Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Karen

Karen

04-03-2015 om 09:05

Ontwikkelen van allergie

Sinds enkele weken weten wij, na bloedonderzoek, dat onze zoon (13) flink allergisch is voor huisstofmijt en een beetje voor katten. Nu, na 2 weken dagelijks een anti-histamine tablet en 2x daags neusspray ben ik daarmee gestopt en gebruikt hij 1x per dag (voor het slapen gaan) neusspray. Ik merk dat ik nu wel weer wat reacties zie (prikkende ogen, rode vlekken) die hij - logischerwijs - met het gebruik van medicatie niet had. Ik vraag me een paar dingen af: is het toeval dat hij op deze leeftijd een allergie ontwikkelt? Eerder wel af en toe iets gehad (antibiotica bijvoorbeeld en soms onverklaarbare rode plekken) maar niet 'steeds'. Ik heb van de huisarts begrepen dat zo veel mogelijk vermijden van de allergeen niet meer het gevolgde beleid is (omdat het niet helpt). Maar is de oplossing dan voortdurende allergische verschijnselen met medicatie onderdrukken? Ikzelf dacht eraan om de tabletten en 2e keer neusspray te (gaan) gebruiken als er een 'aanval' van reacties is, of als we verwachten dat hij in een stoffige omgeving gaat komen. Maar, nu we dat doen en ik toch iets aan reacties zie (waar hij overigens geen klachten bij heeft) vraag ik me ook af of ik daarmee de allergie niet juist vererger? Hebben jullie hier ervaring mee? Heeft hier iemand ervaring met alternatieve geneesmiddelen of geneeswijzen?

Hadewich

Hadewich

04-03-2015 om 09:35

allergie

Ik ben zelf allergisch voor allerlei soorten mijten en ik heb oogdruppels, neusspray en tabletten. De oogdruppels en neusspray moet ik iedere dag gebruiken, de tabletten als het nodig is, maximaal 1 per dag. In de praktijk gebruik ik iedere dag een tablet.

Het is inderdaad de oplossing om voortdurend de allergische reacties te onderdrukken. En zeker neusspray moet je volgens voorschrift blijven gebruiken: zoals ik het begrepen heb, werkt dat niet direct als je er mee begint, dat duurt een paar dagen. Dus als je steeds een dosis overslaat, werkt het minder goed denk ik. Ik denk niet dat je de allergie zelf verergert als je hem minder medicatie geeft, wel zijn de reacties natuurlijk erger.

Dat hij nu die allergie ontwikkelt lijkt me toeval. Een allergie kan zich op iedere leeftijd openbaren. Mijn broer kreeg bijvoorbeeld huisstofmijtallergie toen hij 25 was, ik toen ik 34 was. En dochter kreeg hooikoorts toen ze 17 was.

Barvaux

Barvaux

04-03-2015 om 10:02

mwoah

Een aantal jaar geleden bleek mijn zoon van nu 13,5 ook extreem allergisch te zijn voor katten en in iets mindere mate voor huisstof. Die katten waren zo ernstig dat hij vermoedelijk zou moeten worden opgenomen in een ziekenhuis als hij bij katten zou gaan logeren.

We kunnen nu volstaan met 1 cetirizinetabletje van de lidl elke avond vanaf de avond vóór het logeren en er is echt niets aan de hand.

Huisstofmijt? Je wil niet weten hoe zijn kamer er uit ziet. Hij zat vorig jaar nog op een sport die in de wintertijd in de zaal is en elk jaar in oktober kreeg hij rode ogen en ging niezen. We dachten dat hij moest wennen aan meer de deur dicht in huis en binnen leven maar van ons huis heeft hij helemaal geen last (meer) want dit jaar (gestopt met die sport) heeft hij nergens last van gehad. Hij slikt dus nu alleen cetirizine als hij op kamp gaat of gaat logeren (gewoon standaard want hij slaapt ook lekker op dat spul) en verder heeft hij niets meer nodig.

Overigens gebruikte hij vooral de oogdruppels toen hij vorig jaar nog last had van het stof voor die rode ogen.

