Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

welke psy

welke psy

22-11-2017 om 15:10

op zoek naar een psycholoog

Ik ben op zoek naar een psycholoog en op basis van advies van mijn huisarts heb ik 2 adressen waar ik terecht zou kunnen. Volgens mij is het van (groot) belang dat het klikt tussen psycholoog en client. Beide praktijken doen eerst een intake en daarna komen ze met een behandelingsplan. Is het normaal/gebruikelijk om gelijktijdig bij 2 praktijken een intake te doen om op basis daarvan een keus te maken? Het klinkt als een soort van '2 offertes laten opmaken'. Voor een klus in huis wel gebruikelijk, maar is dat ook gebruikelijk in de zorg? Of probeer je eerst een en als het klikt ga je met hem/haar in zee. Zo niet, dan ga je (dan pas) naar een andere praktijk?

bieb63

bieb63

22-11-2017 om 16:16

ik denk

dat het laatste het meest gebruikelijk is..... En ja, een klik en vertrouwen is wel belangrijk. Dus kies er 1 en kijk of je er wat mee kunt. Zo niet, een andere kiezen.

Ervaring van anderen

Een vooronderzoek om meer over een bepaalde psycholoog te weten te komen? Ervaring van bekenden voor je je zorg in haar handen legt?

Googelen

Vorm je een beeld aan de hand van de website. Dat is uiteraard altijd rooskleurig en de ouders worden zo goed begeleid. Maar de meldcode is voorliggend. Vergeet dat niet.
Zoek in elk geval uit of het een vrijgevestigde praktijk is. En zomogelijk referenties heeft.

En

Haar handen kunnnen ook zijn handen zijn.
Heb je meer behoefte aan een analyserende psycholoog die je vaak zelf over oplossingen laat nadenken of meer een coachende aanpak? Misschien ben je beter af met een coach ipv een psycholoog? Allemaal overdenkingen op basis van vooronderzoek voor wat het beste bij jou werkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2017 om 19:40

Sprong in het diepe

Je zou op de website kunnen kijken om te zien wie er bij de praktijk horen en wat ze over zichzelf vertellen, of wat over ze vermeld staat. Als het gezicht en het praatje je aanstaat is dat denk ik het enige waar je op af kunt gaan. Een soort 'warentest' over twee psychologen is naar mijn gevoel niet 'kies' en het lijkt me ook stug dat het geaccepteerd wordt vanuit de verzekering.

Rondvragen zou ik zelf niet doen. Mijn omgeving, een enkeling daargelaten, hoeft niet te weten dat ik daar mee bezig ben. Maar dat is natuurlijk aan een ieder om dat naar eigen inzicht wel of niet te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2017 om 19:41

AnneJ

Ik zie nergens staan dat haar kind naar een psycholoog moet.

saar

saar

22-11-2017 om 19:58

Warentest

Zo'n warentest wordt idd als niet kies ervaren. Wat mij betreft volkomen belachelijk en zeer onwenselijk.
Je laat idd ook niet zomaar een aannemer komen in je huis.
Je psyche en emoties ed zijn wel wat belangrijker dan een nieuwe badkamer, lijkt me.
Hoe dat verzekeringstechnisch zit weet ik niet, maar je kunt zo'n intake natuurlijk ook gewoon zelf betalen.

saar

saar

22-11-2017 om 20:01

Kaaskopje

Haha, moest wel wat lachen bij jouw bericht. Jij hoort denk ik echt bij de groep 'bekende forummers'.
Daarbij laat jij behoorlijk wat persoonlijke info los regelmatig.
Ik kan jouw laatste bericht dan ook echt niet goed rijmen.

Inderdaad Kaaskopje

https://www.vooreenveiligthuis.nl/ik-maak-me-zorgen-om-iemand/ik-ben-ouder-dan-18-jaar/ik-maak-me-zorgen-over-een-volwassene/

Nadat ik mijn bericht getypt had twijfelde ik ook wel even. Maar tegelijk hebben we ook nog een groeiende berg meldingen die op ons afkomt als het om volwassenen gaat. Daar hebben we de top nog niet van gehad.

Inderdaad AnneJ,

Om die reden koos ik voor een alternatieve vorm van hulp want ik vertrouwde niemand meer. Ik werd vrijwilliger in een sector dat mij veel rust en voldoening gaf. Zo lukte het mij dingen los te laten en te relativeren. Het lukte mij te ontspannen. Alles in mijn eigen tempo. Ik maakte er ook nog mensen blij mee.

Nou inderdaad

Klinkt raar maar ergens vertrouw ik zelfs mijn psychiater niet, terwijl die het beslist goed gedaan heeft met mijn kinderen, het goed voorheeft met mij en we zijn uit de gevarenzone.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-11-2017 om 21:38

Rondvragen

Flanagan:
"Een vooronderzoek om meer over een bepaalde psycholoog te weten te komen? Ervaring van bekenden voor je je zorg in haar handen legt?"

