Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anne

Anne

31-05-2015 om 09:54

ontspannen, maar hoe als je onrustig van aard bent

Van mezelf ben ik tamelijk druk. Ik kan slecht stilzitten. Ik hou van lichamelijk werk; niet van sport.
De afgelopen jaren waren stressvol, de komende jaren zal dat zo blijven. En dan niet een béétje, maar erg. Heeft te maken met ziekte, nare ex van mijn vriend, geldgebrek, moeten werken terwijl dat er eigenlijk niet bij kan. Er komt teveel op mijn schouders. Dat zal ook voor de rest van mijn leven zo blijven. Daarvoor zoek ik steun en dat lukt ook voor praktische zaken. Mentaal is het een ander verhaal.

Ik heb een poosje mindfulnes gedaan. Dat vond ik afschuwelijk. Stilzitten druist zó tegen mijn natuur in dat ik er bijna stress bij kreeg. Het softe gepraat na de oefeningen (wat heb je erváren met lange pauzes en nadenken en ge-hmhm) vond ik nog slechter bij me passen. To put it mildly...

Het klinkt of ik een nuchtere recht-toe-recht-aan type ben maar niets is minder waar.

Deze langdurige stress echter heeft z'n weerslag op mijn welbevinden. Logisch. Maar ongewenst en het komt me ook niet uit. Ik ben moe, mijn lijf doet zeer: rugpijn, nekpijn, hoofdpijn, zelfs pijn in mijn enkels... En dat constant. Als ik even heb gezeten kom ik overeind alsof ik net ben bevallen.

Kortom. Mijn lijf heeft ontspanning nodig. Want door deze stress bovenop mijn onrustige wezen ben ik een opwindpoppetje dat te strak gespannen staat.

Yoga? Ga ik dat kunnen met mijn onrustige aard? Wat zou bij mij passen?
En oh ja, ik ben eind 40 wellicht speelt dat ook nog mee (nog geen opvliegers overigens en nog een cyclus die met de klok gelijk gezet kan worden).

Hulp gevraagd: wat kan ik doen om te ontspannen?

Yeti

Yeti

31-05-2015 om 10:03

Joggen?

Er zijn mensen die tot rust komen van joggen of hardlopen. Je lichaam breekt de stress hormonen af en maakt endorfine aan, en het schijnt je hoofd leeg te maken.

Overigens is Mindfulness veel meer dan alleen maar stilzitten. Het is juist je aandacht richten op de dingen die nu gebeuren, in plaats van te vluchten in (pieker)gedachten. Voor mij is paardrijden bijvoorbeeld zo'n mindful momentje.

Hadewich

Hadewich

31-05-2015 om 10:07

Tai chi?

Tai Chi vind ik zelf heel ontspannend. Dat is eigenlijk gewoon rustig bewegen op rustige muziek. Ontspannen terwijl je bezig bent. Yoga vind ik zelf niks, je moet dan te lang in moeilijke of zware posities blijven staan/hangen. Lijkt me dan ook niet echt iets voor iemand die niet stil kan zitten. Mindfulness ken ik ook, dat wilde iemand mijn zoon aanpraten, maar wij hebben allebei dezelfde bezwaren als jij.

Daarom dacht ik: tai chi!

Moni

Moni

31-05-2015 om 10:10

Wandelen

Ga elke dag minimaal een half uur wandelen.
Je kunt er ook je conditie mee verbeteren, dan moet je op een snel tempo wandelen. Niet zo snel dat je buiten adem raakt, maar net daaronder.
Tijdens het wandelen kun je prima op je adem letten. Zodat het ritme van je adem past bij het lopen.

Pieter

Pieter

31-05-2015 om 11:21

Van de week over mindfullness op radio 1

In de tijd dat onze hersenen zijn ontstaan kreeg een mens in een heel mensenleven net zoveel prikkels als nu in twee weken. Verder zijn die hersenen er op gebouwd dat je kortdurende hevige stress moet kunnen verwerken met daarna een poosje rust. Wat jij hebt kunnen onze hersenen helemaal niet aan.

Ik zou dus toch maar aan de stressinput gaan werken en helemaal als ik dit lees: "Dat zal ook voor de rest van mijn leven zo blijven." want de kans is groot dat jij dan ook niet zo lang leeft.