Puck

Puck

04-03-2015 om 10:08

gewoon geven

Allergie kan zich op iedere leeftijd openbaren dus dat is denk ik ook toeval dat het nu ontstaat. En vooralsnog lijkt onderdrukken van de symptomen de eerst aangewezen oplossing in jullie geval. Vermijden van de allergenen werkt wel degelijk. Niet als genezing, maar wel bij het voorkomen van symptomen. In jullie geval zou ik toch eens kijken of het mogelijk is om je huis te saneren: anti-allergisch beddengoed, gladde vloer, geen gordijnen, niet veel frutsels en knuffels, etc. Ligt er een beetje aan wat voor neusspray je hebt gekregen, maar een neusspray die alleen tijdelijk de slijmvliezen laat slinken (Otrivin etc.) mag je mee stoppen wanneer je wilt. De neussprays met antihistaminica of corticosteroiden moet je blijven gebruiken om effect te laten houden. Je kunt inderdaad overwegen om de tabletten alleen te geven bij een aanval, maar uit eigen ervaring weet ik dat het veel prettiger is om een aanval te voorkomen dan om hem te bestrijden.
Als je echt van een allergie af wilt dan is desensibiliseren een optie, maar voor kinderen is dat niet echt nog aan te raden. Je hebt dan een langdurig (5 jaar) traject waarin je iedere keer aan de allergenen bloot gesteld wordt, steeds hogere dosering, waardoor je lichaam als het ware moet leren dat het niet zo overdreven hoeft te reageren op het allergeen. Dat is een intensieve kuur waar je erg gemotiveerd voor moet zijn. Ik heb dat zelf voor hooikoorts gedaan omdat ik in het pollenseizoen gewoon echt wekenlang echt ziek ervan was en niet kon functioneren. Ik kreeg geen garantie, maar ik ben heel blij dat ik het gedaan heb, mijn klachten zijn van een half jaar snotteren waarvan 1 maand echt heel ziek gereduceerd tot 3 maanden licht snotteren wat met medicatie goed te hanteren is.
Als je overigens niet direct naar medicijnen wilt grijpen is misschien prevalin direct een optie. DAt bestaat sinds vorig jaar en is een neusspray die een dun beschermlaagje om je neusslijmvlies legt waardoor de allergenen niet goed binnen kunnen dringen. Zou je ook kunnen bereiken door een paar keer per dag de binnenkant van je neus met een klein beetje vaseline in te smeren, maar in gebruik vind ik prevalin fijner, werkt ook wat beter.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-03-2015 om 10:16

Geen toeval?

Ik was ruim 12 toen de verschijnselen van allergie zich bij mij echt openbaarden.
Daarvoor was ik wel al jaren een astmapatientje.

Zou natuurlijk kunnen dat grote veranderingen in je lichaam (zoals de puberteit) van invloed zijn. Wat dat betreft kijk ik dan maar reikhalzend uit naar de overgang.

Ik heb indertijd een kuur gekregen waarbij ik iedere week een klein beetje van het allergeen ingespoten kreeg. Dat heeft mij wel goed geholpen.

Ik geloof ook niet dat mijden van invloed is. Het is hooguit wat rustiger voor je lichaam. Die pillen doen toch ook niks anders dan de ontstekingsreactie onderdrukken?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-03-2015 om 10:20

Dat desensibiliseren

Heb ik trouwens van mijn 14e tot mijn 17e gedaan.
Gewoon iedere week een spuitje halen bij de huisarts.

Fruitella

Fruitella

04-03-2015 om 10:28

allergie

Ik weet niet of de allergie erger wordt als je de medicijnen niet regelmatig inneemt maar ik heb gemerkt dat de last toeneemt. Van prikkende ogen, verstopte neus naar gevoelige slijmvliezen en dan opeens een bijholte ontsteking, midden in een prachtige, warme zomer. Van zo'n allergie word ik op z'n tijd heel moe en daarom is het ook prettig om op tijd alles netjes in te nemen. Met die allergie bleef ik het liefste binnen met als gevolg een vitmanine D tekort wat de vermoeidheid niet ten goede kwam.

