Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vera

Vera

14-08-2015 om 10:56

Oogontsteking

Ik heb volgens mij een oogontsteking.
Last van tranen, soms (vooral 's ochtends) viezigheid in de ooghoeken (vooral binnenste ooghoek). Ook heb ik soms was viezigheid aan de buitenkant/onderkant van mijn oog. Heel soms zit 's ochtends mijn oog een beetje dicht.
Ook heb ik soms last van jeuk, vooral in de binnenste ooghoek.

Ik heb er al weken (ik denk al 3 of iets meer) last van.

Omdat ik in het verleden ook oogontsteking had die behandeld werd met antibiotica maar daarbij mijn lenzen uit moest doen (wat ik vreselijk vind), ben ik het nu snel (zodra ik het merkte) 's ochtends en 's avonds gaan schoonhouden met wattenschijfjes en gekookt water. Probeer mijn handen goed te wassen. Niet met mijn vingers in mijn ogen te wrijven als het jeukt (maar gebruik dan een schone tissue). Verwissel (bijna) elke dag de vloeistof van mijn lezen (deed ik voorheen elke 4 dagen of zo). Ik draag geen make up meer. Nog wel mijn lenzen in, wat nog goed gaat.

Toch duurt het wel erg lang en lijkt het nu weer iets erger dan een paar dagen geleden.

Iemand nog tips wat ik zelf kan doen, zonder naar de huisarts te gaan en antibiotica te halen?

Noet

Noet

14-08-2015 om 11:05

nou nee

na 3 weken is het toch echt wel tijd om naar de huisarts te gaan.

Hadewich

Hadewich

14-08-2015 om 12:11

En...

Waarom wil je hier niet mee naar de huisarts? Drie weken is toch echt wel lang, dus hup, naar de huisarts!

ik ben een tikje verbaasd

... dat je je lenzen blijft inhouden. Als ik iets aan mijn oog heb doe ik mijn lenzen niet in en draag mijn bril totdat het probleem weer is opgeklaard. Ben ik nou zo'n teut? Hoe doen andere lenzendragers dat?

Overigens zou ik gewoon overgaan op dagelijks lenzenvloeistof vervangen. Dat spul kost een paar euro per fles en je doet er maanden mee, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.

Maar goed, dit alles terzijde. Naar de huisarts, als de gesmeerde bliksem. En beterschap gewenst!

Groeten,

Temet

Vera

Vera

14-08-2015 om 12:52

Paar reacties

Dank voor jullie reacties.

Even een paar reacties:

- ik draag mijn lenzen omdat ik daar beter mee zie en me veel prettiger bij voel dan met een bril. Pas als ik echt las heb van mijn lenzen (pijn, irritatie) doe ik ze uit. Ik heb eerder (al 2 of 3 keer) oogontstekingen gehad en toen had ik pijn en (dus) geen keus, dus lenzen uit en antibioticakuur. Nu in principe geen last van mijn lenzen dus draag ik ze nog graag.

- het is niet zo dat ik per se niet naar de huisarts wil, maar ik vermoed dat hij dan weer met diezelfde antibioticakuur geeft en dan moet ik weer 10 dagen mijn lenzen uit. Daar heb ik geen zin in, zolang het goed gaat met het schoonmaken wat ik doe en ik geen pijn aan mijn ogen heb.

- Temet, ik wil in principe dagelijks vloeistof vervangen en dat doe ik ook bijna aldoor, maar soms vergeet ik het of ben ik te moe. Is geen geldkwestie, haha!

Jessica O

Jessica O

14-08-2015 om 13:16

temet

Wat bedoel je met dagelijks lenzenvloeistof vervangen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-08-2015 om 13:42

Hygiene

Ik heb zelf 25 jaar lenzen gedragen. Als je zo doorgaat met het niet zo nauw nemen met de hygiëne is het niet zo vreemd dat je weer oogontsteking hebt. Je zet de gezondheid van je ogen op het spel. Je vloeistof moet je elke dag vervangen; die is een bron van bacterien. Handen altijd wassen voor het in- en uitdoen van je lenzen. Je bewaardoosje ook iedere dag goed schoonmaken. Zodra je last hebt van je ogen, lenzen uit en bril op! Ga zsm naar de huisarts; als je zo doorgaat loop je risico op onherstelbare schade aan je ogen en dat is niet overdreven. Zet je ijdelheid opzij; een paar gezonde ogen is veel belangrijker!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-08-2015 om 13:48

Lenzen

Trouwens, als je zo laks bent met het dagelijks goed onderhouden van je lenzen, zou je beter wegwerplenzen kunnen nemen. Wel duurder maar nogmaals, je ogen zijn het waard. Praat hier eens over met je opticien. En zodra je last hebt van je ogen, lenzen uit en bril op!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-08-2015 om 13:55

Oogproblemen

Ik begrijp trouwens heel goed dat je je bril niet graag (meer) draagt. Ik had ook een hekel aan die bril. Maar op een gegeven moment bleef ik oogontstekingen etc houden en oogartsen bezoeken; andere lenzen en lensvloeistoffen proberen en toen bleek dat ik allergisch was geworden voor materialen en vloeistof en dat ik nooit meer lenzen zou kunnen dragen. Ik heb toen mijn ogen met succes laten laseren. In al die jaren heb ik wel altijd de lenshygiene nauwgezet nageleefd dus ik heb gewoon pech gehad. Maar ik heb gehoord en gezien wat onzorgvuldig lensgebruik met ogen kunnen doen en dat wil je niet.
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/contactlenzen/problemen_complicaties/

daglenzen

ik heb daglenzen en mocht die wel inhouden( de rand van mn oog was ontstoken). De antibiotica scheen de lens aan te tasten maar omdat ik die savonds weggooi maakte dat niet uit.
Is het een idee om een setje daglenzen (30 dagen) aan te schaffen?. Ik bestel ze online.
Veel spoelen met speciaal oogwater hielp ook.

