me voorstellen dat het ontbreken van kiezen ook gevolgen heeft vor de kaak. Ik zou me nog eens goed laten informeren, desnoods eennsecond opinion.

tandje

tandje

25-08-2015 om 19:07

zo ver waren we nog niet

We hebben volgende week een overleg met de ortho. Daar wil ik goed voorbereid ingaan. Een second opinion is vooralsnog niet nodig, maar kunnen we inderdaad overwegen. De kaak hoeft niet te veranderen. Stand van de kaak wordt hierdoor verder niet beinvloed, vandaar in principe de keus: nu of over 10 jaar een beugel.
Na ja we gaan maar es goed luisteren en vragen en overleggen en nadenken . Dank. Tips of ervaringen met deze afwijking blijven welkom

Tango

Tango

27-08-2015 om 21:56

2 jaar

Is een redelijk normale tijd om met een beugel te lopen volgens mij. Dochter hier, met minder grote afwijkingen aan het gebit loopt ook al anderhalf jaar met een beugel.
En wat bestaan er toch bijzondere afwijkingen in het gebit. Te weinig tanden of kiezen kan dus ook nog. Zoon hier heeft juist weer een dubbele rij tanden door een veel te smalle kaak, Gelukkig is hij pas 10 maar ik moet er nu al niet aan denken wat voor beugeltraject hij in gaat. En het erge is dan nog dat hij vooralsnog helemaal niet gemotiveerd is om te gaan beugelen, want hij heeft geen last van die tanden. En hij is nog erg gevoelig voor pijn e.d. ook. Wordt echt een drama volgens mij.

Tandje

Tandje

28-08-2015 om 12:53

Tango

Als ie straks 12 is is hij wellicht ijdeler en is dan gemotiveerder?
Onze zoon is super gevoelig voor aften. Daar ziet hij erg tegenop

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.