Anne

Anne

31-05-2015 om 11:44

stressinput veranderen

Is mijn vriend buiten de deur zetten.
Of een miljoen winnen of salaris ontvangen zonder te werken.
Zijn ex omleggen zonder opgepakt te worden.

Kortom: soms heb je niet zoveel te kiezen.

Iets creatiefs?

Boetseren, schilderen, mozaieken, een wandkleed maken? Een poppenhuis?

Of dansen?

Wandelen kan altijd. En maak elke tijdens de wandeling zoveelste dag een foto van een kenmerkend punt onderweg, zodat je de seizoenen in beeld krijgt.

Zwemmen. Heb ik zelf een vreselijke hekel aan ( jeugdtrauma, plus een hekel aan veel,scheren) maar werkt wel kalmerend en is goed voor je lijf.

Crisp

Crisp

31-05-2015 om 12:14

wat je "moet"

Wat je "moet" doen is iets vinden dat je leuk vindt en waar je zin in hebt.
Maak een lijstje met wat je leuk vindt, al is het behangen, als het jou maar een bepaalde voldoening geeft.
Voldoening geeft energie en als je sport tegen je zin krijg je die voldoening niet en wordt het elke keer een verzoeking.
Dan kan het nog zo goed voor je lichaam zijn, maar als je geest je tegenwerkt krijg je het goede resultaat niet.
Voor mij is elke afspraak een verplichting, zelfs al is het leuk.
Laatst weer bedacht dat het zo gezond zou zijn de ene dag oefeningen te doen en de andere dag te wandelen.
Nou dat heb ik dus precies twee dagen volgehouden.
Wat ik wel leuk vind is creatief zijn met mijn handen en dat doe ik dus om te ontspannen.
De beweging haal ik dan wel weer een keer uit iets anders.
Wat ze zeggen over beweging en geestelijk welbevinden ivm stofjes die vrijkomen heb ik dus nog niet eerder ervaren helaas.
Bij afleiding die ik leuk vind wel en wat dat ook is: als het werkt is het goed voor jou.

Check eens....

Of headspace iets voor je is. Meditatie via een app, maar op een hele nuchtere, niet zweverige manier. 10 min per dag. Je kunt het gratis 10 dagen uitproberen.

Ik ben qua aard erg zoals jij, ook a.tijd druk, en slecht in ontspannen. Vorig jaar was bij mij een hele serieuze en stressvolle privé situatie de aanleiding om dit te proberen. En het werkt echt. Ik kan meer aan, en vind mezelf een prettiger mens....

Ingrid

wandelen

Ik zeg ook (voor de vuist weg, niet voor doorgeleerd): wandelen. Dan ben je in beweging. Terwijl je wandelt kun je ondertussen niets anders doen, dus je gedachten laten gaan, dat gaat vanzelf.

Het allerbeste, in mijn ervaring, is overigens langs zee wandelen, maar dan moet je maar net de mazzel hebben dat je aan de kust woont.

Fietsen zou ook nog kunnen, maar zelf vind ik wandelen in minder weer nog wel te doen maar fietsen in dat geval een bezoeking. Maar jij zit misschien anders in elkaar.

Hoe dan ook: als jij je van gedwongen stilzitten alleen maar loopt op te vreten van ergernis dan kan dat allemaal vast in theorie wel reuze therapeutisch zijn, maar dan kan je misschien beter een verzetje zoeken waarbij je in beweging blijft.

Groeten,

Temet

Balance

Balance

31-05-2015 om 14:37

Proefles

Ik doe body Balance op desportschool, eerst een aantal oefeningen en laatste 10 minuten ontspannen, je kan altijd een keer een proefles doen

Wandelen

helpt wel, lekker stevig doorstappen desnoods met een luisterboek op mp3 dat je afgeleid bent.
En...kleuren?

Gesprek op je werk

Zou je niet eens naar je werkgever stappen en aangeven dat je op het randje van instorten staat? Wellicht dat je werkgever kan kijken of dat wat het werk zwaar maakt voor jou verminderd kan worden. Dat je werkgever hier niets van wil weten lijkt me sterk, want dan neemt hij het risico dat je straks echt instort.

