Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Qwerty

Qwerty

15-04-2015 om 16:29

ontstoken zweetklier puber

Onze dochter (14) heeft een ontstoken zweetklier in haar oksel. Vreselijk vervelend, want het doet pijn, is rood en ruikt. Huisarts is eerst begonnen om fucidine (abzalf) voor te schrijven, echter mocht dit niet baten. Toen antibiotica oraal, ook zonder succes. Inmiddels heeft de huisarts gezegd dat ze dan toch echt onder het mes moest, hier is ze van geschrokken, ondanks de pijn wil ze dit écht niet.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Groet,

Qwerty en puberdochter

Ja, twee keer

Een keer een zichtbare ontsteking in de arm. Huisarts die heel lang overal mee drentelde (nog een kuurtje etc.) uiteindelijk doorverwezen naar het ziekenhuis, waar ze direkt onder het mes moest. Dat gebeurde ook dezelfde dag. De ingreep zelf stelde niet zoveel voor, ze mocht dezelfde dag weer naar huis. (Dat was zo'n dag, waarop je 's morgens bij de huisarts begint en 's avonds helemaal lam laat thuis komt). Het akeligste vond ik de volgende dag, toen we het verband moesten verschonen.Er zat een diep gaasje in de wond en dat was een naar gezicht.

Tweede keer een plekje onder de oksel, niet zozeer pijnlijk en verder niet zichtbaar. Maar toch even naar de huisarts. Gelukkig was deze wat actiever: echo gemaakt, een paar dokters erbij, maar ze snapten het niet. Een paar dagen later mri, ja, er zat wel iets, maar het was niet duidelijk. Dus toch maar onder het mes. Het bleek een abces te zijn, de arts die opereerde was zichtbaar geschrokken hierdoor, want het ging plotseling open. Ze mocht de volgende dag al naar huis, wond was wel nog open met een gaatje om te spoelen. Wond genas goed, met haarzelf ging het niet zo goed, plotseling flauw vallen, erg moe, het duurde een tijdje voordat ze haar arm goed omhoog kon krijgen etc. We hebben toen wel alles laten onderzoeken: waar komen die abcessen vandaan? Dat heeft niets opgeleverd, maar ik ben nog steeds alert: wat als het op een plek zit die je niet meer ziet en voelt?

Alles wordt afgerond met een antibioticumkuur.

Nu heeft ze weer zoiets: voor het eerst van haar leven een kies geboord bij de tandarts, inmiddels al twee weken pijn, blauwgroene wang, keelpijn en benauwd, via de huisarts nu ibuprofen, maar als dat niet aanslaat wordt het ook een weer een antibioticumkuur.

Achteraf gezien stelde de 'oppervlakkige' ingreep niet zoveel voor, de wat dieperliggende ingreep had wel meer gevolgen. Ik ben blij dat we voor de eerste ingreep eigenlijk nauwelijks tijd hadden om erover na te denken.

Niets doen heeft nogal wat risico's: als een abces onderhuids openbarst ben je veel verder van huis, dat had ik althans begrepen. Maar het kan zijn dat je dochter geen abces heeft, maar een andere vorm van ontsteking.

Tsjor

.

Filmpjes youtube abcea

Als een ontstoken zweetklier vergelijkbaar is met de abcessen onder de oksel, bestaan er op youtube filmpjes hierover. Doe wel van te voren het geluid uit want het schijnt gevoelig te zijn. En kijk eerst, voordat je dochter ze ziet.

Verdoving

Ik heb de filmpjes nog niet gezien, maar mijn dochter kreeg plaatselijke verdoving met een roesje resp. algehele narcose. Van de ingreep zelf heeft ze niets gevoeld.