Laatst werd er door de huisarts naar gekeken en ik ben opeens, na 30 jaar, niet meer allergisch. Dat kan kennelijk ook.

Agris

Agris

04-03-2015 om 11:13

geef hem zijn medicatie

Huisstofmijt is overal, dan ga je niet wachten tot hij 'genoeg' ziektesymptomen heeft of wachten tot hij in een stoffige omgeving komt. Daar zal wellicht meer huisstofmijt zijn, maar in je eigen huis zit ook genoeg, hoe schoon ook.
Hij is waarschijnlijk al heel wat klachten gewend en zal dan minder snel klagen. Het betekent niet dat hij er geen last van hoeft te hebben.

Allergieen kunnen ook weer veranderen naar minder sterk of heviger, een andere vorm enz. Denk bv aan van eczeem naar astmatische bronchitis en inderdaad die pubertijd.
Zelf had ik juist in de pubertijd helemaal geen last en kwam het in andere vorm, voor andere dingen in volle hevigheid terug toen ik 21 was.
Mijn kind had altijd eczeem en begon juist in de pubertijd met klachten.
Inmiddels zit ik aan shampoo's, lotions, zalfje, 2 puffers, 1 tablet, een neusspray en oogdruppels. En nog is mijn klachtenlevel hoog te noemen.
Geef gewoon standaard zijn medicatie in overleg met de arts, maar ga niet zelf dokteren. Stel je vragen bij een controlebezoek.
Dat gesnotter dat nu onschuldig lijkt, kan ook verergeren zoals bij mij.
Ach loopneusje, verstopte neus, jeukende neus, zo reageerden mensen bij mij.
Ja, maar sinds 2 jaar begon ik te hoesten, kreeg het benauwd en blijk ik nu dus ook met astmatische bronchitis te reageren. Daar heb ik af en toe een antibioticakuur voor nodig om een evt. longontsteking te voorkomen.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2015 om 11:19

De medische opinie maakt een 18 graden draai

Als ik dit artikel mag geloven:

http://www.foodinaction.com/nl/pindaallergie-vroege-blootstelling-zou-bescherming-bieden/

Blijkbaar heeft juist de richtlijn om babies weg te houden van allergenen geleid tot de enorme toename in allergieen (in dit geval voor pinda's).

Wij hebben ons nooit iets aangetrokken van die richtlijnen onder het motto wat goed genoeg was voor ons is goed genoeg voor onze kinderen. Resultaat (tot nu toe!) goed.

theorie

Er zijn al jaren tegenstrijdige onderzoeken over allergie.
Ik heb het zelf vooral ook ervaren als een praktische zaak. En bovendien hanteer ik tot nu toe de theorie dat we vooral een toename kregen van allergie nadat, na de oorlog, het aantal stofjes en combinaties, explosief is toegenomen. In materialen als nylon en andere kunststoffen, voorbewerkt voedsel, verzorgingsproducten, uitlaatgassen in de lucht.
Daar moet een lichaam in een veel te snel tempo aan wennen.
Bij klachten kan het zin hebben om het aantal stofjes te beperken.
En verder de klachten zo snel mogelijk te onderdrukken. Ik heb hier helaas ook de ervaring dat je in een negatieve spiraal terecht kunt komen en op steeds meer stofjes gaat reageren onder invloed van stress, ziekte, en verandering van voeding en milieu.
We worden hier wel steeds makkelijker, maar toen de kinderen klein waren en het toch een stuk beter bleken te doen zonder dan met koemelk vanwege hun allergie, en klachten afnamen na het weglaten van zaken, zijn we standaard hypoallergeen gaan eten en drinken en hebben we nog steeds huisstofmijt hoezen, met name om het kussen.
Meer klachten betekent menu en stofjes beperken tot er geen klachten meer zijn. Gewoon praktisch.

