Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

cherry brandy

cherry brandy

27-12-2016 om 12:41

opa (ver)zuipt stiekem

Dit is wat mijn schoonvader eet: witbrood, vleeswaren, haring, knakworsten en gebakken vlees. Weggespoeld met liters koffie. Geen ovenfriet en al helemaal geen groente of fruit.
Afgelopen zomer is mijn schoonmoeder overleden. Mijn schoonvader heeft het hier erg moeilijk mee. Hij is vaatpatiënt en gebruikt hier zware medicijnen voor. Al jaren rookt hij, wat in zijn toestand absoluut niet mag. Maar daar blijft het niet bij.
Mijn schoonmoeder kookte altijd. Mijn schoonvader kon nog geen ei bakken. Gisteren zat ik bij mijn schoonfamilie rond de kersttafel en daar zat hij te vertellen over wat hij zoal maakt: ovenfriet, sla, stukje vlees. Verder, zei hij, zit zijn vriezer zo vol bomvol eten dat hij het amper op kan.
Mijn schoonzus en zwager zaten erbij te knikken, dankbaar dat hij zijn leven weer wat oppakt. Ze slikken het voor zoete koek en dat werkt omdat ze aan de andere kant van het land wonen en de contacten zijn niet zo goed dat ik een gesprek over opa aandurf. Intussen weet ik dat hij schaamteloos zit te jokken. Mijn man en ik komen namelijk elke week bij hem eten.
Ik kook, we eten en doen de afwas. Ik kom dus in zijn koelkast en zijn vriezer en zie zijn afvalbak. Wat ik daar zie stemt me treurig.
Het aankaarten heeft geen enkele zin, want hij wuift alles weg. Of hij heeft een plausibele verklaring. Hij wil geen kritiek of bezorgdheid. Hij wil rust. Hij vertelt vaker ongevraagd wat hij zoal eet en drinkt. Voor mij alleen meer bewijs dat hij ons wil overtuigen dat het prima gaat. Hij zegt bijvoorbeeld dat hij een paar pilsjes per dag drinkt. Maar als we op bezoek zijn en samen een pilsje drinken, loopt hij regelmatig naar de keuken voor een slok jonge klare achter de koelkastdeur.
Over zijn conditie heb ik ook zorgen. Voor afstanden van meer dan 500 meter neemt hij steevast de auto. Luiheid? Of kan hij niet verder lopen zonder last te krijgen? Hij beweert heus niet eenzaam te zijn maar juist veel aanloop te krijgen. Maar uit zijn (destijds grote) kennissenkring zijn eigenlijk alleen de drinkers overgebleven. Ik zie ze toch zelf al om vier uur zitten borrelen als ik langs zijn huis loop?
Eerlijk is eerlijk, zijn huishouden ziet er onberispelijk uit. Zijn huis is glimmend schoon. Ook op zichzelf is hij erg netjes. Kortom, hij heeft het zo op het oog goed voor elkaar.
Ik heb dit verhaal met onze huisarts gedeeld. Dat heeft me wel wat morele steun gegeven. Maar ja, ik kreeg wel te horen dat je iemand niet kan verbieden om slecht voor zichzelf te zorgen. Bovendien kan mijn schoonvader op deze manier nog best vijf jaar doorhobbelen. Of misschien haalt hij zijn volgende verjaardag niet. Dat maakt me ongerust. Stel, hij krijgt een embolie (of een hartaanval, of een herseninfarct) en het blijkt dat zijn conditie zo slecht was als dat ik denk dat het is. Voor je het weet krijg ik dan te horen : 'hoe kan dit, we wisten hier niks van, wisten jullie het?' En wat moet ik dan zeggen? 'Ja, we zagen het met lede ogen aan maar we stonden machteloos?' En stel dat hij mantelzorg nodig heeft. Drie keer raden wie daarvoor in aamerking komt. Ik kan daar echt over wakker liggen.
Als je weet dat iemand in de auto stapt met de bedoeling om zich dood te rijden, ben je moreel verplicht zijn sleutels af te pakken. Maar wat als iemand langzaam en stiekem aan het doodgaan is?
En ik sta erbij en ik kijk ernaar. En ik kan er niks aan doen en dat stemt me verdrietig. Maar ik ben eigenlijk ook boos dat hij denkt dat hij ons zo makkelijk in het ootje kan nemen en dat hij mij dwingt het spelletje mee te spelen. Te moeten horen hoe hij aan de kersttafel zijn eigen dochter zo schaamteloos zit voor te liegen. Vooral vind ik het verdrietig dat iemand zich zo afzondert van de mensen die hem kunnen troosten. Maar volgens mij wil hij zelf geen troost. Hij wil vergetelheid en dat moet ik hem gunnen ook al doet het me pijn, voor hem, maar ook voor zijn kinderen en kleinkinderen. Mijn man weet van mijn zorgen maar ik probeer hem te ontzien want hij heeft al genoeg verdriet om zijn moeder. In mijn ogen kan dit maar op één manier aflopen en is het maar een kwestie van tijd.
En dan heb ik weinig troost aan de wetenschap dat ik gelijk heb gehad. Toch blijf ik maar hopen op een wondertje. Iets anders zit er niet op.