Natuurlijk, al je bekenden hebben natuurlijk ervaring met psychologen. Geen wonder dat de GGZ kosten zo uit de hand lopen.

Kaaskopje:
"Rondvragen zou ik zelf niet doen. Mijn omgeving, een enkeling daargelaten, hoeft niet te weten dat ik daar mee bezig ben."

En dat...

Ad Hombre

Flanagan doet de goede suggestie om bij bekenden wat navraag te doen. Nergens schrijft ze al je bekenden.
Maar toch suggereer je dat wij de kosten GGZ uit de hand laten lopen.
BS dus
De suggestie van Flanagan is een goede. Door wat rond te vragen en in te schatten wat voor jou goede hulp kan zijn, tref je sneller een goede psycholoog. Dat is vooral fijn voor de degene die hulp zoekt. Maar het is ook fijn voor mensen als Ad Hombre die denken dat mensen die psychische hulp zoeken zomaar wat rond shoppen

saar

saar

22-11-2017 om 22:26

Nou Ad

Zie dit forum.
Bij bijna elk probleem, negatieve emotie, frustratie of blokkade wordt geadviseerd deskundige hulp in te schakelen.
En aangezien 'iedereen' weleens wat heeft, het leven gaat niet altijd over rozen tenslotte...

Ad Hombre

Uiters vreemde reactie, niet grappig en op zich knap zielig. Is dat omdat je iemand kent die psycholoog is soms?
Mijn post aan TS is juist om niet alle namen te bezoeken om de meest geschikte te kiezen, maar om selectief te werk te gaan. Zo denk ik dat je mij verkeerd begrepen hebt.

Ga je er van uit dat ik veel mensen ken die bij een psycholoog lopen? Dat hoeft toch helemaal niet om een bepaalde indruk te krijgen. Als iemand mij vertelt dat een behandelende psycholoog steeds begint met ' Vertel eens hoe je je voelt vandaag?' Dan trekt een koude rilling over de rug. Net als een huisarts aan je vraagt ' wat denkt u zelf dat het is?' . Ik doel op de wijze van vragen stellen.
Ook al is dat een veeltoegepaste methode om gericht een probleem te behandelen en andere zaken uit te sluiten,
Dat is wat ik bedoel met vooronderzoek, of noem het maar voorkennis en basis voor selectie vooraf ipv willekeurig psychologen uit de goudengids te benaderen voor een intake-gesprek.

Iets anders wat mij ook tegen de borst stuit, bemerk ik wanneer ik met een kennis praat,die psycholoog is. Ze hanteert een zuigende vraagstelling en niets loslatend hoe zij zelf over iets denkt terwijl het onderwerp over een niet-beroepsgericht onderwerp gaat (geloof-kerk). Als ik met haar praat, heb ik het gevoel in de stoel te liggen.
Ik wil niet gefileerd te worden, niet in een gesprek en ook niet in een post waarbij vaak aan de boodschap, door het fileren, voorbij gegaan wordt.

Dus nee, ik ben niet verantwoordelijk voor de hoge kosten van de GGZ.
( ipv doe ik vrijwilligerswerk)

Dank je Alkes,

Je verwoord het een stuk vriendelijker. Je reactie zegt mij dat ik het niet onduidelijk verwoord had. Dank.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-11-2017 om 00:00

Flanagan

"Uiters vreemde reactie, niet grappig en op zich knap zielig."

Zo...

"Is dat omdat je iemand kent die psycholoog is soms?"

Je weet dat ik iemand ken die psycholoog is, hou je maar niet van de domme.

Ik ken alleen nauwelijks mensen die (ervoor uitkomen) bij een psycholoog geweest te zijn. Interessant dat jij die wel kent.

"Mijn post aan TS is juist om niet alle namen te bezoeken om de meest geschikte te kiezen, maar om selectief te werk te gaan. Zo denk ik dat je mij verkeerd begrepen hebt."

Interessant genoeg wordt Kaaskopje die terecht opmerkt dat zij met een psychologen hulpvraag niet te koop zou lopen NIET verweten knap zielig te zijn terwijl we in feite op hetzelfde duiden.

Wie kent er nou genoeg mensen die bij een pycholoog zijn geweest *en* daar voor uit willen komen om daaruit een keus te kunnen maken? Dus vandaar, als jij er zoveel kent verklaart dat een deel van de reden waarom de GGZ kosten de pan uit rijzen.