Zwevertje

Zwevertje

31-05-2015 om 19:36

Mediteren / Headspace

Je schrijft dat je aan mindfulness doet, maar dat je het niets vindt. Hoe lang ben je er per keer mee bezig?

Ik ben zo'n type als jij, druk en actief. In september wilde ik maar eens gaan mediteren, vanwege te veel stress.

Zie draadje: http://www.ouders.nl/forum/gezondheid/beginnen-met-meditatie

Uiteindelijk ben ik na Ingrids draadje http://www.ouders.nl/forum/gezondheid/zijn-er-hier-ook-mensen-die-headspace-kennen-of-gebruiken
begonnen met Headspace.

Het grote voordeel is dat je begint met 10 x 10 min. Kan je geheel gratis proberen. Als je doorgaat (lid wordt) doe je 10 x 15 min, daarna 10 x 20 min. Zo kan je kijken wat je bevalt.

Daarna kan je allerlei verschillende sessies (stress, acceptatie etc.) proberen en steeds zelf kiezen of je 10, 15 of 20 min. doet.

Als je zo onrustig bent als jij (en ik) is 10 min nog wel op te brengen in de zin van tijd vinden om het te doen EN om 10 minuten ermee bezig te zijn.

Behalve oefenen begeleiden, vertelt Andy ook allerlei dingen die je (mij in elk geval) echt aan het denken zetten.

Het heeft maanden geduurd dat ik dacht, het helpt niet, wat moet ik hier mee, maar nu sinds een tijdje merk ik dat ik echt minder gestresst ben.

Je kunt het altijd proberen.
De andere tips zijn ook goed, vooral wandelen als hardlopen of andere sporten niet bij jou passen.

Zwevertje.........

Wat leuk dat je het nog steeds doet!!!

Ik ook. Kan wel zeggen dat het een vast onderdeel van mijn leven is geworden....

Suus

Suus

31-05-2015 om 20:53

Wat bij mij werkt

- mindfulness maar dan wel van die ene leuke begeleider, anders bleeeeeh
- Zumba
- spinning
- wandelen met een vriendin (alleen vind ik saai haha)
- puzzelen: legpuzzels, sudoku, heel suf wel fijn. O en ik ben heel blij als ik wat van LEGO in elkaar mag zetten voor een kind, van die dingen volgens zo'n boekje haha
- koken maar dan wel zonder druk en geen gedoe met timing. Bijvoorbeeld een ovenschotel ruim van te voren of een grote pan verse soep.

En ik ga headspace ook maar eens proberen

Zwevertje

Zwevertje

31-05-2015 om 20:56

Headspace

Ja, goed he? Ik vind het ook erg leuk om te lezen dat jij het ook nog doet.

Zullen we onze lyrische verhalen over Headspace (veel veel dank dus voor jouw tip!!) in jouw draadje verder delen? Om dit draadje verder niet te vervuilen.

Zou ik wel leuk vinden.

Zwevertje

Zwevertje

31-05-2015 om 22:05

Keuzes

“stressinput veranderen
Is mijn vriend buiten de deur zetten.
Of een miljoen winnen of salaris ontvangen zonder te werken.
Zijn ex omleggen zonder opgepakt te worden.
Kortom: soms heb je niet zoveel te kiezen.”

Soms heb je inderdaad niets te kiezen. Maar vaak toch wel.

Je noemt als optie “je vriend buiten de deur zetten”. Jij doet alsof dat geen keuze is, maar het is WEL een keuze. Ik zeg niet dat je het moet doen hoor, en misschien wordt jouw leven nog stressvoller als je dat het alleen zou moeten redden (ook al ben je dan het gedoe rond zijn ex kwijt).

Maar door je te realiseren dat het WEL een keuze is, krijg je misschien meer het gevoel dat je zelf aan het roer staat. Het is jouw beslissing iets te doen of niet te doen met de bijbehorende consequenties.

Dat zijn ex zoveel invloed heeft op jou en zelfs jouw gezondheid en mentale welbevinden vind ik toch wel heftig. Ik hoop dat er veel positieve aspecten in je relatie met je vriend tegenover staan.

En ja, je leeftijd kan meespelen. Volgens mij kan de overgang al prima beginnen zonder dat je menstruatie meteen verandert.