Puck

Puck

04-03-2015 om 13:49

Desensibiliseren, aanvulling op Ginny

Behalve injecties bestaan er tegenwoordig ook manieren van desensibiliseren die je thuis kunt doen d.m.v. tabletten of druppels. Ik heb met druppels gedaan die je onder je tong moest laten inwerken. Tjeempie, de allereerste keer met 1 druppeltje... ik wist zeker dat ze de goede allergenen erin gestopt hadden (kan speciaal voor jou gemaakt worden): knetter reactie, benauwd, opgezwollen mond, behoorlijk heftig. Dat bouw je dan op naar 20 druppels per keer en die neem je daarna 2x per week voor 3-5 jaar. Pas het 4e jaar werden mijn klachten merkbaar minder.

Fruitella

Fruitella

04-03-2015 om 15:53

desensibiliseren

Mijn vorige huisarts zei dat desensibiliseren geen goed en duidelijk effect gaf. Daar heb ik verder niet bij stilgestaan. Maar wordt het nog gebruikt of is het ondertussen achterhaald?

Karen

Karen

04-03-2015 om 16:08

Veel dank!

Zo, daar kan ik wat mee! Op dit moment concludeer ik dat ik mij waarschijnlijk te veel laat leiden door mijn weerstand tegen (langdurig) gebruik van medicatie. Ik twijfel natuurlijk wel, anders had ik hier niet gepost. In de basis denk ik op grond van jullie reacties dat ik hem het best dagelijks deze medicatie kan geven (neusspray 2x/daags en tabletje 1x/daags). Ter bevestiging (voor mijzelf) neem ik morgen contact op met de huisarts (telefonisch spreekuur) om het ook nog eens met haar te bespreken.
Doorslaggevend is daarin ook de reactie van Fruitella #7, hij was ook steeds doodmoe (werd steeds wakker van zijn verstopte neus) en het leek erop alsof daarbij (of daardoor?) ook zijn zin om dingen te ondernemen (sporttraining bv) en gewoon met plezier naar school gaan minder werd.
Een van bovenstaande reacties roept ook de vraag op dat de wisseling van school er misschien wel mee te maken heeft? Hij werkt mee in een projectgroep in een apart lokaal in de kelder, dat wordt misschien nóg minder goed schoongemaakt?

Alti

Alti

04-03-2015 om 17:37

Weerstand niet nodig!

De weerstand tegen antihistamine is helemaal niet nodig. Integendeel, antihistamine is totaal niet schadelijk en voorkomt astma op latere leeftijd. Gewoon geven!
En nee, het is geen toeval dat hij het nu ontwikkelt. Het kan op elke leeftijd, maar je ziet vaak allergieën komen en verdwijnen rond de puberteit en de menopauze.
wij hebben heel veel ervaring in de familie, helaas.

Karen

Karen

04-03-2015 om 18:10

Ook nog:

De huisarts zei (toen de resultaten van de bloedtest binnen waren) dat het gebruik van bijvoorbeeld 'anti-allergie' hoezen en lakens niet het resultaat geven wat vroeger werd gedacht. Ik heb wel enkele maatregelen genomen: vaker stofzuigen, ook onder het matras, anti-allergie kussen, raam open en knuffels weg (harde vloer en 'harde' gordijnen hadden we al. Zelf heeft hij ergens gelezen dat het goed is om overdag je bed open te slaan omdat huisstofmijt dat niet prettig vindt (te koud), dus dat doet hij ook. Hebben jullie ervaringen met deze of andere maatregelen?

Hadewich

Hadewich

04-03-2015 om 18:41

Karen

Ik merk zelf wel verschil met of zonder hoezen, ik heb ze er liever om heen. Maar dat was met oude kussens en een wollen dekbed. Momenteel hebben we alleen een hoes om het matras, omdat we nieuwe, anti-allergische kussens en dekbed hebben gekocht. Tot nu toe gaat dat goed.

Ook het bed openslaan en raam open werkt volgens mij wel. Maar ook als het niet helpt, is het sowieso een stuk frisser voor je bed, kan het lekker uitwasemen.

Alle beetjes helpen

Sinds we een aantal jaren geleden van een huis met veel vloerbedekking en zeil naar een huis met laminaat verhuisd zijn kon dochter minderen met de medicatie.
Bij verkoudheid of griep gaan we sneller over tot het innemen van anti histamine tabletjes omdat je dan ook sneller allergisch reageert. Mits klachten. We houden het wel praktisch.