Jasmijn

Jasmijn

27-12-2016 om 13:32

wat me meteen te binnen schoot....

Terwijl ik je tekst las dacht ik al gauw...die man is op het einde aan het aansturen en niet gelukkig. Misschien vindt ie het best zo, nog een jaartje vol zondigen met eten en drinken en dan dood omvallen, 'naar zijn vrouw toe'.... hoe vaak hoor je dat niet bij oudere mensen die alleen zijn komen te staan. Wat is zijn leeftijd eigenlijk?
Zou het misschien leuk zijn voor hem om op een kookclub voor mannen te gaan? En dan niet met dagelijkse kost maar echt leuke gerechten (zal denk ik meer aanspreken) hij leert dan andere mannen kennen en zal zijn levensstijl misschien een beetje aanpassen? (want daar leer je echt niet alleen maar friet bakken)

Ad Hombre

Ad Hombre

27-12-2016 om 13:35

ovenfriet

Nooit geweten dat dat tegenwoordig als het summum van gezond eten geldt.

Alison

Alison

27-12-2016 om 13:42

Zelfde hier

Hier ongeveer hetzelfde. Nadat mijn moeder overleed bleef mijn vader na 45 jaar huwelijk alleen achter. Gelukkig wonen mijn broer en een van mijn zonen ook daar dus hij heeft wel aanspraak en er is hulp voor als iets gebeurt.
Maar het is een echt mannenhuishouden. Niet al te schoon bijvoorbeeld. Mijn vader doet zijn best maar door zijn gezondheidsperikelen en zijn slechte ogen gaat veel niet. De hulp is gekort nadat mijn moeder stierf wat natuurlijk nergens op slaat want het huis is echt niet kleiner geworden.
Mijn vader eet al zijn hele leven lang minder goede dingen en dat doet hij nu nog meer, aangevuld met kant en klaar voer. Hij drinkt en rookt ook al zijn hele leven fors en dat is hem ten zeerst afgeraden.
Ik zeg er natuurlijk wel eens wat over maar aan de andere kant denk ik, die man is 80. Moet je hem dan zijn genoegens afnemen? Dood gaat 'ie toch. Liefst voorlopig niet maar als iemand 80 is weet je dat het eind in zicht is.
Ik kan helaas niet wat ik zou willen. Liefst zou ik elke dag daar koken en schoonmaken maar dat red ik gewoon niet met mijn eigen gezin dus het blijft behelpen.
Ik heb me er bij neergelegd. Er is niet veel wat ik kan doen, dat wat ik kan doe ik en de rest zien we wel.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-12-2016 om 14:01

Oud en wijs

Mijn vader heeft ook een levensstijl waarvan je verwacht dat je er niet oud mee wordt. Desondanks is hij bijna 70 en mijn vader. Ik ga hem dus niet opvoeden. Heel eerlijk gezegd heb ik dat wel geprobeerd, maar het werkte niet Ik vermoed wel dat hij een sterk lijf heeft en zonder die 3 liter drank per dag (bier en sterker) wel 100 zou kunnen worden.