En zoals iemand anders al schreef: probeer vooral ook dingen te doen die je leuk vindt en die je (dus) energie geven.

In elk geval veel sterkte. Klinkt als zwaar.

Puck

Puck

02-06-2015 om 12:37

poweryoga

Ik herken jouw type persoonlijkheid wel als de mijne, al kan ik rustig een hele dag met een boek wel stilzitten....
Maar mindfullness vind ik ook verschrikkelijk. Wat ik wel heel lekker vond was poweryoga. Niets zweverigs aan, niet langdurige houdingen en stilzitten, 50 minuten sporten en dan nog 10 minuten ontspannen. Ik denk dat het een beetje hetzelfde concept is als balance dat hier boven al genoemd wordt.
Sterkte met jouw situatie.

Hadewich

Hadewich

02-06-2015 om 12:44

Body balance

Als je lekker relaxt wil bewegen, dan is body balance niet echt wat denk ik. Het begint met tai chi, dat is wel relaxt. Verder is het een combi van yoga, buikspieroefeningen en pilates. Voor mij is dat (behalve de tai chi) niet ontspannend, maar zwaar inspannend.

Noet

Noet

02-06-2015 om 12:47

Maar Hadewich

ontspannen kan ook door inspanning.

Ik ontspan bij een stevig stukje zwemmen of hardlopen of tegenwoordig weer een partij badminton.
Daarna ben ik lichamelijk moe, maar geestelijk weer opgeladen.

Maar ook prutsen aan een ingewikkeld naaiwerk of een supermoeilijke sudoku kunnen ontspannend zijn.

Hadewich

Hadewich

02-06-2015 om 15:20

Noet

Dat weet ik, daarom schreef ik er bij dat dat voor mij niet werkt! Misschien voor de TS wel.

Anne

Anne

04-06-2015 om 15:07

wat ik nu doe

Dank voor jullie tips!

Mindfulness heb ik in een cursus gedaan van 10x. Nooit thuis ook beoefend. Ik kan het gewoon niet inpassen, mogelijk omdat het zo ver van me af staat.
De app van hierboven genoemd, ga ik wél eens proberen!
Wat ook fijn is, maar wat ik toch niet volhou, is lopen / wandelen en dan met muziek op. Ik doe dat een paar weken en dan ben ik er flauw van.
En dat geldt ook voor de sportschool. Een poosje (weet niet meer hoe het heet, iets rustigs & goed voor de soepelheid van de spieren) gedaan. Dat verveelt al de vierde x.

Dus, ik weet wél wat niet wil... Hoe dan tóch bewegen zodat het past... En nu pak ik steeds de fiets. Ik doe geen weekboodschappen meer, maar fiets elke dag naar de supermarkt. In weer en wind. Ik moet zeggen dat ik dat wel heel lekker vind.
Mijn valkuil is ook dat ik álles wil aanpakken tegelijkertijd. En dan stop ik omdat het ondoenlijk is.
Maar goed, dat fietsen gaat oké en ik kan het me verbeelden, maar heb zelfs het gevoel dat ik al soepeler ben. Of ik ontspannener ben, weet ik niet.

Yeti

Yeti

05-06-2015 om 10:08

dat snap ik niet

'Mindfulness heb ik in een cursus gedaan van 10x. Nooit thuis ook beoefend. Ik kan het gewoon niet inpassen, mogelijk omdat het zo ver van me af staat.'

Dat snap ik niet. Mindfulness is de wind voelen op je huid terwijl je fietst, aandacht geven aan de vogeltjes die fluiten als je op de tram wacht, luisteren naar het lachen van een kind als je boodschappen doet. Hoe kun je dat in vredesnaam niet kunnen inpassen?

Angela67

Angela67

05-06-2015 om 10:20

omdat . . (yeti)

je met je aandacht niet in het moment bent maar bij je boodschappenlijstje, het gesprek van gisteren, je werk van morgen etc.

oftewel; mindfullness is 'trainen' om in het hier en nu te zijn (voor mij is het trainen . . .)

gr Angela

Onrust

Ik ben ook te onrustig voor yoga, mediteren enzo. Dat is een enorme opgave.
Ontspannen kan juist ook goed tijdens inspanning (en erna). Het gaat om de "flow". Dus inspannen zonder dat iets moet zodat je je kan focussen op je eigen tempo. Dan moet je dus wel iets vinden dat jou dat gevoel geeft want dat geeft de grootste voldoening. En misschien is dat niet 1 soort "ding" maar een paar, die je afwisselt zodat de verveling niet toeslaat.

