Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ontstoken keelamandelen

Bij zoon van 9 zijn ontstoken keelamandelen vastgesteld. Door een bacterie, dus hij krijgt nu antibiotica. Omdat hij dit kalenderjaar al geregeld school heeft gemist door voornamelijk keelklachten, hebben we nu ook een verwijzing voor een KNO arts. Een jaar of 7 geleden is zijn neusamandel verwijderd, maar de huisarts zei dat die weer kan aangroeien.

Ik heb even geGoogled, en slechte adem en snurken schijnen ook met ontstoken amandelen te maken kunnen hebben. Dat heeft hij dus soms (geur) en vaak (snurken). Ik kan zelf wel even afwachten, maar zoon werd helemaal angstig bij de gedachte aan zo'n operatie. Terwijl het dus niet gezegd is dat dat moet.

Inmiddels is hij wel weer rustig, maar heeft iemand hier een idee over wat we kunnen verwachten? Hoe rigoreus is zo'n KNO arts meestal (gaan ze snel over tot verwijderen)? En wat zijn de voor- en nadelen/gevolgen op lange termijn van verwijderen?

40er

40er

13-02-2018 om 06:40

Nou

Mijn kno arts gaf aan dat ik het zelf moest beslissen. Ik was toen 30. Het heeft me wel veel geholpen, dat wel.

@Emma

@Emma

13-02-2018 om 07:18

kno

Mijn arts durfde nauwelijks omdat het op mijn leeftijd teveel pijn zou doen, ik ben wel op een wachtlijst geplaatst. Ik was toen 45. Uiteindelijk, na bijna een jaar, hoefde het niet want keelontstekingen hielden op. Ik heb de amandelen "gehouden".
Toen ik kind was gingen ze bijna standaard bij alle kinderen eruit. Ik heb nooit gehoord dat het een nare operatie was. Beter nu dan op latere leeftijd, dat weet ik wel.

ervaring

Tegenwoordig zijn kno artsen wel wat terughoudender met het verwijderen van keel- en neusamandelen, maar als ik je verhaal zo lees verwacht ik wel dat de arts het voor zal stellen. Uiteindelijk beslis je natuurlijk zelf.
Hier hebben 3 van de 4 kinderen zo'n operatie gehad. Alleen neusamandelen valt erg mee. Keelamandelen is wel een ander verhaal. Dit is erg pijnlijk en dat duurt ook best wel even. Hoe ouder het kind, hoe meer last. De oudste was hier ook 9 toen zijn keelamandelen verwijderd werden, en die ie er goed ziek van geweest.
Maar, achteraf zijn we bij alle 3 blij met het resultaat. Ze zijn allemaal minder vaak ziek, hebben veel minder vaak keelpijn en koorts, eentje snurkte ook heel erg en dat is helemaal verdwenen.

Krisje

Krisje

13-02-2018 om 13:49

Ervaring

Ik was 40 toen mijn keelamandelen verwijderd zijn en dat was geen feest. Nu ben ik blij dat ik het gedaan heb, maar toen pfff.

Dochter was 5 toen haar amandelen (keel- en neus) verwijderd zijn, ze kreeg toen ook voor het eerst buisjes. Binnen een uur na de operatie vroeg ze om een krentenbol en at die ook met smaak op. Zij had meer last van alles wat ze opeens hoorde, ze hoorde maar de helft eerst en schrok vanhet geluid van de stofzuiger, de quooker, de deurbel en zo. Haar slaapapneu was ook gelijk na de operatie over net als het snurken en ze was uitgeruster 's ochtends.

Inmiddels, ze is nu 9, zijn haar buisjes al twee keer opnieuw geplaatst en merkten we pas dat haar adem toch vaak stokt 's nachts. Als we op controle moeten zou het best kunnen dat haar neusamandel aangegroeid is.

Ava

Ava

13-02-2018 om 15:01

onstoken amandelen

Als ze continu ontstoken zijn en daarmee zelf een infectiebron worden, moeten ze er uit. Mijn zoon was anderhalf, flink en vaak ziek. Na de operatie knapte hij flink op, hoewel het nog een tijd duurde voor de vreselijke snotneuzerij en oorontstekingen eindelijk gesleten waren.

Mijn idee is ook dat KNO artsen terughoudend zijn in principe (ze halen niet meer zomaar in één keer én je neus én je keelamandelen eruit), maar pappen en nathouden is niet des KNO geloof ik. Dat heb ik van de kinderarts die ons verwees, niet van de KNO-arts zelf (nogal onuitstaanbaar en arrogant ventje, niet geschikt om kinderen te behandelen, vonden wij). De nacontrole was bij een collega van hem die wel heel vriendelijk en toegankelijk was. Aan hem hem ik wel wat vragen kunnen stellen maar natuurlijk niet die ik voorafgaand aan de operatie had. Operatie viel heel erg mee: het is zo gepiept en lijkt erger dan het is.

