Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bb

Bb

10-03-2020 om 10:01

Ongekleurde corona mening gevraagd

Mijn kind woont in brabant in een studentencomplex. Een huisgenoot is met familie op vakantie in Italië in een, tot gisteren, geel risicogebied. ( zeer grote stad). Deze huisgenoot heeft geen verplichtingen en zou dus tijdelijk bij familie kunnen verblijven, maar kiest er , ondanks hun bezwaren, toch voor om terug naar de woongroep te komen. Ze delen daar gezamenlijke voorzieningen en kunnen elkaar eigenlijk niet ontlopen. Als moeder deel ik de mening van mijn kind en de huisgenoten. Graag hoor ik een ongekleurde mening en wat mijn kind in zo’n huissituatie kan doen om risico’s te verkleinen. Ze gaan hem in ieder geval mijden als de P of C. Dus niet samen koken, eten, maar zouden ze bv ook kunnen vragen uit de woonkamer te vertrekken als de groep daar gezamenlijk wil zitten?

Hilde

Hilde

10-03-2020 om 10:24

ongekleurde mening

Voor een ongekleurde mening kun je beter naar de GGD want hier zitten ouders van kinderen die misschien ook wel daar wonen en die hebben echt wel een gekleurde mening.

Lijkt me niet

'Dus niet samen koken, eten, maar zouden ze bv ook kunnen vragen uit de woonkamer te vertrekken als de groep daar gezamenlijk wil zitten?'

Dat lijkt me niet. De essentie van gemeenschappelijke ruimtes is dat iedereen daar altijd mag komen. Als je medebewoners er niet bij wilt hebben, zul je zelf op één van de individuele kamers moeten gaan zitten.

Niki73

Niki73

10-03-2020 om 10:32

Gekleurd

Mijn gekleurde mening is dat die persoon bij zijn familie 2 weken in quarantaine zou moeten. Het kan, dus doe dat dan ook!

Voor een ongekleurde mening moet je inderdaad bij de GGD zijn. Die hebben ook alle checklists, o.a. voor quarantaine in studentenhuizen. Die omvat o.a. dat de persoon op zijn of haar kamer moet blijven, dus niet welkom is in de woonkamer en de keuken. Toilet moet wel, maar met speciale maatregelen.

Niki73

Waarom? Hij of zij heeft blijkbaar geen ziekteverschijnelen ...

Inderdaad

Ook de studenten uit Groningen zijn niet in quarantaine gegaan. Geen van hen had verschijnselen.

Het is een risico om student te zijn, zeker in een studentenhuis of bij een vereniging. De hoeveelheid studenten die is wezen skien in Noord Italie is enorm. Niet alleen uit Groningen. En die komen allemaal terug. Waarvan het grootste deel niet via de GGD.

Hopelijk is men verstandig en meldt zich bij verschijnselen en gaat vrijwillig in lockdown bij ziekte.

Nou verwacht ik niet dat er zoveel studenten overlijden aan de ziekte maar het is wel een gemeenschap waar virussen makkelijk verspreid worden om diverse redenen.

Do the math!

> Dus niet samen koken, eten, maar zouden ze bv ook kunnen vragen uit de woonkamer te vertrekken als de groep daar gezamenlijk wil zitten?

Nee, dat kan niet. Dat wegpesten van medebewoners, of dat nu uit hun eigen kamer is of 'alleen maar' uit de gemeenschappelijke ruimtes, is geen 'goed huurderschap'. Als dat aanhoudt zou het grond kunnen zijn om de huurovereenkomst te ontbinden. Dat vereist dan wel dat de medebewoner het probleem meldt bij de verhuurder.

Je kind kan zelf vertrekken uit gemeenschappelijke ruimtes. Iedereen vermijden in sowieso een stuk veiliger dan één specifieke persoon vermijden.

Ik lees tussen de regels door dat het gaat om een niet-rode, niet-orange, niet-noordelijke zeer grote Italiaanse stad. Hoeveel corona gevallen zijn er daar? Hoeveel is dat per miljoen inwoners?

Voor het geval "Rome" kan ik het rekensommetje alvast voor je doen. De provincie Lazio heeft 6 miljoen inwoners 102 corona gevallen. De provincie Brabant heeft 2.5 miljoen inwoners en 134 corona gevallen. Je kind heeft dus meer reden om z'n thuisgebleven huisgenoten te vermijden dan iemand die de afgelopen tijd in Lazio verbleef.

Kaart

Hier is trouwens de kaart van Italië met dagelijks bijgewerkte aantallen per province:
http://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/b0c68bce2cce478eaac82fe38d4138b1

Op Wikipedia kun je het inwoneraantal vinden.

Niki73

Niki73

10-03-2020 om 11:55

Omdat

het volgens de nieuwste inzichten 5 dagen duurt van besmetting tot verschijnselen en de bewering dat mensen niet besmettelijk zijn zolang ze geen symptomen hebben ook al de prullenbak in gegaan is.

Niki73

Niki73

10-03-2020 om 11:56

Gemiddeld

Sorry, gemiddeld 5 dagen. 2 tot 12 dagen. Daarom die 2 weken quarantaine.

Bb

Bb

10-03-2020 om 12:01

Syboor

Dank voor de link.
Dat is de huidige stand, ik ben benieuwd wat de cijfers doen door het verplaatsen van inwoners uit het noorden sinds zaterdag.