Tsjor

Moeder

Moeder

15-04-2015 om 22:47

Talgkliercyste

Ik weet niet of er veel verschil zit tussen een zweetklierabces of een ontstoken talgkliercyste maar ik voel me door jullie verhalen nog lulliger behandeld dan ik toch al was.
Jaar of 5 geleden had ik een pijnlijke bult onder een borst. Die werd steeds groter en vooral pijnlijker en ik voelde me ziek. Had ook koorts. En vooral veel pijn, elke beweging van mijn arm trok er aan en dat deed pijn.
Ik ging naar de huisarts, diagnose ontstoken talgkliercyste. Daar begonnen ze niet aan, ik moest maar naar het ziekenhuis. Het weekend zat er tussen dus het duurde allemaal erg lang. Ondertussen werd ik zieker en had ik echt veel pijn. Ik ben geen pieper maar dit deed echt zeer.
Op een nacht voelde ik ineens nattigheid. Was dat ding gesprongen. Alles hing onder, komt echt verrassend veel uit. De week erna dus naar het ziekenhuis waar ze onder plaatselijke verdoving de boel hebben opengesneden en het cyste omhulsel er uit hebben gehaald. Dat was belangrijk anders kon het weer terug komen. Netjes dicht genaaid en verder heb ik er geen last van gehad.
Achteraf heb ik dus een hele tijd met onnodige pijn rondgelopen. De huisarts had met een sneetje alvast de druk er af kunnen halen. De inhoud had ook in mijn bloedbaan kunnen komen dus het was best een risico om me zo lang te laten lopen.
Mijn advies, zo snel mogelijk laten openmaken. Dat is niet leuk maar niks vergeleken bij wat het kan worden.
Sterkte ermee.

Openmaken - niet altijd

Ik heb er 2x last van gehad en 1x was het heel hardnekkig en antibiotica hielp niet. Fucidine zalf hielp een beetje, maar mijn eigen immuunsysteem heeft het uiteindelijk opgeknapt. De dokter vond het niet verstandig om open te maken vanwege de kans op bloedvergiftiging. Het is zeker 10 jaar geleden, maar ik kan nog steeds zien waar het abces gezeten heeft.

Eigenijk zou ik graag mijn oksels scheren, maar dat is me verboden door de dokter om te voorkomen dat ingegroeide haartjes een abces veroorzaken. En nee, scrubben is niet afdoende.
Overigens had ik al een eeuwigheid mijn oksels niet geschoren toen ik de tweede keer er last van kreeg, dus het voorkomt het in elk geval niet.

Controle op suikerziekte

Omdat ik ook dus vaker een abces kreeg (en nog wat ontstekingen elders) ben ik toen ook gecontroleerd op suikerziekte, maar daar had ik gelukkig geen last van.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-04-2015 om 14:02

Abces

Ja, heb ik ook eens gehad. Fucidine en weken in Biotex had helaas geen succes. Dus toen moest het mes er ook in maar eigenlijk was ik allang blij dat ik van dat rotding af zou zijn. Die pijn van dat abces is ook niet fijn. Natuurlijk doet zo'n ingreep pijn (werd zonder verdoving gedaan) maar het is maar kort en daarna ben je er vanaf. En inderdaad, als zo'n abces naar binnen openbreekt kunnen de gevolgen een stuk ernstiger zijn. Toch maar zo snel mogelijk terug naar de huisarts zou ik zeggen en even doorbijten.

Qwerty

Qwerty

03-06-2015 om 10:10

het vervolg

Bedankt allemaal voor de reacties! Het is een tijdje rustig geweest in de oksel, echter is het nu in volle hevigheid weer terug. Vrijdag wederom naar de huisarts.

Qwerty

Dikkie

Dikkie

03-06-2015 om 12:17

Moeder - openmaken

Dat lucht wel op maar zo snel mogelijk openmaken is niet altijd handig. Dat kan wel bij een abces als b.v. een steenpuist maar als het om een cyste gaat die in zijn geheel weggehaald moet worden dan is dat makkelijker als hij nog heel is. De chirurg kan dan beter zien waar de buitenrand zit, dat is lastiger als het een leeggelopen, dun, los velletje is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.