Zwevertje

Zwevertje

05-06-2015 om 11:00

Judith

"Ik ben ook te onrustig voor yoga, mediteren enzo. Dat is een enorme opgave."

Dat dacht ik ook.
Ben toch gaan mediteren. Met Headspace dus, gewoon thuis als het mij uitkomt ' s ochtends, 's middags of 's avonds. Soms op mijn werk in mijn lunchpauze.
En sessies van slechts 10 min per keer (15 of 20 kan dus ook).

Dat werkt wel bij mij. 10 minuten is nog wel op te brengen en heeft mij uiteindelijk rust gebracht. Niet aldoor, maar ik kan sneller naar die rust terugkeren als de stress weer opduikt. En op het moment zelf is het ook even fijn rust te nemen, zelfs al dwalen mijn gedachten vaak nog af .

Een uur of twee keer een uur per week naar meditatieles of mindfullnessles lijkt mij vreselijk.

Yeti

Yeti

05-06-2015 om 12:18

juist daarom!

'omdat je met je aandacht niet in het moment bent maar bij je boodschappenlijstje, het gesprek van gisteren, je werk van morgen etc.'

En dat is precies waar je zo onrustig van wordt. Vragen naar ontspanning zonder iets te willen doen aan de oorzaak van je onrust, is zo ... dweilen met de kraan open. Mindfulness is niet hetzelfde als mediteren, die meditatieoefeningen zijn er alleen maar om je ander gedrag aan te leren. Tijdens die mindfulness-lessen wordt echt niet een uur lang stilzitten op een kussentje en nergens aan denken, het is juist steeds in korte etappes van tien, vijftien, twintig minuten oefenen met het richten van je aandacht op het hier en nu. Daar is niks zweverigs aan.

Angela67

Angela67

05-06-2015 om 12:53

yeti -

het gaat om jouw ongelovige formulering (let op het woordje 'in vredesnaam'):

"Dat snap ik niet. Mindfulness is de wind voelen op je huid terwijl je fietst, aandacht geven aan de vogeltjes die fluiten als je op de tram wacht, luisteren naar het lachen van een kind als je boodschappen doet. Hoe kun je dat in vredesnaam niet kunnen inpassen?"

ik probeer je uit te leggen hoe het bij mij werkt. Dat het bij jou anders werkt of dat jij beweert dat ik het wel kan als ik maar wil, daar ging dit niet over . Het kost moeite om het in te gaan passen. Dat wil maar zeggen. En als iets moeite kost, ja, dan kost het bij de een heel veel moeite (en weegt het dus niet op tegen de inspanning), bij een ander blijkt het toch makkelijker te gaan.
Maar als het simpel was, dan hadden we er niet eens een woord voor, dan was iedereen Zennnnnnn

gr Angela

Jasmijn

Jasmijn

05-06-2015 om 13:24

Wandelen met een doel

Wandelen an sich vind ik ook al gauw saai, maar als ik een boodschap nodig heb bij de kruidvat, dan wil ik er nog wel eens naartoe wandelen, is toch 20 min, heen en 20 min terug.
Wat ik ook wel eens gedaan heb is met de bus naar mijn ouders 6km verderop. Daar een kopje koffie drinken en dan terug naar huis wandelen. Dan is het doel 'naar huis' en vind ik dat prettiger dan zomaar een rondje (want dan heb ik de neiging om na 3 straten weer richting huis te gaan)
Of ik spreek met een vriendin af, we wandelen dan samen. Zij woont 4 km bij mij vandaan, we wandelen dan naar elkaar toe (spreken een punt halverwege af) lopen dan samen ergens heen waar je een kopje thee kunt drinken en dan weer terug tot onze wegen weer scheiden en dan het laatste stukje alleen.

Oh en eigenlijk helemaal niet mijn ding, maar tuinieren vind ik ook wel ontspannend, en je bent toch iets aan het doen. (vooral onkruid trekken enzo)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.