"Iets anders wat mij ook tegen de borst stuit, bemerk ik wanneer ik met een kennis praat,die psycholoog is. Ze hanteert een zuigende vraagstelling en niets loslatend hoe zij zelf over iets denkt terwijl het onderwerp over een niet-beroepsgericht onderwerp gaat (geloof-kerk). Als ik met haar praat, heb ik het gevoel in de stoel te liggen.
Ik wil niet gefileerd te worden, niet in een gesprek en ook niet in een post waarbij vaak aan de boodschap, door het fileren, voorbij gegaan wordt."

Aha, je hebt een traumatische ervaring met psychologen. Sorry, dat wist ik niet..

"Dus nee, ik ben niet verantwoordelijk voor de hoge kosten van de GGZ. ( ipv doe ik vrijwilligerswerk)"

Dat van die kosten was niet geheel serieus bedoeld hoor...

Ad Hombre ( ot)

Ik stelde de vraag over je iemand kent, omdat het de ongeschreven regel is geen info uit andere draadjes te erbij te halen. Door het vragend te stellen, voldoe ik aan de regel. Dus geen ' ik hou me van de domme'.

Zoals ik ook aan gaf, werkt fileren afleidend. TS heeft een serieuze vraag en wilt advies. Ik geef wat aandachtspunten en je meent grappig uit de hoek te moeten komen over kosten. Over de traumatische ervaringen met psycholoog sla je de plank mis. Ten eerste heb ik geen traumatische ervaringen, ben ik nooit onder behandeling geweest en vind ik dat je niet moet gaan spotten met traumatische ervaringen om zo op je borst te kunnen slaan.

Misschien maar beter als we bij het draadje kunnen blijven, uit respect voor TS.

Triva

Triva

23-11-2017 om 05:44

Carla

Carla

26-11-2017 om 13:56

Gewoon proberen

Je kunt ze kapot fileren maar wat bij een ander past hoeft niet bij jou te passen. Daar waar iemand hierboven moeite met vraagstelling heeft geeft dat bij mij zoiets van waar maak je je druk om. Je hoeft niet tot in detail te passen bij een psycholoog. Wel moet er vertrouwen zijn en gegeven worden en moet je gewoon met je billen bloot voor een deel.
Het niet mogen weten van anderen heb ik zelf ook niet, het onderwerp is nog steeds taboe, evenals andere onderwerpen en dat mag er van mij wel uit.
Je gaat naar een arts als je iets mankeert, of dat nu zweetvoeten of vastlopen zijn. Bevalt het niet dan zoek je verder.

En ja, ik heb ervaring in alle soorten hulpverlening

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2017 om 14:37

Saar o.t.

Val jij onder mijn familie, vrienden en kennissen? Zo ja, dan zou ik het best prettig vinden als je mij dat laat weten. Gewoon om te beoordelen of ik dat erg vind of niet. Er zijn een aantal mensen van OO, waar ik via andere wegen contact mee heb, dat zijn mensen waarmee ik minder openbaar wel eens wat deel. Als er mensen zijn die echt per se willen weten wat ik allemaal uitspook, moeten ze dat vooral niet laten. Zolang het er maar geen plakboek van gemaakt wordt, dat zou ik wel eng vinden als niet Bekende Nederlander .

In mijn directe omgeving, vertel ik aan maar heel weinig mensen over ontwikkelingen op het gebied van psychiaters. Niet omdat ze het niet mogen weten, maar omdat ik geen zin heb om van alles uit te leggen, of iets te moeten verdedigen als men mijn keuzes niet begrijpt. Over andere onderwerpen praat ik ook niet met alle mensen die ik ken of tegenkom. Via Facebook is vaak wel duidelijk wat veel mensen vinden en denken, van mij ook, handig om te weten, zodat je je gespreksonderwerpen daarop aan kunt passen, ergens niet of wel over praten dus zodat het gezellig kan blijven.

"Volgens mij is het van (groot) belang dat het klikt..."

Maar het moet ook niet teveel "klikken".

En een therapeut die verliefd wordt -of die geconfronteerd wordt met een verliefde cliënt(e)- hoort die onmiddellijk door te verwijzen naar een confrater...

Ik ben er wel wat tegengekomen, in een niet-cliënt-therapeut-context, die niet konden weerstaan aan de verlokkingen.

Meer dan genoeg schrijnende en hemeltergende situaties gezien.

Zoals die van die "therapeut" die uiteindelijk, na tal van klachten over ongewenste intimiteiten, uiteindelijk ontslagen werd, en doodleuk verder ging, in een soort van "onderaanneming" voor een vriend/therapeut.

saar

saar

28-11-2017 om 21:50

Kaaskopje

Nee, ik ken je niet irl.
Maar iedereen die je irl kent en hier leest zou je snel moeten herkennen, je geeft zoveel info altijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.