Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ondertanden raken verhemelte (8 jaar)

Onze zoon van 8 is een late wisselaar. Hij heeft tot nog toe alleen zijn voortanden (4 stuks boven en 4 stuks onder) gewisseld. Er zit verder ook niets los.
Sinds deze week klaagt hij dat hij bij het eten met zijn ondervoortanden zijn verhemelte achter zijn bovenvoortanden raakt, wat pijn doet. En inderdaad: als hij zijn kiezen op elkaar zet, komen die tanden echt tegen het verhemelte aan. Waarschijnlijk ook omdat ze veel groter (langer) zijn dan de rest (de melktanden en kiezen)

Maandag kunnen we terecht bij de tandarts, die het even zelf wil zien, maar nu alvast de vraag hier: herkent iemand dit, en wat is er aan te doen?

Herkenbaar

Hier stond achter de voortanden in de kaak ook een afdruk van de de ondertanden.
Het werd met spoed een beugel want de ondertanden blijven groeien als ze niet tegengehouden worden door het bovengebit. Mijn kind is wat ouder. Het draagt een beugel om te voorkomen dat het ondergebit beklemd raakt tussen het bovengebit zodat het op den duur geen kauwbeweging meer kan maken.

Het lastige is dat je zoon laat is met wisselen, nou ja laat. Het is best vroeg voor een beugel. Misschien krijgt hij alleen een bitje voor het slapen om zo de doorgroei te blokkeren om zo tijd te trekken indien het hele gebit aangepakt moet worden.
Zijn er meerdere leden in de familie met een smalle onderkaak? Neem dat mee met een plan van aanpak.

Paddington

Paddington

27-11-2015 om 12:07

Mijn dochter

had het ook. Ze heeft nu sinds een half jaar een beugel. Dat is een plaatje tegen haar verhemelte aan, die ervoor zorgt dat haar kiezen verder kunnen doorgroeien, maar haar ondertanden niet.

Het zou dus kunnen dat hij zoiets krijgt.

Mikke

Mikke

27-11-2015 om 12:36

Mijn zoon had dat ook, nou ja bijna. Zijn ondertanden raakten z'n gehemelte niet, maar hij had wel een te diepe beet. Dat is iets wat ze kunnen fixen bij de ortho. Zoon kreeg hier 'n blokbeugel die zowel z'n overbeet als z'n diepe beet heeft verholpen, het laatste stukje is met een vaste beugel gedaan.

Ik zou de tandarts even laten kijken of dit minder wordt als hij meer blijvende kiezen krijgt of dat hij hiervoor naar de ortho moet.

Jippox

Jippox

27-11-2015 om 12:42 Topicstarter

hmmm

Dat zal inderdaad wel ortho worden. Want als die ondertanden nog even door groeien kan hij helemaal niet meer kauwen… En dat wisselen zou nog best eens even kunnen duren want zijn broer van 11 is ook nog niet verder dan 4 voortanden boven en 4 beneden.
Verder heeft hij eigenlijk niet echt een smalle kaak, slechts een paar millimeter overbeet en verder een mooi recht gebit. Alleen past het 'nieuwe' stuk niet bij het 'oude', zeg maar.

Jippox

Jippox

27-11-2015 om 12:45 Topicstarter

doorgroeien

Ik wist dat trouwens niet, dan ondertanden gewoon door blijven groeien. Net als bij konijnen dus? Grappig, ik zal het mijn zoon vertellen: vroeger wilde hij namelijk een konijn worden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.