Agris

Agris

05-03-2015 om 11:16

beter

Het is idd beter je bed terug te slaan zodat het nachtzweet uit je matras kan drogen.(jippie nooit meer je bed opmaken) Een daarmee droger bed, lage luchtvochtigheid, goed ventileren, nat afnemen zorgt allemaal voor een minder grote groei van de huisstofmijt.

Zorg voor kennis over de huisstofmijt, als je weet wat ie eet...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2015 om 14:03

Allergie kan altijd ontstaan

Of eigenlijk voor problemen zorgen. Het onstaat niet van de een op andere dag. Ik blijk op mijn oude dag astma te hebben. Er wordt nu onderzocht of er sprake is van allergieën. Er zit wel het een en ander in de familie, dus heel wonderlijk is het niet dat bij mij ook iets rammelt op dit gebied.

Puck

Puck

05-03-2015 om 16:49

Fruitella

Ik weet niet wat jij achterhaald noemt, maar ik ben net 2 jaar klaar met desensibiliseren. En bij mij heeft het een heel goed effect gehad. Mijn zusje heeft een jaar of 20 geleden ook een desensibilisatietraject gehad (eens in de maand een spuit) en dat heeft bij haar niet geholpen. Ik weet niet of het tegenwoordig betere resultaten geeft, maar ik ben er wel blij mee dat mijn arts het wel zag zitten.

Puck

Puck

05-03-2015 om 16:52

Karen

"De huisarts zei (toen de resultaten van de bloedtest binnen waren) dat het gebruik van bijvoorbeeld 'anti-allergie' hoezen en lakens niet het resultaat geven wat vroeger werd gedacht. "
Dat is wat anders dan dat je in je openingsposting zegt: "omdat het niet helpt".
Ik heb geen idee wat voor resultaten men vroeger dan wel niet verwachtte en nee het is niet zaligmakend, maar zoals anderen ook al zeggen: alle beetjes helpen.

Karen

Karen

05-03-2015 om 17:29

Puck

Kennelijk heb ik het onduidelijk opgeschreven, niet mijn bedoeling om iets tegenstrijdige te zeggen. In mijn openingspost had ik in gedachten wat de huisarts meer algemeen zei over het 'helemaal kaal maken' van de kamer, knuffels weg, anti-allergie en bijvoorbeeld niet meer logeren of op kamp. In de andere posting doelde ik meer specifiek op de anti-allergie hoezen om het matras. Daarvan zei de huisarts als iets als het blijkt helemaal niet zo te helpen als men vroeger dacht.
In elk geval ben ik behoorlijk overtuigd van het blijven geven van zowel tabletjes als spray, wel vraag ik me nog af hoe erg het is als hij dit niet neemt. Wat als hij het bijvoorbeeld niet meer ziet zitten?

Agris

Agris

05-03-2015 om 17:50

dan

ervaart hij zelf wel of niet de toename van klachten en kan hij daarna weer een besluit nemen te gaan slikken/sprayen.

Puck

Puck

06-03-2015 om 10:44

Precies wat Agris zegt

Echt erg is het niet, behalve dat hij zelf met de gebakken peren zit omdat ie misschien meer klachten krijgt. Maar echt grote gezondheidsrisico's zal het niet met zich meebrengen als hij geen medicatie neemt. Ik weet niet welke neusspray hij heeft, maar de meesten moet werken pas na een week en moet je blijven nemen. De tabletten kun je helemaal zonder probleem "vergeten", die werken korter en vrij snel dus als hij ze dan wel weer wil gebruiken zal hij snel weer vermindering van zijn klachten krijgen.
En weet je: natuurlijk helpt het prima als je je kind in een allergeen vrije omgeving houdt, maar denk dat de huisarts bedoelt dat de voordelen daarvan bij lange na niet op zullen wegen tegen de nadelen daarvan. Je ontneemt je kind heel wat dor t niet op kamp te laten gaan, nooit ergens te laten spelen of logeren. De tweede opmerking van je huisarts snap ik overigens nog steeds niet. Ik weet namelijk ook niet wat men "vroeger dacht".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.