Vera

Vera

14-08-2015 om 18:35

Oeps

Ik schrok wel wat van de berichten, vooral die van Elisa, maar heb het ter harte genomen door meteen naar de opticien te gaan.

Die heeft gekeken en mijn ogen zien er goed uit, ligt meer aan de haarzakjes (van mijn wimpers).

Ze heeft nog wat tips qua schoonmaken, schoonmaken van bewaarbakje en vervangen van vloeistof (flessen niet te lang open laten staan) gegeven en adviseerde de lenzen uit te doen. Dus toch maar uit. Als het nu over een paar dagen niet veel beter is ga ik alsnog naar de huisarts, maar hoop dat dit voldoende helpt.

Dat ik mijn lenzen draag zolang ik er geen last van heb heeft niet alleen met ijdelheid te maken. Maar ik zie er gewoon beter (en meer) mee - heb nogal slechte ogen, dus zie weinig langs de bril.

NB Volgens mij hebben ze toch voor harde zuurstofdoorlatende lenzen geen daglenzen? Ik heb ook nog zo'n afwijking (weet even niet meer hoe het heet), dus volgens mij zijn daglenzen niet makkelijk voor mij. Ben het vergeten te vragen . Ik kan door die afwijking in elk geval beter geen zachte lenzen dragen.

Nou, maar eens kijken hoe het nu verder gaat.

In elk geval allemaal bedankt voor het meedenken en als iemand nog aanvullende goede tips of ideeën heeft, dan houd ik me daarvoor aanbevolen.

Hadewich

Hadewich

14-08-2015 om 18:51

Hihi...

Het zal wel dialect zijn, maar als je langs je bril kijkt, zie je inderdaad weinig!

Hopelijk helpen de maatregelen!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-08-2015 om 19:00

Huisarts

Ik zou als ik jou was toch ook nog naar je huisarts gaan. Het kan nl. ook Blepharitis of Meibomitis zijn of iets anders. Zeker omdat dit al de tweede keer is dat je een of andere oogontsteking hebt en het al drie weken duurt. En een opticien is geen arts! Je hebt maar een paar ogen en better safe than sorry... http://www.oogartsen.nl/oogartsen/oogleden/ooglid_ontsteking_blefaritis_infectie/

Vera

Vera

14-08-2015 om 20:22

Hadewich

Ik meende het echt hoor "langs de bril kijken", geen dialect . Omdat mijn ogen slecht zijn zie ik alles wat ik niet door de bril zie erg vaag, niet fijn dus. Met lenzen zie ik alles even scherp. Daarom sterke voorkeur voor lenzen.

Vera

Vera

14-08-2015 om 20:24

Elisa

Dank voor jouw info.

Ik denk als ik jouw link lees, dat dat het is wat ik heb. Lekker, vaak chronisch .

Ik zal de behandeling die ze daar beschrijven maar gaan toepassen. Pff wat een gedoe.

En inderdaad maar een afspraak met de huisarts maken.

Hadewich

Hadewich

14-08-2015 om 20:39

Euh...

Oké, ik snap het, maar kijk je dan makkelijk langs of naast je glazen? Ik heb ook behoorlijk slechte ogen, maar ik zie alleen als ik extreem opzij of omhoog kijk onscherp naast mijn bril.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-08-2015 om 21:15

Vera

Je beschrijving van je klachten klinkt als Blepharitis; ook omdat ik dit zelf heb gehad. Ja, het is chronisch maar als je echt regelmatig en trouw de ooglidhygiene (kompressen en masseren) toepast kan je het redelijk goed onder controle krijgen. Wat ook helpt is geen eyeliner op je binnenste ooglidranden dragen en geen oogmake-upremover op oliebasis gebruiken. Dit kan de kliertjes in je oogleden verstoppen. Ook het slikken van Omega-3 visolie kan heel goed helpen. En verder, ongeacht wat en hoe: gooi mascara na drie maanden weg en koop een nieuwe; geen oogmake-up van anderen gebruiken en laat anderen niet de jouwe gebruiken; was je handen altijd goed voordat je oogmakeup gebruikt en je lenzen in doet; maak je oogmake-up kwastjes altijd goed schoon na ieder gebruik; spoel je lenshouder na het schoonmaken heel goed af met veel water zodat er geen residu meer is achtergebleven; nooit of te nimmer spuug gebruiken om je lenzen mee schoon te maken of in te zetten (yuck; dat mensen dit überhaupt doen). Kijk trouwens ook even naar de ingrediënten in je lensvloeistof en/of oogdruppels; soms zitten er bestanddelen in waar je niet (meer) tegen kan zoals conserveringsmiddelen. Hopelijk kom je snel van die oogontstekingen af!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.