Alison

Alison

27-12-2016 om 14:10

Toevoeging

De vader van mijn vader had dezelfde leefstijl, alleen at die wel beter want mijn moeder kookte voor hem. Uiteindelijk is opa 94 geworden.
Van die leeftijd ga ik ook wel een beetje uit voor mijn vader

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2016 om 14:19

Cherry Brandy

Hoe oud is je vader?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-12-2016 om 14:42

Tafeltje dekje?

Koken is hem duidelijk echt te veel.

Daar zijn maaltijdservices voor. Ik zou hem een paar maaltijden cadeau doen, wellicht bevalt het hem.

En voor de rest zijn vriezer vullen met lekker eten.

Meer kun je niet doen. Behalve dan hem proberen in huis te halen en hem betuttelen als een klein kind. Ik denk echter dat jullie daar allebei niet gelukkig van worden.

Hij weet het wel, het is hopen op het moment dat hij het ook in praktijk kan brengen.

Ik word wel wat triest van al die verhalen hier.

Caesar

Caesar

27-12-2016 om 15:10

Ovenfriet

Geen ovenfriet lijkt me heel gezond. En haring ook.

Jojo

Jojo

27-12-2016 om 15:46

Valt mee

Ik zou zeggen: valt mee, leg hem niet jouw beeld van "goed/gezond op en even grof: bemoei je er niet mee. Geef hem liefde en aandacht en laat hem met rust.

Laat hem leven zoals hij wil, wees geen Sherlock en laat hem in zijn waarde.
Ik geloof je dat je dit uit liefde die maar het is niet manier.

Ik ben gescheiden en al die ongescheiden energieke mensen weten precies hoe ik het moet aanpakken. Mijn binnenste schreeuwt t nog net niet uit: hou van me maar bemoei je er niet niet mee!!!!!

Jojo

Jojo

27-12-2016 om 15:47

Correctie

Die moet zijn doet in de tweede alinea.

Triva

Triva

27-12-2016 om 16:26

nou prijs je rijk

Mijn vader had enorme moeite om zijn auto weg te doen en door wat andere problemen dook hij elke maand weer onder nul op zijn rekening. Het is dat hij niet verder mocht dan een bepaald bedrag anders had hij heel diep in de schulden gezeten. Elke jaar met het vakantiegeld begon hij weer wat omhoog en eind april kon hij niets meer betalen (en ook tussendoor regelmatig en dat probeerden wij kinderen wat bij te lappen).

Het huis en zichzelf schoon houden kon hij lichamelijk ook niet maar hij at nog redelijk via magnetronmaaltijden. Tafeltje Dekje is dan nog duurder. Waarom regel je geen magnetron en vul je wekelijks zijn koelkast met zeven maaltijden? Probleem voor een groot deel opgelost tenzij hij dronken achter het stuur zit.

viola

viola

27-12-2016 om 16:58

nouja

Zijn eetpatroon valt heus mee. Ik ken enorm veel mensen die het slechter doen.
Ik zou hem, als je toch langs huis loopt, wat vaker een groente/fruitmandje geven.
En/of een vit supplement. Gewoon op tafel zetten, niet betuttelen.
(betutteld worden lijkt me het ergst van oud worden)
Grootste tekort zit wellicht in vit c (roken) en b vitamines. (alcohol)
Probeer hem verder zoveel plezier en regie als mogelijk te geven!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-12-2016 om 17:01

Eten

Mijn vader heeft al sinds de scheiding, 17 (!) jaar geleden, zijn koelkast vol met magnetronmaaltijden en afhaal van de slager (wat meer 'verantwoorde' magnetronmaaltijden dus). Soms krijgt hij een pannetje van het een of ander van een buurvrouw of tante. Nog nooit in zijn leven heeft hij ook maar een ei gebakken. Maar ja, wat doe je eraan? Ik heb hem een tijdje wat intensiever verzorgd, maar uiteindelijk is het een volwassen man die bovendien stronteigenwijs is, en ik heb verder genoeg te doen.