Ik had als moeder van oudste van 1,5 jaar wat geruststelling kunnen gebruiken (zeg ik achteraf). Keel/mond gebied is natuurlijk een zacht en teer gebied dat snel kan bloeden en daardoor lijkt het nogal wat. Als de patiënt gespannen is, bloed de wond meestal wat meer. Maar die is eigenlijk al redelijk snel geheeld.

Vraag je huisarts voor een verwijzing naar een prettige kinder-KNO-arts waar je al je vragen aan kan stellen.

Tango

Tango

13-02-2018 om 15:31

Erg zeg!

Zo'n kindonvriendelijke KNO-arts. En inderdaad als ouder mag je ook wel wat gerustgesteld worden. Ik weet nog heel goed dat zoon destijd (hij was 5, inmiddels 13) buisjes kreeg. Vooral dat verzetten tegen dat kapje vond ik zo heftig. Gelukkig hadden we heel vriendelijke gastvrouwen in het ziekenhuis die je als ouder begeleidden. Vond ik heel fijn.
Amandelen verwijderen hebben we hier nooit gehad maar wat ik zo om me heen hoor is dat het vaak echt verbetering oplevert als je het laat doen. En je het zeker beter niet kan laten wachten tot je volwassen bent. Dochter had een juf die aan de amandelen werd geopereerd op latere leeftijd. Ze is weken uit de roulatie geweest.

MaikeR

MaikeR

13-02-2018 om 15:48 Topicstarter

Thanks

Bedankt voor de reacties! Met zijn neusamandelen was het idd zo gepiept, vandaar dat ik me nu eigenlijk ook niet meer kan herinneren wat er zoal bij kwam kijken.

Ik las wel dat door het verwijderen van keelamandelen de stem kan veranderen, en dat vind ik toch wel een beetje vervelend klinken. Is wel zeldzaam, maar ja, het zal je maar net gebeuren. Dat zou ik toch niet leuk vinden.

Aan de andere kant, wat moet, dat moet - steeds ziek worden of vaak moe zijn door slecht slapen is ook niet goed, natuurlijk.

Ik heb zoon gelukkig wel kunnen geruststellen, dat het helemaal nog niet zeker is, dus we horen het bij de KNO arts wel. Volgens de huisarts zijn de artsen in het ziekenhuis waar wij heen gaan allemaal heel goed, en ik vertrouw haar oordeel zeker, dus dat scheelt in elk geval alvast.

Wat vervelend Ava, daar zit je echt niet op te wachten (arrogante ventjes) en dan ook nog die schrik ivm bloed enzo... een beetje begrip zou idd wel erg fijn zijn geweest!

veranderde stem

Bij 1 van de 3 waar hier de keelamandelen zijn verwijderd is er wel een tijdje sprake geweest van een veranderende stem. Die kreeg een soort nasale stem, heel raar. Dat is echter na verloop van tijd weer helemaal verdwenen.

Bij het verwijderen van de keelamandelen heb je altijd wel wat nabloeden. Zeker op die leeftijd (dan heb je immers een grotere wond). Veel ijsjes eten en ijskoud water drinken helpt het best (ook tegen de pijn). Mijn dochter deed 5 dagen na de operatie mee aan een turntoernooi (niet verstandig, maar ze wilde koste wat kost...). Daarna bloedde het ook weer een beetje en voelde ze zich een paar dagen veel minder goed. Het is echt wel een ingreep waarvan je even moet herstellen (op die leeftijd, nogmaals, hoe jonger hoe sneller dat gaat). Maar dan nog is het alle ellende wel waard.

specht

specht

13-02-2018 om 17:24

onze ervaring

Ons kind was vijf toen zijn keelamandelen verwijderd werden, dus wel wat jonger, maar het was ons en hem meegevallen. De eerste dag veel waterijsjes gegeten, dat hielp goed tegen de pijn.
Tegenwoordig zijn de KNOartsen terughoudend met zo’n operatie.
Als ze het dan bij jouw kind toch nodig vinden, dan klinkt dat als echt noodzakelijk.
Wij hebben er geen moment spijt van gehad. Van een altijd en eeuwige zieke kleuter, veranderde hij in een paar maanden in een gezonde kleuter, die ook alles kon eten. Voor de operatie kreeg hij gerechten zoals bami en spaghetti haast niet doorgeslikt.

Teuntje

Teuntje

13-02-2018 om 20:09

Nodig

dat bepaal je ( in overleg met de arts) ook zelf. Als je altijd ziek of onderweg bent kun je er flink van opknappen, ook als je slecht slaapt door het snurken en niet fit bent door slaapgebrek kun je voordeel hebben van operatie. Als je het allemaal nog wel te behappen vindt met de klachten en het is op te lossen met af en toe een kuurtje dan laat je het niet doen.
Alleen als er apneus zijn dan is het wel verstandig om te doen, dat zal de KNO arts dan wel adviseren.

MaikeR

MaikeR

22-02-2018 om 22:17 Topicstarter

Morgen

Morgen hebben we de afspraak. Ik ben benieuwd. Weet nu in elk geval dat ik zelf mee-bepaal. Hopelijk is het niet nodig...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.