Mijntje

Mijntje

10-03-2020 om 12:27

niet panieken

Zo iemand mag ook met het openbaar vervoer en naar de supermarkt, dus in de woonkamer met hem zitten kan best. Alleen bij snotteren en hoesten zou ik uitkijken, maar ik neem aan dat hij dan naar zijn familie gaat.
Verder vooral: niet zoenen, niet mee naar bed gaan, niet panieken. Voor alle zekerheid kan je kind de keuken en deurklinkers goed poetsen, kan nooit kwaad

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2020 om 12:49

Te laat

Als het tegenzit is her virus nu in het huis. Wegsturen zou nergens op slaan. Alle bewoners moeten gewoon de regels in acht nemen. Handen wassen na bezigheden buitenshuis, niet kussen en knuffelen tenzij ze een relatie hebben 😉. Koken samen kan best. Goed afwassen lijkt mij ook logisch en meubilair waarop gegeten wordt ook schoonhouden . Misschien lastig voor studenten om hier structuur in aan te brengen.

Bb

Bb

10-03-2020 om 12:53

Afwas

Nou Mijntje, het is voor sommigen al een hele opgave om de afwas te doen, dus het schoonmaken van deurklinken hebben we het niet over.

Als ik de link van syboor bekijk is de bevolkingsdichtheid/aantal gevallen in brabant hoger ii verhouding tot het als voorbeeld gestelde gebied in italië. Welk reisadvies heeft brabant voor buitenlanders?

Bb

Bb

10-03-2020 om 12:55

Kaaskopje

Zover ik weet is de bewoner nog niet terug.

Mijntje

Mijntje

10-03-2020 om 13:27

Ik ga idd uit van het vooroordeel dat veel studentenhuizen vies zijn. Zie het dus positief. Wordt er misschien een keer goed schoongemaakt?

Jo Hanna

Jo Hanna

10-03-2020 om 13:29

Sociale druk uitoefenen

Het advies van het RIVM en GGD is om niet noodzakelijke ontmoetingen te vermijden. Het staat ieder vrij om te bepalen wat (niet-)noodzakelijk is. Deze bewoonster woont daar dus .. tja.

Of ik er als huisgenoot blij mee zou zijn, is iets anders. Ik zou haar er zeker vooraf als groep op wijzen dat wij van haar verwachten dat ze alle niet-noodzakelijke ontmoetingen met ons vermijdt. Gebruik van keuken, toilet, badkamer, daar kun je niks tegen doen. Aandringen op goede hygiëne en zelf ook gedisciplineerd voor en na schoonmaken. Maar als die huisgenoot gezellig bij ons zou willen komen zitten, zou ik daar wel een punt van maken. Het wordt wel lastig als er geen overeenstemming is onder de andere groepsleden.

Als ze een serieuze, streng berichtje krijgt namens al haar huisgenoten, krabt ze zich misschien nog eens achter de oren en gaat ze alsnog naar haar ouderlijk huis?

Groet,
Jo Hanna

Biebel

Biebel

11-03-2020 om 08:42

Gevaar?

Niet gestoeld op medische kennis, behalve die van statistiek en van wat ik in mijn Brabantse omgeving zie; die huisgenoot is niet het grootste probleem. Ik snap niet dat hij van zijn ouders mag reizen naar Brabant.

Want mijn kennis van studenten (en ik woon naast een studentenstad); die hebben de afgelopen weken carnaval gevierd, in de stad geweest, contact gehad met iemand die in het ziekenhuis is geweest enz. Waar misschien veel meer mensen rondliepen die wat hoesten of verkouden waren of eigenlijk ziek. Maar ja - niet getest op Corona want geen reden voor.

Dus dat Corona; misschien hebben ze het al. Dus met of zonder Italiaanse huisgenoot het is voor hen tijd om nu al alle hygiëne regels te gaan toepassen. Dat betekent handen wassen, afstand houden, sanitair-keuken-handgrepen schoonmaken enz.

En afspreken dat ze voorlopig niet meer bij opa en oma langsgaan om het risico dat die echt ziek worden te verkleinen.

Hanne.

Hanne.

11-03-2020 om 08:57

risico

Als ouder van een kind zou ik alle risico's zo veel mogelijk willen vermijden en kind dus liever niet met een net uit Italie teruggekomen persoon in aanraking laten komen en heb dus liever dat zo iemand niet naar een gezamenlijke woning komt.

Als net uit Italie teruggekomen persoon zou ik liever niet het risico lopen om mijn ouders, die wellicht in de risicogroep vallen te besmetten en dus liever naar mijn eigen woning gaan.

Als buitenstaander denk ik dat in beide gevallen de kans dat iemand corona heeft zeer klein is en dat je, mits je de hygieneregels in acht neemt, een kleine kans hebt om besmet te raken.

Jo Hanna

Jo Hanna

11-03-2020 om 09:12

Hanne

Die huisgenoot is met familie naar Italië geweest. Ik heb aangenomen dat dat de ouders waren. Dat vind ik wel een verschil maken. Ze hebben samen het risico genomen en kunnen het dus nu ook samen opvangen. Als de situatie anders in elkaar zit, zou dat mijn kijk op de zaak misschien wel veranderen.

Groet,
Jo Hanna

Hanne.

Hanne.

11-03-2020 om 09:56

gemist

Ik had de 'met familie op vakantie' even gemist. Maakt het verhaal iets anders als de familie waarme op vakantie is gegaan inderdaad de zelfde is als de familie waar verbleven kan worden.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-03-2020 om 18:42

Brabant?

Ze wonen in Brabant! Daar loop je volgens mij meer risico dan in een willekeurige gele stad in Italië. De kans dat een van de andere huisgenoten ergens buitenshuis Corona opgepikt heeft is veel groter dan dat die ene huisgenoot het in Italië opgepikt heeft.

Bb

Bb

12-03-2020 om 00:15

Duitsland

Italie is inmiddels rood...
Duitsers die terugkomen uit italie wordt dringend aangeraden het huis niet te verlaten, geen scholen, ziekenhuizen ed. Te bezoeken, en moeten aangeven waar ze de komende 30 dagen te bereiken zijn..........

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.