Mijntje

Mijntje

27-12-2016 om 17:20

maaltijden aan huis

Ik heb ooit mijn vader geprobeerd op te voeden, dwz dat hij wat meer ging bewegen. Dat is niet gelukt (uiteraard). Maar hij is nu 80 en nu moet hij wat meer trappen lopen en wandelen van de dokter, anders krijgt hij spit. Dat doet hij dan daarom braaf Ik bemoei me er niet meer mee.

Je kan je schoonvader adviseren maaltijden aan huis te laten bezorgen, dan hoeft hij niet te koken en krijgt iets meer veelzijdig eten binnen (alhoewel het niet overhoudt waarschijnlijk, maar beter dan nu). Mijn ouders hebben dat en het bevalt ze goed. Ik neem ook wel eens wat verse soep mee (kan jij ook doen).
Wil hij niet: laat hem lekker. Het is zijn leven en hij eet waarschijnlijk nu wat hij lekker vindt. Altijd al een hekel gehad aan gezonde voeding denk ik Het kan hem denk ik geen donder schelen dat hij dan wat korter leeft en jullie zullen heus niet 'de schuld' krijgen. Dat proef ik uit je stukje.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-12-2016 om 17:26

Magnetronmaaltijden kan ook

Maar tafeltje dekje is wel wat voedzamer.
Het scheelt een past tientjes per maand. Is dat het probleem?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-12-2016 om 17:27

Paar

.

Mijntje

Mijntje

27-12-2016 om 17:33

tafeltje dekje

Er zijn tegenwoordig heel veel bedrijven als Tafeltje Dekje, dus er is keuze voor als het niet zo bevalt. En ja gratis is het niet, maar eten is ook niet gratis. Het hoeft ook niet perse voor 7 dagen in de week.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

27-12-2016 om 17:35

Wat ik me afvraag

Is er wel eens iemand die bij opa op bezoek komt zonder op een moment tijdens dat bezoek de wenkbrauwen te fronsen?

Is er wel eens iemand die náást opa gaat zitten en zegt "het valt ook allemaal niet mee... Hoe voelt u zich?" En dan géén bruggetje maken naar het leefpatroon van opa.

Alleen maar luisteren.

Ik heb lang geleden een periode gehad waarin mijn gezondheid niet best was en ik de ene na de andere kuur kreeg, waarbij ik telkens kilo's aan kwam. Niemand die vroeg hoe ik me voelde na alweer een terugval in gezondheid, conditie etc., nee, het ging meteen over "Sally is alwéér aangekomen" en "Sally moet minder eten". Wat heb ik me eenzaam en onbegrepen gevoeld,

Nou wil ik best geloven dat opa's leefgedrag echt niet gezond is. Maar hoe goed bedoeld ook, laat dat eens los en interesseer je eens in opa zélf, los van zijn eet-, drink- en rookgedrag. Potverdorie, die man is net zijn vrouw kwijt!!!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-12-2016 om 17:37

Tafeltje Dekje

Hebben die ook maaltijden met alleen sperziebonen of andijvie? Ik denk dat dat weinig zin heeft. De man is ook nog eens een zeer lastige eter (wie lust er nou geen rundvlees?), en hij doet het al jaren op een minimum aan groente. Fruit heb ik hem zelfs nog nooit zien eten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-12-2016 om 22:04

Ervaring met concurrent

En die hadden per dag 5 keuze menu's, dus 35 verschillende menu's in de week. Mijn moeder is ook geen makkelijke, en die kon daar best mee uit de voeten.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

27-12-2016 om 22:08

Ik val in herhaling, maar...

Quote: "Is er wel eens iemand die bij opa op bezoek komt zonder op een moment tijdens dat bezoek de wenkbrauwen te fronsen?

Is er wel eens iemand die náást opa gaat zitten en zegt "het valt ook allemaal niet mee... Hoe voelt u zich?" En dan géén bruggetje maken naar het leefpatroon van opa."

eens met Sally

en daarnaast - in je eentje eten is niks aan. Lijkt mij. Helemaal als je niet van koken houdt.

De zomer is nog zo kort geleden.

als ik later oud ben

Hoop ik dat mijn (schoon)dochter meer van Vesper Lynd weg heeft dan van cherry brandy. Hoe goed de bedoelingen van cherry ook zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.